En kall februarimorgon 1959

Bosse minns …

Lilla Bosse

Vad kallt det var att lyftas upp till världen denna tidiga råkalla vinterdag. Om jag fått välja själv skulle jag gärna stannat kvar och plaskat i det varma vattnet och istället tittat ut till sommaren. Men det var bara att gilla läget.
Jag ville ha blåa ögon som pappa och rakt blont hår. Varför fanns det inga syskon i min egen ålder? Har de ingen bil? Sova verkar vara trist. Sådant spar jag tills jag blir en gammal gubbe.

Det gällde att vara smart. Inte gnälla och visa att man var vaken. Bättre att krypa iväg till köket och leka med bilar, eller tända ficklampan under täcket och sluka serietidningar och böcker. Annars åkte jag i säng igen om mamma upptäckte mig.
Som vuxen frågade jag henne ibland:
”Hade det blivit några fler barn om jag kommit först?”
”Nä. Det hade jag inte orkat med”, svarade hon ärligt och jag tog det som en glad förstående man och kramade om henne.  🙂
Sedan brukade mamma berätta om när hon till slut inte orkat med att ha mig hemma efter alla månaders sömnlösa nätter. Hon sa att jag inte skrek mer än mina syskon. Men doktorn tyckte att hon skulle få sova ut och samtidigt kunde de ta prover på mig och leta eventuella fel.
När mamma kom upp till sjukhuset på besök och såg att jag var smutsig bestämde hon sig på studs för att ta hem mig direkt. Något fel hade experterna inte hittat. Istället hade de kommit fram till att jag hade överskottsenergi, något som skulle växa bort när jag kom i skolåldern.
Jag minns hur jag fick ha stolar runt om sängen, annars kunde det hända att jag vaknade på golvet under mina korta sömnperioder. Tur att det låg en tjock heltäckningsmatta i mitt rum.
Det är klart att jag sov. Men inte tyckte jag att man skulle ligga i sängen klockan tre en härlig tisdagsmorgon när solen höll på gå upp.
Tidigt lärde jag mig klockan och att listigt fråga pappa när på natten han skulle komma hem från jobbet som lokförare. Så fort jag hört pappa borsta tänderna och kliva i säng väntade jag bara till de första tre snarkningarna, sedan smög jag upp.  😉

Den där energin höll i sig i nästan trettio år. De sista åren kunde det hända att jag behövde en stunds siesta på eftermiddagen när vi var utomlands, så jag orkade ha kul till tre-fyratiden på morgonen alla fjorton dagarna. Ändå var jag pigg som en mört och stack iväg och köpte nybakat bröd i affären tidigt på morgonen efter en uppfriskande joggingtur. Mina ressällskap var morgontrötta efter festnätterna, men jag lyckades alltid få igång dem till frukosten. Minns inte att någon, någonsin var sur av den anledningen.

Inte det minsta konstigt att jag klev in i den berömda väggen, med tanke på sjukdomarna och skadorna som ville bestämma i min envisa kropp. Jag hade inte tid att lyssna på deras klagomål. Jag och Solveig var övertygade om att jag skulle bygga upp väggen på en helg.
”Se nu till och bli frisk tills på måndag. Jag har sommarlov”, sa Solveig den där dagen i början av juli.
Ack vad fel vi hade.
Tillsammans har vi kämpat på, mot både det ena och det andra. Bäst mår jag alltid när jag inte tjatar om mina sjukdomar. Det kostar bara energi. Energi som jag inte har. Synd om mig tycker jag nästan aldrig. Istället tänker jag på medmänniskor som har det tufft. Mitt gamla jag hade gärna jobbat med att hjälpa till på olika sätt. Det tillhörde min personlighet och det var det jag skaffade mig utbildning och erfarenhet av på mina arbeten. Annars kommer man långt med sunt förnuft och medkänsla.
Empati.
Tyvärr tvingas jag ofta att stänga av de ”mörkaste” tankarna. Orkar inte ta in allt som väller in via sociala medier, TV och tidningar. Ser jag på Aktuellt känns det som om 95 % är negativa nyheter. Allt dystert sänker mig. Låter fegt för vissa att läsa, men handlar om självbevarelsedrift. När lampan lyser rött finns det två vägar att gå. Ingen blir gladare om jag väljer fel.

Vilken tur att det finns nummerljus. Annars hade min lungkapacitet inte fixat att blåsa ut alla ljus. Förresten hade de inte fått plats på tårtan. Nu ska jag göra som jag gjort de tre sista födelsedagarna under dagtimmarna. Jag gillar traditionen som jag började med i min ensamhet. Först njuta av filmen …
Bara en natt
… ”Bara en natt” sedan efter en paus se uppföljaren …

Bara en dag

… ”Bara en dag”. Jag älskar både filmerna, skådisarna och storstäderna Wien & Paris. På något vis kunde jag både gjort regi, varit skådespelare eller hoppat in i en sådan verklighet från förr. Alltför ofta hade jag för kul i livet. Därför sköt jag gärna upp pluggandet på hög nivå. Nästa termin blir bättre att börja läsa på universitet eller högskolan, tänkte jag. Först ska jag bara …

När jag klagar till Solveig, efter ännu en insulinkänning, och säger den slitna frasen: ”Jag är slut som artist”, svarar hon alltid:
”Det har du sagt i tjugosex år. Du har aldrig varit artist. Nu tar vi nya tag. Om några månader ska du och jag åka till …”
”Du försöker bara lura mig att komma igen.”
När jag ser de gröna ögonen som är fyllda av kärlek och värme, är det svårt att säga emot min klippa i livet.
”Bara jag får allt på min önskelista imorgon.”
”Vissa saker kan bli svåra att fixa.”
”Du menar en bukspottkörtel, en sköldkörtel, två axlar, en rygg, två knän, sömnflingor och … det kan väl inte bli så svårt? Fick jag inte välja från översta hyllan?”

Fotnot 1:
Jag svarar eventuella kommentarer med en symbol. På lördag ska vår dotter Jennifer sjunga två sånger på ett bröllop för första gången. Det är en kompis storasyster som ska gifta sig i en kyrka några mil härifrån. Vi ska skjutsa dit henne, men mitt önskemål om att sitta långt bak och försvinna ut innan bröllopsparet börjar sin gemensamma vandring i livet, gick inte igenom. Hon är kanske rädd för att en gammal gubbe ska ställa till med något hyss och kidnappa bruden. Nåväl. Jag har hört Niffe träna flera gånger på hemmaplan, men det blir så mycket bättre i en kyrka med all dess akustik, om hon nu inte sätter en groda i halsen. Vad skulle hända då? Blir det ”sju olyckliga grodår för brudparet” och … bäst att avrunda där. Kvack kvack.   😀
(ursäkta alla tuppar för att jag bytte ut er mot en groda)

Fotnot 2:
Torsdagen den 12 februari 1959. Råkallt. Klockan 07.10, 3700 g, 53 cm, mörkt hår, blågrå ögon. Susanne Alfvengren 1959 och Sofia Zelmani 1972 delar samma datum. Det får bli en Zelmani-skiva imorgon också.

 

74 thoughts on “En kall februarimorgon 1959

  1. Jag log och läste. Läste och log…Och jag kunde delvis känna igen mig och det mina föräldrar, främst mamma berättat om mig när jag var liten. Tilläggas bör att jag har inga syskon. Men ett mycket aktivt barn var jag.
    Din beskrivning av dig själv är både levande, rak och energifylld. Du var ju fylld av sprudlande energi och had inte alls tid att slösa tid på att sova.
    Sjukdomar är ett gissel, men som du skriver så kan man inte fastna i dem, inte om de låter sig skuffas undan. Det vill till att hitta ett sätt att förhålla sig till dem, omgivningen och livet i stort. Ibland så går det inte men med kloka nära och kära så kommen en vidare.
    Att få allt på listan är kanske svårt men jag tror att du dragit den största vinsten. Du har dina nära och kära omkring dig och de finns där för dig.
    Vad roligt att Jennifer ska sjunga på ett bröllop och jag vet att det kommer att bli väldigt fint.
    Önskar henne lycka till.
    Önskar dig ett stort, varmt och hjärtligt grattis på din födelsedag i morgon, lite i förväg förstås. Men du kan börja fira lite smått idag. Kanske med hjälo av Zemani och Alfvengren.
    Många tankar och en stor grattiskram.

  2. En underbar berättelse…både glad och lite sorgsen. Du har haft turen att vara omgiven av människor som älskat och älskar dig och då klarar man av mer än man tror. Förstår att du är stolt över dottern som ska framträda med solosång i kyrkan. Hoppas att du får en del önskningar uppfyllda i morgon, men inte alla. Man måste alltid ha något att längta efter. Kram

  3. Livet, det gör som det själv vill. Men du har det ju bra ändå, med fin fru och fina döttrar 🙂 En vän sa till mig en gång: Glöm inte räkna alla dina välsignelser. De orden tänker jag ofta på!

  4. STORT GRATTIS 🎉 BOSSE!!! Jag tog in varje ord i din berättelse… 😆 Jag kunde nästan se dig framför mina ögonen när du låg i sängen med alla stolarna runt i kring dig. Ha en riktigt fin superdag!!!

  5. Läste och blev varm i hjärtat. Minton och jag önskar dej en underbar födelsedag. Hoppas du får någon av dina önskningar uppfyllda.
    Grattis kramar

  6. vilken underbar text kring dig, ditt liv..jag kunde känna av den känsla som du beskrev dig som barn och hur din mamma kände det…jag önskar dig en fantastisk födelsedag imorgon med din fina familj…jag hoppas att du blir firad ordentligt för det är du värd ❤
    kram Åsa

  7. Efter den berättelsen finns inte så mycket att säga. Jag är kanske tagen. Livet blir sällan som vi vill men med god vilja och en förstående omgivning kan det bli rätt bra ändå. Nej, nyheter dom måste man stänga av ibland annars äter de på något sätt upp en. Tror mig förstå och vil bara understryka att man hjälper varken sig själv eller någon annan genom att låta det ta all kraft man har. Så släng det där dåliga samvetet. FIRA istället en underbar födelsedag och NJUT av att höra Jennifer sjunga. Tack för ett fint inlägg och många, många gratulationer till dig! HURRA! HURRA! HURRA! HURRA! 🙂

  8. Sicket livligt barn. Blev full i skratt då jag läste vad din mamma svarade på din fråga. Det kom nog ifrån hjärtat.
    Intressant att läsa och trevligt och roligt skrivet inlägg. Du fick säkerligen vara med om mycket i din barndom och i unga år, mycket tack vare din energi. Jag skulle kunna önska mig lite av dig av den varan, energin, för du verkar ha kvar mycket nu också.
    Sjukdomar, ett gissel och hos en del av oss en ständig följeslagare. Men, du skriver så rätt om din inställning till detta oundvikliga.
    Roligt för din dotter och duktigt av henne. Spännande.
    Grattis en dag i förväg och ha en toppendag.
    Varm kram till dig.

  9. Grattis på födelsedagen. Vilken fin text du skrivit om dig. NU känns det som om jag känner dig lite bättre. Att uppfylla allt på önskelistan blir inte enkelt men under tiden har du en fantastisk familj som du får njuta desto mer av. Kram

  10. En helt underbar berättelse ur ditt liv… och jag blev inte förvånad över din livlighet som barn 🙂 Ditt lekfulla, entusiastiska och härliga sinne finns fortfarande kvar. Sen finns det ju sådant som man helst skulle slippa, som sjukdom… men livet tar sin egen väg och vi har ibland bara att följa med och göra det bästa av det och då är det bra att ha en trygg hand att hålla i.
    Kul att Jennifer ska sjunga på ett bröllop… det kommer säkert att gå hur bra som helst – hon är duktig!
    Grattis på födelsedagen i morgon… hoppas du får vad du önskar dig!
    Stor kram!
    PS idag har jag blåljus hos mig – en vecka för sent… 🙂

  11. Vilken ömsint och fin berättelse om dig och dit liv! Även om ett och annat skymtat fram i tidigare inlägg så blev bloggbilden av dig mer komplett nu. Livligheten som du beskriver ser jag som en klar tillgång och den märks i dina böcker men också här i bloggen där du gör allt för att att roa oss läsare på bästa sätt.

    Nu hoppas jag att du får en riktigt fin födelsedag i morgon och att du blir firad efter konstens alla regler. Själv kommer jag i morgon att tänka lite extra på en annan Bo som skulle fyllt år. En Bo som gav sin dotter smeknamnet Bobo…

    Kram

  12. Ett stort grattis på födelsedagen och tack för din fina och värmande berättelse – den om ditt liv så här långt! Känner igen mig till en del i mig själv och i våra två söner. Om hur olika vi människor kan bli i en och samma familj, men också så lika. Sjukdomar…vi drabbas olika…och en del av dem kan vara ett gissel att bli av med! Men sjukdomar till trots så har du din familj och så många andra som tycker så mycket om dig för den du är!
    Bröllop och vacker sång…din dotter…svårslaget!
    Önskar dig en toppendag!
    Kram, Gunilla

  13. GRATTIS idag till dig på din födelsedag! Hoppas den blir just som du vill!
    Jag blev riktigt rörd av att läsa om dig som barn och om din energi och livsglädje. Du har onekligen behållit mycket av den under ditt liv för du är ju fenomenal på att komma på saker – och fullfölja! Mycket är till glädje för oss som följer dig här på bloggen.

    Sjukdomarna kunde vi vara utan. Det är din inställning, som är din flytväst. Mycket beror på oss själva för att vi ska klara av det som läggs på oss. Försöker man att se positivt på det som egentligen är mycket negativt, så ser man de små guldkornen glänsa. Det finns egentligen mycket att glädjas åt trots allt. Inte minst att ha en vid sin sida, som lyfter när det ibland är nära till marken.

    Jag ska hålla tummarna för Jennifer. Hon är ju en så vacker sångfågel och väl värd att lyssnas till. Jag tror det går jättebra för henne!

    Ett fyrfaldigt HURRA för dig idag! Kram

  14. De är bara till att gratulera grabben idag. De hyss som du hann med som en liten grabb, verkar du fortsätta med även som en liten större grabb. Att du prickade in din födelsedag precis på mina sessors dag är ett fint drag. Ha en fortsatt fin dag och ta hand om dina nära och kära.

  15. Tack snälla, för en underbar läsning Bosse.

    Men idag är det den stora dagen…..
    Vår allas härliga Bosse fyller ju år.

    Ett stort varmt GRATTIS till dig Bosse❤😄

    Hoppas din dag med nära och kära blir toppenfin.

    FödelsedagsKRAM!

  16. Ibland kan det te sig lite trist att inte livet helt igenom är en dans. Och åren; visst kan det kännas förunderligt att de plötsligt blivit så många så fort. Men det är härligt att få vara med och fylla dem … och på vägen ha ett par gröna, kärleksfulla ögon att titta in i. Grattis till det!
    Hör du fö´lsedagsgrabben! Jag önskar dig en riktigt fin, glad dag. Din Dag! Å´ njut sedan av lördagens sånginsats. Det är stort att få vara med.
    Varm kram

  17. Åh så fint skrivet, Bosse! Grattis till dig!

    Så märkligt,hur jag känner igen hur jag själv var som liten när jag läser om dig. ”Du var så vild och glad”, har jag fått höra av dem som kände mig när jag var liten. Massor av energi hade jag också och så tog den slut när jag var 38. Inte helt slut, för visst har jag energi också idag.

    Jag har också just nu minimerat mitt intag av nyheter. Jag ska vila från det och fokusera på att bli starkare i kropp och själ och på det viktigaste i livet, det som är nära och dem som jag älskar. Jag förändrade lite i min blogg igår med tanke på det. Att förenkla skapar andrum.

    En riktigt skön helg önskar jag dig!

    Kram

  18. Hej och megastort G R A T T I S på födelsedagen Bosse!
    Det var roligt att läsa – fast det känns som om jag visste allt innan, utom födelsevikten och längden. Du är dig så lik där i vagnen på den fina volangkudden. Samma glimt i ögonen då som nu, en finurlig ”lilla Bosse” 👈 … Man skulle nästan kunna tro att du ligger där och tänker ut en tävling… om man inte visste bättre.
    Energi är bra att ha, det är härligt att orka mycket. Sjukdom tvingar en att hushålla med orken, högre ålder också. Om du vänder på dina siffror, så har vi samma… jag skulle då inte ha nåt emot att vrida mina bak- å fram och plötsligt få flera år till godo, men så fungerar det ju inte. Hoppas i alla fulla fall att du kommer att orkar skriva ✍ länge, länge än!
    Det är underbart att ha en film på önskehyllan, som har etsat sig fast i en – en som mildrar smärtan och gör en varm inombords, jag kan förstå din förtjusning i dessa två. De säger mycket om livet, slumpen och att gripa ögonblicket. Och de två som spelar är så äkta, att man glömmer att det är film.
    Här kommer en besvärjelse från mig till dig… Du behöver bara säga det tyst för dig själv… ”denna dagen – ett liv”, så simsalabim hoppas jag 🙏 att din dag blir flera meter lång 🙄 många timmar rolig 😄 varm 😅 som bara den av alla kramar 🤗 plus att du blir jättemätt 😜 av tårtan 🎂 och nästan får ont 🙉 i öronen av paketprasslet och grattissångerna!
    Och om du törs: liva upp fåglarna i träden och katterna i buskarna, de tåler det, gå ut 😺 på balkongen, klappa i händerna 👏 och vinka till 🙀 grannarna 👋 Gå sen in, spela en skön melodi för dig själv och sjung några delfinsånger 🐬🐬🐬 så att taket lyfter sig och det hörs ända hit till mellersta Norrlands inland och fjälltrakter! Låt omgivningen veta att du fyller år idag.
    Om jag hör nåt i luften som ”skorrar” på halländska, ska jag sjunga med på mitt vis, med hög röst på skånska. Passar inte det, kan jag hantera en visselpipa och några grytlock – det blir säkert en fin 👻 skrämselkör. Jag vill absolut vara med!
    Men fine Bosse, busBosse, Bobo, Sebastian Pettersson-Lide’n… (kärt barn har många namn) —
    om du vill göra mig besviken och skippa detta sista, så lova i alla fall att fira den rejält! 🙀
    Stor kram 💙 från Laxsjö!

  19. Fint. Jag läser och både ler och inte ler. Så ska det vara i en berättelse. Svärta blandat med ljus.
    Jag gratulerar (igen) på din födelsedag! Tack igen för dina fina texter och roliga tävlingar. Du är så påhittig :-). Kram från Ethel

  20. Grattis på födelsedagen Bosse. Du är född samma år som min man ser jag. På femtiotalet 😉
    Själv kom jag ett år senare…
    Hoppas du haft en fin dag!

  21. Fantastisk berättelse om dig och dina tankar. Så mycket känslor med både lycka och sorg. Lycka med din fina Solveig som stöttar dig och sorg över sjukdomen som kan sätta pinnar i hjulet till och från. Du har en härlig livslust som går som en röd tråd genom dina berättelser och jag tror att det är nästan livsnödvändigt för att klara de prövningar som livet ger oss. Jag tror också att man inte kan grubbla över allt hemskt som händer och som väller över oss dagligen via media. Allt för mycket negativa energier. Det gäller att försöka fylla bägaren med så mycket glädje man förmår. Trots allt ont finns det mycket gott också.

    Jag måste erkänna att jag inte sett filmerna men förstår att de är bra och ska kolla på bibblan om de är inne. Ser fram emot en skön biostund 😊

    Din fina skönsjungande dotter klarar bröllopssången med glans. Stolthet och njutning för dig och Solveig 😍

    Ha en fin lördag och varma snöiga kramar från väst 😘

  22. Fin kort ,-)
    Grattis i efterskott får jag säga ,-)
    Som fyller år om någon dag ,-))
    Född en kall snöig vinterdag, passar mig som älskar snö .-)
    Inga syskon blev det för mig. tyvärr.
    Fin läsning du bjuder på ,-)
    Hoppas du hade en mysig födelsedag!
    kRAM Primrose ,-)

  23. Grattis!
    Fängslande läsning. Bra det du skrev om synd om och empati.
    Du använder symboler. Hur rent tekniskt gör du? Jag har också wordpress, men vet inte hur man gör!!!
    Ha en trevlig helg!

    • Tryck på tangenten mindre än och därefter på trean. Då får du detta ❤
      Tryck på denna tangent : och sedan direkt ). Då får du en lagom glad gubbe. 🙂
      Trycker du på : och ett stort D får du en gladare gubbe. 😀
      Vill du ha en lite lurig gubbe byter du ut : mot ; och därefter denna parantes ) vilket ger denna gubbe 😉
      Om Lena i Wales är lite sur kan hon vända på parentesen, efter att först ha tryckt på : och direkt efter (
      Då ser den sura gubben ut så här 😦
      Detta är lektion ett. Det finns fler gubbar. Det dumma med de nya gubbarna på wordpress är att det ibland inte blir någon gubbe utan bara tecknen som är rätt fula. Oftast beror det på att de behöver extra plats på grund av att de är större än de var för något år sedan. Då får du flytta på orden omkring ett eller två blanksteg.
      Lycka till! Hoppas du läser detta. 😀

  24. Känslosam berättelse som berör. Var själv en livlig unge så jag känner igen mig. Håller med dig att man får sovra bland nyheterna och istället fokusera på roliga och energigivande aktiviteter. Man orkar inte med hur mycket negativt som helst. Underbart när du beskriver Solveig som din klippa i livet och vilken lycka att kunna hjälpa varandra när det behövs. Önskar dig en fin helg . Varm kram 🙂

  25. Oj, vilken energi…
    Jag tillhör de som vill gå och lägga mig tidigt… men kommer då dock upp i tid på morgonen. Morgonsol har guld i mun, som de säger. 😀
    Det är otroligt tufft när kroppen säger ifrån- det sätter sig i huvudet. Men jag vet att du kan se de positiva sakerna i det lilla och det är det vi måste göra… Bli livsnjutare! ❤

  26. Grattis i efterskott Bosse! Det här inlägget berörde mig, det är så personligt och naket på något vis samtidigt som det stundtals får mig att le. Varm födelsedagskram i efterskott ❤

Kommentera

