Jag har en toppenidé på gång

Solveig har det extra tufft denna vårtermin. Förutom sina tre barn på hemmaplan har hon andras barn på bortaplan. Slutuppgiften i speciallärarutbildningen tar mycket tid i anspråk. Hon är ute och intervjuar viktiga personer. Därför kände jag mitt ansvar och har lovat att dra mitt strå till stacken. Med stort självförtroende och självsäkerhet har jag i smyg börjat på de tolv stegen i ”Bometoden”. Snart ska jag nonchalant visa upp resultatet som innebär att hon är frikopplad under resten av terminen från sin heltidstjänst på skolan på Österlen. Om allt går enligt mina planer behöver hon inte börja jobba förrän 2022.  😉
HVT 1

Steg ett. Skaffa en prenumeration av Hemmets Veckotidning. Jag tog till i överkant med tjugo nummer för att få marginaler.
Korsord 2

Steg två. Riv ut korsordsbilagan utan att den går i småbitar. Det har hänt någon gång, enligt min fru, att jag lyckats göra pussel av korsord.
Steg tre. ”Vässa pennorna”. Ett klassiskt BosseGudfadercitat.
Steg fyra. Gnugga hjärncellerna. Där gäller det att vara försiktig med radergummit och inte komma åt viktiga inre centra.
Steg fem. Välj rätt klädsel. Svart slips till brun kroppströja. Vita solbrillor.
Slipstvång

Steg sex. Välj rätt miljö och se till att mustaschen inte slokar. Låt det mesta gå i blått.
Minigolf

Steg sju. Lös så många korsord som möjligt. Flerdubbla möjligheterna.
Steg åtta. Håll reda på sista inlämningsdatumet. Skicka det precis i rätt tid så det kommer överst i säcken i Helsingborg. Häll gärna på någon romantisk förförisk parfym på kuvertet.
Steg nio. Slicka dit frimärket med känsla. Smek varje tagg med tungspetsen. Tänk energitankar.

Guldpeng

Steg tio. Jag kommer att använda denna lyckopeng vid skrapandet av vinstlotterna. Absolut inte naglarna. Jag ryser av bara tanken.
Steg elva. Nu det jobbigaste. Fördela pengarna i olika korgar. Tänka smart som göken. Du vet väl hur han gör med sina ägg?
Steg tolv. Inte berätta om detta för någon levande själ. För om en vet – vet ALLA det. Genast tejpa för alla nyckelhål med svart tejp. Ligga lågt i trettiotre dagar och trettiotvå nätter. Gå omkring med hela byxor. Absolut inte ha hål på knäna. Det är direkt avslöjande. Då kommer första frågan som en Kenovissling från Visby.
”Har du vunnit en massa stålar eller?”
Blir jag röd om öronsnibbarna är det kört och jag tvingas tillbaka till ruta ett och måste in på nätet och beställa tjugo nya tidningar. Då blir det höst både inne och ute.  😦

Bara ingen stjäl min idé. Jag minns med obehag en gång när jag var liten och kom på en sak som jag döpte till Minnesotamodellen som någon stal och …  😀

DSC_42190005
Ser du att jag är på G? Det här kommer att gå som en trandans.
”Tåliga byxor. Kan det vara KALAS-BYXOR? Omfamning är garanterat BARM.”

39 thoughts on “Jag har en toppenidé på gång

  1. Din idé är superb! Och nu är det bara att köra. Men kanske är det så att någon lånar lite av den men eftersom du är en generös typ så har du visst överseende.
    Att prova dubbla eller flerdubbla sin möjligheter till vinst kan vara framgångsrikt men i spel så kan man ju också då förlora det man har. Måste noga övervägas alltså .
    Gambler eller inte?
    Kanske ska du skynda dig den här gången och ta patent på idén för att få vara ensam om den.
    Önskar dig all lycka. Och mina läppar äro förslutna.
    Kram!

    • Visst är den. Jag förstår inte var jag får alla bra idéer från. 😉
      Tack för de goda råden. idag ska jag ta kontakt med Patentverket och registrera ”Bometoden”. Jag måste ändå ha med en reservplan. Om det går åt skogen. 🙂
      Det är tur att jag aldrig tänkt tanken nätspel. Jag spelar inte ens på mobilen. Det är betydligt lugnare med korsord. I normala fall brukar vi beställa 10 stycken nummer till sommaren. Detta år blev det en ovanligt tidig start.
      Bra att jag kan lita på din diskrethet. (heter ordet så?) Eller diskretion. (det låter bättre)
      Kram

  2. Bra där! Ser att du valde äldsta frökens tidning som ditt framgångskoncept vilket gillas! Trots mina kontakter så har jag hittills inte vunnit något så utlova några favörer är det inte lönt att jag gör! Mutor verkar inte heller hjälpa. Men jag önskar dig lycka till och förstår att Solveig behöver din hjälp. Kom själv in på den utbildningen men tyckte det blev för mycket att jobba heltid och plugga halvtid…

    Kram

    • Läser hon också den? Eller menar du att hon jobbar där? Vi kör alltid med den. Jag gillar deras korsord bäst av veckotidningarnas utbud. Jag har en facebookvän som jobbar på HVT. Hon gör smarriga mat och kakrecept.
      Jag/vi har vunnit varje sommar. Jag brukar alternera med olika familjenamn för att skapa variation. 🙂 Det har hänt att jag tagit det ett steg till och ex, min mamma eller moster har undrat om jag skickat in något i deras namn för att de vunnit.
      Kruxet är att vinna en gång till. Men det har jag lyckats med x antal gånger. Dock bara småvinster.
      Jag har själv provat mixen och det var jättejobbigt att få ihop det. Det är det tuffaste man kan göra. Jobba heltid och samtidigt plugga på den höga nivån. Som du vet är det inte bara att lämna skutan och åka iväg till studieorten. Alla lektioner ska förberedas till vikarien. Därefter ett efterarbete.
      Kram Bosse Kryss 🙂

      • Hon är webbredaktör på tidningen och har jobbat där ett par år nu. Så för min del är det självklart med en prenumeration. Deras korsord är mycket bra och varierade men även om jag löser dem så skickar jag aldrig in. Däremot deltar jag alltid i tävlingarna på webben. Utan framgång dock 😉

        Jobba och läsa är verkligen tufft. För precis som du säger så får man ändå planera lektionen till vikarien och sedan göra efterarbetet. Det kräver sin kvinna!

        Kram

    • Jag hoppas verkligen att hon uppskattar det fullt ut. 😀
      Jag ser inte en enda spricka i denna fantastiska plan. 😀 Det skulle vara om guldpengarna inte får plats i vår bostad och jag måste gräva ner dem i vår täppa och får ont i ryggen av grävandet. 😀 Då har jag råd att anställa en egen massör.
      Tack ska du ha.
      Bosse Galenkram.

  3. Detta leder säker till framgång.
    Det har tyvärr inte mitt deltagande i dina lekar gjort. Tiden har inte räckt till alls så som jag önskat. Så när jag i går äntligen samlat lämpliga bilder på mina hobbyer (heter det så i plural?) gick det inte att komma in på min hemsida. Jag var tvungen att ge mig iväg och när jag återkom hem i natten mörker var tiden ute. Tror att jag gör ett inlägg om de ikväll i alla fall men tävlandet får jag nog lägga ner. Det blir helt enkelt för stressigt. Men jag hinner i alla fall titta in till dig och kolla läget lite då och då, alltid något.
    Kram och tervlig torsdag

    • Alla gånger. 😀
      Det låter i domarens ögon/öron som en sorglig situation och Bosse Lidén vill gärna se vad du har för hobbyer. 😀 Lägg in dem och du kommer att få poäng för dem i efterhand.
      Jag förstår att det måste vara svårt att få ihop tid för de som jobbar. Det var därför jag började sedan uppgift åtta att förenkla och skriva upp sluttid. Jag försöker låta leken pågå 6-7 dagar och att det ingår en helg också.
      Du är så välkommen till min blogg när som helst på dygnet.
      Hoppas du har tid att njuta av våren.
      Aprilkram från Bosse

      • Det låter kanske värre än det är men ibland måste man dra i bromsen och sätta sig ner och andas. det är väl det jag försöker. Jag har en tendens att göra på tok för mycket för allt är ju så skoj men, ja du vet ibland blir det bara för mycket.
        Gör ett inlägg nu ikväll.
        Kram

  4. Vilken tuffing som sitter där i blå mustasch, ja det gäller att välja rätt av allt möjligt om man ska kryssa. Kryssa går ju an, men kryssa och vinna, det är det som är kruxet. Och, av bilden att döma har du ingen chans, med de svaren.
    Mysingen och jag löser två veckotidningars kryss varje vecka och jag har lärt mig en mängd nya ord på det sättet. En norrländska som jag, har ju i grunden ett nästan eget ordförråd, dom orden finns i alla fall inte i några krysstidningar, många av dom.
    Kangero, till exempel, vet du vad det betyder?
    Det var många och kluriga steg som du har framför dig.
    Jag kan hjälpa dig med steg elva, har så att säga vana sedan många år i arbetslivet att hantera andras pengar.
    Lycka till och också mycket lycka till, till Solveig.
    Kram!

    • Han ser ut som en fransman eller en Agatha Christie mordlösare. 🙂
      Du avslöjade mig. Tur jag har ett bra suddgummi. Jag har redan löst flera kryss denna första gång av tjugo. De svåra sakerna spar jag till Solveig.
      Korsord är en bra medicin och hjärngympa. Pratar du fortfarande norrländska på hemmaplan? Eller är det bara när du ex. pratar med dina syskon?
      Nej. Det vet jag inte. Då måste jag googla. Det låter som ö i Västindien. Kan lika gärna vara ett afrikanskt instrument eller en dans i Sydamerika. 🙂
      Du måste vara proffs på elvan.
      Jag ska framföra hälsningen. Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  5. Vilken klirrande idé! 😀 Du blir nog ensam om den, haha 😉
    Lyssnar på radion, de rapporterar från Vårkumla. Det låter hoppfullt om våren. Undrar om du vet var det ligger? 😉
    Torsdagskram, Gerd ❤

  6. Fanatiska bra 12 steg.
    Lovar att inte föra det vidare.
    Jag blundade när jag läste dom.
    Tjuvkikade bara lite.

    SV:.Va !!!???var det du som stod där
    ute med näsan tryck mot rutan!!!!???
    Varför kom du inte in?
    Vi hade behövt en snygg ”tupp”
    Jag var inte med i något lag.
    Hade fullt upp med att roa mej och att fota.
    Kram!!!

    • Tack Skåningen. Det är tryggt att ha sådana bloggvänner som du. 🙂

      Jag ville så gärna in och leka. Det var tufft att stå med näsan mot fönsterrutan. 🙂
      Blyghet var orsaken. Men det såg kul ut. Båda aktiviteterna.
      Skylde på att du hellre fotade. 🙂 Ni verkar ha trevligt ihop. Viktigt i alla åldrar.
      Kram Bosse

  7. Hejsan, har skrivit ner lite om mina intressen på min blogg, jättekul idé. Skrev ditt namn, är det bara så man gör? Ha det så bra👍😀

    • Det låter intressant. 🙂 Men du ska skriva din kommentar i rätt inlägg så att både jag och andra kan se det där. Dessutom är det fjortonde lekämnet stängt. Det finns en stängningstid under inbjudan. När man minst anar det dyker femtonde lekuppgiften upp i ett inlägg. Aldrig som en rubrik. 🙂 Alltid inbakat i ett vanligt inlägg för att jag ville markera att detta var ingen tävling utan en lek 😀
      Tack ska du ha. Jag kommer ingenstans när jag trycker på det blå Kicki. Men det går framåt. 🙂 Jag ska gå bakvägen genom källaren och se vad du har för spännande intressen.
      Kram Bosse
      Ps. Nu har jag läst och tittat på ditt fina och intressanta inlägg. 🙂 Du är välkommen att deltaga i kommande lekar. Tänk på att du lämnar kommentarer under det aktuella inlägget.

  8. Det verkar ju gå alldeles lysande. Kanske ändå ett varmt lycka till kan göra sitt.
    Lurar på om mina kryss kanske leder till större framgång om jag någonstans i gömmorna hittar tonårens minimala badstass av märket Fila … och tar med ett gäng Hemmets ner till kanten av det böljande blå? Men jag lovar: inte ett knyst om det till någon.
    Kryssa lugnt!
    Mia

  9. Plötsligt händer det, säger de ju i reklamen. Och det som sägs på tv är väl sant? Eller? 😉 Jag tycker att det låter som en strålande idé att både gymnastisera de grå cellerna och få en chans till tryggad inkomst på samma gång. Lycka till! 🙂

    Sköt om er och en extra uppmuntrande kram till Solveig. Heja vad duktig hon är och nu är det inte långt kvar av vårterminen.

    Kram Lotta

  10. Ping: Fredagen den trettonde | Bosse Lidén

Kommentera

