Mattekunskaperna inhämtades från människor från förr

Ett

Fortfarande kommer jag ihåg sekvenser från när jag gick med mina föräldrar och frågade stup i ett efter vad det stod på skyltarna. Det måste till slut ha varit jobbigt för mamma och pappa. Allt ville jag veta. Med min vetgirighet och nyfikenhet började jag succesivt få ihop bokstäverna och slapp fråga så ofta.
Det var likadant på kyrkogården med mormor. Där tillkom mitt intresse för siffror och åldrar. Mormor gav mig grunderna, sedan tog jag mina första avancerade matematiska steg.
Det var extra sorgligt att läsa att ett barn hade dött. Ibland visste mormor orsaken, annars fantiserade jag ihop luckorna själv.

På lekfulla sätt skedde pedagogiskt en undervisning både i svenska, matte, sjukdomar, sympati, empati, fantasi och mycket annat på den småländska kyrkogården på sextiotalet.
Vilken bra grund som jag fick av mina två favoritkvinnor. Mamma och mormor.

2

På detta kort vid min mormor och morfars grav är det en dag kvar till det sorgliga. Redan nu kan man på fotot se sorgen i storasysters ögon. Lillasyster kunde däremot skina upp för fotografen.
Dagen efter sjöng Jennifer, flera mil från denna trakt, solo på sin älskade morfars begravning. Sången var den som min svärfar helst ville höra de sista månaderna, när Jennifer kom på kärt besök.

Betydligt mer uppmuntrande är att hitta människor som levt extra länge. Tänk vad mycket de måste ha varit med om. Hoppas de var klara i tanken in i det sista (jag måste få önsketänka) och att de hade människor omkring sig som älskade dem och hade tid att lyssna på deras berättelser. Uppskattade dem som de var och inte bara som en belastning under många långsamma år, när de jämngamla vännerna, syskonen m.m. en efter en fallit ifrån.

Min aktuella tanke var att hitta människor som fått uppleva sin hundraårsdag. Första gången som jag och Solveig letade började det att hagla och det var en isande vind från havet. Vad vi frös. Inte hittade vi något. Däremot verkade det som om en del personer snubblat på målsnöret. Tjatade omgivningen för mycket om det stora firandet de skulle ha och de valde att ”smita” i väg från den stora scenen? Eller är det vanligt att den inre klockan slutar precis innan den magiska gränsen?

3

4

5

6

Assar 99 7

Det gick bättre när vi letade på några andra kyrkogårdar. Denna gång i uppehållsväder. Till slut dök den första upp.

8
Okej! Lika bra att erkänna. Det var Solveig som hittade ”alla hundraåringar”!   😀
Själv var jag förhoppningsvis ett trevligt sällskap och jag lovar …

9

Det var inte jag som lekte domino.

Dags för NIONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 söndagen den 6 mars.)

10

11

12
A: Försök hitta och fota 3 stycken som fått uppleva sin hundraårsdag. Det gälls om det t.ex. står 1896-1996. (givetvis vet man inte i detta fall, om det blev ”lite mindre” eller ”lite mer” månader och dagar)

Par
Försök också hitta ett par, där båda blev minst 95 år.

Viktigt:
Skriv därefter i ditt meddelande till mig (så att alla medkompisar kan följa med i bonusleken) exakt hur gammal den person blev som var äldst av de tre du hittade, om det står År + månader + dagar på stenen. Du får räkna på fingrarna.  🙂
Annars skriver du bara antalet år. Har du två kön bland de tre fotona skriver du både äldsta kvinnan och äldsta mannens levnadsålder. (Se mitt exempel i första kommentaren nedan)

Bonuschanser:
2 bonuspoäng till den som fotat den äldsta kvinnan (om du slår Solveig).
2 bonuspoäng till den som fotat den äldsta mannen (om du slår Solveig).

OBS! Bara nya kort, tagna på en kyrkogård med kamera/mobil. (Under denna vecka!). Den som kan redovisa månader och dagar går givetvis före den som bara har årtal (om det är samma antal år). Därmed jämnar det ut sig jämfört med första uppgiften där sanningen skulle kunna vara 99 år.

B: Lägg in ett inlägg med bilderna på din blogg.

C: Skriv därefter en kommentar i detta inlägg och redovisa åldern för den äldsta eller de äldsta om du har båda könen. (Du måste göra B före C.)

D: Jag kommer att besöka din blogg. Om du har lämnat en ”blå bloggadress” eller ännu bättre en länk i kommentaren hos mig, kan jag som domare snabbare se ditt blogginlägg. (Mina gamla bloggvänner har jag som favoriter så er kan jag nå.)

E: Du får poäng i mitt svar på din kommentar (eventuell bonuspoäng delar jag såklart bara ut när leken är stängd). Allt från 0-12 poäng. Två poäng för varje som fyllt 100 år. (max 6 poäng) Två poäng för ett par där båda fyllt 95 år.

F: Det finns en tabell sist i detta inlägg som jag kontinuerligt ändrar tills uppgiften är stängd. Jag lägger också in en länk till din blogg. (Vill du inte ha med din blogg på länklistan får du ”ryta” till)

G: Du bestämmer själv hur mycket text du vill lägga in till bilderna i ditt blogginlägg. (Det är bilderna du får poäng för.) Det är okej att ”fösa” in det i ditt ”vanliga” inlägg som du tänkt lägga in.

Denna lek ger dig frisk luft, motion, leklust och hjärngympa. Du kan göra den ensam eller ta med en vän som uppskattar ditt sällskap. Det viktigaste för mig är att du gör det med ett leende på läpparna och har kul. ❤

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag och meddelande.

Fortfarande vet jag inte hur många uppgiftsjakter det blir under året. Ett antal privata frågetecken behöver rätas ut först. Till dess kör jag på som vanligt här på bloggen. Slut på uppslag har jag inte. Hela tiden föds nya tankar.  🙂  Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris.

Lek-Tabell:
1. Eva Rohlén, 64 p.
2. Wiolettan, 62 p.
3. Ditte Akker, Gunilla Wahlberg, 57 p.
5. Znogge, 53 p.
6. Ethel Hedström, Kersti, 52 p.
8. Villa Herberts,  51 p. 
9. Anki, 49 p.
10. Sussie, 48 p.

11. GunBritt,  45 p.
12. Comsi Comsa, Mia, 40 p.
14. Sanna, 37 p.
15. Maria Bromander, 32 p.
16. Gunnel Moberg, 29 p.
17. Gerd Lindblom, Lma, 20 p.
19. Primrose, 12 p.
20. Susan Johansson, Tant Glad, Ninnie, 11 p.
23. Ezter, Mickan, Gun Toresson,  10 p.
26. Anna Andersson,  4 p.
27. Pia Boman, 3 p.
28. Susie på Stjärnarve, 2 p.
29. Övriga 0 poäng. 🙂

Blått namn = Har gjort aktuell uppgift. Denna färg= Ledare av leken

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://tittelina.blogspot.se/2016/03/bosses-tavling-100-aringar.html?showComment=1456852531299#c693534118591223844
https://znogge.wordpress.com/2016/03/04/det-kravdes/#respond
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/03/05/11277892-100-ar-drygt/
http://lillafridhem.blogspot.se/2016/03/hundraaringar-bosses-utmaning.html?showComment=1457198437348#c2020708782783817835
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/03/jaga-hundraaringar.html
http://akker.blogg.se/2016/march/utraknat-2.html#comment
http://minsoltrappa.se/2016/03/06/tankar-kring-att-fylla-100-eller-inte-a-lite-annat-stort/#comment-164
https://villaherbert.wordpress.com/2016/03/06/bosse-bosse/
http://ankistankar.blogspot.se/2016/03/en-trevlig-dag.html?showComment=1457286748329#c5495265124875699855
http://eva49.bloggo.nu/Kyrkogardsvandring/#comments
http://gunwah.bloggo.nu/Kyrkogardshistoria/#comments

Årtal

 

71 thoughts on “Mattekunskaperna inhämtades från människor från förr

  1. Lustigt sammanträffande, vi är bjudna på min kusins 100-årskalas på söndag 6 mars! 🙂 Hon är född 6.3 1916. Tror jag avstår från den här uppgiften.. Kram

  2. En lite annorlunda sysselsättning, men varför inte, att vandra omkring på kyrkogårdar och ”läsa gravstenar” kan ju vara lite spännande.

    • Det kan vara ett av många sätt att komma närmre en ny trakt. Förr på den trygga tiden var nästan alla kyrkor öppna några timmar på dagen. Jag har alltid uppskattat att lämna en bullrig storstadsmiljö för en kort stund och kliva in i en kyrka och uppleva tystnad. Ett underbart tillstånd av inre frid. Vända mina tankar inåt. Långt ifrån shoppingstråk, avgaser, trängsel och sorl.
      Som jag skrev i inledningen var det ett av de sätt jag lärde mig läsa på. Tillbaks på brottsplatsen. 🙂 Här blir det en kombination av många saker. Fast man måste såklart känna en njutning av att leka. 😉

  3. Älskar att vandra runt på kyrkogårdar, men det är tidsödande. Den här veckan är almanackan full med olika ”måsten”, men jag ska försöka hinna. Ibland önskar man nästan att man bodde lite mer centralt 🙂
    Kram

    • Inte bra att känna sig stressad. ibland kan man kombinera nytta med nöje. Mina lekar är inte tänkta att bli ett måste. Då blir det inte något kul. Grundtanken var att ni skulle kunna komma och gå som ni ville. Var det något som intresserade extra och om tiden fanns där var det bara att hänga på.
      Det finns för och nackdelar med allt. Du bor säkert perfekt och slipper många ”avigsidor” och avgaser.
      Kram

  4. Jag tycket om att gå omkring på gamla kyrkogårdar och läsa gravstenar. Jag undrar ofta över deras liv. Märkligt egentligen hur man står där bland alla gravar och är så oerhört levande. Men tydligt blir det ju också över hur allt fortsätter när vi dör. Vidare och vidare. Tiden står inte stilla och livet är så kort, även det längsta. Som en liten regndroppar. Det absorberas. Under en kort sekund ser man spåren det lämnar för att sedan försvinna in i evigheten.

    • Alla mina lekar är frivilliga. 🙂 Min tanke är att jag hedrar de som varit här före mig när jag fotograferar. Jag promenerar alltid med respekt i mina tankar när jag befinner mig på kyrkogårdar & kyrkor. Min naiva dröm är att ingen har levt förgäves. Fast vi har fått olika förutsättningar med oss på färden. Livet är inte rättvist sett med mina ögon. Kanske är döden det. Den kommer ingen undan. Rik eller fattig. Elak eller godhjärtad. Oftast är vi små människor en kombination av allt.
      Men idag är det vår som gäller. 🙂

      • Rättvist, nej det är det inte. Nu har solen försvunnit här, det är inte heller rättvist 😉

      • Vi har inte fått låna solen en enda sekund idag. Jag har nyss cyklat 15 320 m på 30 minuter, men när jag tittar mig omkring i rummet har jag inte kommit en enda centimeter. Jag har spelat Ainbusk Singers under m-passet. Sorgligt med J.

  5. Jag älskar att gå runt på kyrkogårdar och fantisera om vilka liv personerna levde. Det är också spännande med de titlar och yrken som inte finns kvar idag

  6. En sakta promenad på kyrkogården är ofta rogivande och ger tid till eftertanke – en fin stund. Fast dominoeffekten kan minsann vara lite lurig – på närmsta kyrkogård har många stenar fått stöttor
    Hoppas hitta en stilla stund för detta och återkomma.
    Ha de!

    • Visst kan det vara rogivande och ett bra tillfälle att komma i balans med livet.
      Det är såklart ett känsligt område med många bottnar. Jag känner ändå mig skeptisk till vissa saker som kan uppstå när det händer en olycka och undrar om allt kan/ska ”byggas” bort. Kanske behövs det istället en stabilare GRUND och då finns det att göra på det området. Det är inte riskfritt att hoppa upp på tåg/vagnar m.m. Jag har själv berättat på bloggen och kåseriboken om ungdomssynder då jag lekt med döden flera gånger på olika sätt. Då var jag ändå ett barn som var uppfostrat med rätt värderingar. Den tryggheten saknar tyvärr många barn idag som far illa. De är också tickande bomber för framtiden. Usch vad mörk jag blev. 🙂
      Eftersom du som jag gillar att promenera på en kyrkogård hoppas jag du hittar en stilla stund under veckan.
      Kram Bosse Funderare

  7. Det här påminner mig om alla gånger jag som liten följde med mormor och morfar till kyrkogården när de skulle vattna gravar och sätta blommor på somrarna. Jag letade dock aldrig efter 100-åringar, men däremot så kommer jag ihåg att jag en gång hittade en grav där ett litet barn dött och hur det påverkade mig. Jag ville liksom veta vad som hade hänt och fick inga svar.

    • Då har vi gemensamma minnen från tidigare upplevelser. Då letade jag säkert inte efter hundraåringar heller. Men det påverkar starkt i den åldern att se/läsa att unga människor dött. Jag hade många frågor. Som barn vill man gärna ha raka svar direkt. Vissa sorgligheter vill de kanske av omtanke inte berätta för ”oss”. Samtidigt skapar det oreda på hjärnkontoret.

  8. Fint inlägg, jag avstår från tävlingarna, men gillar det du skriver, jag skäms lite då jag glor på gravstenar då jag går på vår kyrkogård, på väg till mina nära o kära. Varför jag gör det, vet jag inte? kanske har en stark respekt för de döda och deras ande som vilar över hela stället.
    Jag blir också berörd då det gäller barn och unga människor.
    Kram från mig

    • Jag tycker att man visar intresse för de som gått före oss. Fast på små kyrkogårdar brukar det vara en helt annan koll på vilka som är på kyrkogården osv. Helst på orter där ”alla känner alla” vilket är på gott och ont. 🙂
      Min åsikt är att anden reste direkt iväg från den skröpliga kroppen. ❤
      Det är sorgligt och känns mycket orättvist att livet tar slut alldeles för tidigt av olika dystra skäl. 😦
      Kram Bosse

    • Min vän! Ursäkta att jag inte förklarar mig. Det här är inget bidrag i leken det är en bekännelse att jag inte fixar detta med gott samvete. Kanske lite yrkesskadad vad vet jag. Förlåt. Vill du ta bort mig?

    • Man ska lyssna på sitt samvete och gå efter sitt hjärtas röst. ❤ Bäst hade det varit om du kom på det innan du gav dig ut i snöovädret. Men det är lätt att vara efterklok. Jag trodde att jag tänkte rätt som väntade med andra uppgiften på en kyrkogård, i ett par månader. Jag är nybörjare med denna spontana idé, som jag kom på mitt när jag la in mitt blogginlägg om Mästare. Inte trodde jag att mer än högst två-tre skulle nappa på idén eller ingen alls. Det blev sex stycken. Jag hade sedan länge (november 2014) klart med x antal andra inlägg som jag tänkt lägga in på den nya kategorin (utan uppgifter). Sedan hände det som händer mig allt för ofta. Jag får nya tankar som ploppar upp i min utbrända hjärna. Det som skiljer sig från korsordstävlingen som jag haft tre år i november är att där hade jag lagt ner massor av timmar av förberedelse och la ner väldigt många timmar varje dag under en intensiv månad. Där kan det bara vara ett svar och x antal bokstäver. Det som står i mitt facit. Enkelt när det gäller den biten. Därför vill jag bara kalla detta för en lek som kan dyka upp i vilket blogginlägg som helst. Det är helt frivilligt.
      Kanske skulle jag bytt ut ordet lek när det handlar om kyrkogårdsbesök. Men det blir otroligt mycket jobb för mig om jag ska hålla reda på och ändra i den fasta texten som följer med i varje uppgift. Då skulle min ork ta slut är jag rädd för. Jag har tyvärr ingen uppsjö av energi och krafter att ösa ur. 🙂

      Vi har klarat oss än från snö, men det ligger på gränsen. Våren har inte visat sin bästa sida ännu. Det är säkert nyttigt för oss små människor att ha tålamod. Tids nog kommer den på trevligt besök. Våren är så välkommen. Imorgon är den dag som vi alltid öppnade vårt porslinsmuseum. (vi hade även 55 album med kyrkvykort, grytlappar m.m.) Det hände att det var snöstorm detta datum vid två tillfällen. Inte så kul när Solveig varit duktig och bakat bullar och vi hade flera kannor av nybryggt kaffe framdukat. Det var bara att bita ihop. 🙂
      Härliga anekdot du avslutade med. 🙂
      Lekkamrat nummer två fick zero poäng! ❤

    • Trevligt med lite energi. Precis vad jag behövde just nu. 🙂 Det är därför jag bestämde mig för att lägga in sluttiden, med hänsyn till er. Så ni kan planera. I alla fall de som tycker det är kul och har tid. Jag gillar ”knorren” att kunna få två eller till och med fyra bonuspoäng om man är lite extra envis och har tur. (om jag får skriva ordet tur i detta sammanhang)
      Kram Bosse

    • Efter min första uppgift/lek där jag kom med ett förslag om att besöka en kyrkogård och leta MÄSTARE, bestämde jag mig för att vänta med nästa tillfälle till det var vår och betydligt trevligare väder. Det verkar som jag har misslyckats med den föresatsen. Hoppas ingen känner sig tvingad.
      Kram Bosse

  9. Ojojoj, nu blir jag nog tvungen att släppa min första plats. Denna vecka är det bara lite för mycket som jag skrev om i mitt förra inlägg. Plus detta eländiga flimmer.
    Vi får se. Det var i alla fall ett gedigt arbete, du som vanligt har gjort. Är lite trött så jag vänder visst på meningar och ord.
    Vill bara önska dig en bra dag och inget regn, som här. Min mysing fick gå själv på promenad i morse och han sa att det regnade.
    Kram!

    • Röjarpartyn tar på krafterna. Både för unga och gamla. 🙂
      Hoppas du blir bemött av ett yrkesproffs med pedagogiska och medkänsliga sidor. Jag förstår att det måste vara jättejobbigt att ha det så.
      Tack ska du ha. 🙂
      Solen försöker tränga sig igenom. Hoppas den lyckas tills jag ätit lunch. Fåglarna har bildat kör så det hörs in i bostaden.
      Jag tror mysingen saknade sin promenadkompis och tyckte att det regnade även inombords. Snart är ni förhoppningsvis två igen på morgonpromenaderna.
      Kram Bosse

      • Tack 😀 Hade det varit varmare hade jag kanske letat vidare för jag blev nästan lite fascinerad av att gå där bland gravarna och göra den ena upptäckten efter den andra!

        Kram

      • Trist att jag inte väntade några veckor till med den uppgiften. 😦 Har man tid tycker jag det är både rogivande och intressant ”plats” att promenera på. Både på välkända ställen och nya platser där man kan lära sig saker. För mig är det även ett sätt att visa respekt. Jag minns människor som jag tyckte om på olika sätt. Här i Ystad är det ett naturligt inslag när vi går i härliga Norra Promenaden eller på väg till centrum.
        Nu ska den vita taxin åka iväg.
        Kram

  10. Jag är inte med och leker, men vill ändå kommentera gravstenarna.
    De senaste åren, efter mammas bortgång, har jag upptäckt hur intressant det är att vandra genom en kyrkogård och läsa på gravstenar. Jag har nog alltid tyckt att det är intressant, men intresset har förstärkts.
    Det är väldigt fantasieggande, och vissa inskriptioner väcker ens nyfikenhet mer än andra.
    För att inte tala om den alldeles speciella frid som råder på en kyrkogård. En luftigt ödmjuk och andaktsfull stämning under den fria himlen. En mer högstämd, mustig och aktningsvärd andakt när man träder in i kyrkan …
    Önskar dig en trevlig helg 🙂
    Kram

  11. Nu har jag skrivit ett inlägg på min blogg angående denna tävling.
    Den äldsta damen blev 104 år 1 månad och 17 dagar.
    Den äldste mannen? Nja, Westa kanske inte är någon man, annars 102 år.
    Fortsatt trevlig helg och hoppas att du har ett bättre väder än det vi har.
    Kram!

    • Vad jag önskade att alla fick ett mysigt soligt vårväder med fågelkvitter som hade ramat in högtidsstunden. Trist att jag inte har befogenhet att bestämma. 🙂
      Jag suger fortfarande på orden som du skrev i ditt blogginlägg. ”Så länge någon minns dig och kan läsa ditt namn, är du inte glömd.”
      Lekkamrat nummer fyra fick 8 poäng och tog ledningen när det gäller äldsta kvinna. Jag plussar på några dagar. 104 år, 1 månad och 25 dagar. ❤
      Som jag skrev på din blogg. Namnet Vesta är eldens gudinna enligt romersk mytologi. Det finns 75 stycken kvinnor med det namnet i Sverige och 21 av dem bor i landskapet Skåne. 13 stycken i Stockholm. Vesta har snart namnsdag. Hon firas 14 mars. Tänk vad man kan läsa sig till. Innan jag kom till din blogg visste jag inte ens om namnet.
      Jag hade bra på mig när jag promenerade idag. Det dröjer ett tag innan en vårjacka åker på. Men man vet aldrig här nere. Snabbt kan det vända – åt rätt håll.
      Lördagskram tillbaka.

      • Tack för att du rättade till felräkningen, jag skyller på tiden och stressen. Nej , jag ska inte skylla ifrån mig alls. Slarv, det var det hela.
        Tack för poängen, det gläder mig att jag fick till några poäng denna gång också. Jag har ju egentligen en dag till på mig och skulle kunna, kanske, hitta en man som blev äldre än den som Solveig hittade, men vi är upptagna i morgon också så jag vet att det inte blir någon promenad på kyrkogården. Som min mysing sa: ”Nu får du ge dig”, Ja,ja då gör jag väl det fast min tävlingsinstinkt säger något annat.
        Vesta, eldens gudinna, alltid något., jag hade inte kollat upp det men jag är glad att du har gjort det.
        Hoppas att du har en fin helg och att det blir bättre väder.
        Nu ska jag koppla av och ta det lugnt. Många tittar nog på TV denna tid, men inte jag.
        Varm kram och tack för att du ordnar till dessa tävlingar.

      • Jag har tagit paus i TV-tittandet. 🙂
        Det ska bli spännande imorgon och se vilka som får bonuspoängen. Hoppas någon slår Solveigs ”man”.
        Tänk att Sveriges äldsta man bor i Hjo. En härlig stad som vi bott i.
        Hoppas du ska göra något trevligt imorgon. Jag ska börja dygnet med att leka taxichaufför och hämta en dotter vid järnvägsstationen. Först ska jag försöka sova någon timme.
        Kvällskram Bosse

    • Jag måste skärpa mig till nästa gång. För givetvis vill JAG ha revansch. 🙂 Nästa gång vill jag läsa att deltagarna ska berätta om en trivsam stilla promenadstund där vårsolen smekte era kinder. ❤
      Den åldern hade "straffat" Solveigs, men som du kan läsa ovan slog Wiolettan till och leder. Vi får se vem som leder klockan 20.00 imorgon kväll och om någon hittar en man som blev extra gammal.
      Lekkamrat nummer fem fick 8 poäng. 🙂
      Trevlig helg.

  12. Hej Bosse! Uppgiften är klar och ligger på bloggen.
    Anna Alina Nessler 104 år och 67 dagar. ( 104 år, 2 månader och 6 dagar)
    Kram!

    • Förra gången missade du på grund av att du var/hade varit sjuk. Hoppas du inte drog på dig något vid dessa ”tuffa” besök. Du visade att du är en riktig fighter som kan vara en viktig egenskap i mina lekar/uppgifter. Jag läste att Greta dog exakt en vecka efter sin hundraårsdag. Blev kanske för ansträngande för henne. Eller så var hon nöjd som det var med att ha nått den magiska åldersgränsen.
      Lekkamrat nummer åtta fick åtta poäng 🙂 och tog ledningen från Solveig när det gällde äldsta mannen. Roland blev 103 år. Om tre timmar vet vi om det räcker för bonuspoängen.
      Kram

  13. Titta in på min blogg och kolla mitt resultat för uppgift 9.
    Tack för matteövningarna så att de små grå fått jobba lite mer än vanligt. Hoppas att jag räknat rätt så att inte min gamle mattelärare vänder sig i sin grav..

    • Du borde fått många extrapoäng med tanke på all snö som var i vägen. 🙂 Nästa uppgift blir förhoppningsvis lättare.
      Du räknade helt rätt. Din gamle mattelärare kan lugnt ligga kvar.
      Min lekkamrat nummer tio fick 8 poäng. 🙂
      Kram Bosse

      • Tackar för poängen. Matte och geometri var mina favoritämnen i skolan. 🙂
        Jag grät massor på kyrkogårdarna när jag såg minnesstenar över barn som dött men kände samtidigt en tröst i jag inte varit ensam om den förlusten. Jag kommer alltid att vara fyrabarnsmor, i dagsläget med tre vuxna barn och ett änglabarn. Är tacksam för att man inte kan se in i framtiden.
        Måndagskramar / Lena

      • Varsågod. Hoppas du haft nytta av dina kunskaper inom dessa två ämnen.
        Jag anser att det är lärorikt på många sätt att vandra på kyrkogårdar och stänga av de vanliga tankarna.
        Att förlora barn tidigt måste vara bland det tuffaste föräldrar kan råka ut för.
        Det är klart att du alltid kommer att vara fyrabarnsmor. ❤
        Håller med dig fullständigt. Då hade sorgerna tagits ut många gånger om, innan de hänt på riktigt.
        Målet för mig är att försöka göra det bästa av varje dag. Mer går inte att göra. Är det en dag full av mörka moln finns vetskapen att det nästa dag kan komma in solsken.
        Kram Bosse

  14. Nu finns mitt ynkliga bidrag på bloggen … men du får skrolla ner en bit i inlägget för att hitta mina gravstenar 🙂
    Ha en fin söndagskväll!
    Kram

    • Ditt blogginlägg var det i alla fall ”världsklass” på. 🙂 Blev berörd av den ovanliga texten om familjens livsöden. Sorgligt. ❤ Mycket intressant inlägg av många orsaker. Blev sugen på att besöka den speciella kyrkan med alla dess ombyggnader.
      Min lekkamrat nummer elva fick 4 poäng. 🙂
      Kram Bosse

    • Nästa gång beställer vi sol och vårvindar. 🙂 Och vilka fina änglar du bjöd på. ❤
      Det var tur att du inte räknade på Britas ålder. Då hade dina lekkompisar haft åsikter, tror jag. 😀
      Ny ledare när det gäller kvinnoålder och tangering när det gäller mansålder.
      Min lekkamrat nummer tolv fick 8 poäng. (än så länge)
      Kram Bosse

    • 16 minuters marginal ser jag på klockan. 🙂
      Jag ska läsa ditt blogginlägg imorgon. Efter jag stängt denna lek klockan 20.00 ska jag se på Mästarnas Mästare.
      Då kommer du inte att slå syrrans äldsta kvinna.
      Kram så länge.
      Vackert inlägg. Blev extra förtjust i sista bilden och änglar gillar jag alltid.
      Lekkamrat nummer tretton fick 8 poäng. 🙂
      Regnig måndagskram

  15. Då var leken avslutad. Tack för din medverkan. 🙂 Välkommen tillbaka till nästa lek som kommer att handla om ett speciellt djur.
    Nu ska jag njuta av ett av mina favoritprogram, ”Mästarnas Mästare”. 😀
    Jag önskar en trevlig avslutning på söndagskvällen.
    Vädermässigt har denna helg varit riktigt trist.
    Kram Bosse
    Ps. Bonuspoäng fixar jag till imorgon.

    Måndagstillägg:
    2 bonuspoäng till Eva för högsta kvinnliga ålder.
    1 bonuspoäng vardera till Eva och till Kersti för 103 år, högsta manliga ålder.

Kommentera

