Hobbyer och intressen genom åren

Bobo minns …
Undra hur många olika hobbyer och intressen som jag haft genom åren. Åtskilliga, är en kort sammanfattning.

Ett

Den här fick vi till Lidéns Samlingsmuseum. I köket fanns det 222 st grytlappar till beskådande.

Enligt mamma började jag tidigt med att leka med grytlappar och grytlock. Gissa vilket som mina föräldrar föredrog på nätterna?  🙂

Bilar

Det blev mycket lekar med bilar, målarböcker, modellbyggande och lego i alla former.
Vi hade tur att vårt nybyggda hus låg på gatan som var en av de allra första i det stora bostadsområdet, som skulle växa sig stort i vår stad. Därför var det rena landsbygden under några år med möjligheter till friluftsliv och kojbygge.
Grannens tvillingbror kom med häst och vagn på den gropiga grusvägen nästan varje lördag. Samma dag kom mjölkbilen och den snälla mannen (Erik Winberg) brukade fråga mig om jag skulle se Familjen Flinta på TV.
Många år senare blev jag hans brevbärare. Då var det ombytta roller. Nej! Jag frågade aldrig om han skulle se Familjen Flinta.  😀
Om jag hade tur kunde jag se älgar genom mitt fönster. En gång när jag gick till köket höll mamma på att jaga och döda en råtta. Tyvärr var det ingen dammråtta. Jag blev både skraj och impad av kvinnan som var så djärv i de rätta lägena. (Sofia var uppvuxen på landet.)

DSC_42050019

Jag samlade på filmstjärnor, hockey- och fotbollsbilder.
Sedan blev det många aktiva sporter utanför hemmet. Både med bollar i olika storlekar och bollfria aktiviteter. Ibland var jag lite väl intresserad av tjejer i olika åldrar. Det kunde påverka mina fritidsintressen åt skilda håll. Tränare kunde få gråa hår i förtid för att jag inte var tillräckligt seriös. Jag kunde dyka upp i helt nya lokaler och stall och segla i det blå.

DSC_42100015
Musik var ett mycket stort intresse. Jag började gå på konserter. Både i litet format och i stora arenor i Sverige och Danmark.

DSC_42120014

Att se filmer på stor duk lockade. (Jag var kär i Sandy) På den tiden var det stort och kul att se på reklam. Det var det flera år sedan jag växte ifrån.  😦
Mitt intresse för att resa iväg och upptäcka platser delade jag snabbt med kompisar i klassen, som också hade möjlighet att åka gratis i hela Norden med tåg och även färjor till grannländerna. Våra pappor jobbade på SJ. Vilken lyx. Jag skulle kunna skriva en roman om bara de galna resorna. Det finns en djup skatt att ösa ur. Nog om mig.

Dags för FJORTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 13 april)

A: Uppgift ETT:
Berätta i din blogg med bilder och lite text om fem hobbyer som du har eller har haft genom åren? Här är det givetvis okej med ”gamla” bilder. (5 x 2 poäng.)

UPPGIFT TVÅ:
OBS! Här är jag enbart intresserad av nytagna bilder av dig som fotograf, under de dagar som leken är öppen. (Inte från nätet, tv:n, fotoarkivet, böcker, ritade bilder, lånade bilder från kompisar, bilder från förra veckan m.m.) Det var det som var grundtanken och charmen med min lek. Jag ville att du skulle ge dig ut och öppna ögonen. Se detaljer, små som stora. Ha det mysigt och trevligt. Kanske lära dig något nytt. Återuppleva något gammalt. Umgås med dig själv eller med en vän. Efteråt får du en möjlighet att gå in på andras bloggar och se vad de lagt in. (Missa det helst inte denna gång). För det har aldrig varit ”bäst” hos mig. Jag har bara försökt locka med en lek och försökt tända en liten gnista. En del av era inlägg har varit helt fantastiska. Tusen tack! Inget som jag hade räknat med. Inget jag kräver heller. Däremot tar jag för givet att mina direktiv här under görs på rätt sätt. Nu till saken.

Den som först hittar TRE av dessa sjutton alternativ skulle kunna få 9 poäng om personen är först på alla tre. Alla ni som hittar alternativet som tvåa eller senare får 1 poäng. Jag färglägger med blått när någon hittat något. Läs vad andra skrivit före er. Inte säkert att jag är hemma, läst före er och uppdaterat mitt blogginlägg.

Råd i all välmening:
Hittar du bara ett eller två snabbt. Lägg in det på din blogg. Strunta i jakten på ett tredje. Det ska vara lustbetonat och en lek. Inget jobb. Det kan i bästa fall ge dig tre-sex ärliga poäng om du var först. Några tycker kanske det är betydligt roligare med min första uppgift och struntar i denna ”uteuppgift”. Det är också helt okej. Även de som inte är med och leker kan ha stor glädje att hitta till ditt inlägg och lära känna dig lite mer. ❤

Sjutton alternativ:
Var snäll och lägg bara in tre foton på uppgift två. (Tjat, tjat)
(inget ”skyddsnät”. Dyker det upp fler bilder deltar de tre första/översta bilderna)
1. En person som rider på en häst.
2. En person som går med stavar.
3. En hund som deltar i agility.
4. Någon som håller på med orientering.
5. En hobbyaktivitet på havet.
6. En hobbyaktivitet i luften.
7. En hobbyaktivitet i skogen. (Inga yrkesuppgifter)
8. Någon person som spelar schack på bibliotek eller fik.
9. Någon person som har fått ner alla tio käglorna i bowling. (ska synas på det personligt tagna kortet)
10. En fotbollsmålvakt som slänger sig ner för att rädda.
11. En golfspelare med en klubba höjd över huvudet – på väg att slå till.
12. Ett barn som hoppar hopprep. (Lätt uppgift förr i tiden)
13. Barn som spelar King Out.
14. Ett barn som gungar på en barngunga. (Inget däck/bräda)
15. Barn som leker i en sandlåda.
16. Ett barn som lär sig cykla med stödhjul och har en hjälm på huvudet.
17. En kvinna som fiskar.

Domaren tillåter ex. inte ett flygplan i luften eller en båt på havet långt bort. Det ska synas tydligt att det är en hobby i ex. alternativ 5 resp. 6. En segelbåt går såklart bra. 🙂

B: Viktigt:
Skriv i din kommentar till mig om du hittat ETT-TRE av dessa sjutton alternativ. Nämn vilket/vilka så andra kan se lättare och får en ärlig chans. Är du först får du tre poäng. Annars ett poäng. Hittar du inget i verkligheten under dessa dagar – lägger du naturligtvis inte in något/några foton i din blogg på uppgift två. Lätt som en plätt.
Du får givetvis bara lämna in lekuppgifter vid ett tillfälle. Då gäller det att ha med uppgift ETT och TVÅ och eventuellt svar på mina extrafrågor här under. 😀

Bonuspoäng:
Följande två bild frågor från mitt fotbollsalbum ger 1 poäng/st för den/de som hinner först med rätt namn. (OBS! Du ska ha lagt in uppgift ett och två i din egen blogg först)
A. Vad heter den svenska fotbollsspelaren i vit dräkt på den stora bilden? Svar: Roger Magnusson/Ditte var först.
B. Vad heter spelaren som befinner sig i luften, i röd dräkt och vita byxor, på bilden längst ner till höger. Svar: George Best lirade i mitt favoritlag Manchester United/Ethel var först.
Båda spelarna var två av mina största idoler vid den tiden. Riktiga lirare. Men i ett team behövs det olika typer av spelare/egenskaper. ❤

Maxpoäng på denna lekuppgift är 21 poäng. Genomsnittspoängen kommer att landa betydligt lägre.

Slutord:
Jag längtar efter att få se någon gammal kär personlig leksak på en bild och bli överraskad av en hobby som du har haft eller har just nu i livet. Jag hoppas att tio av de sjutton uppgifterna blir blåa av rätt skäl. Det hade varit häftigt. Hade jag haft med hobbyn spel på datorn skulle det snabbt blivit blått. Nu fiskar jag inte efter busenkla lätta saker. Mest hoppas jag att du som deltar gör det för att du har tid, tycker det är roligt och lite spännande. Inte tycker det är stressande eller att det handlar om en poängjakt på ”blodigt allvar”. Det handlar om lekpoäng. Inte meritpoäng i livet. Jag önskar dig trevliga stunder med dina minnen och eventuella utflykter ut i den friska vårluften.  ❤

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag siktar på att lägga in 30 lekuppgifter och ha en längre paus under högsommaren. Finaluppgiften lär dyka upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (jag lottar) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten.

Lek-Tabell:
1. Eva Rohlén, 122 p.
2. Wiolettan, 119 p.
3. Ditte Akker, 116 p.
4. Znogge, 111 p.
5. Gunilla Wahlberg, 104 p.
6. Ethel Hedström, 99 p.
7. Villa Herberts, 98 p.
8. Anki, 94 p.
9. Comsi Comsa, Mia, 72 p.

11. Sanna, 64 p.
12. Kersti, 62 p.

13. Primrose, 60 p.
14. Maria Bromander, 59 p.
15. Lma, 52 p.
16. Sussie, Gunnel Moberg, 48 p.
18. GunBritt, 45 p.
19. Gerd Lindblom, 30 p.
20. Tant Glad, 21 p.
21. Gun Toresson, 20 p.
22. Susan Johansson,  Ninnie, 11 p.
24. Ezter, Mickan, Kicki Olsson, 10 p.
27. Anna Andersson, 4 p.
28. Pia Boman, Anne, 3 p.
30. Susie på Stjärnarve, 2 p.
31. Övriga 0 poäng.

Blått namn = Har redovisat uppgiften

Här har du mina lekkompisars bidrag:
http://tittelina.blogspot.se/2016/04/bosses-tavling-om-tre-hobbies.html?showComment=1460117027646#c3108988211747766026
https://villaherbert.wordpress.com/2016/04/08/hobby/comment-page-1/#comment-885
https://znogge.wordpress.com/2016/04/08/hobbyer-och-intressen-genom-aren/#comment-191972
http://akker.blogg.se/2016/april/hobbyer-och-intressen-genom-aren-2.html
http://eva49.bloggo.nu/Hobbyer-genom-aren/#comments
http://egopyret.blogspot.se/2016/04/bosse-lidens-fem-hobbyn.html?showComment=1460205274655#c8679362034530330565
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/04/hobbyer-genom-aren.html#comment-form
http://tantglad.bloggo.nu/Hit-a-Dit/#comments
http://ankistankar.blogspot.se/2016/04/uppgift-14.html?showComment=1460292135785#c5007860444532339136
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/04/10/11295362-nostalgi-och-tavling/
http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.se/2016/04/hobbydags.html?showComment=1460348278738#c4513845460181051649
http://gerd-geddfish.blogspot.se/2016/04/mina-hobbyn-och-intressen-under-aren.html?showComment=1460389011041#c5046334787128478678
http://anthilias.bloggplatsen.se/2016/04/11/11296772-bosses-lilla-lek/
https://lma7.wordpress.com/2016/04/11/nagra-hobbyer/comment-page-1/#comment-12858
http://dammsamlare.blogg.se/2016/april/lekdags-med-bosse-2.html
http://gunwah.bloggo.nu/Mina-hobbyer-genom-aren/#comments
http://minsoltrappa.se/2016/04/13/intressen-over-tid/#comment-181
http://kicki-olsson-58.bloggo.nu/Intressen/#comments

Hobbyer

83 thoughts on “Hobbyer och intressen genom åren

  1. Imponerande med alla dina aktiviteter genom åren. Jag känner igen mig i en del av dina hobbies. Som pensionär är jag glad över att jag har haft annat än jobbet som huvudfokus.
    Trevlig helg!

    • Tack Gunnar! Jag har både sett och hört mycket om klivet ut från yrkeslivet. De som varit gifta med jobbet och inte odlat andra intressen brukar få det svårt på många sätt. De känner sig värdelösa, ”tomma” på något sätt, (som idrottsmän som haft en lång karriär och inte har något skyddsnät) rastlösa, klättrar på väggarna osv. För andra blir det en smidig övergång. De som ”odlat” intressen ser istället fullt med möjligheter. Är man två får man mer tid för varandra. Finns hälsan kvar och ekonomin tillåter det kan man resa tillsammans. Jag har vid några tillfällen blivit ledsen av vänner och personer som jag hört talas som har haft härliga drömmar om de där åren. Kanske haft det tufft på jobbet de sista åren med att hänga med. De har tappert kämpat och haft ett mål. Gjort upp detaljerade planer över resor. Någon har dött precis innan pensionen. Andra fått ett sorgligt besked via läkare. Det gör mig så ont. Helst när jag tycker om dem och unnar dem allt gott.
      Det ska du vara tacksam för.
      Tack ska du ha. 🙂

      • Där förstår jag fördelen. Jag har aldrig vågat prova progressiva. Helst vill jag slippa glasögon helt. Däremot vill jag inte gräva i ögonen och ha linser. Vad bra jag hade de första 40 åren i livet när det gällde synen. Dumma ålderdom. Ändå borde jag vara tacksam för att jag såg förträffligt under alla sportår.

  2. Hej Bosse, när jag läste ditt inlägg tänkte jag att denna gången ska jag haka på igen…
    Men detta känns mig lite för övermäktigt så jag hoppar…
    Jag för min del skulle vilja efterlysa lite enklare och inte så mkt stora grejer i dina tävlingar så att jag /vi som jobbar oregelbunden arbetstid också kunde hänga på… 😆 Ha en fin finfredag!!! 💙

    • Du är välkommen tillbaka en annan gång. 🙂

      Intressant med åsikter om dessa lekuppgifter som jag aldrig hade planerat att syssla med. Som jag skrivit tidigare var det en spontan tanke som jag fick mitt när jag la in mitt första inlägg om mästareyrken på gravstenarna i januari. Nästa steg var att jag skulle ”trolla” in det någon gång då och då i mina vanliga inlägg. Det är därför jag inte lägger in det i kategorin tävlingar. Jag ville ha det på leknivå, men ändå att ALLA följde mina anvisningar med hänsyn till de andra deltagarna. Jag blev överraskad och tagen på sängen av att så många hängde på ”uppdragen”.
      Jag har sysslat med sporter, tävlingar och lekar i hela mitt liv. Då har jag träffat människorna live. Eller vet vilka de är. Detta är betydligt svårare. Samtidigt är det bara en lek och ett nöje som jag bjuder på helt gratis. Det finns säkert lika många åsikter som bloggbesökare skulle jag gissa på. Det är tur jag inte hör vad de tänker. 😀 Helst inte de som hatar/ogillar lekar och tävlingar. Vi är alla människor olika.
      Jag skrev varje gång i början att jag inte visste något om framtiden. Många privata frågor är fortfarande obesvarade, men för att vara lite tydligare just i detta lekmoment har jag gått ut med att det handlar om 30 lekuppgifter och antagligen ett slut i oktober. Detta har jag som mål att försöka leva upp till om hälsan och annat viktigt går att kombinera.
      Jag lär mig hela tiden. Vissa kunskaper kunde jag klarat mig utan. En förbättring i denna frivilliga aktivitet är att jag sedan några uppgifter tillbaka redan i andra meningen delar med mig av dag och klockslag, när jag stänger uppgiften. Som att denna är på onsdag. Då får de som läser idag sex dagar på sig. En passning till de som är intresserade att vara med.
      Enklare saker? Det som är enkelt för någon är svårt för någon annan. Basen jag återkommer till hela tiden är att det är en lek som man kan komma och gå i hur det passar. 🙂 Jag anpassade mig till intresset och följde upp med nya uppgifter. Hade jag följt mina första tankar hade jag skrivit långa texter och någon gång då och då på slutet när det passade lagt in en gömd lek i vilken kategori som helst. Så kommer jag att göra i fortsättningen också. Skillnaden är att jag snabbt även gjort tvärtom. Tänkt ut en lek och startat med personlig text. Det jag kräver av deltagarna är att de följer reglerna och därmed är goda lekkamrater med övriga. Jag har som du vet kanske haft en korsordstävling. Där är det precis tvärtom med en lång planering och det är även en tävling. Hade jag fått en andra chans (heter ett av de manus jag skrivit) skulle jag givetvis inte börjat med att låta mina bloggvänner leta mästareyrken på gravstenar i januari. Helt korkat 😦 (om det varit en TÄVLING!!!). En aktivitet för tidigast april. Stackars de i Norrland och Finland. Det fanns inget att läsa på de insnöade stenarna. Sedan har jag lärt mig och även insett att jag kan inte vara rättvis med tanke på hur olika mina bloggvänner bor. Inte bara när det gäller klimatet. Några bor i en storstad. Andra i småstäder. Några på landet.
      Det går även att vända på det ett varv till. Detta är min blogg. Jag skriver om sådant jag är intresserad av och då får lekarna följa med på köpet. Jag hade länge funderat på att starta en kategori som hette Gravstenar. Som sist. Jag har tidigare skrivit ett kåseri om platespotting. Denna gång handlar det om hobby. Vi har haft hund. Jag gillar film. Älskade tidigare färgen orange. Jag kunde bidra med gratisreklam för sjukdomen diabetes med min lek om ”Libra” osv. Slå två flugor i en smäll. Jag bjuder på mitt liv och väver in lekjakter. De som vill och kan få vara med. Komma och gå som de vill.
      Jag har många drag i min personlighet. Jag tycker ex. om att analysera. Även om banala saker som lekuppgifter. 🙂 Kanske har jag fel. Men om fjortonde uppgiften görs på rätt sätt kunde den bli den bästa av de fjorton hitintills. OBS! Då menar jag inte på min blogg utan hos deltagande bloggvännernas bloggar. Eller så visar det sig att jag hade totalt fel. Ingen tyckte det var kul. Ingen lämnade in något. Någon följer inte mina anvisningar osv. Då har jag också lärt mig något. Kanske ännu mer lärdom. Steget till en ny roman skulle bli hastigt och lustigt kortare. 😀 och då slipper ni alla min blogg på väldigt länge. En mer eller mindre blogg gör ingen sommar. Ett nytt halvstulet ordspråk. 😉 där jag lånar från en fågelart som flyger lågt när det är regn på gång.
      Visst ser det ut som en mycket stor uppgift. Skalar man bort de självklara reglerna (nödvändiga) minskar ordmängden/ordmassan tvärt. Den första delen är perfekt för de som inte är så ”rörliga”. De väljer själva storleken på projektet. Det går att fixa på en kvart och ändå ge 10 poäng. Det kan även sluta med att man försvinner in i härliga tankar och mår bra. Jag lägger mig inte alls i hur mycket text som levereras i den egna bloggen. Därför blev jag otroligt impad av alla underbara, roliga och intressanta inlägg som jag bjudits på under de tretton lekarna som slutförts under dessa tre månader. ❤ Moment två är en present till de som har tid, lust att hitta tre av sjutton uppgifter. Hoppas verkligen de följer mina anvisningar. Därför anser jag att man väljer själv. Inte vara med för det inte ger något, inte har tid, bortrest m.m. Bara vara med på del ett. Kanske bara vara med på del två. jag ser denna aktuella uppgift som ett smörgåsbord. Okej. Lite snålt med rätter. Fast då får man tänka på att det är gratis. 😀 Hade jag varit en advokat kunde jag fakturerat åtskilliga timmar på att förbereda, finnas till hands under leken, ändra tabell, färger och redovisa … 😀
      Tack ska du ha. Inte varje dag som jag får ett hjärta i min favoritfärg. Hoppas du får en trevlig helg.
      Kram Bosse

      • Hej Bosse, jag förstår såväl hur du menar när du skriver om hur olika vi lever och bor i vårt avlånga land. Allting blir inte alltid lika lätt för alla. Jag har läst och begrundat dina rader och säger bara att jag återkommer till dina upptåg när jag känner att tiden räcker till. Tack för en intressant blogg som jag gärna återkommer till. Trevlig helg! 💙

    • Jag råkade vara upptagen på förmiddagen just då, men tog korta pauser och noterade ordningsföljden på alla inläggen. 🙂 Du var snabb men missade min rödmarkerade uppmaning. (jag var riktigt tjatig denna gång) 🙂 Hade jag redan varit iväg på min fika skulle jag missat din miss. 🙂 Du var ute och skötte dig på fältet. Hoppas du hjälpte till med farten på gungan. 🙂 Du satsade på en snabb sprintertaktik och hade tydligen inte tid att fixa en tredje sak. Oss idrottspersoner mellan. Domaren ger dig gult kort till skillnad från George Best som säkert fick många röda kort.
      Hobbykompis nummer ett fick 17 poäng. ❤
      Kram Bosse som ska sticka och fika nu.

      • Oh äntligen hann jag med. Gult kort? Första gången för mig ;-). Ja, du var lite tjatig 😉 och jag läste inte så noga som jag borde ha gjort från början! Mamma och barn var bägge förtjusta i leken och undrade vad jag skulle vinna. Ingenting sa jag förutom äran :-).

      • Dumma dator. All min text försvann till dig försvann. 😦
        Ibland måste jag vara extra tjatig. Om du får ett gult till blir det automatiskt ett rött och då blir du tvungen att … 😀
        Äran är bland det bästa man kan vinna. Helst i en lek. 🙂
        Njut av helgen.

      • Tack Bosse för poäng och guldstjärna. Ibland får man vara lite påhittig när inte man hittar det man söker. Inga stavgångare ute, inga ryttare vid ridbanan, listan kan bli lång. Såg en skogsarbetare i skogen, men med min kamera var det ingen ide att ens försöka fånga honom på bild och min rörlighet i terräng är begränsad. Det gick ju bra ändå, men om någon såg mig fnissande fota den uppstoppade storken så undrar jag vad de tänkte. Fick bara en snilleblixt (ibland så fungerar min hjärna) när jag satt där i väntrummet.
        Ha en skön vårhelg.
        Kram

    • Intressanta val som känns hemma för mig. 🙂 Jag tror inte jag vågar på mig det sista. Är rädd för att jag ska tycka det är för kul och att det ska ta för mycket tid. Innan Blogglandia fångade mig funderade jag på släktforskning på pappas sida. Mammas är visst utforskad ända ner till Gustav Wasa. Många är släkt med honom.
      Samma sak där, som gör att jag tvekar och skjuter upp. Att skriva något långt lockar mer och mer. Det är som om något okänt drar i mig. Helst sömnlösa partier på nätterna. Jag känner så väl igen tillståndet.

      Hobbykompis nummer tre fick 19 poäng. ❤
      Njut av din lediga helg och lycka till med bågval.

      • Tack! Vissa saker ska man kanske inte testa för risken att man fastnar är stor! På gott och på ont givetvis 😉 Vår släkt är redan utforskad och sammanställd i en släktbok tjock som en tegelsten så den uppgiften slipper jag. Nöjer mig med att bläddra i boken lite då och då…

        Inser nu att jag glömde fotografering som är något som jag verkligen också har som hobby. Men det gällde att vara rapp och fatta snabba beslut. När barnen spelade ”King out” framför näsan på mig var det bara att slå till 😀

        Då är det kanske dags för nästa bok! Dyker rätt idé upp så tveka inte…

        Tack, jag provar mig fram och på söndag får äldsta dottern förhoppningsvis agera smakråd!

        Kram

      • Det är orsaken. Jag måste vara riktigt ovanlig/tråkig som aldrig spelat ett spel på en mobil. Vem kan säga så 2016? Ändå sägs det att jag gillar spel och lekar ganska mycket. 😀 Jag spelar heller inga spel på datorn. Där kan jag inte skryta/skriva samma sak. Då måste jag förtränga alla Tetrispass då jag skulle slå S och ha fler resultat på tio i topp listan än henne. Jag drömde om bitarna. När jag blev utbränd tvingades jag byta riktning på mycket. Jag brukar ganska bra anpassa mig och försöka gilla läget. Undvika att tycka synd om mig själv. Är tacksam för mitt skyddsnät som är guld värt. ❤
        Det är min mammas också – Unnarydssläkten. Jag minns att det gick att köpa tjocka böcker. Jag gjorde aldrig det. Var kanske rädd för samma sak. Tusentals timmars läsning. 😀
        Det hade säkert inte varit svårt för någon att ha med tio olika aktiviteter. Måste vara svårt att rangordna. Jag hade haft svårt för det. Det beror vilken epok i livet som jag tänkte tillbaka till. Vissa saker har kommit och gått. Andra har bestått. Som mitt intresse för att läsa och skriva. Jag har levt tillsammans med enbart kvinnor/tjejer i så många år. Omedvetet blir man påverkad. Tidigare var jag betydligt mer grabbig.

        Man måste vara smart. Tur för dig att jag inte kom med uppgiften sent som förra fredagen då du hade otur. Det jämnar med andra ord ut sig i längden.
        När jag var liten hade leken (King out) ett annat namn. Jag har grävt i huvudet men hittar inte svaret.

        Förutsättningarna runt omkring fanns inte där under förra året. Jag klarar inte av experthjälpen på egen hand. Jag har hela tiden vetat om detta och anpassat mitt liv till det. Nu vet jag hur många moment går till och kan känna trygghet i det efter två lanseringar. Bäst i hela processen är egentiden då jag flyr in i den fiktiva världen. Tråkigast kommer att bli att klippa helt med Blogglandia under en sådan lång tid. Jag skulle aldrig ha kraft till att kombinera.
        Idéer har jag för många. 😉 De behöver snart silas. 😀

        Vilket ansvar som vilar på hennes axlar på söndag. 🙂 Min gissning är att du mest vill ha en bekräftelse och redan har … nästan har bestämt dig.
        En sak som jag tycker är jättejobbig. Det är när jag börjar vela ordentligt. Oftast slutar det med att jag väljer "ingenting". Känner du igen det?

    • Det var du säkert inte ensam om. 🙂 Jag kom ihåg att det knappt gick en vecka innan jag såg om filmen med några andra kompisar. Sedan fick jag en Poster med Olivia på av min kompis lillasyster. Den hamnade på dörren till mitt inreda rum i garaget och fick följa med till min första egna lägenhet där den prydde kylskåpet och kanske blev som en isbit när jag fick tjejbesök. 🙂 Eller inte. 🙂

  3. Men hur sjutton leker man med grytlock och grytlappar?! 😁
    Hahaha du är för härlig Bosse!
    Jag storgillar dina blogginlägg..Men tävlingar deltager jag oftast inte i. Nånstans. Det är bara sån jag är. Var och en blir ju salig på sitt vis och jag har inget emot att kolla in dina tävlingar o se vad du hittat på till deltagarna.
    Trevlig helg!

    • Det ska jag berätta för dig Eva. Grytlock kan man ha som hatt. Kul en stund. Ännu roligare är att slå ihop två stycken och åstadkomma en del av en orkester. 🙂 Den mest högljudda.
      På den tiden fanns inte lås på köksskåpen. De var inte barnsäkra. Jag var så liten och har inga egna minnen av dessa två hobbyer. Det har gått genom muntlig tradition och det är inte värt jag berättar alla detaljer. 😀
      Min tanke är att kombinera min lust att skriva och fota med att ibland avsluta med lekar. Jag har skrivna längre texter som ska med i framtiden. De som inte gillar lekmomentet kan stoppa läsningen efter min inledning. Kanske förlorar jag följare eftersom jag förkortar mina texter rejält och de tappar styrka.
      Min blogg är heller inte som en dagbok. Den som gillar ex. mina kåserier har en bra bit över hundra att läsa om det intresserar dem. Jag tramsar inte bara utan har mycket seriösa texter i en del kategorier. Även i lekarna förekommer det är allvar om man gräver en bit ner.
      Tack ska du ha. Hoppas våren kommer upp till dig snart.

  4. Hej Bosse! Tack för en trevlig uppgift och mitt bidrag är inlämnat .
    Jag tackar också för väldigt trevlig läsning i samband med uppgiften och det var roligt att läsa om dina hobbyer och intressen genom åren. Någar har jag förstått men en del var nya…
    Många intressen delar jag med dig och jag hade kunnat ta med min gamla leksaksbil, en röd sportbil, cabrolet med bilradio, från början av 50-talet. För bilar lekte jag med, dock ej grytlappar. Bilen fick jag i julklapp och bilradion där spelade ”Glada änkan” och jag vet att på juldagsmorgonen var min pappa oändligt trött på just den. För den pigga dottern hade vaknat ytterst tidigt och dragit igån bil och musik. (Bilen skruvades upp och kördes och då spelades också musiken).
    Bäcker och teater är ju en del av mina intressen liksom musik men här fick jag välja och det var svårt….
    Hoppas att någon av förslagen på fotbollsspelarna var rätt.
    Kram och trevlig helg!

    • Varsågod. Jag försökte begränsa mig för att inte förlänga inlägget till en hel bloggmil. Annars skulle jag kunna lägga in många inlägg om just ämnet hobby. En del ganska ovanliga aktiviteter. 😉
      Det hade varit häftigt att se de sakerna på bild. Du får göra ett eget blogginlägg om det någon gång. Jag kan förstå din pappa. Vissa saker finns det en gräns – för vuxna. Barn däremot kan lyssna på samma sak betydligt fler gånger. Jag har egna minnen från det. Samma kassettband. Gång efter gång. Samma godnattsaga osv. Samtidigt gulligt i efterhand.
      Det blev du som knep poängen för liraren Roger Magnusson. Jag gillade inte de gamla reglerna när de utländska ledarna kunde äga ex. de svenska fotbollsspelarna. Tänk om de släppt iväg Roger till VM 1970. Då hade kanske ”vi” gått vidare från gruppspelet. Jag minns även en ”målvaktstavla” från den turneringen.

      Hobbykompis nummer fyra fick 20 poäng. ❤
      Helgkram Bosse

  5. Tittar in hos dig och vad läser jag om….hobbies. här skulle jag vilja vara med. Jag som har gjort paus. Men vi hade till onsdag på oss va?

    Rolig lek.

    Paus kram

  6. Hej Bosse ! Ett intressant inlägg + att jag läst dina långa kommentarer till dina bloggvänner.
    Det tog lite tid, hi hi . . . men var sant och riktigt det du skrev.
    Du är verkligen duktig och på hugget att vilja leka och underhålla alla bloggvänner.
    Jag är ju en av dem som inte är med i leken, det tar för mycket av min tid tycker jag, även om jag tycker att många frågor är jätte roliga och påhittiga.
    Jag är inte heller någon ‘spelare’, aldrig spelat på mobil eller dator, det ‘drar’ inte mig.
    Men jag spelar med man, vänner och barnbarn typ Cina schack, Fia, Domino m.m.
    och på sommaren alla slags passande spel, sådant gillar jag.
    Sen kan jag sitta och ‘filura’ på sångtexter med rim till olika slags fester som vänner och bekanta
    vill ha, även bröllopstal m.m. Det tar också lite tid men det är kul att leka med ord.
    Det vet väl du hur intressant orden kan vara och man lär sig alltid något nytt.
    Så fortsätt som du gör och underhåll bloggvänner på ditt sätt, du gör det kanon bra Bosse.

    Nästa vecka ska jag och Rolf resa till Irland (till dottern Tina) och vara borta nästan till slut april.
    Njut och må väl i sköna Ystad, kram/ Eva

    • Det kan också bli en lek. Se till att kommentarerna blir läääängre än blogginläggen. Jag vet inte vad det säger om mig. 😀
      Jag spelar heller inte på dator och mobil utan föredrar klassiska lekar och spel. Samtidigt är det trevligt när det kommer något nytt på marknaden. Vi har haft skoj med ett nytt sällskapsspel sista veckorna.
      Vad kreativ du är. Sådant gillar jag. Personliga sångtexter med rim. Uppskattas såklart av dina vänner. Bröllopstal. Imponerande. Sådant var min mormor duktig på. Jag minns även min mammas fina tal när min bror gifte sig. Själv skulle jag föredra att ta det talet personligen öga mot öga med mina döttrar. Då hade de fått 100 % kärlek och säkert kryddat med humor och personliga minnen. Inget som någon annan behöver höra. Ordet hade varit äkta vara. Hoppas det dröjer många år till dess. Hm! Fast då finns jag nog inte längre med på gästlistan. 🙂

      Tack ska du ha Eva. Har du en dotter på Irland. Det låter alldeles förträffligt. 😀 Utmärkt skäl att åka dit. Kombinera många saker. Jag önskar en trevlig resa. Sedan kommer ni hem till våren i Sverige.
      Kram Bosse

  7. Jag har läst och sätter min tass här att jag även förstått 😀
    Lekarna är jättekul, men som jag förut skrivit, så passar de inte min fot, men fingrarna på tangenterna funkar!
    Lördagskram, Gerd ❤

    • Har ändrat mig. Kunde inte låta bli att leka 😉 så nu håller jag på med ett inlägg, som kommer i morgon. Jag gör del 1 och hoppar över del 2.
      Så jag återkommer!
      SkyltSöndagsKram Gerd ❤

    • Det är okej att ändra sig. 🙂 och det är långt till onsdag kväll. 🙂 Jag gillar verkligen moment ett och har hela tiden, sedan jag kom på detta lekmoment sett fram emot att titta in hos de som löst uppgiften.
      Skyltsöndag är det väl inte förrän första advent. Så var det i Halmstad. 🙂 Hur det var i slutet av artonhundratalet minns jag inte. Antagligen var jag för ung då. 🙂
      Kram Bosse

  8. Intressant lek Bosse och som vanligt är det många som är duktiga på dina tävlingar.
    Jag har alltid älskat lek och tävlingar och har svårt att ta lätt på dom, tävlar nästan på blodigt allvar. Skojar bara, men det ska gå just till och regler ska följas. Än om det är på skoj.
    Har spelat och lekt, varit barnslig, nästan hela mitt liv och det har gjort att jag kanske har orkat ta de stora svåra smällarna bättre.
    Det är fortfarande roligt och därför förstår jag inte varför jag inte har anammat detta nya med att spela på datorn eller mobilen. Jo, det förstår jag, till en del. Mobilen till exempel, min är så gammal så det finns inga sådan nymodigheter där, inte ens en kamera funktion.
    Men du, sköt om dig och trevlig helg.
    Kram från mig.

    • Kul att du tycker att denna lek är intressant. Jag är också mycket angelägen om att det går just till och att reglerna följs. Det är därför jag är mer än övertydlig i min information inför varje lekmoment.
      Jag tror också att en lekfullhet gör ett liv mer spännande. Men vi människor är alla olika.
      Jag har aldrig spelat på mobil och slutat på datorn när jag blev utbränd.
      Tack ska du ha. Jag önskar dig också allt väl.
      Kram Bosse

    • Hoppas din mamma mådde bra. Jag visste såklart att chansen var stor att du skulle ta upp två saker. Intressant med de tre andra. Jag tycker definitivt att figuren på sista bilden ska ha ett tufft namn. Har du säkert tänkt på.
      Hobbykompis nummer sju fick 10 poäng. ❤
      Kram Bosse

    • Mycket tuff röd bil. Min som du ser på bilden är kanske mindre, men precis som en liten hund som inte är rädd för en stor hund skulle den gärna utmanat din snöbil på en listig tävling mellan smågator och fullt med granbarr som hinder. ”De röda bilarna race” skulle tävlingen heta.

      Min lek bestod av två delar och två bonuspoäng. Du uppfyllde mina krav på den första delen och berättade om fem hobbyer genom åren. Du visar upp bilens skor. 😀 Men framför allt ser jag dina skor på andra bilden och vet om ditt skointresse sedan tidigare. Nätbilder är jag allerg…. nu nös jag tre gånger. Två gånger genom näsan och en genom vänster öra. 🙂

      Hobbykompis nummer åtta fick 10 poäng. ❤
      Ps. Det finns väl inget som heter Ofrämmande va? 🙂

  9. Kikade in här till dej, vilka häftiga inlägg.,själv är jag helt novis på detta med bloggande. Ha det så bra. Kicki blogg medmänsklighet

    • Tack ska du ha. Välkommen till min blogg. 🙂 Noviser är vi alla i början. Jag googlade eftersom du berättade att du hade en blogg. Om du kan fixa ditt namn Christina blått (länkat) kommer du att få många fler besökare till din blogg.
      M v h Bosse

  10. Go´förmiddag allra bästa Bosse! Nu finns mitt halvdana inlägg på plats. Känner mig ganska missnöjd med min insats, men några poäng ska jag väl skrapa ihop 🙂
    Önskar dig en underbar söndag!
    Kram

  11. Äntligen har jag lyckats få ihop ett inlägg av detta intressanta uppslag. Din idérikedom är enorm och det har vi leklystna stor glädje och nytta av.
    Det som nästan är mest spännande med denna lek är att se vad du kan hitta på för roligt och tokigt. Jag försöker att fundera ut i förväg vad du tänker lägga in, men går alltid bet. Men, jag ger inte upp, så länge jag får vara frisk försöker jag.

    Mina förslag finns nu på min blogg.
    Kram och trevlig söndag.

    • Jag uppskattar att du inte ger upp. 🙂 Genast blir jag nyfiken på vad du funderat på. Kanske kommer du att få rätt någon gång i framtida lekar.
      Lekarna kom ju till av en slump för att lätta upp mitt inlägg i januari om mästareyrken på gravstenar. Min hemliga nästa tanke var att fortsätta med detta nästa gång som jag la in något gravstensinlägg. Det skulle inte bli någon ny tävling utan en lättsam lek. Därför inget x i tävlingskategorin.
      Sex stycken besökare hängde direkt på. Någonstans där kom det till mig att jag kunde göra detta på något annat ställe. Men ändå med samma grundtanke. Jag skulle i första hand lägga in ett inlägg om något. Sedan på slutet kom som en ”present” till den som varit intresserad att besöka min blogg, en lekuppgift.
      Jag har redan skrivit texter som handlar om mig och min personlighet där det passar att lägga till ett lekmoment på slutet. När så många hoppade på detta (mycket oväntat eftersom jag inte gjort reklam som inför korsordstävlingen) tog mina tankar en ny väg. I mitt huvud föddes många spontana möjligheter som jag skrev ner i ett worddokument. Det är precis som när jag kommer på ett manusförslag till en bok. Kan jämföras med att rulla en snöboll nerför en brant backe med massor av nysnö. Det går för fort efter ett tag.
      Jag är spontan men har också många andra personliga egenskaper. Att analysera i efterhand intresserar mig. Då kan jag vara en riktig ”djuping”.
      Vilken stor skillnad det är mellan denna lek och tävlingen som jag haft under två novembermånader på Facebook och senast 2015 på bloggen. Fast detta bara är en lek är det mycket svårare för mig i mina olika roller. Om det varit en tävling skulle jag fått stor kritik redan i första momentet. Då hade jag betraktas som en galen och orättvis tävlingsledare. Men jag tänkte inte så. Trodde att en-tre bloggbesökare skulle kanske nappa på att leta mästare. Gjorde ingen det hade jag kanske inte nämnt det nästa gång som jag la in inlägget om hundraåringar på gravstenar. Då hade min lek gått i ”graven” 😉 innan den knappt startat.
      Orättvisa. Hos mig var det snålkallt men fullt möjligt att läsa på stenar. I Norrland och Finland helt hopplöst att göra det. Inte ens när jag väntade och trodde jag var smart med detta beslut blev det bra eller rättvist. Det var sträng vinter norr och väster ut. Annars hade säkert fler av mina bloggvänner varit med. Synd. Jag saknar vissa personligheter. Men det är aldrig försent att hänga på lektåget. Nya kan inte nå topp tre, men de kan ha roligt ändå. Sedan är de ingen som vet att sista momentet kanske ger tusen poäng till någon. 😉
      Nästa gång byter jag tempo, metod och inriktning. Ändå har jag inte lämnat min grundtanke. Lekmomenten hör ihop med min blogg och personlighet. Därför passar den kanske inte alla. Men alla är välkomna. 😀

      Hobbykompis nummer tio fick 13 poäng. 🙂
      Kram Bosse

  12. Tack för poängen. Jag kunde inte låta bli, var tvungen att fortsätta, leklusten tog överhanden.
    Jag hade en idé om nästa tävling, men den föll i och med att du skrev att du byter metod, så nu får jag tänka om.
    Korsordstävling? Den känner jag inte till, tydlingen innan jag började att följa din blogg.
    ”Din lek gått i graven” det var ju ett passande uttryck i sammanhaget.
    Detta att vårt land är så avlångt med stor skillnad i väder och temperaturer förstår jag ställer till det för vissa. Där faller ju också detta med att ta med si och så många vårblommor och liknande. Därför en fiffig grej detta som du skriver om 1000 poäng. Ja jag säger då det vilka idéer som poppar upp i din hjärna.
    God fortsättning i frågejobbet.

    Kram!

    • Att ha en stark leklust brukar kunna förhöja livskvaliteten.
      Jag kunde inte fortsätta med hobbyer genom åren. 🙂
      Jag är mest nyfiken på hur nästnästa uppgift kommer att lösas. Där kan faktiskt ”alla” vara med som inte är rädda för att ha fel och som har tid i ”tre” minuter. Dessutom ser jag inga ”hål” i detta moment. Men jag kan ha fel. Det har jag haft flera gånger tidigare.
      För en stund sedan skrev jag om en privat romans (kåseribetonad) som kunde vara användbar till en lekuppgift, som dock skulle ta mängder av timmars förberedelser för mig. Domarens ”fotogregel” har jag redan tänkt ut.
      Tack ska du ha. Hoppas du får en fin ny vecka.
      Kram
      1000 poäng var bara ett skämt. Det hade nog inte varit uppskattat. 😀

    • Det har du inte och det var heller inte kravet. Det är det aldrig. Man kommer och går som man vill. Det går även utmärkt att bara göra en pytteliten del i en lek. Det viktigaste för mig är att mina lekkamrater har kul och följer mina regler.
      Jag kunde inte låta bli att svara din kommentar i Ankis inlägg tidigare eftersom jag visste att jag skulle få en smaskig efterrätt på din blogg när det gällde del ett. 🙂 Om du har tid nästa gång tror jag du skulle gilla hela det lekuppdraget.
      Domaren står här bredvid mig och viftar med ett extrapoäng. Det är bäst att lyda honom. Han är sträng och försöker vara rättvis vilket inte är så himla lätt.
      Hobbykompis nummer elva fick just 11 poäng. ❤
      Du får ha en bra måndag. Här har varit en kall natt.

    • Roligt för mig att läsa att du haft kul under deltagandet och letandet bland gamla foton och minnen. Jag insåg ju det när jag såg och läste om allt du hunnit med. Du var duktig på att teckna i tidig ålder.
      Du verkar vara en mycket positiv människa som ser möjligheter och verkar vara flexibel och anpassningsbar.

      Hobbykompis nummer tolv fick 10 poäng. ❤
      Kram Bosse

  13. Nu har jag fixat mina hobbyer. Vi får se vad jag hinner med i nästa:).
    Här har vi haft strålande sol och man vill bara vara ute.
    Du får ha en fin måndagkväll.
    Kram gun

    • Vi har också haft sol idag efter en mycket kall natt. Självklart lockas vi ut så mycket som möjligt. Jag har varit inne och kikat på din blogg för att se efter vad du brinner mest för att göra på din fritid. Några saker var jag säker på att du skulle ta med. 🙂

      Hobbykompis nummer tretton fick 10 poäng. ❤
      Kram Bosse

    • Det är lätt att vara efterklok. Jag skulle skrivit att ni får två poäng för fem hobbyer, men får göra era inlägg hur långa som helst i FÖRSTA DELEN. Jag hoppas du hade trevligt under tiden du funderade runt och inte fick huvudvärk av det svåra beslutet att pressa ner dem till fem. 😀
      Jag är mycket för skoja och leka, men lika mycket för rättvisa och ärlighet. Något som jag fick med mig i modersmjölken. Du får tre poäng på ”kvinna” som fiskar, men jag låter nummer sjutton vara ”oblå” ifall någon annan har tagit ett kort under rätt ”lekdagar”. För då får den personen också tre poäng för detta.

      Hobbykompis nummer fjorton får 15 poäng. ❤
      Kvällskram Bosse

  14. Himmel och pannkaka nu är jag visst ute i sista minuten igen och lämnar här ett litet bidrag så här på sluttampen. Misstänker så här precis just nu att jag har lite för många bilder. Hur som helst var det kul upptäcka att man har en väldig massa trevliga intressen. Tänkte jag skulle hittat min poesibok men se den vill inte visa sig. Kommer fram som en glad överraskning en annan dag. Ser jag fram emot. Hoppas allt är bra med dig och allt gott till nästa gång. Kram Maria http://dammsamlare.blogg.se/2016/april/lekdags-med-bosse-2.html

    • Det var gott om tid kvar. Nästan exakt 24 timmar. 🙂 Absolut inte. Ni som bara gjorde första biten hade gärna fått lägga in hur många bilder som helst. Det roade mig verkligen. Domaren borde haft med den informationen. Samtidigt tänker jag att vissa skulle tycka det blev en för stor lekuppgift och kanske droppa av den orsaken. Det jag menade var ju att domaren bara gav två poäng till fem olika hobbyer. Synd att poesiboken inte dök upp. Sorgligt också om någon annan med hals som blivit lämnad ensam alltför länge. 🙂 ibland tänker jag utanför boxen. Då handlar det inte om lek och trams. När jag la in del ett gjorde jag det för att väcka lust hos mina bloggläsare att vara nostalgiska och minnas ljusa stunder i livet. Jag ville att de skulle gräva i både fysiska ”lådor” och ”rum” i minnet. Mitt lilla mål var att de skulle få mysiga stunder med sig själv. Förhoppningsvis lyckades jag lite.
      Kram Bosse
      Hobbykompis nummer femton fick 10 poäng. ❤

      • Tack Bosse 🙂 Tiden vill ju inte räcka till men samtidigt vill jag så gärna göra utmaningarna 😉 Ja visst saknar jag seglingen men har man ingen båt får man vackert stanna på land. Inte fy skam det heller. Speciellt nu när skogen är full av vitsippor och fåglarna håller serenad. Kanske kommer ett inlägg om öarna längre fram. Jag sökte också en kär gammal bil som var antik redan på min tid men den var stört omöjlig att hitta just nu. Återkommer när den dyker upp. Lekkram 🙂

      • Samtidigt stämmer uttrycket jättebra. Det om att vara ute och segla i det blå. Om man gör det utan båt. 😀 Jag brukar tänka att var sak har sin tid. Därför går jag inte och tänker mörka tankar om sådant jag inte längre kan göra av olika skäl. Men jag tycker det är helt okej att sakna saker. Eller minnas det som trevliga hållplatser i livet. För det är pusselbitar till vårt livs pussel. ❤ Längtar jag för mycket är det bara att tänka på en jobbig fluga eller geting som kom och störde.
        Jag vill gärna läsa om öarna utanför din gamla hemstad. 😀 Synd att bilen gömt sig. Den surar säkert för att du inte brytt dig om den på länge. Bilar är känsliga saker. Hm! Är det därför vår bil är på surhumör tro. 😉 Jag letar också efter några saker som vägrar att visa sig. Samtidigt träffar jag på andra saker som jag …
        Kram Bosse

    • Klart jag ville. Jag har testat den ”stora” varianten med fler frågor. Men siffran får vara hemlig. 😉 Testet passar inte speciellt bra på mig. Jag hade svarat helt olikt på några frågor om jag testat mig innan jag blev utbränd.
      Kram Bosse

    • Hej Mia!
      Nu har jag varit inne och läst och tittat på ditt inlägg. Kul uppgift jag har som lekledare/domare. Både att känna igen egna saker och få uppleva nya saker. Några av dina har jag också haft.
      Kram.

      Hobbykompis nummer sjutton fick 10 poäng. ❤

    • Vilket intressant blogginlägg du knåpat ihop. Vilken kreativ personlighet du är. Lycka till i Sydkorea med din tävlande bild. Är den hemlig och får inte visas upp innan tävlingen?
      Kram Bosse
      Tävlingskompis nummer nitton (rätt) fick 10 poäng. ❤
      Orsaken till att Kersti var sen var att hennes hemsida krånglade igår när hon skulle lägga in sitt fylliga bidrag.

  15. Haha så synd, nu hittade jag hit. Missade leken om tre foton, jaja sånt är livet. Min laptop är kass. Tänkte jag skulle bli rik nån gång.Då blir det en ny. Ha det

    • Tre foton? Synd? 🙂 Om du tittar på detta inlägg kan du se att jag både gett dig tio poäng och lagt in en länk till ditt blogginlägg om hobbyer trots att du var för sen tidsmässigt, skrev på fel ställe och hade fel länk till mig. Domaren är snäll mot de nya. 😀 Sedan svarade jag dig där du lagt in din kommentar. I mitt dåvarande sista blogginlägg. Nu är det en ny lek på gång. Om du är sugen på att leka så tänk på att svara i det inlägget.
      Hoppas du lyckas med ditt mål. Tänker du bli stenrik?
      Helgkram Bosse

Kommentera

