Ord som berör mig; 17

Solveig 2

Tänkvärda ord som passar bra in på denna soliga söndag i början av maj. Det känns som vi är på väg in i sommaren 2016 med raska steg. Jag hoppas att du kan och orkar göra något trevligt av dagen.  🙂

Solveigs absoluta favoritbilderbok. ”Grodan och kärleken”.  Hon är mycket förtjust i de andra femton böckerna också som innehåller viktiga teman som är bra att diskutera med barngrupper. ❤

Max Velthuijs 1923 – 2005, är upphovsman till böckerna om Grodan och hans vänner.

Författaren och illustratören föddes i Haag.
Bilderböckerna om Grodan och hans vänner är älskade och prisbelönade i många länder. Den första boken Grodan och kärleken utkom i Sverige 1989 och idag finns det på svenska sammanlagt 16 böcker om Grodan och hans vänner. Böckerna är översatta till många språk och spridda över hela världen.

Velthuijs arbetade länge på varje bok, ibland upp till ett år, eftersom han var mån om att berättelsen måste vara äkta, komma från hjärtat. Han visar i sina bilderböcker en stor kärlek till naturen, djuren och ”människan i djuret”. Djuren i Grodan-böckerna har starkt mänskliga egenskaper: Grodan är barnslig och naiv, Grisen är flitig, Haren är mer intellektuell än de andra och kommer med kloka råd, Ankan är vänlig men sensationslysten. Max Velthuijs själv identifierade sig mest med Grodan! Böckerna präglas av en värme, stillsam humor och en outtalad moral. Grodan-böckerna handlar ofta om filosofiska och existentiella ting, såsom kärlek, frihet, vänskap, samlevnad och död.
Texten hämtade jag från Bergs förlags hemsida.
Tavlan är målad av Solveig Lidén, efter inspiration från Grodan-böckerna.

 

36 thoughts on “Ord som berör mig; 17

  1. I dag firar vi morsdag i Finland, alla tre barnen har gratulerat mig via telefon. Den enda av dom som är så nära så han kunde besöka jobbar så jag får fira i min ensamhet . tror jag skall satsa på en god middag. Får fira senare för jag är ju i Lerum då ni i Sverige firar morsdag.
    Kram Lena

    • Aha! Ni ligger lite före i firandet i Finland. Hoppas du bjöd dig själv på en megagod middag. Vad bra. Då får du fira dubbelt. Men visst är det så att Fars dag är mycket viktigare och att Mors dag bara är något som ”handlarna” hittat på. 😉
      Kram Bosse Retsticka

  2. Visst ska vi gjöra det bästa av var dag. Det skriver jag under på.
    Idag har jag lust att hoppa högt av lycka…..för nu är sommaren här på riktigt. Hos mig är det hela 23 varma somriga grader just nu.
    Hääärliga söndag.

    Ha det jättegott och sommarkram från glad TantGlad.

    • Hoppa du på. Om vi bestämmer exakt samma tid kan jag hoppa också. Tror du det blir problem och en del höghus börjar skaka då? 🙂
      Det verkade på vädret jag såg på TV igår bli svalare hos er idag och det fanns risk för Tors hammare. Det gäller att njuta medans det går. Här är lika skönt idag som i helgen.
      Kram

  3. Ett mycket klokt citat och en väldigt fin bild.
    Jag har några ”Grodanböcker” , önskar jag hade fler och de är verkligen fina.
    Och att göra det bästa av varje dag är något jag har som ambition, men ibland lyckas jag inte . Men jag vill….
    En underbar dag i STockholm, strålande sol och +23.
    Här väntar en ”njutflykt” och längs vattnet förstås.
    Stor kram!

    • Vi hade gärna haft alla femton böckerna. Går kanske att få tag på antikvariat och loppisar.
      Det är inte lätt att lyckas jämnt. Bara viljan finns där. Vi har lite svarta moln som förstör den inre glädjen. Det gäller att tänka bort de ibland så de inte tar över tankarna.
      Hoppas du fick en njututflykt. Härligt ord. 😀 och att det är lika fint väder idag.
      Kram Bosse

  4. Visst måste man ta vara på varje dag på bästa sätt. Är det så underbart som idag är det inga problem alls. Det kan kännas lite svårare när det är kallt, regn och rusk.
    Varm kram, Ingrid

    • Jag instämmer i dina ord. 🙂 Läget att lyckas är större när de yttre förutsättningarna finns där. Samtidigt kan de bli som ett ”hån! om livet inte är i balans och det finns inre moln.
      Maj har varit mycket ”snäll” mot oss än så länge.
      Kram Bosse Svettig

  5. Har gjort mitt bästa på jobbet, trevlig dag där. Jättetänkvärt ordspråk. Något vi bör försöka tänka och leva efter , trevlig kväll kram

    • Det är bra att du sköter dig Kicki. 🙂 Man kan inte göra annat än sitt bästa. Sedan har vi alla rätt att ha våra ”skuggiga” dagar också. 🙂
      Jag inser att du har ett jobb där du jobbar på helger.
      Tänkvärda ord och citat har jag alltid uppskattat.
      Tack ska du ha.
      Måndagskram Bosse

  6. Kloka ord och vilken fin tavla Solveig har målat. 🙂 Våra döttrar älskade de böckerna då de var små. Ständiga favoriter som ofta släpades hem i tunga påsar från biblioteket. Tack och lov för bibliotek! 🙂

    Sköt om er!♥

    Kram Lotta

  7. Vad bra hon målar din fru! Grodböckerna är fina, jag minns att jag har läst dom när barnen var små. Göra det bästa av varje dag, ja det önskar man ju att det man kan och ibland blir det bästa kanske inte alldeles bra ändå!
    Kram!

  8. Så sant så dessa kloka ord som är väldigt viktiga att komma ihåg. Vi kan inte förvänta oss att andra ska göra vår dag. Hade jag haft små barnbarn så hade jag direkt gått till biblioteket och lånat dessa böcker. Men det kommer väl barnbarnsbarn. Oj, det dröjer nog får jag hoppas. Så jag får nog ta och låna dessa böcker och läsa för mina vänners barn och barnbarn…..Ja, så får det bli. Nu ska jag ta och göra det bästa av den här soliga Måndagen. Kramen på dig Bosse från ett Norrland som nu snart har hunnit ikapp Skåne…jag tänker på våren som nu plötsligt blev sommar (nästan) Svalaorna fattas.
    Kramelikram

    • Du kan väl låna andras småbarn. Eller varför inte starta med lässtunder på badhuset. Passar bra ihop med Grodan. 🙂
      Bra att du utnyttjar vädret denna måndag. Du lär få det svalare snart såg jag. Svalorna dyker säkert upp också och vill umgås med dig.
      Kram Bosse

  9. Nu Bosse har jag lagt in tema smådjur och bajs på min blogg. Lyckades inte hitta allt. Men det har varit roligt. Ha en bra dag👍👍😀

  10. Alldeles underbart att kombinera eget skapande med fina ord som en gång satts på pränt och som hjälper till att hålla rätt kurs. Ni verkar vara en sann familj av mycket sådant. Musik, målning, texter – sådant som berör.
    Kram Mia

  11. Hälsa frun Solveig tack för skön bild!
    Utan skryt 🙂 kan jag sälla mig till att göra det bästa av varje dag – och blir det inte så så får en ju i dag imorgon också … och kommer inte den … ja, då har jag ändå gjort vad jag kunde … men strävan finns dag för dag – en dag i taget 🙂
    ❤ kram

Kommentera

