Ord som berör mig; 15

Milne

Nalle Puh

”Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar”
                                                                                                                           Nalle Puh

Fotnot:
Alan Alexander Milne (1882-1956) var redan känd som dramatiker och romanförfattare när hans bok NALLE PUH kom ut 1926. Berättelserna om Nalle Puh var skrivna för sonen Christoffer Robin vars leksaker fick stå modell för bokens figurer.

56 thoughts on “Ord som berör mig; 15

  1. Nalle Puh är så klok och han är en av mina absoluta favoriter. Barnböckerna läste jag för döttrarna när de var små och jag sjöng även ”Tiddeli Pom” fast min röst har mycket att önska. Jag har också samlat på flera citatböcker och läser dessa med stort nöje.
    Stor kram och tack!

    • Nalle Puh blir man aldrig för gammal för att fortsätta älska och jag hoppas han får leva vidare i kommande generationer. 🙂 Du har väl fortsatt med sysslan till grabbarna? 🙂
      Jag gillar att spara på kloka ord som jag får sitta och begrunda. Ibland händer det att jag inte förstår dem. Mest gillar jag att suga på dem i lagom stora doser. Intressant att upptäcka att även de personer som jag inbillat mig varit åt det ”ytliga” hållet, lämnat efter sig djupa tankar. Det är så lätt att få fel uppfattning om ”kändisar”.
      Söndagskram Bosse.
      Ps. Repris från igår. Fina, soliga förmiddagar. Nu tycks det bli tristare efter lunch.

  2. Nalle puh är en sån mjuk, klok och hjärtlig figur. Han säger alltid något snällt och han är lika god mot alla. Ett föredöme är han…Nalle puh.

    Nu ska jag gå ut i solen och njuta lite. Ladda lite energi och ta en kopp kaffe.
    Så snällt man har det.

    Önskar dig en toppen söndag och skickar dig en söndagskram från soliga Norrland.

    • Du har så rätt. Han är ett underbart föredöme. ❤

      Din buse. Är det du som stulit solen? Jag hade den i morse och hela förmiddagen. Sedan skulle vi åka till havet efter söndagslunchen. Då fick vi ditt lördagsväder. 😦
      Tusen tack då för den soliga söndagskramen. 😀
      Tur jag hade med både mössa och vantar. Tyvärr tvingades jag lägga ner kameran i ryggsäcken för att den inte skulle bada i regnvatten.

  3. Åh, underbara Nalle Puh! Så klok, mjuk och alldeles underbar! Och vilken fin låda! På jobbet älskar barnen Nalle och varje sångsamling avslutas med ”Dansa lilla Nallebjörn”…
    Kram, från Gunilla

  4. För mig kommer Nalle Puh alltid att vara en av de klokaste jag ”träffat”. Och den vackra blå asken med de fina målningarna … bara den får mig att glömma att det har snöat idag.

    Kram Anita

  5. Nalle Puh är en klok björn. Nu blev jag nyfiken på dina funderingar
    kring min header…. Som barn växte jag upp med skrönorna om Anthlia (tillie)
    och jag var enormt nyfiken på henne och gjorde en resa bakåt i tiden (släktforskade)
    och fick en enorm spännande resa.
    Kram gun

    • Redan första gången som jag gick in på din blogg gick mina tankar igång och jag förstod/anade att det måste finnas något spännande med personerna och med huset. Det hör till min personlighet att vara nyfiken på människoöden. Jag sa i många år att jag skulle börja släktforska. Min mammas sida är avklarad av andra. När jag jobbade som socialbibliotekarie kom jag nästan dagligen i kontakt med människor som brann för hobbyn. Sedan jag började blogga och gick med i FB är de stillasittande aktiviteterna upptagna på dygnet. Resten av tiden behöver jag göra mer rörliga saker.
      Kvällskram Bosse

      • Resan bakåt i tiden blev en
        spännande historia. Tror att Ingrid visste om sin mans historia som låg närmare till men sin egen tror jag inte hon hade en susning om. Jag kunde inte förstå hennes handling en gång i tiden. Man vet ju aldrig vad saker och ting beror på. Men en sak är säkert Anthilia var en speciell person och skrönorna om henne är sanna😀.
        Kram

      • Resan bakåt i tiden blev en spännande upptäckt. Tror att Ingrid visste om sin mans historia som låg närmre i tiden en sin egen. Kanske var det därför hon gjorde som hon gjorde en gång i tiden… det får man inget riktigt svar på.
        Kram gun

  6. Klocka ord från världens gulligaste björn och vilket fint blått skrin. Det är sant att man uppskattar Nalle Puh mera på äldre dar:-) Vårkram

  7. Vilket vackert skrin!! Nalle Puh och hans vänner är alla kloka på sitt sätt och delar med sig av sin klokskap. Ha en fortsatt fin vecka och våriga västkustkramar 🙂

    • Jag kunde inte med att slänga det trots att brevpapper och kuvert är slut som låg i lådan.
      Just nu skulle jag vilja att någon stängde av kranen däruppe. 🙂 Igår var hagelskurar. Imorgon kommer säkert snön. Jag tror jag går och vallar skidorna. 🙂
      Kram Bosse.
      Ps. Jag tänkte ha en Meg Ryan tid när det regnar som mest. Det bestämde jag mig för igår. Just nu har jag pausat. ”Sleepless in Seatle.” Snart ser jag resten. Hoppas det går bra och de träffas. Sam Baldwin och Annie Reed. 🙂

  8. Fina Nalle Puh. Nallen man absolut aldrig blir för gammal för utan snarare ger han bara mer och mer. Så många sanningar. Ett stort gosedjur på flera olika nivåer. Här kommer ännu ett citat att tänka på, ”Kära Nalle, sa Christoffer Robin, vad jag tycker mycket om dig. Det gör jag med, sa Puh.” 🙂 Kram kompis.

  9. Karaktärerna i Nalle Puh är lätta att älska. Kanske är det delvis för att det går att känna igen dem alla i sig själv.

    Under de senaste utbildningsdagarna vi hade på jobbet arbetade vi kring temat ”Tillstånd på arbetsplatsen”. Vi skulle komma fram till minst tre ”tillståndsord” som skulle bli en slags ledstjärna för oss. Ihop med det så pratade vi om att det vore taktiskt och hänsynsfullt att hitta en symbol för de dagar när man inte är riktigt kontant. Symbolen skulle vara åsnan Ior. Med Ior på bordet, eller dörren, eller var det nu passar så skulle man kunna flagga för att ”denna dag är en känslig och deppig dag”, utan att behöva förklara mer. Alla skulle ändå förstå, och man skulle på ett lite mysigt sätt kunna ta udden av deppigheten.

    Än så länge har Ior bara kommit upp på ett papper vid anslagstavlan, ihop med ett genomtänkt citat. Men jag hoppas att det inte stannar där … Idén är trevlig tycker jag. Om inte chefen fixar en ”vandrings-Ior”, så tror jag banne mig att jag gör det själv. Och kanske att man skulle ta med de andra karaktärerna också, om man vill beskriva andra tillstånd också. Jag skulle t.ex. lätt ha nytta av Tiger ibland … förvirrad och ivrig, och inte alltid riktigt med … haha

    Puh och hans vänner kan man ha mycket nytta av … 😉

    • Det tycker jag lät för bra för att stanna vid ett uppsatt papper vid a-tavlan. Det gäller att någon vågar bryta isen första gången. För att det ska fungera tror jag inte man kan vara ett otal som jobbar ihop. Det bör finnas en bra grund att stå på i en relativt sammansvetsad arbetsgrupp. Annars får det motsatt effekt. Sätter igång skitsnack bakom ryggen och dumma kommentarer fälls och budskapet gör mycket mer skada än nytta.
      I ett redan ganska bra team trots olika personligheter tror jag det varit ett utmärkt sätt som alla tjänar på. 😀
      Med en jobbig chef som bara tänker Money skulle det lätt få motsatt effekt. Chefen skulle föra statistik på hur många Ior-skyltar som suttit på dörren under x dagar. När det var dags för nerskärningar skulle … 😦

      • Tack och lov har vi en jättebra gruppchef. Hon är en kvinna som vuxit sig stark i rollen, och är den som driver sådana här saker framåt. Utan henne skulle inte Ior-idén kommit på tapeten över huvud taget, och det är hon som satt upp lappen på anslagstavlan … för att börja i någon ände.
        Jag har tur. Tack vara den gruppchef jag haft de senaste 5 åren har vår arbetsgrupp en väldigt god stämning. Vi är 19 st totalt, alla väldigt olika. Men vi har verkligen lyckats hitta ett sätt att fungera ihop 🙂

      • Det låter som en trevlig arbetsplats och ett gynnsamt läge för idéen. Hoppas du får behålla henne länge.
        Att man är olika på en arbetsplats är oftast en mycket större styrka än svaghet. Samtidigt måste varje anställd ha vissa gemensamma kvalifikationer och kunna fungera i ett team. Chefens ”hemliga” roll är att få ut bästa möjliga av varje anställd. Vägen dit är tyvärr olika beroende av chefens förmåga att vara lyhörd och tänka utanför boxen. Min erfarenhet är att det är först när det blåser rejält som det går att se var man har sina medpassagerare i livet och på jobbet.
        Det ska vara kul att gå till jobbet. Ju oftare en människa tycker så, ju oftare blir det bra för alla parter. 🙂

Kommentera

