Brandgul eller orange? Holland eller Nederländerna?

Bobo minns …

Jag gick i Halmstad Bollklubbs fotbollsskola som liten grabb. Men det var i ett annat lag som jag fortsatte lira fotboll.

Leikin IF

Färgerna är inte lätta att se på detta svartvita lagfoto. Men våra tröjor var svart/orangerandiga. Lagets namn var IF Leikin. Trots att lagets A-lag inte höll till i de högre serierna var det vårt lag som var bästa ungdomslaget och ofta en plantskola till de stora klubbarna HBK och IS Halmia. (Det är jag som sitter lite inklämd bakom en av reserverna. Trea från höger).

Här är ”överdragsklädseln” i färg. Bilden måste varit tagen några år tidigare.
Orangegrabb

Som liten sa jag alltid brandgul om den färgstarka färgen. Mina fotbollsskor hade tuffa ränder med orange färg. 1974 fick jag ett nytt orangefärgat favoritlag bland de stora grabbarna i fotbollsvärlden. Holland stod för totalfotboll, anföll på alla kanter och spelarna bytte positioner med varandra på ett mycket imponerande sätt. Ett offensivt spelsystem som tilltalade mig och tog fotbollsvärlden med storm. De tre största stjärnorna då var lagkaptenen Johan Cruyff, straffmästerskytten Johan Neeskens och Johnny Rep.

Nederländerna var så mycket mer publikvänliga än ex. Italien som med de gamla reglerna kunde ta ledningen med 1-0 i en match och sedan låta resten av speltiden försvinna iväg tack vare ypperlig teknik, bollkontroll och alla bollar tillbaka till målvakten, som var tillåtet på den tiden. Det fanns bara en fotboll och den kunde försvinna iväg upp till läktaren i fem minuter, skosnörena gick alltid upp, längtan efter att räkna grässtrån tycktes intressant och att känna alla världens krämpor…  😦
Allt detta var alltid starkast när ett lag ledde och det gällde att få tiden att krympa tills domaren blåste i pipan …

Tyvärr lyckades Västtyskland slå Holland (1974), namnet som jag och många med mig sa då, i finalen efter att ha legat under med 0-1. Därefter har Nederländerna bjudit på många sköna fotbollstunder med nya storstjärnor och vann ex. EM 1988. Laget kallas ofta för Oranje.

Igår såg jag en intressant, rolig och upplysande film på nätet som behandlade frågan om det heter Holland eller Nederländerna. Svaret är Nederländerna. Mestadels. Första skämtet var att vi säger ex. inte Texas om USA. Synd tycker jag. Om jag skulle börja kalla landet till väster för Texas. Så kunde Naerke står för ett annat smalt avlångt land.

Jag tror att orange är en färg som man antingen tycker mycket om eller inte alls. Själv tycker jag det är en tuff färg som sticker ut och som gör mig glad.

Modelejon två
Ursäkta gubben. Han känner jag inte igen. I nästan alla sammanhang har jag annars blå som min favoritfärg. Igår såg jag dock blå ljung (sprayad) som jag tyckte såg onaturlig och felplacerad ut.

När jag tittar ut mot grannarna som bor på andra sidan av vår gata ser jag deras dörr. Allas dörrar på den sidan har denna färg. På vår sida har alla vinröda.

DSC_39830006

När turisterna intar vår stad om några månader kommer jag oftast inte ut på Malmövägen från vår gata på allt för lång stressande tid. Då är det bra för mina nerver att fästa blicken på den stora villan mitt emot korsningen. När det är som värst brukar jag välja att köra ”fel” väg en bit och vända i en rondell.

DSC_39870004

Ibland skulle man kunna tro att vissa saker är fejkade. Inte sjutton finns det apelsiner med denna frisyr …

DSC_39890003

Brukar de inte ha mer lockigt hår och …  😉

Vår nya granne som var ute med sin söta hund undrade säkert vad hon fått för några nya grannar, när hon såg hur jag …

DSC_39930002

DSC_39970001

… Sådant bjuder jag på. Frågan är vad du bjuder på. Jag är nyfiken som en brandgul klementinklyfta.  😉

Dags för SJÄTTE UPPGIFTEN i min lilla lek: 

Lycka till! Glöm inte att läsa reglerna nedan. 🙂

Ta under veckan kort på objekt i orange färg. Du får välja både inomhus och utomhusbilder. Egna prylar i hemmet eller garaget, saker som du ser ute på stan, i skogen, i trafiken, hos kompisar m.m. (Hela fågeln behöver inte ha färgen för att ta ett exempel.)

En poäng för varje orange/brandgult foto. Maxpoäng tio (+ en bonuspoäng till den snabbaste inlämnaren med alla tio objekten godkända). Kanske kan du fånga en sol eller himmel som går i rätt ton.

Ta chansen att leka med din kamera och ha kul.

  1. Lägg in ett inlägg med bilderna på din blogg.
  2. Skriv därefter en kommentar i detta inlägg.
  3. Jag kommer att besöka din blogg. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbt se ditt blogginlägg och andra av mina bloggkommentarläsare kan också nå din blogg. Därmed kan du få nya bloggvänner.
  4. Du får poäng i mitt svar på din kommentar. Allt från 0-10 poäng. Den som lämnar in först får denna gång även en bonuspoäng. (ska ha klarat alla tio objekten)
  5. Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)
  6. Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. ❤

OBS! Du får bara använda egna foton.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Varje uppgift pågår i minst fem dagar. När det är ungefär 24 timmar kvar tills jag stänger en uppgift, kommer jag att meddela detta i en kommentar i detta blogginlägg.

Just nu vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Jag kommer att informera när jag vet lite mer. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Lek-Tabell:
1. Wiolettan, 44 p.
2. Ditte Akker,  Eva Rohlén, 41 p.
4. Gunilla Wahlberg, 39 p.
5. Sussie, Ethel Hedström, 38 p.
7. GunBritt, 37 p.
8. Anki, Znogge, 35 p.
10. Villa Herberts, Kersti, 33 p.

12. Sanna, 32 p.
13. Comsi Comsa, 28 p.
14.  Maria Bromander  27 p.
15. Gunnel Moberg, Mia, 24 p
17. Gerd Lindblom, 15 p.
18. Susan Johansson, 11 p.
19. Lma, Ezter, Mickan, Gun Toresson, 10 p.
23. Tant Glad, Ninnie, 6 p.
24.  Primrose,  5 p.
25. Anna Andersson,  4 p.
26. Pia Boman, 3 p.
27. Övriga 0 poäng. 🙂

Orange namn = Har gjort aktuell uppgift.
Blått namn= Ledare av leken.

Här har du mina lekkompisars bidrag: (Hälsa gärna på hos dem)
OBS! Missa inte att gå in på Gunnel och Mias bidrag !!!! Två kvinnor som brinner för färgen orange.
http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/02/orangeriet.html?
http://minsoltrappa.se/2016/02/09/min-orangefargade-varld/#comment-109showComment=1455012354872#c2689137565787348179
http://kolonilotta1.blogspot.se/2016/02/ny-utmaning-hos-bosse.html?showComment=1454941205691#c8659695899319532362
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/02/08/11264288-karleken/
http://ankistankar.blogspot.se/2016/02/orange.html?showComment=1454941743064#c5845965375382541037
https://villaherbert.wordpress.com/2016/02/08/orange/
http://tittelina.blogspot.se/2016/02/bosses-tavling-om-fargen-orange.html?showComment=1454943889120#c294677432397279031
http://egopyret.blogspot.se/2016/02/bosses-sjatte-utmaning.html?showComment=1454944726649#c673701364616805901v
http://akker.blogg.se/2016/february/ord-och-lek.html
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/02/bosse-lidens-utmaning-fota-brandgula.html#comment-form
http://dammsamlare.blogg.se/2016/february/brandgult-2.html
https://znogge.wordpress.com/2016/02/08/orange-eller-brandgult/#comment-188013
https://lma7.wordpress.com/2016/02/08/orange/comment-page-1/#comment-12449
http://tantglad.bloggo.nu/fult-eller-snyggt-Nu-snackar-vi-orange/#comments
http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/02/extrainsatt-bosses-brandgula-utmaning.html?showComment=1455013139104#c2077770059201412364
http://enkvinnamittilivet.bloggo.nu/Brandgul-eller-orange-Jag-foredrar-det-sistnamnda-/#comments
http://gemsofmylife1.blogspot.se/2016/02/bosses-uppgift-nr6.html?showComment=1455021588540#c249288745875608052
http://marlonzacco.blogg.se/2016/february/vaga.html
http://eztersvra.blogspot.se/2016/02/brandgul-eller-orange.html?showComment=1455023599844#c6661841602640853614
http://eva49.bloggo.nu/Orange-x-10/#commentshttp://plommenad.se/orange/#comment-1273
http://gunwah.bloggo.nu/Fargglad-lek-/#comments
http://lillafridhem.blogspot.se/2016/02/orange-bosses-utmaning.html?showComment=1455112811206#c6875097305316492377
https://mickandialog.wordpress.com/2016/02/10/den-dar-bosse/comment-page-1/#comment-4091
http://anthilias.bloggplatsen.se/2016/02/11/11266138-bosses-lilla-lek-med-fargen-orange/

120 thoughts on “Brandgul eller orange? Holland eller Nederländerna?

  1. Tjosan. Orange är en färg jag gillar men….Vi hade arbetströjor i den färgen för några år sedan och då blev jag liksom lite trött på den. Men nu har jag gärna detaljer i orange. Nu kallar plikten och jag ska hurta ner till badis och samtidigt spana efter nåt orange efter vägen…kanske nån hundägare som glömt påsen hemma och har en vovve som käkat morötter innan han gick på promenad.
    Stor kramen.

  2. Ojoj, jag trodde att det skulle vara färgen violet. Ack så jag bedrog mig.
    Men, nu är det klart, tog ingen utepromenad denna gång, eftersom jag inte orkar nu. Har redan gått tillräckligt, tvättstugan, lång promenad och handlat på Willys.
    Hoppas du godkänner att jag höll mig inomhus, bara, denna gång, vill ju gärna ”roffa åt mig” extra poängen.
    Trevlig dag och tack för dina roliga påhitt.
    Varm kram!

    • Det skulle varit fuskigt om jag körde med violett. 🙂 Min mammas bästa väninna hette Viola.
      Att vandra iväg till tvättstugor kan ta på krafterna. Självklart fick du vara inomhus. Jag tyckte det skulle vara spännande att se vad som hände om jag i denna ”lätta” uppgift förde in ”snabbhetsbonus”. I lördags letade jag och Solveig efter en betydligt svårare uppgift. Måste erkänna att det var min fru som hittade bäst. 😀
      10 poäng till Wiolettan. 🙂

      • Tack för poängen.
        Fuskigt? Menar du att det bara är lite äldre damer som tycker om färgen violet? Jag tycker ju om den färgen, jättemycket.
        Det är märkligt med färgen orange. Jag har inte tänkt på att vi hade så mycket av den färgen hemma, i böcker var det ju många. Tänkte sätta in en bild av Rubriks kub, som finns bredvid mig här vid datorn, men då kanske du skulle tro att jag var så duktig att jag har fått ihop färgerna så bra. Det är inte jag.
        Tänkte på det efteråt. Skulle inte ha skrivit så mycket text och broderat ut om bilderna och beskurit en del, så hade det gått fortare. Men jag tyckte det var helskoj.
        Trevlig kväll och kram till dig.

      • Jag menar att du heter det och därmed fick ett försprång för du kunde springa till spegeln och ta kort på dig själv. 🙂 Det är en fin färg och du har ett vackert namn. Nu sa jag det mjukt för mig själv. Ovanligt och fint. ❤
        Du skulle tagit med Rubriks kub. En gång när vi bodde i Falkenberg hade vi min mamma på besök. Jag hade fått en kub på ett förlag som jag varit på. Vad paffa vi blev när mamma satt och lekte med kuben och fixade allt rätt. 😀
        Jag tänkte på olika scenario när jag la dit bonusmöjligheten. Mina tankar gick en stund till Skrivmoster som vunnit många gånger i korsordstävlingen. Det lyckades hon ibland med även när hon skrev några extraord. Ibland handlade det om mindre än en sekund till nästa pling. Mina tankar landade på att det skulle bli "snabbjobb" första timmarna med denna lekuppgift om någon läste mitt blogginlägg.
        Kvällskram tillbaka.

  3. Önskar att jag hade läst detta innan jag gav mig ut idag… Brandgult hette det ju när vi var små! Jag hittade dig på lagbilden utan att du berättade var du var. Holland säger jag. Även en kompis som härstammar därifrån!

    • Vi är samma generations barn. De brandgula barnen. 🙂 Det är svårt att lära gamla hundar sitta. Namnet Holland sitter så starkt. Men å andra sidan kunde jag alla Europas länder och var de fanns på kartan, när jag var ung. Det kan jag inte längre. Kartan har ändrats om liksom namnen. Likadant med flera afrikanska länder. Det är inte längre synd om barnen i Biafra. 🙂 Brukade min mamma köra med när jag inte åt upp hennes mat.
      Din kompis är kanske från Amsterdam. 🙂

    • PS Nu har jag lånat två av Mankells böcker, hittade inte dom äldsta men måste ju börja nånstans. Lånade en på finska fast man skall läsa böcker på orginalspråk om man kan.
      DS

    • Du hittade ju även polisbilar på utryckning. Det klart att det räckte och blev över. 🙂 Dessutom fick jag läsa om allt du såg i orange men inte kunde fotografera. Där känner jag igen mig. De gånger jag åkt iväg utan kameror. 😦
      10 poäng till Villa Herberts 🙂

      • De enda som fanns inne på vårt lilla bibliotek var Rauhaton mies (den orolige mannen, direktöversättning) och Innan frosten. Jag gillar kriminalromaner och deckare har läst nästan allt av Läckberg, Grebe/Träff, Lehtolainen (finlands deckardrottning), Nesbö, Marklund , Alvtegen, Kepler + några till. men ibland gottar jag ner mig i snyftromaner med massor av romantik. Skall bli intressant att ta sig an Mankell. Du får veta vad jag tycker.

      • Aj du! Hade jag fått frågan vilka två böcker du inte ska börja med … 🙂
        De två titlarna är för mig personligen lite sämre. ”Innan frosten” ingår inte i serien. Det är dottern Linda som är huvudperson. Inte alls dålig, men jag kommer att ge den en fyra i betyg. ”Den orolige mannen” blir i långa stycken mer som en historiebok, tappar spänningstempo för länge och lite deppig för mig som följt Kurt i så många år.
        Du nämnde inte Marie Jungstedt som skrivet många deckare om Gotland. Karin Wahlbergs första böcker tycker jag höll en högre klass än Läckberg. Finlands deckardrottning lät intressant. Jag ska kika om det finns några översättningar på bibblan av hennes böcker. Tack för den informationen.
        Jag gillar att ibland bryta av med romantik och spänning i samma bok. Gärna psykologiska berättelser. Ett frosseri i våld har aldrig tilltalat mig.
        Själv ser jag fram emot att läsa tredje och sista delen i kriminalböckerna av Peter May. Jag har beställt boken. 🙂
        Den första heter ”Svarthuset”. Läs den! 🙂

    • Du är ingen tant. Du är en Comsi Comsa tjej i dina bästa år. 🙂 Det bästa var att du fick frisk luft också för du gled varken in i första bästa apotek, livsmedelsaffär, ”Brandguliska huset”. Inte ens en konstig semlorbutik smög du in i. 🙂 Eller det fotade du inte. 🙂
      Tack! Det var ett stort nöjd. Jag gillar att få skratta en grå regnig februarimåndag.
      Kram Bosse
      10 poäng till Comsi Comsa

  4. Brandgult sa jag förr men nu är det orange som gäller. Påverkan från engelskan i vanlig ordning. Holland är en bra fotbollsnation! Kanske kan Sverige klättra igen i rankningen när det nya unga spelarna kommer in i landslaget och förbundskaptenen går ut.

    • Jag har gjort samma färgresa. Minns inte vilket år som orange tog över mitt tänk.
      Holland har länge haft en underhållande spelstil som jag uppskattat.
      Man kan alltid hoppas. Det var/är ett bra läge för ett byte av förbundskapten. Sedan får man inte glömma bort att fotboll är en världssport. Det är lätt att bli blågul. Länge var vi bortskämda med att vi alltid tog oss vidare från kval till de stora kalasen. Den tiden kommer kanske aldrig tillbaka igen, under våra levnadsår. Vad negativ jag låter. Måste ha att göra med det gråa måndagsvädret. 🙂 En gång till hoppas jag få uppleva hur de gräver guld någonstans.

  5. Tack, Bosse för dessa trevligheter! Uppdraget är utfört men jag har fått trilskats med blogg.se hela dagen. Grrrr! De har legat nere.
    Och visst kan orange pigga upp, men jag skulle nog kanske inte välja det till vardags. Men ett par skor som har färgen i sig piggar upp. Och jag hittade lite oranga saker här i hushållet.
    Kram!

  6. Ordet ”orange” fanns inte i det svenska språket, när jag bodde i Sverige,
    vilket var för ca 65 år sen. Brandgult var ordet. Kommer särskilt ihåg
    de brandgula liljorna som alltid var med på kräftkalas i augusti. 🙂

    • Förstår det. Jag har suttit och funderat på vilket år som jag frekvent började använda ordet orange istället för brandgul, som jag alltid sagt sedan jag var barn.
      En nyfiken tanke som jag har är hur många gånger som du återbesökt ditt barndomsland. På min mammas sida var det flera som flyttade över. Ex tre av min mormors syskon åkte till ”Amerikat”. De brandgula liljorna måste ha lyst upp bra på kalaset. 🙂

    • Jag tycker det var ett STORT och mycket trevligt inlägg. 🙂 Hoppas du hann fixa fikat till din gubbe innan han hann bli brandgul. 🙂 Fika är viktigt. Det håller jag fullständigt med om. Helst när blodsockret sjunker och min pil är rakt ner. 😦
      10 poäng till Maria! 🙂

  7. Jeg hater orange, gult og rødt 😉 Jeg liker de kalde fargene mye bedre. Kjøper ikke klær, interiør eller blomster i de fargene, nei 😉
    Det er i grunnen litt morsomt at vi mennesker reagerer ulikt på farger 🙂

    Klem fra Marit

    • Så du ser de som inkräktare och värsta ogräset om de skulle dyka upp i din trädgård? 🙂 Jag tror att jag blivit mer av en allätare med åren. Förr var det superviktigt att jag fick den blå pjäsen när vi spelade spel osv. Tur vi är olika och att det finns många färger att välja på i livets palett. 🙂 Sedan ser även jag att vissa människor inte passar i en del färger och tvärtom.
      Klem fra Bosse

    • Ibland är de brandgula bloggvägarna lite krokigt orange. 😉 Det tog lite tid innan jag hittade rätt bland kommentarer och tider. Du var mästaren av denna deluppgift. 😀 Vad bra att WordPress har rätt minut (sekund) på varje kommentar som jag får. När jag hade någon lätt korsordsfråga i november smattrade det flera gånger första minuten. Alla kunde se i vilken ordning svaren kom in. Ofta med samma minut. Själv visste jag inte namnen innan jag uppdaterade. Det dyker bara upp blå skyltar med inläggets titel. Extra festligt/taskigt när jag såg att någon som brukar delta i min ordtävling just då var inne på min blogg och hade läste något annat inlägg som de kommenterade just då. Även de skulle behövt uppdatera för att se att jag startat dagens ordgåta. Sådant tänkte de givetvis inte på just i den sekunden när de är på väg till en ny bloggstation. Bara en olycklig omständighet. Det var därför jag införde fler regler. En var att jag berättade exakt vilken minut en fråga skulle komma på tio uppgifter. När det gällde tio andra frågor hade de olika klockslag att välja på. Övriga tio frågor bestämde jag helt själv över. Det hände att någon fråga dök upp väldigt tidigt på morgonen. 🙂

      Tur att denna ”bildvariant” bara är mer en lek och att jag bestämmer själv vilken dag, vecka, månad som jag lägger in och när jag avslutar. 🙂 För jag håller mest på med andra spännande skrivprojekt där jag helt glömmer tid och rum.
      Kram Bosse

  8. Ping: Orange | Lizzyfix

  9. När jag var yngre så sa jag alltid brandgul om färgen Orange. Men tycker att man kan säga både och. Vad är rätt?? Vad är fel?? Well well….

    Du är en riktig friskvård’s lekfarbror du Bosse. Å vem vet……kanske jag är med och leker denna gång?. Men det blir nog svårt……vetti klåen om jag äger nåt som är orange här hemma.
    Men jag får väl gå på orangejakt, och se vad jag kan få till? Eller inte till?
    Så……antingen så blir jag med lek denna vecka….eller inte?
    Nåväl……kanske orange-jakten har börjat.

    Men hörru…….kan man få fuska, och backa tiden till 70-talet. Allt var ju i brandgult…..Nä jag menar orange då
    Tänk en blommig orange parasoll. Eller ett orange kök…..kanske ett par stövlar i orange….
    Nåväl.
    Nu får jag ta och lägga ifrån mig datorn innan kommentaren från TantGlad blir dagens längsta och jobbigaste.

    Kramelikram från TantOrange

    • Man kan säga vad man vill. Tulpanlandet, Träskolandet, Kanallandet, Glädjeflickorlandet, 🙂 Det ska bli spännande att se vad du hittade. Jag kommer att dyka upp på din blogg om en stund.
      Det skulle vara kul att återse en TantGlad i brandgult från sjuttiotalet i ett orange kök med brandgula tapeter och apelsinfärgade affischer på kultbandet Orange Boys och brandgula kaktusar i fönstret. Well well. 😀
      Kram från Bosse Orange

    • Det är nyttigt att se vardagen genom nya färgglasögon då och då. Vem vet. Det blir kanske en annan färg en annan gång. 😉
      Som vanligt måste jag lägga din länk allra sist. Den vägrar att sitta ihop med de andra och vill ha avstånd till de som ligger ovanför. Märkligt.
      10 poäng till Kersti! 🙂

    • Jag tyckte det var dags att både pigga upp och skruva ner svårighetsgraden denna gång. Det är klart att de fina bilderna blev godkända. Fast den första släckte inte min törst. 🙂 Sedan blev jag bjuden på både en söt snögubbe, en söt modell, en tuff husbil och färgglada väggar som det kan vara svårt att både sova och koppla av i. X antal övermålningar skapade en mer dämpande atmosfär, kan jag tänka mig. Undra om paret gjorde likadant i sin nya bostad.
      Tack för ditt deltagande. 🙂
      10 poäng till Sanna! 🙂

    • Jag hoppas att alla som tittar in på min blogg går in på länken till ditt bidrag. 🙂
      Jag nämnde det extra på länklistan och la dig överst.
      Det hade jag inte räknat med. Att detta ämne skulle vara för svårt för dig och att du skulle behöva en ”livlina” av något slag. 😉
      10 poäng med råge till Gunnel. 🙂

      • Tack! Rena önsketemat på en tävling. Jag gillar dina tävlingar för de har så olika teman och du får oss verkligen att bli aktiva……både kropp och hjärna får sig en genomkörare. Kram

      • Och den som inte vaknar av en dos orange är det något fel på. Någon vitaminbrist kanske. 😉 Det är viktigt att hålla igång på olika sätt. Bäst är det när man kan förena roliga saker med de nyttiga och nödvändiga. De som ska veckohandla denna vecka kan ha extra kul. Eller väcka uppmärksamhet. 🙂
        Kram Bosse

  10. Wow säger jag bara. Har varit lite offline ett bra tag. Lite annat som har fått gå före Blogglandia;) Ja du orange, det har jag ju med i mitt sista inlägg. Nu har jag ju förstått att det är lite sent, men bättre sent än aldrig 😀
    Tack för dina härliga kommentarer inne hos mig, de värmer ❤
    Du, Holland både var och är grymma bolltrollare, Nederländerna låter som ett ställe där det bor grottmänniskor 😀
    http://marlonzacco.blogg.se/2016/february/vaga.html

    Himlarna är alltid underbart orange på morgon och kväll. En färg som gör mig väldigt glad!
    Köpte faktiskt en orange hoodtröja förra året som jag älskar!
    Fin dag till dig!
    Kramen
    Pia

    • Din blogg bjuder alltid på läckra bilder. Nog hittade jag orange i himlen och solbilderna. Krigaren spelar boll i brandgult längst upp.
      Varsågod. Krigaren ska vara tacksam för att han har en Krigerska till mamma. ❤ Härligt att se han ute och gå med sin vän. Hoppas han vågar fråga henne. Känsliga saker, underbara saker.
      Du skulle haft med din hoodtröja så jag fick se den.
      Kram
      Domaren ger 3 poäng till Pia! 🙂

    • ”I en annan del av skärgården” bloggen –
      Henning har underbara underbara brandgula soluppgångar
      fr sin hemstad, Oscarshamn.

  11. Din utmaning har verkligen slagit på stort, så här många orange grejer har jag knappt sett i hela mitt liv! Låt oss även komma ihåg munkarna i Myanmar och deras frihetskamp!

  12. Holland har väl varit namnet i fotbollssammanhang. De fick däng även av Argentina fyra år tidigare, tyvärr. Har förstått att de som bor i provinsen Holland gärna säger att de bor i Holland, vilket de ju också gör. Andra bor i Nederländerna. Och jag bor i Skaraborg.

    • Jag minns inte 1970 så mycket. Minns mest att jag sparade fotbollsbilder och klistrade in i ett album och hade jobb med att bli av med 68 stycken Roland Grip-bilder. 😦
      Själv är jag före detta Skaraborgsbo. Många tror nog att jag bor på Österlen. Det finns ingen taggtrådsgräns. Men vid kusten finns en skylt vid Nybrostrand.

  13. Tittar in och tackar för din härliga orange-lek. En lek som passade mig som handsken.

    Så många bloggar som hängt med i denna lek. Så spännande med allas bidrag till din lek.
    En riktig aha upplevelse i blogglandia har jag fått.

    Tack Bosse för detta.
    Orange-kram.

    • Tack ska du ha. 😀 Vilken färg ska ”vi” ha nästa gång? Vilken är din favoritfärg? Min är blå. Jag tycker också det är spännande att se hur alla handskas med lekarna.
      Nu har jag precis tittat på programmet ”Gifta vid första ögonkastet”. Jag tror inte att alla de tre paren är gifta efter en månad. Det är då de ska bestämma sig om framtiden. Innan de står där framme och byter ringar har de aldrig träffats. Vet inte ens vad den andra heter. Jag tror att de vet vad de själva heter. 🙂 Eller blir de så snurriga av alla intrycken att de även glömmer sitt eget namn. De sex experterna har matchat ihop de tre paren.
      Brandgulkram tillbaka.

  14. Orange piggar verkligen upp i allt det gråa. Tack för ännu ett roligt uppdrag som jag nu har klart. Roligt se att så många är med och spännande kolla deras bloggar 🙂 Varm kram

  15. Härlig färgglad utmaning!!! Du sätter guldkant på den just nu gråa vardagen 🙂 Orange är en fräck färg som är utmanande i sig. Kanske inte min älsklingsfärg just nu men annat var det på 70-talet 😉 Tack Bosse för en ännu en kul lek. Energikram

  16. Kul tävling igen. Följer den, men kan inte deltaga.
    Jag minns också när vi sa brandgul.
    Nederländerna är det rätt namnet. Holland är två provinser i Nederländerna. Men många nederländare säjer själva Holland om sitt land.
    Orange är kungafamiljen Oraniens färg och har därmed blivit Nederländernas färg bl a på den inofficiella flaggan som är helt orange. Denna varjar friskt på Koniginnedag sista april och under fotbollsmatcher.

    • Tack Lena! 🙂
      Någonstans på livsvägen tog namnet orange över och började dominera hos mig/oss.
      Jag vet det, men Holland känns mer hemma för mig inom just fotboll, trots att det är fel ord. (I ex. friidrott är Nederländerna mest hemma för mig) Fast jag hörde på filmen att det fanns lägen/sammanhang, där Holland fortfarande var det rätta ordet. De som bor i ex. Amsterdam och i de aktuella två provinserna vill såklart att det alltid ska heta Holland. 🙂 Nu tänkte jag på alla kataloger och annonser från resebolag som matats ut om ex. resor till Holland genom åren. Bakläxa. 😉
      En riktigt färgstark flagga med andra ord. 😀

    • Ibland är det bra att ha fel i första tanken. 🙂 Vilka upptäckter du gjorde på hemmaplan. Vi får se om du klarar dig på hemmaplan även nästa gång. Det skulle kunna gå. Kanske inte med bonuspoängen. Beror också på vilken ordning som jag kör med. 😉 Jag har tagit hänsyn till kylan och all snö under några veckor. Under dagens lunch kom jag på två nya lekuppgifter.
      10 poäng till GunBritt! 🙂

    • Apelsinfärgad. Bra ord. 🙂
      Jag har tagit fram en Världsatlas för att lokalisera din ”lilla” ö och funderar på hur många timmar som skiljer mellan oss. Undra om du bor vid kusten eller inåt. Ingen av de större för mig välkända städerna ligger åt väster.

      Jag har precis lusläst ”Pyramiden” och log åt ett stort fel i sista berättelsen som fick mig att börja skratta när jag jämförde med ”Mördare utan ansikte”. Mer om det i september när jag lägger in nionde boken. 😉
      I söndags fotade jag Mossby strand där det flöt iland två lik på min födelsedag. 😉
      Jag har blivit lite sugen på att åka till Riga, men kommer att avstå.
      Kram Bosse

      • Jo, Västra Australiens städer är inte mycket välkända. Men kanske du har hört talas om Fremantle? Bornholmfärjorna byggdes faktiskt där. 🙂

        Vi bor vid Sydkusten. Staden är lika stor som Ystad tror jag och fast det är bara 5 mil till Denmark (jo, det finns också en Denmark i Australien) så tar resan till Ystad ungefär 36 timmar. Låter skrämmande jag vet men så farligt är det inte 🙂

        Kram Anne

      • Tänk att du bor närmare Danmark än vad jag gör. 🙂
        Nej. Däremot har jag hört talas om Perth och Stirling.
        Det är skönt att bo i en liten stad. Varje gång som jag besöker Malmö (3:a i Sverige) längtar jag hem. Men Köpenhamn är en mycket trevlig storstad på flera sätt. Dit har jag inte så långt.
        Min bästa tjejkompis bodde på Nya Zeeland ett tag. Då hade jag en stående inbjudan dit. Numera trivs jag likt tjuren Ferdinand bäst under korkeken. 🙂
        Kram Bosse

    • Jag tror till och med att du har det inomhus utan att du tänker (på) – eller har planerat det. För att inte tala om på ditt jobb. Där finns det säkert en guldgruva av brandgula saker. För du sa väl också brandgult när du var ung? Dumt att lova.
      Kram Bosse

      • Jag har inte stoppat något. 🙂 Först varnar jag här och skriver att det är ett dygn kvar, men det har jag inte gjort ännu på detta lekmoment. 🙂 Däremot kommer jag att lägga in andra blogginlägg som hamnar överst – så de som inte hunnit leka kan alltid scrolla ner och läsa de sista kommentarerna och kanske hitta min varning i tid. När jag stängt en tävling skriver jag det. De som lämnar svar då efter mig räknas inte. Plåta du på dina orange eller brandgula saker. Förhoppningsvis hinner du lägga in dem. Hälsa till häften/resten av växterna, att det snart är deras tur att bli ompysslade. 🙂
        Kram Bosse

    • Du var ju knivskarp. Men det var inte någon kniv eller läskig spruta som skrämde mig. Det var det där stirrandet som fick mig att tänka på när jag var på Jersey och gick på det gamla insulinet som skulle tas 30 min innan mat. Vi hade fått jättegod franskbaserad mat de andra kvällarna. Jag tog sprutan på hotellrummet. Kände hur det började verka i kroppen/blodet tidigt för vi hade gått massor innan. När jag satt vid bordet och det placerades en tallrik med en ful stor firre som stirrade på mig … tur att Solveig kryssat i något annat på morgonbeställningslappen. Snabbt bytte vi tallrikar.
      10 poäng till Mickan! 🙂 Välkommen till leken.

  17. Fotbolls-VM 74 väcker många nostalgiminnen. Inte minst det fotbollsalbum där jag lyckades få ihop nästan samtliga spelare och som vi mer eller mindre bläddrade sönder då det begav sig.

    • Det var jättekul att samla bilder, men det platta smaklösa tuggummit var ingen höjdare. Jag fick helt fullt i ett av albumen. Jag minns inte om det var det första 70 eller 71 eller det till 74. Roland Grip och Christer Hult var två backar som jag hade massor dubbletter av. 😦 Måste leta upp dem någon gång och lägga in på bloggen. 🙂

  18. Jag säger orange men mamma min har alltid att brandgult. Jag har mardrömmar om orangea köksluckor och lite svårt för den färgen. Trauman från uppväxten.
    /P

Kommentera

