Text på olika material

Hemma hos oss bråkar vi inte om småsaker.
Hemma hos oss bråkar vi aldrig om

Och det är alltid viktigt att man håller vad man lovar.

Det är alltid viktigt

Både muntligt och skriftligt. (En av 3 333 st koppar på Lidéns Samlingsmuseum)

Att man håller vad man lovar

Tänk att ”Tre hjärtan” inte bara är ett gammal fik i min barndomsstad (som fick vara med på ett hörn i min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”) utan även kan locka fram olika tankar.

Hjärtan

i Halmstad

Tre

Här syftas det på två andra kroppsdelar. Det du har på huvudet och det du sätter i skorna. Tufft namn på två rörelser under samma tak.

DSC_36630030

Jag är förtjust i denna skylts tre översta bokstäver. Du ser säkert varför.

DSC_36860010

Gulligt.

DSC_02840079

DSC_02780073

Tänkvärt.

DSC_02810076

DSC_02820077

Sant. En del saker lär man sig aldrig. Eller glömmer bort för stunden.

DSC_36300062

Jag önskar alla bloggbesökare en fin söndag. <3. Vår bil mår inte bra så vi vågar inte åka någon längre sträcka. Tyvärr fick vi ingen tid hos bildoktorn på länge. Det är bara att gilla läget. Vi har det inte så dumt på hemmaplan och igår var jag vid mitt älskade hav. Vattnet hade olika färger. Grönt tyckte jag var snyggast.

Två

 

 

 

 

34 thoughts on “Text på olika material

  1. BRF = Bo roar folk, fick jag det till. Annars tyckte jag att texten på hjärta 1 och 3 va bra. Idag skall jag njuta av livet, äta god mat och umgås.
    Önskar dig en trevlig söndag.
    Kram

    • Du tänkte så. Tack för den. 🙂 Jag syftade på att det såg så läckert ut genom de tre bokstavshålen. I B:et ser man muren osv.
      Hallå där. Köp blåbär. Vad var det för fel på hjärta nummer två? 🙂 Eller du har kanske aldrig varit i Ystad. Det hade jag heller inte innan 1990, konstigt nog och under första besöket var det mest Simrishamn som lockade. Vi sökte till och med sommarjobb där på olika små bibliotek i deras kommun. Hade vi fått dem kanske vi hade flyttat ner redan till den hösten.
      Hoppas du fick en fin söndag. Här faller det ett vårregn. Det gör inget för jag har mycket att skriva. Är så sugen på att skriva längre texter. Det finns så många saker som jag varit med om som ploppar upp när jag börja tänka efter.
      Kram Bosse

  2. Å du….dendär burken med ” Hemlisar” var väl la för gullig. Vilka härliga skyltar du hittade Bosse. Det var flera saker som kunde ha stämt in hemma hos mig på min gata så……jag har skrattat gott, och fått en härlig dos underhållning på morgonkvisten genom att läsa ditt härliga inlägg.
    HÄRLIG ROLIG SKYLTSÖNDAG!!

    Buskram

  3. Grönt är livets färg, livets hav. Vackra är också de blå blommorna. Att ljuga om åldern har jag aldrig tänkt på men varför inte, frågan är vilken ålder man ska satsa på isåfall?
    Bilen, ja den är man ofta mäkta beroende av åtminstone så är jag det. Hoppas att ni får ordning på den utan att bli halvt ruinerade, bilreparationer har ju en förmåga att gräva hål i ens plånbok.

    Ha det fint! Och njut av söndagen!
    Kram

    • Jag är mycket förtjust i den gröna tonen.
      Det kunde varit fräckt att hitta på en mycket hög ålder och se hur reaktionen blev. 🙂 Det beror helt på vem som frågar. Är det en för nyfiken person skulle jag kunna skoja till det.
      Vi ser inte fram emot beskedet. Det lär vara dystert och krävs mycket övertalning för att de ska fixa problemet utan att byta kamrem en gång till. Förra gången gick det. Denna gång lär det bli svårare. Bilar är trista. De ska bara rulla och vara snälla. inte göra så mycket väsen av sig.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Ja grönt hav är speciellt, smaragdgrönt är vackert. Idag är det sol! Blir en tur i Delsjön, till fots. Mestadels springande, hoppas jag ;-).

    Önskar er en skön söndag! Kram från Ethel

  5. Vad mycket härligt du hittar ,-)
    Bråka om småsaker är så himla onödigt, det gör inte vi heller ,-)
    Burken med Hemlisar föll jag för ,-)
    Synd att det är något fel på er bil, ni får laga den här uppe , det fixar dom på någon dag ,-))
    Grönt hav är magiskt, i Norge finns många gröna sjöar, så vackert.
    Nu ska mamma firas av hela familjen ,-))) Nu har hon firats tre dagar på en vecka ,-)
    Kanske har hon en (Krona) på huvudet ,-)
    Figuren längst ner den med kråkan menar du? Den heter bara så (en Kråka på huvudet)
    Ha en härlig Söndag, här skiner solen, hoppas den skiner på er alla.
    KRAM Primrose ,-)

  6. Hemma hos oss, där bråkar vi om småsaker, de stora saker bestämmer mysingen över, Nej, skojar bara, det är jag som bestämmer dom, så då bråkar vi inte.
    Härliga bilder och fina saker du har hittat.
    Den om mjölken stämmer till punkt och pricka det har jag märkt flertalet gånger.
    Himlafötter och änglahår, vilket bra namn. De gör tydligen en hel del på denna salong.

    Hoppas att du och de dina får en finfin söndag.
    Kram!

  7. Du har så härliga bilder och roliga inlägg, lägger till dej på min vänlista om det är ok? Ha en bra söndag, mvh kicki i blogg medmänsklighet

  8. Vilka härliga samlingsobjekt och som jag förstår också används. Och även de du funnit på stan.
    Underbara texter som skyltar med sina budskap.
    Stor kram och trevlig söndag. Hoppas nu bilen inte blir sämre och kanske mår den bar av att vila sig i form tills bildoktorn har tid för den.

    • Jag har många bilder som ligger och skvalpar och kan komma till användning när jag vill lägga dit dem på min lilla blogg. Det är samma sak med texter. Både korta och långa. Känslan finns där att de flesta helst föredrar att snabbt i sin mobil titta på bilder och kort text. Det är trevligt med variation. 🙂
      Jag är van vid att tänka om och anpassa mig. Min kropp kan sätta krokben på mig när som helst. Sedan är det trist att vi ex. i helgen inte kom till det jag längtat till länge. Vi tyckte det var dumt att chansa mer och vill inte bli stående långt ut på Österlen. Annars är jag känd för att vara ”bra” på att leka stork och inte lyssna på biljud/billjud. 🙂 Bilar ska bara rulla och vara snälla. 😀 Solveig har så mycket att hinna med fram till mitten av juni så för henne är det bara ”bra” att kunna plugga mer på hemmaplan på ledig tid. Jag längtar efter att hon förhoppningsvis kommer i ”mål” och är djupt impad av hur hon klarat av alla sina uppgifter. ❤ Det borde inte ha gått. Nu hoppas jag det bär frukt till hösten.
      Regnkram från Bosse

  9. Tack för mysiga, go’a och roliga skyltar, Bosse! Jag gilla speciellt den där ”Ursäkta röran, men vi bor faktiskt här”. Inte för att det särskilt rörigt hemma hos oss numera, men jag minns ju hur det var med ungar, deras kompisar och en katt, när vi bodde ute på rena bondvischan.. 😉
    Kram!
    Gigi

    • Varsågod. 🙂 Det är trevligt att kunna lägga in vad man vill på sin blogg. Kanske roar jag någon. 🙂 Jag kan även tänka mig att lägga in djupa seriösa inlägg. Alternativet är att de som tidigare hamnar i bokform i mer redigerad form.
      När livet befinner sig mitt bland småbarn och djur ska fokus ligga där och inte på att bona golvet varje vecka. Annars missar man guldstunderna.
      Kram Bosse

  10. Vilken imponerande samling! Mina muggar känns plötsligt få till antalet men jag får väl gå på jakt. Många kloka skyltar och en av dem är en personlig favorit. Hoppas ni får en bra dag trots att bilen inte samarbetar på önskvärt sätt!

    Kram

    • Du ska vara tacksam för att du inte har 3 333 st temuggar hemma i ett vanligt hem. 🙂 En del besökare trodde att siffran inte stämde. Det gjorde den såklart. Vi hade fler än så och mina ”lektakter” passade bra in när det gällde marknadsföringen. Alla samlingar fick samma siffra. Men inte samma antal. 🙂 Den enda gången som jag ”fuskade” var när mina 21 st Femböcker visades upp. (någon i min bekantskapskrets hävdar visserligen att det finns 22 st)
      Dessutom var jag ”sur” för att de nyligen börjat med kulturmoms. Från 0 % blev det 6 %. Om jag istället för 30 kr tog 33 kr i entré fick jag tillbaks ”mina förlorade” pengar. Även belackarna fick fel angående att jag skulle få problem med växel. Det hände mig noll gånger. Jag har kvar den flätade bruna höga burken som innehöll enkronor. 😀
      Akta dig för jakten. Du kan bli så biten att du får ett museum på hemmaplan. 🙂
      Bilen är ett trist dyrt kapitel. Alla beslut som ska fattas. 😦
      Kram Bosse

  11. Den där med ”du sa en halv kopp” och koppen var halv, har jag faktiskt sett för åratal sen hos en släkting och jag blev mäkta imponerad!
    Burken med hemlisar skulle inte funka här, för jag löser dem ju själv, haha 😉 Jag måste ha egen humor, andras går inte hem här hemma 😉 om du fattar…
    Gillade dina skyltar skarpt, jag som är Skyltsöndagare, kram Gerd ❤

    • Jag fick för mig att det var ett norskt skämt men är inte helt säker. Jag hörde många skratta till när de såg koppen i en monter. Det blev mycket känslor och nostalgikickar bland våra besökare. Mysigt att lyssna på. Helst bland de som inte alls var intresserade från början och kanske blivit tvingade dit.
      Det kan vara krångligt att ha hemlisar med sig själv. Jag har också en egen humor. Det händer att det är bara jag som skrattar åt mina skämt. Ibland ironiskt när situationen är jobbig och jag egentligen mår dåligt och ligger risigt till om jag inte gör något snabbt.
      Jag förstår att du försöker skoja med mig. När jag kom på min kategori Skyltsöndag tyckte jag inte att jag var Einstein för det var så banalt självklart för oss båda två. Det kunde vilken person som helst kommit på. Jag har en hel sjö med fantasi att ösa ur. Det jag och min fru utsattes för var det fulaste jag upplevt som bloggare. 😦 Jag har allt väl dokumenterat och materialet skulle kunna användas i bokform någon gång i framtiden. Nog om det.
      Onsdagskram Bosse

  12. Fina roliga skyltar allihopa! Men varför ljuga om sin ålder, den är ju bara ett nummer… ❓
    Och nu gick det riktigt galet vid broderidragningen, På lappen som mannen drog står det BOSSE! Broderi bryderiet skickas till Ystad OM jag får adressen! 🙂
    Grattis och bryderikram

    • Många skojade om min ålder under några intensiva år. Det blev nästan tjatigt till slut. Nu i efterhand tycker jag det är ett mycket kul minne. .D
      Det hade varit sorgligt att skicka det till mig. Jag kan inte ens trä i nålen. 🙂 och när jag berättade det för Solveig sa hon att hon skulle ha ledigt hela sommarlovet och inte ville hjälpa mig.
      Otacksamma Bosse tycker att Gunnar är ett mycket bättre alternativ. Just sorgligt är ett passande ord för allt det slit som kvinnor lagt ner på broderi genom åren. Det slängs och skänks till olika ställen. Men oftast blir det inte sålt där heller trots mycket låga priser. Många av ”skapelserna” är som fina konstverk om man tar sig tid att betrakta dem. Det kommer kanske en tid längre fram då människorna ser på detta på ett helt annat sätt. Men det blir nog inte under vår levnadstid.
      Kram Bosse

  13. Hej det var länge sen jag besökte några bloggvänner, har haft så mycket annat att göra tränar numera regelbundet på gym och har börjat teckna” igen, som jag gjorde mycket i min ungdom, Då hinner man inte blogga så mycket. Läser också mycket böcker.
    Vilka roliga koppar och andra små saker du verkar ha, visdomsord 🙂
    ha en bra vecka nu och sköt om dig !
    kram kicki

    • Bloggande får aldrig bli ett tvång. Det ska bygga på glädje och tid. 🙂 Kul att du tagit upp en gammal hobby. Sådant gillar jag att läsa om. Böcker har vi gemensamt. Det kan jag känna får lite ”stryk” av mitt bloggande.
      Tack ska du ha Kicki. Lycka till med din träning. 🙂
      Kram Bosse

  14. Jag gillar ordspråk och små texter! Har mina små skyltar och tavlor utspridda i huset. 🙂 På min favoritskylt står det ” A home without a dog i just a house!”

  15. Härligt med utflykter som sen blir till bilder som man vill dela med sig av. Det finns så mkt att fota när man är iväg och snart åker vi till København, min hemstad för lite avkoppling. Egentligen skulle vi sett Janet Jackson på Forum men hon ställde in in i Europa så där stod vi med 2 nätters 🏩 hotellrum. Men vi ser det som en utflykt och jag återkommer på min blogg… 😆 Ha en fin finmåndag!!! 💙

    • Jag visste inte att du var danska. Vad dejligt. 🙂 Det var trist att läsa. 😦 Bra att ni tänkte om och var flexibla och skapade något bra av situationen. Köpenhavn är en stad med många möjligheter. Jag hade i smyg hoppats att min ena dotter skulle hamna där så vi kunde åka dit ofta. Nu blir det nog inte så. Det är lättare att studera i det landet som man behärskar språket till 100 %. Det inser till och med jag med mitt IQ 007. 😉
      Kram

Kommentera

