När inlandsisen smälte …

… bildades Hammars backar och Kåsebergaåsen.

Ett

Du som åkt kustvägen mellan Ystad och Kåseberga  på Österlen har säkert sett den välkända silhuetten Hammars backar som varit populär att ha som en kuliss i flera filmer genom åren, ex. i Wallanderfilmerna.
Det är även ett militärområde.
Vi blev inte speciellt förtjusta när vi i söndags såg alla gula varnande skyltar och ordet LIVSFARA med svarta stora bokstäver och insåg att det var storövning på gång.
Besviket stannade jag bilen vid parkeringsplatsen och gick med dystra steg mot informationstavlan. Sedan blev jag gladare när jag noterade att söndagen var en vilodag även för skjutande.
På den här bilden syns inte höjdskillnaden så bra. Det känns i benen att ta sig upp till det lutande trädet. Men jag trivs med vetskapen, att jag tyckte det var en betydligt tuffare distans sommaren 2011.  Den gamla gubben har fått mer liv och spring i benen.

Två

Det finns en rik flora och fauna i området. Utsikten är magnifik i klart väder.

Tre

Här uppe brukar de som håller på med skärmflygning starta och landa. Synd att det inte var någon där idag så du fick se.
Det måste vara en stor upplevelse att glida omkring lite ovan.
Jag står tydligen och betraktar Kåseberga och är i min egen lilla bubbla.  🙂

Fyra

Långt borta till höger syns utkanten av vår hemstad Ystad.
Vi insåg att dagens besök fick bli kortvarigt. Det drog ihop sig på himlen och handlade troligen om minuter tills det väntade en kall dusch med kläderna på.

Fem

Rapsfälten lyser verkligen upp fälten i Skåne i maj. Vi såg massor av dem när vi ägnade ett par timmar åt att glida omkring på Österlen. Det är så skönt denna tid, innan turisterna anländer och det blir trångt överallt. När vi får ha ”kakan” lite för oss själva.  🙂

Sex

Här ser du första dropparna på kameralinsen. Vilken flax. Vi hann precis svänga ut på kustvägen, innan den första skuren kom och följdes av fler på hemvägen.  🙂

DSC_40310005

Nästa gång som vi går upp på höjden har vi förhoppningsvis cyklat dit. Då kommer vi att ha filt och fikakorg med. Kanske går vi ner för andra slänten mot sandstranden.

Tyvärr tar cykelvägen slut några hundra meter längre bort mot Kåsebergahållet. Sedan tvingas cyklister ut på den smala slingrande bilvägen som är tät med trafik på sommaren.  😦
Väldigt sorgligt och farligt. Vilket underbart cykelstråk det skulle kunnat vara om det fanns en cykelväg hela vägen mot Sandhammaren och varför inte vidare upp mot Skillinge. Det tycks äntligen vara något på gång mellan Brösarp och Kivik.
Jag inser givetvis att det handlar om ägor och rättigheter. Sedan finns det ett laddat ord som heter prioriteringar. Landsbygden ligger sällan först på bordet när resurser ska fördelas.
Första steget är att ta bort alla fallskärmar och specialavtal. Ett av många ”steg” jag kommer att ta vidta när jag blir statsminister. Eller stadsminister. 😀

Jag önskar alla mina bloggläsare en trevlig lördag. Just nu är det grått utanför mitt fönster. Efter lunch hoppas jag den gula lampan är tänd.

38 thoughts on “När inlandsisen smälte …

  1. Tack för promenaden, fina vyer du bjöd på och oj vad det blommar hos er. Österbotten där jag bor sägs också vara platt som en pannkaka men visst finns det kullar och bergknallar här också.
    Kram Lena

  2. Tack för att vi får följa på era härliga utflykter i vackra Skåne. Så roligt se platser som Hammars backar som jag känner igen efter vår fantastiska semester. Längtar tillbaka och hoppas vi snart kan ta en Skåne tur. Trist att inte cykelvägen fortsätter. Ser fram emot när vi får dig som statsminister. Behövs vettigt folk som rensar upp bland fallskärmar och galenskaper 🤔😊 Ha en skön helg och hoppas solen tittar fram hos er. Kram 😘

    • Jag tror du är en kvinna som skulle trivas med att bo på Österlen. I alla fall från maj-september.
      Det hade varit tryggt för alla parter om det fanns en cykelväg.
      Tack ska du ha. 🙂 Solen kom plötsligt på eftermiddagen.
      Kram Bosse

  3. Bilderna är jättevackra. Jag njuter och gillar naturbilder som dessa. Helheten är såååå vacker, och tack för din lilla ”somriga” utflykt.

    Nu lyser solen upp med sin lilla gula lampa här hos mig. Oj……tänk om nån stjäl den. Vilken tur jag inte skrev ”själ”…..Det skulle ju betyda nåt helt annat det

    Nä nu Äre bäst jag går ut i solen innan det blir en massa trams i kommentaren. Man vill ju int skäm ut sig inte .
    BusKram från TantGlad

    • Jag tror att du hade gillat att klättra på kullarna i Hammar. Vem vet. Du hade kanske vågat dig på att glida omkring i luften. Jag tror inte jag vågar. Är rädd för att jag hamnar i fel land.
      Det finns så många konstiga ord på s och är inte lätt som en plätt att hålla reda på alla.
      Vi fick solen först på eftermiddagen.
      Lördagskram Bosse

  4. Så fina bilder och vacker natur! Det finns verkligen mycket fint att se och uppleva i vårt landskap.

    Kram och trevlig lördag även om den gula lampan inte är tänd än.

  5. Vilka vackra vida vyer det finns i Skåne. Min bror som många somrar var i Hörby och plockade jordgubbar hos en viss Svensson borde haft kamera och rest runt lite och fotat, men tyvärr var det inte hans intresse.. Tack för fina bilder! Kram

    • Tack ska du ha. 🙂 Hörby ligger inte speciellt långt ifrån Ystad. Undra om din bror åkte hit någon dag när han var ledig. Jag ångrar att jag inte fotade några år och att jag inte skrev dagbok under vissa år. Vi har alla våra olika intressen i livet.
      Det måste vara slitsamt att plocka jordgubbar en längre tid. Ryggen och knäna får stryk. När man är ung går det mesta med vilja.
      Varsågod.
      Lördagskram Bosse

    • Det låter en aning för nära och läbbigt för att vara i min smak. Lite space mellan önskas. Det händer att det står om någon olycka som uppstått. Det finns faror med aktiviteten.
      Hoppas allt är väl i stövellandet. Du har skickat iväg fina bilder.

  6. Så fina bilder och härligt med dom gula fälten.
    Här kommer det en skur i bland med när man minst anar det. Trevlig lördagskväll till dig med. Kram. ☺

  7. Ja, cykelvägen mellan Brösarp och Kivik, den är väl klubbad iallafall, tycker jag mig ha sett? Vi är hemma denna helgen, har hjälpt mamma i kolonin…

    • Det kan jag varmt rekommendera. 🙂 Idag har vi varit lite mer väster ut. Riktigt fint där med.
      Vilket sammanträffande. Jag var precis på din blogg och ditt senaste inlägg. Jag trodde att jag kunde öppna och lyssna på grabbarna. Då ramlade jag ur och gick hit istället och här var en kommentar från dig. Kretsloppet.

  8. Vilken trevlig tur! Jag är väldigt glad att jag också fick följa med och jag förstår att dte blev en stor grupp som denna dag vandrade här. Hoppas på att kunna göra det senare i sommar.
    Underbara bilder som verkligen lockar mig.
    Hoppas nu den gula lampan återkommit.
    Kram!

  9. Underbara bilder från vackra Skåne! Upplevde ju Österlen för ett par år sedan när vi gjorde en härlig försommarresa 🙂
    Ha det gott!
    Kram

Kommentera

