Sex dagar har gått …

… sedan Frans knep en hedrande femteplats i musikleken Eurovision Song Contest. Det blev en spännande omröstning som vi följde i soffan. Vi tog till och med och dammade av en aktivitet som vi alltid gjorde förr. Röstade var och en och la ihop poängen. Mycket kul. Generellt tyckte jag bidragen var mycket bättre än de senaste åren. Elva stycken fyror delade jag ut och två femmor. Endast en etta. Högsta betyg fick Ryssland och Österrike av mig.
Jennifer satt och klurade på vilka bidrag som hon skulle ta med i sin medley. En kul grej som hon började med förra året. Jag förlåter henne för att hon inte tog med Zoe och hennes bidrag. Det föll på franskan. 🙂

42 thoughts on “Sex dagar har gått …

  1. Kanon ,-))
    Himla duktigt att lära sig dom låtarna så fort och sätta ihop dom.
    Så fint Jennifer! ,-)
    Min ena favorit var Österrike, Frans låt gillade jag oxå. Italien.
    Kul att sätta poäng som ni gjorde.
    Ha en härlig Helg hela familjen
    KRAM Primrose ,-)

  2. Mycket skickligt gjort att göra ett medley. Beundransvärt! Jag hörde att Jennifer sjöng några ord på svenska där under australiska bidraget :-).

    Jag tyckte också om Österrikes bidrag. En riktig schlager. Och jag gillade Heartbeat. En av låtarna som Jennifer hade med. Han sjöng med riktig inlevelse.

    • Det blev lite svenska och lite italienska. Själv ville jag höra lite franska från Österrikes bidrag, men Jennifer tyckte det var mycket svårare än att ”härma” italienska en liten stund. 🙂

      Då hade du och jag samma smak. Österrike fick till och med en av mina två femmor. ”Heartbeat” fick en av mina alla fyror.
      Hoppas du får en fin helg. För en stund sedan regnade det i Ystad. Nu är det soligt och jag tog en snabb sväng ut i det våta gräset.
      I dag har jag bestämt date på Fridolfs Konditori. Jag tänkte passa på att ta några bilder till nästa hyllning till Kurt Wallander. Mankell har namnsdag på söndag. Henning. Då ska jag försöka lägga in mitt femte bidrag.
      Innan lunch ska jag frossa i våld och mord och läsa klart en bok. Jag måste ta reda på mer om bokförlaget Bokfabriken som ligger i Malmö. SolBo Förlag har två bättre korrekturläsare. Tyvärr är jag inte en av dem. 😀

  3. Applåder!! Jättebra, både framförande och hur hon fick ihop låtarna.
    Jag höll såklart på Frans, men Nederländerna och Georgien kom tätt efter. 🙂
    Trevlig helg!

  4. Tack för detta! Så fint Jennifer satt samman medleyt och så fint hon sjunger och spelar. Njutbart!
    Mina favoriter var Frankrike, Lettland, Australien och Österrike. Sveriges bidrag var också bra tycker jag. (Rysslands bidrag gillade jag men tyckte det var väl likt Måns segerlåt från förra året.
    Musikkram!

    • Ibland önskar jag att jag kunde sätta mig vid pianot och göra något liknande. Då måste det ske något slags under. 🙂
      Nästan varje gång dyker det upp något bidrag som är som en kopia av den låten som vann året innan.
      Tack för musikkramen.

  5. Duktig dotter Jennifer ❤ hon får många poäng av mig!
    Bra för mig, som inte såg festivalen fullt ut, satt hemma hos Sarah, och ja, vi hade inte tid, helt enkelt.
    Fredagskram, och nu håller iaf jag tummarna för Elisa från Töreboda i Let's Dance i kväll.
    Gerd

    • Tack ska du ha. 🙂
      Detta var första gången jag såg hela på flera år. Förr såg jag alltid på den. Sedan tyckte jag det blev för många bidrag och tröttnade tvärt.
      Vi håller också för trevliga, spralliga, söta Elisa. Det ska riktigt spännande. Äntligen möts de två bästa dansarna i en final. Endast 40 min kvar till start.
      Kram Bosse

  6. Jag håller helt med. Det var det bästa ESC som jag kan komma ihåg. Så många bra låtar denna gången. Min favorit var Belgien. Jag fick lite 60-70 tals feeling, lite Aretha Franklin-ish.
    Ha en toppenhelg, Bosse.
    Kram Petra

  7. 5 poäng till Jennifer! Jag är fortfarande förvånad över att Australien får delta i Eurovision Contest. Landet ligger ju inte precis i Europa.

    Kram Anne (någonstans mellan Australien och Sverige)

    • Hon kommer att bli nöjd över din poäng. Det viskas om planer att det ska bli en global tävling och semifinaler i ex. USA. Sedan en final på slutet. Snart kommer det att pågå hela året om. Egentligen var ditt land bara med som en kul grej när musikleken firade 50 år förra året. Men hon var duktig så för mig får de gärna vara med varje gång.
      Fick du en bra plats på höger eller vänster flygplansvinge? 🙂
      Kram Bosse

  8. Waoh…vilken duktig tjej! Så stolta ni måste vara och vilken glädje det är att ha sång o musik i familjen. Gillade också Ryssland bäst för både sång, musik och scenmässigt var den stark och Australien för sångrösten. Och så klart charmiga Ystadkillen…börjar tro det finns många charmiga killar där nere…hi hi…
    Ha en skön helg!
    Kram / RosMarie

  9. Vilken fantastiskt duktig dotter ni har! Minst sagt imponerande 😀 Jag håller med om att startfältet var ovanligt bra i år vilket förmodligen gjorde att poängfördelningen var ganska så ”spretig”. Frans gjorde i alla fall ett mycket gott jobb så honom kan vi vara stolta över!

    Kram och trevlig kväll 😀

    • Tack Znogge. 🙂 Synd jag inte kan övertala dem bägge att göra något ihop. Tjat hjälper inte.
      Skåne har visat framfötterna i denna musiklek i flera år.
      Snart ska jag se finalen i danstävlingen. Jag håller där på den glada Törebodatjejen.
      Tycker du att jag ska ha med en lekuppgift där ni ska dansa eller sjunga på ett YouTube klipp?
      Kram Bosse

  10. Inte sett programmet på massor av år. Men såg det i år eftersom barnbarnen krävde det. Svårt att förstå reglerna. Gillar inte den här changern. Inte heller att tävla i musik. Tycker det är likriktning. Alla ska låta så lika som möjligt. Sjunga på engelska eller franska. Men jag tyckte det svenska bidraget var bäst. Kram

    • Jag tappade också sugen för några år sedan och har tagit paus från den stora finalen och alla dess kvaldagar. I år var det lite speciellt eftersom grabben som ställde upp för Sverige kommer från orten som vi bor på och det finns en massa ”kopplingar” till hans familj. 🙂 Men jag såg inte en enda minut från kvalen.
      Jag var glad för att inte varje land skulle lämna alla sina röstpoäng för då hade det nog blivit måndag istället för söndag innan allt var klart. Ursprungsreglerna och den charmen var det många år sedan de lämnade. När ex. ”alla” länderna sjöng på sitt hemspråk. Nu kan ex. lilla Sverige vara inblandat i tio bidrag på olika sätt. Samtidigt var det rätt löjligt förr när man visste vilket land som skulle få högsta poäng när grannen skulle rösta. 🙂
      Kram Bosse

  11. Jennifer är verkligen duktig och har så jättefin sångröst! Jag tittade inte på programmet, så jag kan inte jämföra med originalen … men är övertygad om att Jennifer är bäst!
    Ha en fin helg!
    Kram

  12. Vilken njutning och flink i fingrarna är hon när det gäller pianospel din dotter. Själv har jag inte haft tålamod lyssna på hela programmet i år. Bara snappat upp lite då och då så därför var Jennifers medley välkommet. Förresten kan du vara en mycket stolt pappa! Ha en bra dag! Nu far jag till jobbet en stund. Kram från Maria

    • Detta var första gången på några år, som jag såg hela finalen. Jag tröttnade för några år sedan. Alldeles för många länder och för många tävlingsdagar.
      Du får ha en bra arbetsdag. Hoppas du hinner njuta av ledighet också.
      Kram Bosse

  13. Hon är duktig, de är väl det båda två?
    Ja, det var ett jämnt startfält i år, men hur kunde Polen som låg sist efter jury-rösterna hamna 11 eller nåt?

    • Synd att nummer två inte vill vara med på YouTube. Snart ska vi åka till Simrishamn och lyssna på klassens föreställning. Då hoppas jag få höra henne sjunga solo igen. En helt annan röst än sin storasyster. Tillsammans skulle de kunna komplettera varandra.

      Annars brukar det alltid vara med en drös med trista låtar som jag blir trött av.
      Allt kan hända på slutet med den stora poängskörd som ska delas ut på andra sättet. Kompisröstningen har blivit mindre med åren mellan grannländerna. Tidigare visste jag ganska säkert var de skulle lägga sin tolva och vilket land som aldrig skulle få en enda poäng. 🙂

  14. Vilken vacker röst och så bra sammansatt medley av Jennifer. Superduktig tjej 😊 Frans var mitt första val men även Australien och Nederländerna var jättebra 😊 Gillade inte alls det vinnande bidraget 😒 Ha en fin vecka. Varm kram

    • Tack Gunilla. ❤ Jag tyckte tjejen från Australien sjöng bäst, men hade mina femmor på Österrike och Ryssland.
      Tack ska du ha. Hoppas du haft lika fint väder som det varit här. Extremt varmt på eftermiddagen. Typiskt att jag skulle sjukhuset då 🙂
      Kram Bosse

Kommentera

