Fjärilar i magen

Jag har resfeber och känner mig nervös. Det är första gången 2016 som vi ska åka iväg och bo på stort fint hotell. Utan barn. Allt kan hända. Allt är möjligt.

Måtte jag inte glömma något. Pass, pengar, pennor, … portfölj och privatchaufför hoppar jag över.  😉

Jag vet att man inte ska upplysa i förväg på sociala medier om att man ska lämna bostaden. Sorry alla tjuvar. Vårt hem kommer garanterat inte att vara tomt och grannarna som bor tight har hökblick både åt framsidan och åt baksidan. Vår rottweiler har inte fått mat på tre dagar och har taskigt humör på nätterna. En hårig och köttig vad på en inbrottstjuv skulle säkert sitta fint att sätta huggtänderna i. Sådant tar jag inte ansvar för.
Tänk om vi kör vilse. Vi är inte moderna och har ingen GPS. Jag har alltid skrutit om att jag har en inbyggd i hjärnan och inte behöver någon irriterande röst eller blinkande figurer eller annat som gör mitt grovjobb på mobilen och förstör charmen med resandet. För det är ju när man kommer vilse som det stora äventyret börjar. När saker man annars hade missat visar upp sig och pockar på uppmärksamhet. Då upptäckarglädjen viftar med solskensfingrarna. Kom hit och se! Missa inte din enda chans!

Visst är det trevligt att äta middag på restaurang, men jag ser mest fram emot hotellfrukosten, där hotellet inte snålar. På detta lyxställe känner jag mig trygg.

Vi har redan gjort upp med aktiviteter som vi ska ägna oss åt. De är privata och inte tänkta att annonseras på bloggen.

Ofta återvänder vi till favorithotell som vi sovit på genom åren. Denna gång blir det debut. Hoppas de förstår halländska. Jag är rädd för att det kommer att bli problem på den fronten som vanligt. Tur att Solveig kan tolka. Bäst jag håller mig i bakgrunden och är tyst. Jag kan leka i hissen eller spana med kameralinsen in i alla små vrår. Tänka att här har … suttit flera gånger och …

Jag återkommer med ett resereportage i nästa vecka. Om inte beror det på att min övertro var för stark och att vi lyckades hamna vilse i pannkakan…  🙂

Du får ha en trevlig helg. Ska du se finalen i Mello imorgon? Om du ska leta hundar får du akta dig så du inte blir ”hundbiten”. Speciellt valpar är svåra att motstå. Vov vov!

 

58 thoughts on “Fjärilar i magen

  1. Vad skoj med en hotell helg. Ser fram emot att få läsa om den till veckan. Sitter själv på tåg på väg till Uppsala/Stockholm just nu för att spana in mello. SJ höll tiden 7.02…..det är faktiskt sant. Tror att jag har packat med mig allt. Annars finns det ju att köpa. Ha det så mysigt nu på er tripp nånstans i världen. Kramelikram

  2. Låter fantastiskt! Härligt att få mysa och sova på hotell och sedan få ta del av en ljuvlig hotellfrukost – helt underbart!
    Mellot har jag inte tittat på sedan de började med alla dessa evinnerliga deltävlingar … så tråkig är jag 🙂
    Önskar er båda en riktigt skön och avkopplande helg! 🙂
    Kram

  3. Låter som en trevlig helg ni har framför er. Det går inte att lita till 100% på en GPS. När jag varit på Symässan i Malmö ett år, hade jag den inkopplad, för jag hittar så dåligt inne i Malmö. Det var lite tveksamt när vi körde dit, men min dotter har bra lokalsinne så det löste sig. På hemvägen däremot ville GPS-damen att jag skulle ta Öresundsbron, vidare upp emot Helsingör och ta färjan över till Helsingborg. Jag struntade i hennes råd. Ha så skönt!

  4. Så underbart det låter. En upplevelse, eller många, blir det säkert.
    Jag hade missat att du inte var skåning, halländska förstår de säkert.
    Du är som min man, hotellfrukost, det bästa han vet, nästan. På många hotell har de också så mycket att välja emellan, olika sorter av olika saker, riktigt intressant brukar det vara att vandra där och kolla upp och smaka på, det godaste förstås.
    GPS har vi med oss på våra utflykter men vi har kommit vilse ibland ändå. En gång, i Östergötland kom vi in på en lantgård där en liten smal väg korsade deras tomt, verkade det som och de satt ute och fikade, lite skamset blev det, men GPS:n tog den närmaste vägen och det var genant att det skulle bli hemma hos någon. Däremot brukar vi för det mesta försöka att åka ´på mindre vägar, inte de stora motorvägarna och det tycker inte GPS.n om. Men, det gör vi, så mycket mer vi kan få uppleva då.

    Jag ska inte se melodifestivalen, tycker att det är för påkostat, uppstyltat och oäkta om du förstår vad jag menar. ”Annat var det förr”. Och, så skriker dom så mycket, även programledarna, precis som om dom inte har några mikrofoner.

    Hoppas att ni har allt det viktigaste med och att ni får en underbar resa.

    Varm kram till er båda.

  5. Önskar dig och din fru en trevlig och avkopplande helg. Hotellfrukost skall man njuta av lääänge och om ni åker till Danmark så får ni inte missa smörrebröd. Det räcker att du har med mediciner (+ utrustning), pass och bankkort, resten kan man fixa på plats.
    HA EN TREVLIG HELG.

  6. Det låter helt underbart och precis i min smak. Vi har en weekend ”på lut” som jag hoppas att vi ska kunna utnyttja tillsammans … Spännande att ge dig iväg och jag säger som du – hotellfrukost är det absolut bästa! Jag älskar att äta frukost och på hotell får man ju sånt utbud!

    Önskar er båda en riktigt fin och mysig helg vart ni än ska! Nån gång kanske det bär åt detta hållet och då är ni som ni vet alltid välkomna!

    Njut och må gott! Låt Solveig läsa kartan så ska det nog gå bra! 🙂
    Varm kram till er båda!

  7. Låter underbart härligt och du vet precis hur du kan fresta för att vi ska få en liten inblick men ändå inte… 😀
    Önskar er en fantastisk härlig resa… och många ögonblicksbilder med kameran ❤ / Ingela

  8. Så trevligt det låter att komma iväg några dagar och en god hotellfrukost är sällan fel! Hemmet behöver ni verkligen inte oroa er för med tanke på er rottweiler och övriga medlemmar i vaktpatrullen! Vissa är alltid på hugget 😉

    Hoppas att allt är nedpackat vid det här laget och ha det nu riktigt bra!

    Kram

  9. Så trevligt det låter. Och jag tror att din inbyggda GPS är fullt tillräcklig och en bra karta dessutom. Jag tillhör de som inte använder GPS, mykcet roligare och säkrare med karta.
    Önskar er en härlig tur och ser fram emot reportage så småningom.
    Hotell med härliga frukostar är något jag också gillar. Jättemycket!
    Mellon blir dte inte här, tänker inte vara uppe mitt i natten för detta. Antar att resultatet står i tidningarna dagen därpå.
    Allt det bästa på resan önskar jag dig ocg Solveig.
    Kram!

  10. Ni ska ha det så mysigt. Håller med dig om att hotellfrukostar är så härligt. Dialekter kan vara svåra att förstå. Skånskan är marig för mig. Helsingborgs- och Malmöbor pratar ofta ett obegripligt språk. Fniss, systersonen sa någon gång halvilsket då han såg ett sportprogram på TV och reportern pratade utpräglad skånska…….”skåningar borde inte få prata i TV annat än om programmet textas, eller så borde de prata engelska så man förstår vad dom säger”. Thihihihi!!
    Mello??? Nix. Kan inte tänka mig att jag kommer att ha så tråkigt att jag slår på det programmet. Ha det nu så bra du och Solveig. Kram

  11. Hoppas ni får det kanonfint, ,-))
    Mysigt att åka iväg ,-)
    Tack för lång kommentar i ett inlägg tidigare, medans ni njuter har gubben och jag ett helsikes jobb att leta hundar ,-)))) Tror nu att jag kommer att fixa det ,-)
    Njut på nu, ni båda!
    KRAM Primrose ,-)

  12. Jag tror nog att ni hittar fram. Det låter som om ni kommer att få en riktigt härlig helg. Själv tror jag att jag skippar hundletandet. Känner att jag inte riktigt hinner med det. Men njuta av vår och sol det ska jag försöka göra. Kram och trevlig helg.

  13. Bra med upplysningen. Jag tänkte på biffen…ja menar hunden. Där görs det nå inget besvär Bosse.
    Jag brukar skriva att katten är hemma då jag reser bort. Du vet….arga katter med rivet….

    Nä nu ska jag jag sluta upp å surra med dig. Jag ska nämligen på promenad. Vi har ett strålande väder här hos mig i dag, och som gör mig så väldigt glad.

    Ha en trevlig resa, och det blir spännande att läsa om den senare.
    Ps…..finns det nåt lyxigare än hotellfrukost?

    GladKram.

  14. Oooh, så härligt, jag tycker om att bo på hotell, jag är lite freak där och blir inte avundsjuk men jag hade velat åka till hotell jag också, det är så skönt, man kan bara slappa utan att ha dåligt samvete för att man inte gör en massa saker.
    Hoppas ni får god mat och har det riktigt mysigt!
    Och så läste jag om kuddarna. Kuddar är ett kapitel för sig, varför är det så svårt att hitta en bra kudde……När allt kommer omkring var kanske ändå den bästa kudden jag någonsin haft den jag hade när vi bodde i Japan (70-talet), den var pytteliten och stoppad med ris och det var inte dumt alls. Kanske skulle testa det igen!
    Kramar

    • Den frukosten som vi fick idag skulle jag kunna tänka mig varje morgon. Det är oftast trevligt att bo på hotell någon gång då och då. Vi brukar skämma bort oss med det. Den här gången var det härligt speciellt. 😉
      Det skulle jag kunna tänka mig. Jag hade en period en liten variant som var fylld ris och den uppskattade jag. Kudde är viktigt. Säng ännu viktigare.
      Kram Bosse

  15. Det låter härligt! Eftersom jag är gift med en levande GPS så är jag aldrig orolig för att inte hitta dit jag ska.
    Hoppas att det blir en superskön upplevelse!

  16. vad härligt och underbart med hotellhelg på tu man hand, jag hoppas verkligen att ni får en supermysig helg med långa frukostar och långa samtal 🙂
    kram Åsa

Kommentera

