Återblick & Ögonblick

Det är lätt hänt att det blir en massa lösa trådar när man skriver blogginlägg. Här tänkte jag snabbt, relativt snabbt täppa till två och berätta om ett magiskt ögonblick som gjorde mig lika rörd som vanligt.
25 oktober berättade jag om en aktivitet som jag och Jennifer ägnade oss åt under ett par veckor. Tillsammans och var och en för sig, när vi ville ha en paus i vardagens sysslor.

https://bosseliden.wordpress.com/2015/10/25/den-sista-biten/

Vi hade kul, men lite trist att bara 999 bitar kunde läggas på plats. Därför var det inte så trevligt att skänka det till Röda Korset.
På jullovet gjorde Solveig upptäckten. I ett modemagasin i ett tidningsställ i köket, låg det förlorade fåret. Pusselbiten som saknades. Jag gillar sådana upplösningar och är säker på till 100 % att det inte var jag som …   😉
Det har gått drygt en månad sedan jag la in blogginlägget JAG KAN INTE BESTÄMMA MIG.

https://bosseliden.wordpress.com/2016/03/08/jag-kan-inte-bestamma-mig/

Sedan dess har jag och min stora bambukudde blivit mycket bättre vänner. Om det tidigare var 50-50 skulle jag procentmässigt vilja korrigera det till 77-23. Orsaken var att jag ställde kudden på högkant. Vilken häftig upplevelse det var den första gången, att snabbt slänga ner huvudet och sjunka ner i en grop där det blev behagligt instängt och bildades ett utmärkt stöd runt huvudet och nacken. Även ljud blev mer diskreta. Problemet är att kudden ramlar ner om jag reser på huvudet.
Samma positiva resa har inte Solveig gjort. Hon sökte sig mer och mer till sin gamla kudde. I flera dagar såg jag när jag skulle börja bädda, hennes stora bambukudde ligga ensam och frysa på golvet. Efter x antal pikar om detta har den antagligen hamnat i en klädesgarderob. Eller så har den rymt till en snällare granne.

Ögonblick. Våren är uppfylld av ögonblick som jag inte kan se mig mätt på. Det är ljuset, dofterna, fågelkvitter, solens varma strålar, vårblommor och grönskan som kommer överallt i takt med att dygnstemperaturen höjs. Varje dag ser jag nya saker.
Jag ska vara privat och visa ett nytaget foto från igår om det största miraklet och ögonblicket hitintills. Jag blev så rörd att jag började gråta på vår lilla täppa. Mamman har återkommit varje vår vid denna tid på året. Jag förstår inte att hon kan hitta hit. Allra mest impad var jag när vi flyttade hit från Skummeslövsstrand i Halland. Har hon en inbyggd GPS i eller under skalet? Precis som förra året har hon precis fått en dotter. Underbart söt tjej. Jag blir så varm i hjärtat att till och med fingrarna på tangentbordet skakar när jag ser bilden.  ❤

DSC_42250003

Fotnot: Nästa gång ska jag berätta om ”Bometoden” som sysselsätter mig just nu. 😉

30 thoughts on “Återblick & Ögonblick

  1. Så skönt att du knöt ihop säcken för nu försvann ett par öppna slut från min tillvaro. Den återfunna pusselbiten är verkligen en solskenshistoria så blir Röda Korset ett pussel rikare nu eller blir det en ny tavla på väggen hos er? Oj då, nya frågor…

    Kudden såg jag reklam för i en veckotidning som jag läste i går. Nu vet jag i alla fall att det är en smaksak vad man tycker om den!

    Kram och trevlig tisdag 😀

    • Jag förstår att du legat vaken många nätter och grubblat på det. 🙂 Nu fick du äntligen lösningsbiten. Jag lovade att bli klar innan första advent och att det inte skulle upp någonstans utan skänkas. Det kommer att bli RK. Numera ligger det tusen bitar i plastpåsen i kartongen. Jag uppskattar RK för de tackar alltid när vi kommer med saker. Vi är antagligen rätt gammaldags av oss. För mig räcker det med det lilla ordet på fyra bokstäver. Samtidigt kan det bli värre. ”Det är inte en massa böcker blablabla”, med en trist röst och någon svordom som jag hoppar här, efter jag snällt och artigt berättat att vi ville ge av vårt överflöd.

      De är flitiga med reklamen. Jag har provat ganska många av ”hälso/medicin” kuddarna som lanserats på marknaden genom åren. Ett par av dem har jag varit mycket förtjust i. Andra inte alls.
      Vissa saker tar längre tid att vänja sig. Andra är hemma direkt.
      Onsdagskram Bosse

  2. Hej 🙂 Kikar bara in och önskar dig en bra dag. Här skiner solen i dag. Jag ska ta en promenad innan jag börjar jobba. Kikar in mera under veckan när jag har mera tid. Kram Katarina 🙂

  3. Skönt att nu alla bitarna finns, om än inte på plats. Men de finns!
    Vad gäller bambukudden så kanske den måste utprövas lite till , men den har ju stigit i graderna hos dig. Vad gäller Solveig verkar den ha minskat i popularitet. Kanske kan du även ta hand om hennes och få till något extraordinärt under huvudet. Gärna en bild på detta vid tillfälle.
    Och så roligt att sköldisarna är tillbaka. Jag förstår att bu blir rörd, för det blir jag också.
    Stor vårlig kram!

    • Det var retligt när det blev bekräftat att det fattades en ynklig bit. Nu är det roligare att skänka.
      Vem vet. Det kanske slutar med 100-0 %. 🙂 Inte bra. Då finns det risk att S norpar den för mig om jag tar en nattrunda. 🙂
      Den bilden hade blivit tuff. 😀
      Dyker det inte upp mirakel får jag snickra ihop dem själv. 😉
      Kram

  4. Låter som era sköldpaddor haft det bra i vinter. Har två liknande ute i slänten och de stackarna har fått stå där och frysa under snötäcket hela vinter. Kan inte vara lätt vara sköldpadda i den här trädgården och inte är det lätt vara pusslare när pusselbitarna är så busiga heller. Ha det gott och hoppas kudden ger god nattsömn även i fortsättningen. Natti! Natti!

    • Stackars dina sköldpadddor. 🙂 Våra bor alltid på vinden i garaget. 🙂
      Vi misstänkte ganska tidigt att vi inte skulle hitta just den biten eftersom det fanns kännetecken på den. Nu är det roligare att skänka bort pusslet. 😀 Till hösten kanske jag köper ett nytt. Fast då får jag antagligen lägga allt själv. Jag såg några snygga motiv i helgen i ett skyltfönster.
      Den stora kudden och jag håller på att bli riktiga bästisar. 😀
      Kram

  5. Bra att ni hittade den sista pusselbiten ,-)
    Härliga sköldpaddor ,-)
    Kan ta tid att vänja sig vid en ny kudde, kanske mer om det är en specialare ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Vissa gåtor tar tid att lösa.
      De är söta.
      Den var så stor och otymplig. Hård om man la den på vanligt sätt. Nu har jag vågat prova nya sätt och vips blev den mjuk. Det bästa är om man trycker på en kuddknapp börjar den sjunga en sövande vaggvisa. 😉
      Kram Bosse

    • De är jättesöta och snälla också. Samtidigt bestämda och plikttrogna. Utmärkta vaktpaddor. Mamman bet i smalbenet på en inbrottstjuv. Alltså. Hon trodde det var en. Visade sig vara brevbäraren som hade med ett stort paket som inte gick ner i lådan. 😉

  6. Ojojoj….lägga pussel …nä du. Inget för mig. Jag ledsnar efter 2 minuter…..sen ligger pusslet i byrån igen. Plockas typ ”alldrig” fram igen.
    Men vi människor är ju som ”päran” ….Vi används till allt haha.

    Nämen stackars kudde. Men visst har man sin favoritkudde. Jag har en jätteplatt och jättesliten. Den är BARA BÄST. Jag märker på en gång om någon viss herre snott den.
    .Åååå…..gulligaste sköldpaddorna då å blå? Undra vad som har hänt med dem? Har dom råkat ut för nån målarkludd kanske? Eller är dom av naturen ”naturvackert blå”?
    Äh…..nu ska jag sluta busa. Har haft fågelbusar hos mig sen klocka fyra igen. Ett herrens liv på dem. Tror fågelchefen ska hålla bättre ordning på dem.

    Buskram från fågel blå.

    • Så du skulle inte bli glad om jag skickade upp ett pussel till dig. Vänta lite. Det finns sådana där med knoppar på. Sex-åtta bitar. Man kan se i groparna var bitarna ska vara. Jag tror du fixar det på två minuter innan tålamodet rinner ut på golvet. 🙂

      Det är viktigt att vara en bra nattkompis med sin kudde.

      Ska du ha sanningen? Pssss! De har fått ”Blå hund”. Egentligen är de inte alls så söta och trevliga som på bilden. De skäller och slåss med sina hundsvansar som de gömt under skalet.

      De var lite väl tidiga med morgonsången. Fågelchefen får göra en snabb insats och ställa om deras inbyggda fågelklocka. Finns det ingen vingmutter att vrida på?
      Kram

  7. Jaså, bambukudden föll inte Solveig alls i smaken, men dig ganska mycket. Det gör inte valet lättare för min del…
    Lämnade du in pusselbiten till RK?

    • Hon var visst svårflörtad och saknade sin gamla mjuka för mycket. Jag gav min fler chanser. Du får singla slant.
      Pusselbiten ligger i påsen i kartongen i en stor väska som vi ska skänka när den blir fylld. Det blir RK. De har varit trevligast och de enda som tackat.

  8. Så bra att äntligen få lösning på lösa trådar som hänger och slänger 🙂
    Känns såå bra att pusselbiten kom till rätta, men lite svårare med bambukudden … hm … måste nog skaffa mig en egen för att testa själv.
    Sköldpaddorna är underbara! Sonens fem riktiga sköldpaddor får vänta ett tag innan de får flytta ut i trädgården 🙂
    Kram

  9. En månad sedan, oj vad tiden försvinner och vart? Jag tyckte ju att det var häromdagen som jag fick läsa om din kudde.
    Pussel, det var länge sedan som jag sysslade med det. Jag har alltid älskat att lägga pussel och kunde på ett helt annat sätt ägna mig åt det då vi hade större boyta. Ett bord kunde vara belamrat med pusselbitar och så fick jag lägga några bitar då lusten och tiden sammanträffade.
    Sköldpaddor har, som flyttfåglarna, inbyggda GPS. Det trodde jag att du visste.
    Förstår att du blir glad och rörd då de återkommer år efter år, för de är onekligen mycket söta.
    Kram och trevlig dag önskar jag dig.

    • Jag är ofta dag, vecko och månadsblind. Tur jag har min femårsbok att ta till. 🙂
      Jag minns också hur suveränt det var när vi hade stort boende och pusslet inte var i vägen. Allt var lättare och roligare. Men det är svårt att sluta när man väl börjat. Bara en bit till, brukar jag tänka när jag egentligen börjat bli småsnurrig och borde pausa.
      Tack för informationen. :D. Riktiga vänner vill man inte bli av med.
      Kram Bosse

  10. Hm, pussel är en mysig syssla att dela tillsammans med någon, eller få ha en stund för sig själv, men också lurigt ihop med dammsugaren. Den påsen har vi fått vända upp och ner några gånger (det är ju oerhört frustrerande att inte finna alla bitar) och det har minsann gett full utdelning.
    Förresten, klart att ät- och sovklockan nu för tiden har fått tillökning med en GPS.
    Kram!

Kommentera

