Vem äger vad?

Dags för SEXTONDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 27 april)

Här kommer den tredje ”andningspausen” för er som har svårt för att få tiden att räcka till för mina fotolekuppgifter. Dessutom passar denna aktivitet även de som inte har någon egen blogg. Välkomna att i en kommentar vara med och gissa.  🙂

OBS! Kompisar/vänner som känner mig i ”verkliga livet” och råkar besöka min blogg under dessa dagar får naturligtvis inte deltaga eller lämna upplysningar i en kommentar innan stängningsdags. Den gyllene regeln är att deltagarna inte ska ha besökt de bostäder jag bott i. Jag hoppas att ALLA respekterar detta. Tack på förhand.

Det ska tilläggas att jag aldrig träffat någon IRL, av de just nu 32 personer som hängt på min lek under 2016. Inte som jag vet i alla fall   🙂  för världen kan vara mindre än man tror

1.

Bild ett
2.
Bild två

3.
Bild tre

4.
Bild fyra

5.
Bild fem

6.
Bild sex

7.
Bild sju

8.
Bild åtta

9.
Bild nio

10.
Bild tio

11.
Bild elva
12.
Bild tolv
13.
Bild tretton
14.
Bild fjorton

15.
Bild femton

16.
Bild sexton
17.
Bild sjutton
18.
Bild arton
19.
Bild nitton
20.
Bild tjugo
21.
Bild tjugoett
22.
Bild tjugotvå
23.
Bild tjugotre

A: Av dessa 23 foton är 5 stycken på saker som är mina. Vilka tror du?
Numret står OVANFÖR bilden.
2 poäng för varje rätt foto där ägaren är Bosse Lidén.  😀
Max 10 poäng på lekdel A.

B: Bonuschanser:
Den som gissar rätt på en Solveigpryl får 1 poäng. (Du får givetvis bara skriva ett nummer.)
Den som gissar rätt på en Jenniferpryl får 2 poäng. (En gissning)
Den som gissar rätt på en Lizettepryl får 3 poäng. (En gissning)
Maxpoäng för hela uppgiftsleken är 16 poäng.

OBS! Var snäll och svara med siffror och INTE namn på prylarna. Då blir det lättast och går snabbast för både domaren och andra läsare. Här kommer en bra mall du kan följa: (kanske inte samma siffror)  😀

Mall att följa:
Bosses saker tror jag är foto nummer: 4-5-13-18-22
Solveig: 2
Jennifer: 7
Lizette: 3

Poäng delas ut EFTER det att leken är stängd.
Stort LYCKA TILL!  ❤

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag. ❤

Jag siktar på att lägga in 30 lekuppgifter och ha en längre paus under högsommaren. Finaluppgiften lär dyka upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (jag lottar) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten.

Lek-Tabell:
1. Ditte Akker, 145 p.
2. Eva Rohlén, 141 p.
3. Wiolettan, 137 p.
4. Znogge, 131 p.
5. Gunilla Wahlberg, 125 p.
6. Villa HerbertsEthel Hedström, 113 p.
8. Anki, 111 p.
9. Comsi Comsa, 88p.
10.
Mia, 84 p.

11. Sanna, 82 p.
12. Kersti, 77 p.
13. Primrose, 75 p.
14. Maria Bromander, 72 p.
15. Lma, 68 p.
16. GunBritt, 57 p.
17. Sussie, Gunnel Moberg, 48 p.
19. Gerd Lindblom, 37 p.
20. Tant Glad, 32 p.

21. Kicki Olsson, 27 p.
22. Gun Toresson, 25 p.
23. Ninni, 19 p.
24. Susan Johansson, 11 p.
25. Ezter, Mickan, 10 p.
27. Anne, 5 p.
28. Anna Andersson, Skåningen, 4 p.
30. Pia Boman, Annika Sohlin, 3 p.
32. Susie på Stjärnarve, 2 p

33. Övriga 0 poäng. 🙂

Färgat namn = Har redovisat uppgiften.
OBS! Jag redovisar i nästa vecka när uppgiften är stängd. Så kan Kurt Wallander ligga överst bland mina blogginlägg.

 

 

82 thoughts on “Vem äger vad?

  1. Inte lätt alls, men gjorde det inte svårare att vara här på landet ;-). Mina förslag:

    Bosse: 7-8-14-19-20
    Solveig: 3
    Jennifer:1
    Lizette: 12

    Kram från Ethel

  2. Men hur ska jag klara detta?? ….Fast Lite kul är det allt.
    Då gör jag ett livligt försök och gissar så här.

    Bosse 5.7.9.12.14

    Jennifer 1.
    Solveig 2.
    Lizette 23.
    Lekkram.

  3. Jag har kommit lite sent till din uppgift. Så jag får nog tänka lite extra. Jag ska försöka ta mig tid, att gå igenom allt igen.

    Men först tänker jag svara på din kommentar hos mig.
    Ja, du märkte väl hur många Bertilar jag har i min släkt? Eftersom jag är ättling till Erik XIV, så är min släkt också ättad efter Gustav Vasa. Kan det vara samma släkt, som min? I så fall Hej släkting!

    Kram/Gilla

  4. Hej! Jag hejar tillbaka, jag har inte varit här så mycket, jag deltar ju inte i tävlingarna så jag har liksom kommit av mig! Du är ambitiös och jag tror att alla som är med har jättekul! Hoppas allt väl där nere i södern!
    Kram

    • Jag försöker hinna med lite andra inlägg av olika karaktär mellan lekarna. 🙂 Men hos dig är det alltid fina naturbilder från Bästkusten. 😀
      Vi har våra glädje och sorgeämnen. Det är skönt med våren. Den var som alltid efterlängtad.
      Kram

  5. Bosse: 7,8,17, 19, 20
    Jennifer: 1
    Lizett: 23
    Solveig: 4
    Det här är min chansning. Nu får jag önska en trevlig helg med många våriga upplevelser.
    Allt gott! Maria

      • Har helt klart läst din blogg för dåligt. 🙂 Lovar ingen bättring men ska åtminstone försöka. 🙂 Kram.

      • Jag tror lekmomentet var mer förvillande än gjorde nytta för de som varit mina bloggvänner länge. Det var endast teacherskylten med juni, juli, augusti som var det riktigt lätta och därför gav domaren bara 1 poäng för Solveigs saken. Skylten/tavlan var med i bloggen efter vår Bornholmsresa. Men jag har nämnt ett otal gånger att jag har en fru som är lärare. 🙂 Många valde gitarren som Jennifers. J har en egen kategori och jag har lagt in flera av hennes YouTube klipp. Men varje gång har hon suttit vid pianot och sjungit. 🙂

        Du var duktig på ditt sätt. Det borde vara betydligt svårare att få noll poäng som två fick än att skrapa ihop 2-4 poäng. För det fanns poängfällor eftersom Jennifer hade med hela 9 saker och hennes mamma 8 saker. 😀
        Helgkram Bosse
        Ps. Stick och köp en lott de närmaste dagarna. Det skulle inte förvåna mig om du gick och vann något stort.

    • Mitt mål var att ni skulle få en snabb uppgift som inte tog för mycket tid i anspråk. Samtidigt full av möjligheter att samla poäng.
      Jag vaknade en gång i natt av att någon stod utanför vår bostad och lyste in med en ficklampa. Undra vem av mina lekkamrater det var? 😉

      Lekkompis nummer elva fick 2 poäng. 🙂

  6. Det var bara jag som lyste med ficklampan, så nu ska jag bara kolla i mina nattliga foton och göra en sammanställning, så kanske det blir bra.

    Hoppas att du kunde somna om.
    Kram!

    • Du får inte skrämmas så på nätterna. Först du och sedan all fågelsång några timmar senare när det började ljusna. Jag behöver min skönhetssömn. 😀
      Precis när jag äntligen somnat nöp Solveig mig och berättade att hon var hungrig som en varg och ville ha en god frukost. Det är alltid bäst att lyda kvinnor så jag lämnade den varma sängen och tog trappan upp till köket.
      Kram Bosse Groda

      Ps. Det ska bli spännande att se vilken taktik ni tolv i toppen kommer att använda er av. Än så länge är det två av de tio högst placerade som lämnat in svar. Intressant med tanke på att nio andra har gjort det. 🙂 Jag tror ni väntar ut varandra. 😀

      Jag fyller i en tabell med olika uppgifter i sju kolumner med rubrikerna: Nummer, Deltagare, Bosse, Solveig, Jennifer, Lizette och Poängsumma. Därför vet jag givetvis vem som har bäst total summa än så länge. Sedan har jag ett papper med facit där mina fem saker är blå till färgen. Den vanliga lektabellen har jag dragit ut på ett tredje papper. Där färglägger jag och fyller på med eventuella poäng. Men min största uppgift är att få ihop min fjärde hyllning till Kurt Wallander. Sedan tänker jag lite på min pappa som dog detta datum.
      Hoppas ni får en trevlig lördagskväll.
      Kram Bosse

  7. Jag väntar inte ut någon men jag för en enklare statistik! Vill pejla in vad andra tror men jag är är ändå inte överens med majoriteten. När det gäller denna tävling får man nog gå på intuition. När jag först såg bilderna var jag säker på hur jag skulle svara men det var då det!

    På återhörande 😉

    • Om jag varit deltagare hade jag också kört med en ”enklare” statistik (tabell som ger en översikt) som jag försökt amatöranalysera med en mix av allvar och humor. Magkänsla och intuition är inget som ska skämtas bort. Men jag hade inte ”härmat” någon. Snarare tvärtom. Försökt att se ett mönster där det finns utrymme att tänka utanför boxen. Nu kom jag att tänka på en sådan aktivitet som att tippa stryktips. Där har jag svårt för att inte tippa efter de kunskaper som jag har om tabelläge. Därför är det mycket bättre att jag ber S att börja tippa i mitt system. Sedan sätter jag dit en säkerhetslina lite här och där. Annars blir det samma sak varje gång. De gånger jag har tio, elva rätt har ”alla” andra fotbollsdiggare det också och då blir vinsten väldigt nära zero. 🙂 Det blir den annars också. 🙂 Än så länge. 😉
      Ni veteraner funderar kanske på min poängfördelning mellan ägarna. Den kom inte till av en slump. Men det var inte förrän sista sekund som min sirapshjärna insåg det självklara. Sådant skulle jag kommit på i ett mycket tidigare skede förr.
      När ni får facit borde ni inse det rättvisa. Det är en viss skillnad att träffa rätt på Solveig och yngsta dottern.
      Undra hur du din första tanke var. 🙂
      Nu ska vi ägna denna soliga söndagsmorgon med den trevliga sysslan deklarera och försöka komma ihåg hur vi tänkte förra året. Hoppas du ska göra något trevligare.
      Söndagskram Bosse.
      Ps. Hoppas ingen i toppen gör tabben att glömma lämna in, innan stängningsdags.

  8. Mindre än tre dagar kvar. Om jag skriver här och molnsiffran stiger ett steg kanske det skapas lite kvällsdramatik 🙂 som den jag nyss såg i Mästarnas Mästare där Heidi gjorde sällskap med sin man Björn Ferry till finalen. 🙂
    Jag önskar alla som läser denna kommentar en fin sista vecka i april. Tänk att det är första maj om en vecka.

    • Merci beaucoup. 😀
      Jag tycker det är ett mycket intressant lekuppdrag och är nyfiken på hur alla som känner för att deltaga ska försöka lösa det. 🙂 Poängdifferensen mellan högsta och lägsta har en stor möjlighet att bli den största hitintills.
      Kram Bosse

      Lekkompis nummer tolv fick 14 poäng. 😀
      Visste du att jag ville ha fyrtavlan? 🙂 Den enda du missade. En av Jennifers examenspresenter från förra året.

      • Jag är väldigt nöjd! Det grämer mig lite att jag missade en av Jennifers examenspresenter. Men tanke på att du gillar blått och hav så fnulade jag…
        Men Jennifer trodde jag var intresserad av djur….
        Har fnulat en hel del på ven som ägde vad…Minns en del från bloggen och en del från dina böcker.
        Stor kram!

      • Det var riktigt bra gjort av dig. Du missade alltså bara de två böckerna som var mina. Jag trodde heller inte att någon skulle klara av att Ebba & Didrik var en av mina fem bilder. Det var den svåraste saken. Så på ett vis hade du full pott. 🙂
        Jag ville gärna ha med ETT riktigt klurigt och oväntat ägandeskap.
        Jag beklagar att din svärmor dött. Det var en hög ålder.

  9. Inte lätt ,riktigt svårt när man inte känner personer IRL 🙂 men jag gissar ….
    Bosses : 1-5-7-11-14
    Solveig: 23
    Jennifer: 16
    Lizette: 13

    Hoppas på ngt rätt i alla fall 😉
    Stor kram till dig och familj 🙂
    Sanna

  10. Svårt!!! Har inte tid med statistikfunderingar så jag gissar hej vilt 🙂

    Bosses saker; 5-6-9-18-21
    Solveig; 15
    Jennifer; 16
    Lizette; 12

    Lekkram 🙂

  11. Mina gissningar på vem som äger vad. Det kan vara så många saker som du Bosse har i din ägo, för det är ju många bilder som speglar dina intressen, vad jag har läst på din blogg de senaste åren. Men endast fem saker blir det.

    Bosses saker gissar jag: 1-10-16-17-22
    Solveig: 15
    Jennifer: 11
    Lizette: 5

    Kram!

    • Då tackar jag för dina gissningar. Var de vilda eller tama? 😀 I det här fallet är det bara de fem som ni har möjlighet att få poäng på som jag äger.
      Det var grundtanken som jag kom på. Hitta mina prylar. Sedan kryddade jag med att det skulle utdelas poäng för de andra tre ägarna också.
      Poängfördelningen mellan de fyra ägarna tyckte jag var riktigt rättvis. Tur jag kom på det under slutfasen.
      Bosse Lidén tycker denna poängjaktslek är fyndig, rolig och behövlig för stressande heltidsarbetare. 🙂
      Domaren välkomnade den och njuter av ledigheten och lättheten med att det finns bara ett svar i facit för varje bild. Han kan inte göra fel. Jo nu tog jag i för Kung och Fosterland. Han skulle kunna räkna tokfel eller se på fel bild och ägare. Summera fel med gamla poäng. Nu ska jag inte sitta och skrämma upp honom. Han gör säkert sitt bästa efter sin lilla hjärnas resurser. 🙂
      Deltagarna kan såklart känna att deras kontroll på ett sätt har förändrats.
      Just nu kom jag ihåg när jag införde det första momentet i denna ”lugnare” variant när lekkompisana INTE skulle ut på fältet. Den gången rörde det sig om filmhundar. Jag har inte glömt min frus ord. ”Det kommer säkert att bli alldeles för svårt för dem. Ska du inte göra det lättare?” Av någon ”hemlig” anledning måste hon ha haft fel. Om jag inte minns helt galet hade alla som lämnade in mellan 8-10 filmer rätt (10 filmer deltog). Det var då jag för första gången insåg att jag ligger ett steg efter hela tiden. 😉
      Min första tanke om att ”gömma lekarna” i vanliga textinlägg ska jag återgå till de närmaste fem gångerna. Passar bra detta år när jag egentligen har kåserifritt på bloggen. Lekarna får följa de korta texterna så gott det går och inte tvärtom som jag snabbt och plötsligt hamnade i.
      Jag måste klämma in att du är duktig på att fånga dina läsare när du skriver blogginlägg. Det ska du ha en stor eloge för. 🙂
      Bossekram

      Lekkompis nummer sexton fick 5 poäng. 🙂

  12. Då så Bosse lämnar jag in min gissning….. Håller andan och inväntar morgondagens svar.
    Spännande….. Kram ♥

    Bosse: 1-2-7-9-18
    Solveig: 17
    Jennifer: 11
    Lizette: 23

  13. Det här var svårt, alldeles för mycket saker att hålla reda på. Vem äger alla saker som blir över ❓
    Försöker gissa: Bosse: 7, 9, 19, 20, 22.
    Solveig: 3
    Jennifer: 1
    Lizette: 23
    Sak-letarkram 🙂

    • Det blir inga saker över. Jag äger fem. Övriga arton ”bilder” ägs av de kvinnliga familjemedlemmarna. Jag ville göra möjligheterna större för er. Men det finns naturligtvis en baktanke med det högre poängtalet för lillasyster. 🙂

      Lekkompis nummer arton fick 1 poäng. 🙂

  14. God morgon! Här kommer mina gissningar, för just gissningar fick det bli, på vem som äger vad. Lätt var det verkligen inte för vem vet…

    Bosse: 1, 5, 7, 14, 22
    Solveig: 3
    Jennifer: 16
    Lizette: 23

    • God morgon god morgon! Hoppas du rört dig utomhus mellan skurarna. Jag hann njuta av solen en kort promenad efter jag kört ner fru till stationen. Då var det riktigt ljuvligt med frisk luft och en sol som värmde mina kinder. Vid frukosten ösregnade det liksom det gör nu. Aprilväder gör skäl för namnet. 😦
      Det tycks bli ett lekmoment som både rör om i tabellen och inte gör det. Nu började det hagla. Stora vita korn som direkt smälter i vattenpölarna. Skönt att ha tak för huvudet. Men jag måste skruva upp värmen på elementen igen.

      Lekkompis nummer nitton fick 5 poäng. 🙂

  15. Vild gissning:
    Bosse: 5, 7, 9, 14, 19
    Solveig: 3
    Jennifer. 1
    Lizette: 12
    Å´ förresten: Klokskap från Nalle Puh mår man gott av.
    Önskar dig en fin dag!
    Kram

  16. Lika lätt som att ta hem storkovan på Lotto. Här kommer min gissning.
    Bosse 4,7,10,12,20
    Solveig 8
    Jennifer 16
    Lizette 15
    Har jag samma tur som jag har haft de få gånger jag lämnat in en lottorad så kammar jag hem zero points.
    ”Höst”kramar till lekfarbrorn

    • Vem vet. Du får kanske sexton poäng. Vi har fem stående Lottorader som vi kört med flera år. En för varje ”familjemedlem”. Vi har vunnit ganska många gånger. Problemet är att vi bara haft fyra rätt. Någon gång kommer det att bli sju rätt. För att ha chansen måste man deltaga.
      Här är det fyra årstider på samma dag. Mest regn och rusk.

      Lekkompis nummer tjugoett fick zero points. 🙂 Sorry.

      • Kul! Att du har huvudet på skaft och noterade det. 🙂 Så här var och är det. Från början hade vi fyra stående rader. När jag blev med insulinpump nummer två som jag döpte till Melissa (efter artisten Melissa Horn) visade det sig att hon minsann också ville vara med på familjetraditionen. För familjefridens skull fick det bli en femte stående Lottorad. 😀
        Än så länge är det Solveigs rad som vunnit klart flest gånger. Du vet. Jag har statistik på en massa spännande saker. 🙂
        Om tolv minuter ska jag stänga denna lek. Du blev nog sist in.

  17. Där stänger jag lekuppgiften och tackar de tjugoen deltagare som lämnat svar. 🙂

    Vid första kontrollen kan jag se att jag delat ut 73 poäng. Spännvidden är 0-14 poäng. Jag hoppas nå samma svar vid andra kontrollen. 🙂

    Lite förvånad att hela nio stycken missat att ta poäng på Solveigs ägodelar. Jag satte endast en poäng på henne för jag tyckte det var för lätt. Ex. alla ni som vet att hon är lärare … trodde jag inte skulle se på de andra sakerna. Skylten köpte vi i Bornholm och har varit med på bloggen. Nu kom jag på en sak till. Gitarren har varit med på en crazybild där jag hade en tävling med tio ”gamla” t-shirt. Jag stod med en Janne Schaffer tunga. Att jag inte skämdes.

    Skälet till 3 poäng på Lizette är att hon endast har med en av sina saker på bild. Endast en person lyckades hitta rätt när det gäller min/vår yngsta dotter. Detta bidrog till att vi har en ny ledare i denna lekfulla uppdragsjakt.

    När det gäller mina fem saker har ingen träffat helt rätt. Den bästa har fått ihop 8 poäng (4 saker) Fem personer fick inga poäng på mina saker.

    Solveig hade med 8 saker. 12 personer fick rätt hos min fru.

    Jennifer hade med hela 9 saker. Ändå lyckades bara TRE stycken hitta rätt svar hos vår äldsta dotter som har en egen kategori på min blogg. Ni som följt min blogg länge har sett henne sjunga flera gånger. Ni borde ha noterat att hon varje gång sitter vid vårt PIANO. Hon har gått på gitarrkurs en termin, men spelar instrumentet väldigt sällan. Det gör ägaren till gitarren också. 😉
    Nu ska jag försöka skärpa mig inför andra poänggenomgången.
    Jag fick samma siffror vid genomläsningen av era svar och facit. 🙂 Imorgon när jag förhoppningsvis är piggare ska jag ta itu med mer redovisning. I natt hoppas jag slippa en insulinkänning. Den var extra tuff förra natten. Där blev jag verkligen tagen på sängen. 😉
    Nu släcker jag ner och varvar ner. Om bara den där diskmaskinen kunde bli klar någon gång.
    God natt bloggen. 😀

  18. Bosses saker:
    1.Gitarren köpte jag inför gitarrkursen när jag gick på fritidspedagoglinjen.
    5. Oj med många timmar som jag ägnade mig åt att spela tennis med Snobben. Det blev tjusiga rekord, men jag måste ha missat många fysiska aktiviteter under tiden. Jag minns att det krävdes en del teknik för att hinna med att vända på kassetten efter 45 minuter för det var dötjatigt att bara lyssna på racketträffarna. Det spelet och Tetris har gjort att jag fått min livsdos. Jag vägrar att ta emot dessa spel som FB-vänner skickar till mig. Eller appar till fånen.
    6. Äggklockan som visar ”en minut fel” är ett kärt minne. Från början var den mammas klocka i köket. Sedan blev den min när jag spelade ex. ishockeyspelet och tog tid på allt annat. Numera bor den i en minneslåda.
    13. Böckerna om Ebba & Didrik. De fick jag av min flickvän, barnbibliotekarien Solveig. Sedan köpte vi den utmärkta serien på DVD.
    18. Jag har varit på otaliga konserter. Väldigt få gånger köpte jag något ”krimskrams”. Däremot har jag sparat biljetterna. De tar mindre plats.
    Solveigs åtta saker:
    Kulram, Juni, juli, augusti tavlan som jag trodde de flesta skulle ”spika”, nallebjörnen som var hennes när hon var liten och som visats på Lidéns Samlingsmuseum, den gröna bilen som hon fick av mig eftersom hon ville ha en grön bil, (lite större modell), den kinesiska dockan, porslinsängeln, tavlan som hon gjort själv och ullsaxen.
    Jennifers nio saker:
    Minidammsugaren (nyckelpiga), kompaktkameran, ”Änglagård tre”, muggen, den fina fyrtavlan som jag gärna ägt, hundrasboken, ”The Blind Side”, PostKod miljonären och den söta nallen med rött hjärta.
    Lizette:
    Den svåraste uppgiften. Eller inte. För chansen att jag eller Solveig skulle köpa Lilla Melodifestivalen på CD är mikroskopisk. Så jag tycker just nummer sexton är 50-50. Lizette vill inte lägga in sång och annat på YouTube eller höras på min blogg. Annars är hon den som ägnar sig mest åt att sjunga, spela instrument, spela teater och annat på skoltid. (varje vardag) Det är mysigt att höra hennes hopsnickrade låtar. Snart får vi se klassens framträdande live i Simrishamn.
    Nu reser jag tillbaka till poängen, tabellen och en ny uppgift.

Kommentera

