Två timmar i Sjöbo

Bild ett

Vi lämnade av Jennifer som skulle öva med kantorn inför bröllopet. Niffe kände sig inte alls nervös, som hon ibland gjort de sista åren, timmarna innan offentliga framträdanden.

Kyrkan

Vilken stor kyrka. Vi hade gärna gått in och tjuvlyssnat. Istället promenerade vi en kort tur på kyrkogården, innan vi körde iväg mot Sjöbo centrum.

Tre

”Här vattnas det. Har ni haft hemska torrtider i vinter?”

Treohalv

”Vilken fin båt! Har du gjort den helt själv? Fryser du inte om … ?”

Fyra

Stängt. Där rök chansen att besöka bibblan och konsthallen. Vi var där faktiskt i samband med vi fick den galna idén om att röra oss söder ut i landet.

Fem

Sjöbo Gästgifvaregård ska vi lägga på minnet. Det kunde vara kul att variera matstoppen, när vi gör våra rundor längs med väg 13. Oj vad många resor det blivit de sista sex åren mellan Ystad-Ängelholm. Vackrast är vägsträckan när rapsen och bokarna visar sin bästa sida. Den gula och den ljusgröna. Snart är vi där igen. ❤

Sex

Tufft med en väderkvarn mitt mellan hyreshusen. Maler de mjöl till frukostbrödet? Eller står den bara där vackert för syns skull. 🙂

Sju Här hade vi garanterat gått in och köpt ett mjukisdjur om det varit öppet. Solveig fick en favorit här under.

Åtta

Nio

Enda affären som vi besökte blev denna.

Tio

Först då, strax innan vi gick in, upptäckte Solveig ett SMS från Jennifer där hon hade varnat oss från att lämna bilen ”ensam” på parkeringen vid kyrkan. Kantorn hade berättat att det varit inbrott under de två dopen under dagen.
Den nya tekniken är här. Det behövs inte slåss sönder fönsterrutor och stöka till det i bilen. Istället har de elektronisk utrustning som slår ut tjuvlarmet. Det syns inga skador. Bara lite tomt när ex. de nya barnstolarna är borta. 😦

Jag lämnade Solveig i kön på Dollar Store och skulle gå ut när någon uppifrån tilltalade just mig.

Elva

”Hej Bosse. Hade du en bra födelsedag igår. Grattis i efterskott.”
”Jo men visst. Den var trevlig. Helst när …”
”Bosse du står väl inte och pratar med dig själv. Har du tomtar på loftet.”

Under bilfärden hem sjöng Jennifer de två låtarna som hon precis hade sjungit på bröllopet. Allt hade gått bra för henne. Om våra tjejer gifter sig tror vi att de kommer att sjunga på varandras bröllop. ❤

Jag tittade på andra delfinalen i Mello. Hög lägstanivå på de sju bidragen. Ingen var urkass. Min favorit var Wiktoria. Sedan höll jag tummarna för de tre gamla rävarna – som kom sist.

Perrellis parodi var lysande. 😀 Det är även Sarah Brightman som sjunger bara för mig just nu. Jag önskar dig läsare en trevlig söndag.

 

40 thoughts on “Två timmar i Sjöbo

  1. Trevlig tur i Sjöbo men du missade att föreviga Miss E:s födelsehem. Stort nog 😉 Så roligt att det gick bra för Jennifer i kyrkan men något annat var väl inte att vänta. Till och med en tondöv amatör som jag kan höra att hon är väldigt duktig 😀

    Kram

  2. Så roligt att det gick fint för Jennifer i kyrkan.
    Stolt pappahjärta! 🙂
    Du var det den där tomten som grattade dig i efterskott? Undrar om du inte skall tala lite tyst om det. 😲 hi hi…
    Jag tittade på mello och rätt låtar gick till final. Strålande var både Charlotte och Gina.
    Sen tittade jag på gaygalan som var fantastiskt underhållande. Nu får John Blund underhålla mig resten av natten.. 😴zZzzzZzzz

    Kram ❤

    • Jag hade mycket hellre suttit i kyrkan och lyssnat, än letat efter någon spännande öppen affär på den lilla orten.
      Tomten var jättetrevlig. Typiskt att Solveig skulle dyka upp och förstöra konversationen. 🙂
      Betydligt roligare med sidunderhållningen än ex. förra året. FB kan jag klara mig utan i de stora sammanhangen. Inte rätt forum för henne. (tror/tycker jag)
      Kram

  3. Tack för underbara bilder, den lilla gråa kaninen i skyltfönstret var underbar, borde kanske söka en sån till lilla Sigrid. Åker ju snart till Lerum för att krama om familjen som vuxit.
    Ha en skön vändag (alla hjärtans dag kallas så i Finland, ystävänpäivä på finska)
    Kramar

  4. Det är klart det gick bra för duktiga Jennifer! Så fin bild på henne där framför kyrkan… fina bilder i övrigt också. Får nog stanna till där nästa gång vi är åt det hållet
    Ha en fin dag!
    Kram

  5. Tack för trevlig läsning! Förstår ditt stolta pappahjärta! ❤ Mjukisdjur är jag väldans intresserad av numera! 🙂
    Hoppade över mello den här gången…vi såg på film istället, "Vågen". Spännande och otäck…tur att jag redan har varit i Geiranger och åkt båt på fjordarna!
    Ha nu en mysig allahjärtansdag idag!
    Kram, Gunilla

    • Jag förstår att farmor tänker mjukisdjur och andra kärlekstankar. ❤
      Jag tänkte faktiskt hoppa, men såg att de gamla männen skulle sjunga ihop. Då blev jag nyfiken. Dessutom tyckte jag det var bättre än väntat i lördags. Det är flera år sedan jag brann rejält för tävlingen. Börjar antagligen bli för gammal. 🙂
      Kram Bosse

  6. Det blev en fin tur i Sjöbo i alla fall och vackra bilder! Så roligt det hade varit om ni fått höra och se Jennifer där i kyrkan. Hon var så fin på bilden och vilken underbar klänning säger jag!!
    Ni har duktiga tjejer!
    Dollar Store saknar jag för där kan man gå länge och hitta allt möjligt. Här finns den inte men man får väl kolla var närmaste är och kanske nån gång få komma dit.

    Ha en fin Alla Hjärtans Dag! Kram till er!

    • Det hade vi gärna betalt en slant för. Mysigt att höra i bilen och på hemmaplan. Betydligt mäktigare i en stor kyrka.
      Tack Signhild. ❤
      Det var vårt första besök i butikskedjan. Skulle kunna kallas för "Lilla Gekås" om jag ska vara snäll. Betydligt mindre folk vilket uppskattades av mig. 🙂
      Kram

    • Nä. Inte skojar man om så allvarliga saker. 🙂 Om jag skulle sätta betyg på de sju låtarna hade ingen fått någon etta. ”100 % skulle blivit sist med 2+. Wictoria låten var min klara etta. Började så läckert de första tolv-femton sekunderna. Sedan är det givetvis häftigt med alla ljuseffekter som Sverige varit dominanta på i Europa i flera år och även hjälpt de ”svaga” länderna. Hennes låt kommer att fastna i mitt huvud. Samtidigt blir man efter xx antal lyssningar trött på sådana låtar. Som man aldrig blir av med. Går inte att plocka ur dem från hjärnan. I längden tycker jag nästan alltid mest om helt andra låtar med texter som berör mig. Berättar texter som går på djupet. Vissa sådana tröttnar jag aldrig på. Oftast sjungna av någon som inte är helproffs som sångare. Men ytterst personligt. Visst är det tur att man tycker olika. Själv är det sällan som jag tycker om en låt där man pratar istället för sjunger. Eller när det är en rad som ständigt återkommer och endast avlöses av några töntiga fraser och lite gester på scenen. Du vet väl att det går att stänga av? Eller har ni heller inte en sådan knapp? Hos oss var det återigen bara jag som tittar hela tiden. Har varit så några år. Funderade faktiskt på att stå över. Tack vare att jag läste om de tre vise männen ändrade jag mig. Denna gång. Jag såg att andra chansen var i Halmstad.

  7. Haha……underbart inlägg. Vilken berättare du är Bosse. Du måtte vara vansinnigt ord-begåvad.

    Fin söt tjej där överst. Söt som en karamell.

    Vet du Bosse….när jag jag ser teddybjörnarna…..så får jag en sån lust att sjunga ”teddybjörnen Fredrikson”. Men jag håller ”för” munnen med ena handen. Min sångröst är väl lite sisådär……hålla klaffen blir nog bäst haha

    Som sagt. Härligt och kul inlägg.

    Ha en underbar söndag och Alla Hjärtans Dag❤

    Hjärtekram från mig

  8. Härliga timmar i Sjöbo, kan jag tänka mig. Fina talande bilder.
    Ska försöka att luska ur mysingen om han har bokat någon tur till Sjöbo i vår då vi gör vår Skåneresa. Vet att Lund, Malmö och Ystad är med men nu blev jag sugen på Sjöbo också. Kyrkan där, häftigt. Stor och fin. Jag älskar att gå in i olika kyrkor, det finns så mycket atmosfär där och vingslagen från förr känns.
    Roligt att ha två sjungande döttrar. Sång och musik sprider glädje. Förstår att det var ett uppskattat inslag på bröllopet. Så fin hon ser ut där hon står framför kyrkan, dottern.
    Trevlig Alla Hjärtans Dag önskar jag dig och Solveig.
    Kram!

    • Ska ni åka bil? Det låter trevligt och spännande med en vårresa i Skåne. Hoppas ni väntar till rapsen blommar. 🙂 Lunds domkyrka är mäktig. Den får ni inte missa. Där var vi senast förra sommaren. Det finns mycket fint att se i vårt relativt lilla landskap. Just Sjöbo hade nog inte kommit med på min ”femtio topp” lista på smultronställen. 🙂 Men allting är relativt och det går att se vackra och intressanta saker överallt. Sedan beror det på vad man är intresserad av, vilket väder det är, dagsformen osv. Om ni kör bil rekommenderar jag hela Österlen. Köpenhamn tycker jag är en mycket finare stad än Malmö.
      Kram Bosse

  9. Fina Jennifer som klarade sitt uppdrag galant. Vackjer tös i vacker klänning 🙂
    Önskar dig och familjen en fin fortsättning på denna Hjärtedag ❤
    Varm kram,
    Gigi 🙂

  10. I Sjöbo har vi faktiskt ätit en god lunch för några år sen då min väninna var med på semestern. Dock inte på det där flådiga stället du visar utan det blev en sallad på ett mindre fik. Vi gick nämligen runt och shoppade (och hittade flera snygga och roliga saker – som dessutom var billiga). 🙂 I en av affärerna frågade vi ägaren var man skulle äta gott och billigt. Och det var det! 🙂 🙂
    Det är konstigt – men tur – att man har olika smak, även i musik. Rolle tycker mellobidragen är så dåliga att han inte ens kan titta på programmet. Han sätter sig i musikrummet och lyssnar på BRA MUSIK (enligt honom) istället för muzak!
    Själv har jag alltid tittat och brukar tycka det är sådär, förra året var Måns låt som vann riktigt bra – men i år tycker jag kvalitén blivit bedrövlig. Ska nog inte titta mer….. :-
    Fast jag är enormt förtjust i alla sorts tävlingar, så jag får se om jag kan hålla mig. *fniss*
    KRAM
    Susie

    • Då leder du med 1-0 över mig när det gäller att äta i Sjöbo. 🙂 Vi fick ju inte välja tid och allt var stängt. Det får bli en repris någon gång.
      Hos oss är det bara jag som tittar. Men jag var på väg innan programmet att avstå i lördags. Sedan såg jag att de tre gamla männen skulle vara med och då ändrade jag mig. Därefter blev jag positivt överraskad av att ingen var urkass som jag ofta annars tycker.
      Rolle har en bra taktik. Mycket bättre än att sitta och gnälla i soffan. 🙂 Kanske både du och jag hoppar av. Förr älskade jag programmet. Mitt intresse har avtagit rejält sista åren. Det är samma för mig. Tävlandet drar. 🙂
      Kram Bosse

  11. Tack för besöket och rundturen i Sjöbo. Här har jag inte varit men jag tror jag passerat med ett tåh. Vet att Sjöbo tidigare inte var så vänligt inställd till ”ickesvenskar” vad det nu är. Och jag är ju delvis en sådan…
    Butiken med gossedjuren hade jag gärna besökt och såg genast ett par favoriter där.
    Så bra att Jennifer ringde så du hann rädda bilen! Väldigt trist när någon bryter sig in.
    Jag förstår att Jennifer sjöng fantastiskt bra i kyrkan och givetvis hade ni velat vara med och lyssna men nu fick ni höra sångerna i bilen hem.
    Mellon såg jag och jag tyckte David och Wiktoria var helt ok och bra att de gick till final. I övrigt var det i mitt tycke inte så muntert, men Perelli och Gina var jättebra, i mitt tycke, och likaså Jonas Gardell.
    Senare såg jag QX galan och den var både bra och rolig.
    Sarah Brightman är en av mina favoriter och henne lyssnar jag gärna på.
    Hoppas din födelsedag blev bra och att du blev ordentligt firad.
    En Alla -hjärtans- dags- kram från mig.
    Önskar er en trevlig kväll!

    • Tur du inte hoppade av där. Vem vet. Du hade kanske blivit inlåst på Gästgiveriet. 🙂
      Hade affären varit öppen hade vi köpt med oss Solveigs favorit.
      Mitt intresse för Mello har sjunkit en bit för varje säsong. Har kanske med ålder att göra. Vem vet.
      Sarah Brightman skulle jag gärna sett på en konsert. Jag tror att det hade varit mäktigt.
      Kram från en gubbe som precis varit ute och njutit av solen och en blå himmel.

  12. Stolt pappa måste du nu vara med en sådan söt och duktig tjej.
    Även jag har varit på Dollar store och fyndat kanske gjorde Solweig detsamma
    med Oscar &Chlotilde !?!
    Sjöbo har jag aldrig varit i men man vet aldrig kanske kommer man dit någon gång.
    Kram gun

  13. Förstår att det stolta pappahjärtat slår extra för tösen.. Jag hade valt samma mjukisdjur som Solveig………………………………..Man mår bra av stora doser kärlek! Kram!

    • Synd att affären inte var öppen. Där fanns mycket gosigt att titta på genom fönstret. Kärlek och ömhet behöver vi alla. Empatiska hjärtslag. Du har säkert varit i Sjöbo flera gånger.
      Kram Bosse
      Ps. Hoppas du också har sol och kunnat hälsa på den under dagen.

    • Tack Gunnar. Hon har precis haft en muntlig examination i fysik via datorn. Nu skickade jag ut henne i det vackra vädret som vi har. 🙂 Hoppas solen lyser skönt även i Karlstad idag. Jag känner också väldigt lite till om sevärdheter i kommunen Sjöbo trots att jag läser om den i tidningen varje vardag. Till sommaren tänkte vi fortsätta att utforska andra ställen som vi inte varit på ännu. Dessutom återse de smultronställen som vi samlat på oss under dessa fem somrar. Jag älskar att ljuset håller på att återkomma. I dag var det en vacker röd himmel och det höll på att dagas när jag körde ner S till stationen. Kallt men fint. Åtta minusgrader såg jag.

Kommentera

