Första boken i serien om Kurt Wallander; ”Mördare utan ansikte”

Fast text:
Jag tänkte hedra Henning Mankell (1948-2015). Samtidigt vill jag uppmärksamma att det under 2016 är tjugofem år sedan den första Wallanderboken kom ut. Att jag startar upp denna hyllning, den tredje februari, har sina skäl. Idag skulle min favoritförfattare fyllt år.
Detta datum är även speciellt för mig sedan tjugo år tillbaka. En kall solig vinterdag i Varberg blev jag pappa för första gången. ❤

Första boken

Första boken i Wallandersviten:
Mördare utan ansikte, 1991, 308 sidor. Ordfronts förlag.
Engelsk Titel: Faceless Killers. Publicerad i 36 länder.

Tibro

Personligt:
Jag minns det tydligt. Den där glädjekänslan när jag som bibliotekarie plockade upp lådor med nya böcker. En fördel i yrket var att kunna ta hem och läsa först. Hur skulle jag annars kunna tipsa ex. mina deckarlåntagare?
Aldrig kunde jag ana att det skulle bli en lång svit böcker om Kurt Wallander, att jag skulle älska böckerna så mycket att jag läste om dem flera gånger och till och med flyttade ner till Ystad tjugo år senare. Livet är fullt av överraskningar.

Mankell var smart som placerade en poliskommissarie i en svensk kriminalbok för att få berätta det han ville ha sagt om vårt samhälles mörka utveckling. Kunde Henning ana att det skulle bli export och miljontals läsare i hela världen som skulle få ta del av detta? Wallanderserien har sålts i mer än 30 miljoner exemplar och översatts till mer än 40 språk.
Mankell tog fram en lokal telefonkatalog och hittade till slut namnet Kurt Wallander. Så var den saken klar.
Denna debutbok är lika rykande aktuell 2016 som för tjugofem år sedan. Flyktingförläggningar i Sverige som står i brand. Rädslan ute på landet hos lantbrukare som bor ödsligt. Det sadistiska våldet som sköljer över oss på många platser. Den 3 maj 1990 skedde ett brutalt rån mot ett äldre lantbrukarpar i Knickarp. Denna verkliga händelse ligger till grund för denna roman, där Mankell skapade en fiktiv by med namnet Lenarp, som han placerade i närheten av Marsvinsholm.
Boken blev utsedd till bästa svenska kriminalroman 1991 av Svenska Deckarakademin med följande motivering:
Mankell utnyttjar på ett suveränt sätt kriminalromanens möjligheter i sann humanistisk anda.”
Boken fick även Skandinaviska Kriminalsällskapets allra första Glasnyckel för Skandinaviens bästa deckare.

Andra bilden

Tidpunkten för andra till fjärde läsningen har sin enkla förklaring.

Faceett

Vi hade hyrt en lägenhet i ”Tornhuset” i Ystad i juni 1997, en lägenhet på Regementsgatan 2007 och fyra år senare hade vi köpt en bostadsrätt i den lilla Wallanderstaden. Jag ville med andra ord återuppleva miljöerna och spänningen innan jag kom till min favoritstad med sina ståtliga stockrosor i olika färger, längs väggarna framför gatuhusen.

Tidsintervall:
Jag log när jag såg att startdatumet i första boken var den 8 januari 1990. Samma datum som min fru Solveig fyller år. Den största delen av handlingen i de femton kapitlen utspelar sig i januari och framför allt den första veckan efter larmet inkommit från Lenarp. Natten mot den 5 augusti sker ett avslutande möte på en balkong i Ystad.

Huvudperson:
Kurt Wallander. Kriminalpolis. 42 år. Fyller 43 år den 30 januari 1990. Född och uppväxt i Klagshamn utanför Malmö. Nu bor han i en gammal ostädad lägenhet på Mariagatan i Ystad.

Mariagatan

Utanför fönstret står ständigt en gatlykta och svajar när det blåser. Kurt är tillförordnad polischef när handlingen drar igång.
Kurt Wallander går gärna på intuition. Hinner inte eller vill inte alltid rådgöra med andra först. Även om polisarbetet var ett samarbete, tyckte han att mördarna var hans.

Familj:
Mona från ett äktenskap som havererade för tre månader sedan. Exfrun flyttat tillbaka till Malmö.
Linda. 19 årig dotter. Lever sitt eget liv och är svår att få tag på. Far och dotter har ett komplicerat förhållande till varandra.
Syster Kristina bor i Stockholm och är damfrisör.
Far Karl Wallander är nästan 80 år. Han bor ensam i ett litet hus, utkastat på fälten mellan havet och Löderup på Österlen. Han lever på att måla tavlor med ständigt samma melankoliska höstlandskapsmotiv, eller nästan samma, med eller utan tjäder på en stubbe i tavlans vänstra ytterkant. Fadern klankar ständigt på Kurts val av yrke. Även mellan far och son är det komplicerat på de flesta plan. Relationen fungerar bäst när de spelar kort med varandra och tar sig en nubbe.

Kollegor:
Evert Rydberg. Kurts mentor och stora förebild. Reumatiker och snart pensionsfärdig. Den enda manliga i gruppen som Wallander umgås med privat och den kollegas åsikter han respekterar mest.
Otto Björk. Polischef. 54 år. Ursprungligen från Västmanland. På semester i Spanien när allt börjar hända. Vänlig, inte alltför intelligent och samtidigt mycket mån om polisens goda namn och rykte.
Per Åkesson. Åklagaren som Kurt oftast trivs med är tjänstledig på grund av studier. Martinson. Ung, oerfaren och valpig polisaspirant.
Thomas Näslund. 30 år. Tystlåten. Grundlig i sitt arbete.
Ove Hansson. Spelgalen när det gäller hästar. Smyger ständigt med spelkuponger på sitt kontor.
Karl Evert Svedberg. Förekommer väldigt sporadiskt i denna första bok.
Anette Brodin. Vikarierande stadsåklagare från Stockholm.
Ebba. Alltiallo i receptionen.
Peters och Norén. Mestadels trafikkontrollanter.

Personer utanför polishuset:
Sten Widén. Ungdomskamrat till Kurt. Driver hästgård. Förtjust i unga kvinnor och starka drycker. Den unga tjejen heter Louise i denna bok. När Kurt och Sten möts är det elva år sedan sist. Sommaren 1979. Sommaren då alla drömmar sprack. Innan hade de umgåtts varje dag.
Peter Edler. 35 år. Omtyckt brandbefäl.
Göran Boman. Polisman i Kristianstad som Kurt lärde känna efter en trist studiedag på Tylösand, när de delade en halv flaska whisky.
Rune Bergman. 53 år. Förtidspensionerad polis som bor i ett radhusområde bakom travbanan på Jägersro.
Valfrid Ström. 47 år. Affärsman. Import av exklusiva bilar.

Bokens dos av kärlek åt Kurt:    
Aktiviteter utanför jobbet med vikarerande åklagare Anette Brolin:
Lunch på Continental. Kvällsdrink i Anettes hyrda sekelskifteslägenhet. Kurt visade henne Ale Stenar och  …
Glimmngehus
.… Glimmingehus. Åt middag på gästgivaregården i Hammenhög. En långpromenad längs Falsterbonäset. En operaresa till Köpenhamn med hotellnatt i samma rum. Ett besök hos hans far är planerat dagen efter bokens slut.

Kurts bil:
En gammal blå Peugeot som ersattes med en Nissan i början av juni.

Kurts största karaktärssvaghet i denna roman:
Kurt kör svartsjuk och full hem från Malmö på småvägar efter att ha träffat Mona på Centralens restaurang. Han stoppas av nattpatrullen Norén och Peters, som löser det på sitt sätt. Begår med andra ord tjänstefel.

Kurts hälsa:
Efter äktenskapskraschen har nyttig mat, städning, motion, hygien och allt socialt liv kommit långt ner på listan.

Nyckelspår & Villospår:
Ordet utländsk, en ensam häst i stallet, ett hästminne, svarta pengar, äppelskrutt, okänd fader, ovanlig knop på en snara, stulen bil, ”säd och ägg date”, flygande matta, skorstensfejarmästare, Lucia, Skallmannen och anonyma telefonsamtal.

Grodor i boken:
Ett kommande fel i Wallanderserien som jag anser är stort.
”Vi har en kriminalpolis som flyttade ner från Stockholm för några år sedan. Svedberg heter han. Han flyttade hit eftersom han inte stod ut i Stockholm. För några dagar sen sa han att han funderade på att flytta tillbaka.”
Senare i boken upprepade Svedberg sitt önskemål att flytta tillbaka till Stockholm. (Min förklaring till den stora grodan återkommer jag till nästa gång. För i den här boken stämmer det ju).

Det ska vara sju och inte åtta dagar sedan Wallander var i Lenarp för första gången.

När Kurt i telefon ska identifiera sig för larmcentralen, säger han 471121, som borde avspegla hans födelseår, månad och datum. Rätta svaret är 470130.

Kuriosa:
Vägnummer E14 har sedan boken skrevs blivit E65. Mobiler är inte polisernas vardag. Istället är det telefonkiosker som gäller. (Extra problem när de är trasiga.) Det skrivs rapporter på skrivmaskiner och datorn är ett nytt begrepp som Martinson tvingas in i då han blir utsedd till dataexpert, utan att vara särskilt intresserad.
Wallander matar in pengar i automaten på torget. Sedan 2014 används inte längre pengar där, för att betala p-avgift.
Jag är mycket förtjust i kassörskan Britta-Lena Bodén på Föreningsbanken. Hon har blick för alla detaljer, små som stora.
Kvinnor på höga yrkespositioner står inte högt i kurs i en maskulin värld. Handelsträdgården vid utfarten mot Malmö fanns när vi flyttade hit 2011. Den ligger sedan några år istället mot Skårbyhållet. Pizzerian vid Stortorget är numera Bröderna M. Matstället Lurblåsaren på torget. (Idag finns det ett fik med det namnet som tidigare hette Hartmans under flera år.)

Fars tavlor:
Till sin oförställda häpnad hängde en av hans fars tavlor på ena väggen. Det var höstlandskapet utan tjäder.
Han stod och betraktade bilden tills han hörde hur det skramlade med en bricka bakom honom.
Det var som om han såg faderns motiv för första gången.

Plats som jag är nyfiken på:
En slingrande grusväg mellan böljande strandkullar, upp mot Backåkra. Kurt lämnade bilen på den tomma parkeringen och gick upp på höjden, där han kunde se havet breda ut sig. Det fanns en stenring där. En eftertankens stenring, uppmurad några år tidigare. Den inbjöd till ensamhet och sinnesro.

Citat och stycken som jag uppskattar i denna bok:
”Den rädsla för det hotfulla som fanns när man var barn återkommer när man åldras.” ”Att leva har sin tid, att vara död sin.” Besvärjelsen far i varje bok genom Kurt Wallanders huvud och återkommer i flera av böckerna (ibland flera gånger).
”Jag har lagt henne på TD.” (TokDårar)
”Sommaren då alla drömmar sprack.” (Kurt ville bli impressarion och Sten Widén tenor.) De hade drömt om världens operascener.
Vi lever i strypsnarornas tid, tänkte han. Oron kommer att öka under himlen.
Varifrån kommer våra vanor, tänkte han. I vilken hemlig fabrik produceras våra vanor och ovanor.
”Jag letar efter de dödas banemän och hinner inte ägna mig åt de levande.”
Kurt Wallander stirrade ut i den tröstlösa övergivenheten. Lika mycket som han kände sig hemma i den skånska våren och sommaren, var han en främling i höstens och vinterns karga tystnad.
”Ingenting är så svårt som när vi tvingas bli föräldrar åt våra egna föräldrar.”
Kurt Wallander insåg att han inte var ensam om att känna osäkerhet och förvirring inför det nya samhälle som höll på att växa fram. Vi lever som om vi sörjde ett förlorat paradis, tänkte han. Som om vi längtade efter gamla tiders biltjuvar och kassaskåpssprängare som lyfte på mössan och var artiga när vi kom för att ta dem.

Speciell torr humor på gränsen till svart:
Wallander retar sig på Hanssons spelande på arbetstid och att han inte fått ett viktigt papper av sin kollega.
”Nummer fyra i lopp nummer sju är en säker vinnare”, sa Kurt Wallander och tog plastmappen från bordet.
”Vad menar du med det?”
”Jag menar att det är en säker vinnare.”
Kurt Wallander gick och lämnade den gapande Hansson bakom sig.
Några veckor senare.
”Du kanske vet att jag spelar en del på hästar”, började han. ”Den häst du föreslog galopperade för övrigt bort sig. Vem hade gett dig det tipset?”

”Din lönnfete jävel”, sa han högt till sig själv när han tittade sig i spegeln på toaletten på jobbet och konstaterade att det syntes att han gått upp sju kilo på 3 månader, sedan Mona lämnat honom.

Hur säger man åt sin far att han luktar? Jag kan inte ha honom hemma, det går inte. Vi skulle mörda varandra.

Privat sorg:
”Vi fick in ett telefonsamtal från en bonde ute vid Löderup.”, sa Svedberg.
”Har han sett Citroenen?”
”Nej. Men han påstod att din far gick omkring ute på en åker i pyjamas.”

Antal mord/dödsfall:
5 st

Antal urdruckna kaffekoppar:
5 555 st. 🙂 Ganska få i denna bok

Hotell Svea
Wallander kände sig minst av allt som någon skrattande polis när han steg in genom dörrarna till hotell Svea i Simrishamn strax efter klockan sju på fredagsmorgonen.

Villie kyrka
Begravning av lantbrukarparet Lövgren i Villie kyrka onsdagen den 17 januari i Villie kyrka. Rydberg gick på begravningen och han talade med nitton olika släktingar till Lövgrens.
Ingenting kom fram som förde dem vidare.
Jag Bosse Lidén åkte dit en kall vintrig solig söndag i förra månaden för att ta kort. Det var lätt att hitta kyrkan. När jag kom hem och slog upp boken häpnade jag. Ännu ett slumpmässigt sammanträffande. Samma datum. 17 januari. 🙂

Bosse Lidéns betyg:
5/5     🙂

Sista två meningarna:
Utredningen var över.
Nu kunde han äntligen vila ut.

Baksidestext:
En tidig morgon på nyåret 1990 gör en lantbrukare i Skåne en fruktansvärd upptäckt. Under natten har hans grannar mördats. Vid det till synes meningslösa dådet har gärningsmännen visat prov på ett ofattbart sadistiskt våld.
Den enda ledtråd polisen har att gå efter är ett ord den gamla kvinnan uttalade innan hon dog: ”Utländsk”. När någon läcker det till pressen inleds en serie händelser där flyktingfientliga krafter i det svenska samhället blir en svår motståndare för polisen i jakten på de okända mördarna.

Inläggets fråga till dig läsare:
Vem av Rolf Lassgård, Krister Henriksson, Kenneth Branagh, Gustav Skarsgård (Pyramiden) och Lennart Jähkel (Talismanen) tycker du gestaltat Kurt Wallander bäst på film?

Tabell som jag ska försöka hålla aktuell:
Rolf Lassgård, 13 poäng
Krister Henriksson, 8 poäng
Kenneth Branagh, 2 poäng
Gustav Skarsgård, 0 poäng
Lennart Jähkel, 0 poäng

Fotnot:
I denna kategori har jag valt att svara på eventuella kommentarer med en symbol av något slag. Annars skulle jag säkert kunnat prata om Kurt Wallander i många timmar. En tid som jag inte har längre. Men jag läser gärna snälla och intressanta personliga reflektioner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

87 thoughts on “Första boken i serien om Kurt Wallander; ”Mördare utan ansikte”

  1. Intressant läsning. Särskilt för mig som varken har läst böckerna, eller sett filmerna. Men lockas av din text. Även fast jag inte är en deckartjej. Förlåt, menar såklart deckartant. För nu när man har fyllt 41 år, får man nog börja förhålla sig till att man inte är purung längre😉

    Önskar dig finaste dagen!

    Kram❤️

  2. Grattis till dottern.
    Tänk jag har inte läst en enda bok av Mankell, borde jag besöka biblioteket i Nykarleby. Har inte heller sett ett helt avsnitt av Wallander på TV, tycker inte om att bli rädd. Kanske jag borde läsa böckerna, för man kan ju inte skapa värre bilder i sitt huvud än man klarar av.
    Kram
    Lena

  3. Jag gillar förstås Lassgård men jag såg Branagh häromdagen och han är jättebra!

    Jag associerade till en egen händelse när jag läste om att polisrapporter förr skrevs på maskin. En kväll i början av 1990-talet kom jag till min bil, som stod på en boendeparkering, inte på gatan. Jag hade dumt nog lämnat min träningsväska i baksätet (aldrig mer!). Ena framrutan var inslagen och väskan var förstås stulen. I ganska många minusgrader åkte jag de 2 milen hem med iskall blåst som svepte genom bilen. När jag kom hem ringde jag polisen och fick beskedet att komma direkt och visa bilen och göra en polisanmälan. Jag gjorde så och fick sen snällt sitta och vänta, vänta och vänta medan polismannen med pekfingervalsen långsamt slog ner bokstav för bokstav. Till saken hör att då hade klockan hunnit bli över midnatt. Inte så kul.

  4. Vilken fantastisk sammanställning Bosse! Och så magiskt med datumen. Jag har läst så gott som alla böcker om Kurt Wallander, gillar Henning Mankells sätt att skriva. Men det är länge sedan jag läste dom nu. Det är alltid trevligt med böcker som skildrar staden och omgivningarna där handlingen äger rum. Jag minns att jag gillade Stieg Trenters Stockholmsskildringar på samma sätt.

    När det gäller att välja vem som är bäst så blir det svårare. Jag har nämligen inte sett varken Gustaf Skarsgård eller Lennart Jähkel. Rolf Lassgård var ju den första jag såg och på något sätt förknippar jag nog Wallander med honom. Tycker han stämmer bäst in på karaktären i boken. Kenneth Branagh är en fantastisk skådespelare men … Kurt ska prata svenska. Christer Henriksson är också bra men på något sätt inte riktigt bokens Kurt för mig. Mitt val får bli Rolf Lassgård.

    Önskar dig en fin dag!
    /Anita

  5. Spännande läsning Bosse… jag har inte läst någon av böckerna, men nu blev jag allt lite lockad!
    Den jag främst förknippar med Wallander är Rolf Lassgård… för mig ÄR han Wallander!
    Kram

  6. Har läst böckerna av Mankell bok efter bok vartefter de utkommit. Tror mig inte missat någon av dem och har ljutit av varje stund. För mig känns Rolf Lassgård som den rätta Kurt Wallander.

  7. Jag läser aldrig om några böcker, men hade kanske gjort det med Wallander-böckerna om jag som du, flyttat ner till Ystad. För mig är Rolf Lassgård den riktige Wallander.

    Grattis till din förstfödda!

  8. Jag är jättedålig på Wallander! Har Inte läst en enda bok och bara sett några filmer. Vilka jag iof tycker är bra. Min gamla vän brukar vara statist i filmerna 🙂

  9. Lysande inlägg Bosse; inte ovanligt i och för sig men … och var jag står i frågan vet du!
    Här tickar mitt hjärta i Wallanderådran – och behällningen är stor – jag behöver återkomma för att få med mig allt här. Bilden av dig där vid skrivbordet är så talande för innehållet … men jag återkommer för här var det mycket kreativt att ta in!
    Målar en bild med fasan kram!

  10. Detta ditt blogginlägg om Kurt Wallander gillar jag mycket. Böckerna om Kurt Wallander älskar jag, har dem i min bokhylla och läser om dem då och då. I sommar ska jag ner och hälsa på en dotter i Skåne och då ska det bli en avstickare i Wallanders fotspår i Ystad, nåt som jag ser mycket fram emot.
    Den äkta Wallander på film är förstås Lassgård! Alla andra kallar jag för Fejk-wallander.
    Åh nu fick jag lust att läsa om böckerna igen!

  11. En tid älskade jag alla Mankells böcker. Men bland deckare han skrivit tyckte jag till slut att de var för blodiga. Hans övriga böcker gillar jag. Wallanderserien gillar jag också. Han beskriver miljön så bra. Fina Ystad. Kul att läsa din sammanställning. Bästa skådis? Jag tvekar mellan Lassgård och Henriksson. Kan de av mig få delad första plats?

  12. Vilken fin sammanfattning av den första Wallander boken. Naturligtvis är det Rolf Lassgård som är den bäste som Wallander. Har alla böckerna. Tror det är dags att läsa om dessa. Tittade på filmerna i TV så länge rättman spelade Wallander sen slutade jag
    Onsdags kram frå Anki
    :).

  13. Jag har läst några av böckerna och sett några filmer. Jättebra.

    Rolf Lassgård är min favorit bland skådespelarna.

    Sv: Jo du kan tro att Sibbe får beröm för sin insats.

    Kram/Gilla

  14. Grattis till din dotter.
    Oj, det var mycket och intressant att läsa. Vilket jobb du lägger ner på att vi ska få reda på saker och ting.
    Intressanta bilder också. Jag kan se att det är du där vid skrivbordet.
    Förr såg jag mycket på TV då det gällde deckare, men det är mindre av den varan nu. Jag har svårt för allt våld som oftast följer med. Columbo går an. Så jag avstår från att rösta.
    Om jag vill se en deckare, så spelar jag in den, för de går ju oftast på kvällarna och ska jag då gå och lägga mig direkt efter då blir det en orolig natt. Spelar jag in så kan jag också spela bort det jag inte kan se.
    Kram och trevlig kväll.

  15. Bosse, fantastiskt jobbat!!! Så mycket trevlig fakta, kuriosa och statistik. Otroligt intressant läsning!!!
    Som en kuriosa, eller kanske inte, men, Mankell har också bott i Borås, min släktstad och varit elev på skolan min far, farbror och två kusiner gått på och min son nu undervisar i!

  16. Phu…vad skönt! Fick nästan lite ångest när du skriver så fantastiskt om denne Wallander och allt…och jag har ju inte läst en bok eller sett en enda film vad jag vet…jag måste vara en idiot…men så ser jag till min stora lättnad att jag var inte ensam om detta. Tilläggas bör att jag läst andra böcker av Mankell som t.ex. böckerna om Sofia i Afrika och använt dem i undervisningen. Älskar ju främst historiska böcker men en och annan deckare brukar ju slinka ner också, särskilt sommartid av någon anledning. Men katten vet om jag inte ska smaka en Wallander iaf…hm…
    Kram / RosMarie

  17. För mig är Krister Henriksson den ”riktige” Wallander. Jag gjorde en kul upptäckt här på din blogg. Du skrev om att första boken startade på Solveigs födelsedag och slutklämmen var den 5 aug….min födelsedag. Onödigt vetande man ganska kul. Kram

  18. Jag gillar både Wallander och Beck, även om inte Beck har med Mankell att göra … 😉
    Jag har blivit mer och mer lockad av deckare med åren. Numera läser jag mest deckare. Förr läste jag mest Fantasy och Kärleksromaner … 🙂
    Vad är det som händer med åren egentligen?
    Kramis

  19. Henning Mankell är också en av mina favoritförfattare (och jag har älskat Wallanderböckerna så mycket att jar faktiskt lärde mig svenska), dock har jag läst Mördare utan ansikte bara tre gånger.

    Vad bra att läsa om alla dessa fina detaljer 25 år efter boken gavs ut. Jag håller med den är en 5 stjärnor bok!

    Oj, jag trodde faktiskt att Wallander är född i november 1947. I alla fall berättar Kurt i Brandvägg att han ska snart fylla femtio och det är oktober månad 1997. Nu ska jag läsa boken en gång till för att reda ut det där med Kurts födelsedag 🙂

    Det är Krister Henriksson som är bäst som kommissarien. Första gången jag såg honom var i Ystad turistbyrås broschyr ”I Wallanders fotspår”. Trodde faktiskt att det var en Ystadsbo med sin hund (dittills kände jag bara till filmerna med Rolf Lassgård och Kenneth Branagh), men tänkte att den där mannen såg precis ut som jag hade förställt mig att Wallander skulle se ut. Och 36 Wallanderfilmer senare är jag fortfarande övertygad att Krister Henriksson är den riktige Wallander.

    Hälsningar från Australien

    • 😀 Välkommen till min blogg.
      I förordet till Pyramiden skriver Henning Mankell själv om brev han fått genom åren.
      ”I nästan alla fall läsare har upptäckt felaktigheter har de haft rätt. (Och låt mig med en gång slå fast att nya inkonsekvenser kommer att kunna upptäckas även i denna volym”.)
      Kurts ”rätta” ålder blev fel rätt snabbt i böckerna. Men det finns större fel än så. I min nästa ”presentation” om ”Hundarna i Riga”, kan du läsa …. välkommen tillbaka. 😉
      Kram Bosse, från ett soligt Ystad.

      • Det finns också en del felaktigheter i de engelska översättningar. I boken “Innan Frosten” till exempel saknas en hel del text och den engelska läsaren får aldrig veta att det är helt olika fysiska aktiviteter Linda syftar på när hon uppmana Kurt: ”You need a bit more exercise”

        Jag ser fram emot ditt nästa blogginlägg. Undrar vad det kan vara som är fel i “Hundarna i Riga 🙂

        Kram Anne (från ett soligt och mycket varmt Västra Australien)

      • Läsarna kan missa hela poängen om det slarvas. 😦
        Du får se om några veckor. 🙂 I mitt förra blogginlägg kan du läsa om ”Min låtsaskompis fyller år”.
        Inte ”retas” så. 🙂
        Imorgon ska jag förhoppningsvis ta bilderna till ”Hundarna i Riga” inlägget. Tyvärr blir det ingen resa öster ut. 😉
        Kram från ett ruggigt och regnigt Wallander-Ystad.

    • Krister Henriksson es Kurt Wallander.Coincido absolutamente con Anne.Ojalá acepten mi comentario en español porque no hablo sueco pero admiro profundamente toda la obra de Henning.

  20. Jag har bara sett filmerna på grund av att jag har svårt att läsa böcker sen jag fick nackskadan. Det känns tråkigt. Du har då ett yrke som passar dig perfekt. Så fint ni bodde i det vackra tornhuset. Vad kul att få se byggnader som hade med böckerna att göra. Härlig läsning du bjuder på

    Ha en fin dag
    kram

  21. Grattis till Wallander och grattis inte minst till att du blev pappa den gången för 20 år sedan. För mig är det så här långt i livet ingenting som slår de två gångerna som jag fick bli mamma. Värt mer än guld för mig. 🙂

    Kram och jag önskar att du har det bra!

  22. Åh, Wallander, underbart, jag har inte läst böckerna men sett alla avsnitten. Saknaden blev kännbar efter det sista…
    Grattis till dottern, en stor känsla att bli förälder helt klart
    Varma kramar♥

  23. Grattis till dottern. Är de största stunderna i livet när man får sina barn.
    Mankell böckerna har jag läst. Tänkte på dig i tisdagsmorse när jag mötte polisbilar i full fart med blåljusen på, E 22:an var glashal genom länet med bara olyckor som följd. Men jag var tvungen att hålla i ratten:).
    Trevlig helg.
    Kram gun

  24. Tyvärr har jag inte läst en enda av Mankells böcker. Jag är ju ingen deckar eller kriminalälskare …
    Däremot så gillar jag killen vid skrivbordet så ”ung och oförstörd” … 🙂 Man ser varifrån J har fått sina färger och sina drag.
    Du ska ha stor eloge för ditt enorma arbete med att dissikera Mankells böcker och på ett så välgjort sätt klargöra en massa som säkert är lättare för de som läst böckerna att förstå. Jag är bara stum av beundran över ditt tålamod och det jobb du lagt ner.

    Ni får många hälsningar hela familjen från oss i snöfri omgivning. Det är väldigt skönt!!
    Kram

  25. Tack Bosse för ett intressant och roligt inlägg skrivet med stor entusiasm. Nu har jag fyllt på min faktabas om Kurt Wallander och bokem ”Mördare utan ansikte ” har jag förstås läst.
    Fantastiskt att du delger oss allt detta.
    Grattis till dotterns födelse och att ha förmånen att bli förälder är en ynnest.
    Jag tycker att Krister Henriksson är den som spelar Wallander bäst. I mitt tycke är han Wallander och är mer spännande än Rolf Lassgård (Som jag också tycker gör rolllen bra.)
    Kramar från en som vilar sig i form…

  26. Jag har inte läst böckerna men har sett alla filmer, tror jag i alla fall. Tycker om Krister Henriksson som skådespelare 🙂 Önskar dig en trevlig helg. Kram Katarina 🙂

  27. Intressant läsning 🙂 Jag har inte heller läst böckerna men sett filmerna, dock inte alla men bra var dom jag såg i alla fall. Önskar dig en fin helg och ett grattis till dottern ♥
    Kram

  28. Jag läser sällan kriminalböcker men maken och jag slukar ofta och gärna filmerna. Så pass att sönerna vänder i dörren när de märker att vi tittar på ”krimmare igen”. Ser vi Wallander får han gärna gestaltas av Henriksson, men de brittiska med Branagh i huvudrollen tycker jag också är riktig bra. I detta sammanhang kommer Lassgård trea. Jähkel och Skarsgård kan jag inte ens minnas som Wallander. Bra – då har vi ju de kvar! 🙂
    Allt gott!
    Mia

  29. Mankell är bra, men har bara läst några böcker ,-)
    Vandra i hans fotspår i vackra Ystad var fint.
    Här är allt bara bra, men hinner inte med allt jag skulle vilja ,-)
    Hinner inte med nåt skulle jag kanske säga ,-)))
    Grattis i efterskott till din dotter! Fyller själv år i februari ,-)
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

  30. Härligt Bosse! Vilken fantastisk hyllning till Mankell, Wallander, Ystad och kärleken. Jag blir glad och varm inombords av att läsa och jag förstår att just böckerna om Wallander betyder extra mycket för dig och din familj. Det känns som om det på något vis var meningen att ni skulle hamna i Ystad.

    Jag tycker också mycket om böckerna om Kurt Wallander och jag är glad att jag fick en av mina böcker (Mannen som log) signerad av Henning Mankell på bokmässan i Göteborg för 20 år sedan. Lika mycket som jag tycker om böckerna, lika mycket tycker jag om filmerna och även om jag anser att var och en av skådespelarna har gjort Kurt till sin på ett strålande sätt så kommer Rolf Lassgård alltid vara min Kurt Wallander.

    Ta hand om er och ha det gott!

    Kram Lotta

  31. Kurt Wallander, filmerna har jag sett—men faktiskt inte läst böckerna. Men tack för inspiration, för nu blev jag riktigt sugen på att läsa Wallander 🙂
    Önskar dig en fin söndag!

    Kram

  32. Intressant läsning och jag har läst en del av böckerna. Wallander filmerna har jag sett alla, så bra dom är. Grattis till dottern visst är det härligt att bli förälder och visst känns det som i går det hände…konstigt att bara ”alla dom andra” blivit äldre….Kram på dig.

  33. Ping: Elfte boken i serien om Kurt Wallander; ”Handen” | Bosse Lidén

Kommentera

