Några trevliga timmar i Kåseberga

Vi startade upp med att äta smaskiga hemlagade pajer på Kåsessons och drack gott kaffe till efterrätten. 🙂

Ett

Vi fick en trevlig pratstund med ägaren Maria Åkesson.

Två

Eftersom vi inte fick plats bägge två på detta tuffa fordon, fick vi använda våra egna fötter. 😉

DSC_39870056

Solveig  hittade en intressant kameravinkling. Ensam lyser starkt, tänkte vallmon.

Tre

Fyra

Där uppe står det VITT i SVART. Inte alls lånat från en plats i väster. 😉

Fem

Vallmo är en av mina favoritblommor. Vild och vacker. ❤

Sex

Bricka och servettmotiv i min smak.

Sju

Åtta

Vi gick upp mot Ale Stenar via hamnen. Sedan gjorde vi något som inte gjort sedan 1997. Vi valde att gå ner mot Kåseberga centrum istället. Förra gången fick jag bitvis bära både sulky och dotter i sanden. Denna gång var det inte lika svettigt. 🙂

Nio

Vem vet? Vi bodde på Hotell Continental i vår egen hemstad i våras. Kanske tar vi in en natt i Kåseberga en annan gång. Snygg skylt.

Tio

Jag fick lust att gå fram och sticka ner näsan i lavendelbusken. Tur att jag kunde vänta tills jag kom hem till vår egen täppa.

Elva

Det syns rätt klart i detta blogginlägg att jag älskar en viss färg och detaljer i samma kulör. 🙂

Tolv

Men pioner har många andra fina färger. Snart är det dags för ett återbesök vid klosterträdgårdarna i vår hemstad.

Tretton

Lupiner är praktfulla.

Fjorton

Jag tog mängder av foton på vallmo. Både på ensamma och de som umgicks i grupp.

Femton

Varje gång som jag gått förbi denna plats har jag tänkt tanken. Där skulle jag vilja sitta och njuta av något gott att äta och dricka. Därefter nöjd börja skriva på en text.

Sexton

Men det går absolut lika bra här. Vänta lite. Vilka hål jag har i fickorna … inte ett enda plastkort och bara fullt av ”Selmor” i en stor resväska på hemmaplan, som om några veckor inte går att köpa hus för. Ska jag ändå behålla alla miljoner som minne av Lagerlöf?  😀

Sjutton

Här får det bli. Den höga kullen skyddar för kalla höstvindar från havet. Bara jag tänker positiva varma tankar blir allt bra.
Arton
Jag önskar alla bloggbesökare en trevlig ny vecka. Själv ser jag fram emot att Solveig ska börja sitt sista? sommarlov. ❤

 

68 thoughts on “Några trevliga timmar i Kåseberga

  1. Vilken härlig tur ni fick! Vi måste också hinna dit en sväng i sommar. Servetterna är helt i min smak och hade fått följa med mig hem 😀

    Kram och trevlig kväll!

    • Mycket fint motiv.
      Ofta är det trångt nere i hamnen. Det är mycket smartare under högsäsong att parkera bilen direkt till höger. 🙂 Vill man undvika att gå på huvudgatan går det utmärkt att gå grusvägen först och sedan ta vägen mot Ale Stenar.
      Kram Bosse

      • Tänk att samma plats kan vara nästan helt öde några månader senare. Fast det finns nästan alltid någon ”galning” som är ute och leker på vågorna eller flyger i luften. 🙂
        Så brukar vi också resonera. Tidigt på morgonen eller sent på kvällen finns det både mer space och jag får uppleva storheten i att känna mig liten på jorden. ❤

  2. Så vakre bilder du har tatt, Bosse! Hvite peoner er så fine, og det samme med blå lupiner. De blomstrer her også nå. Veldig fine brikker og servietter du viser 🙂 Det motivet så veldig hyggelig ut med den sykkelen på stranden.

    Klem fra Marit

  3. Jättefina bilder, en härlig utflykt ni gjorde! Jag gillade också servetterna! Och vita pioner, mmm, vår vita pion är full av vackra, väldoftande blommor 🙂 De två andra är väldigt klena i år.

  4. Underbara bilder Bosse. Jag gillar ju blommor. Blomster gjör en glader.
    Vallmo är vackra blommor. Dom växer i mitt halvvilda trädgårdsland . Där får de växa som de vill. Blir bäst så.

    Men hörrududu…. Vilken kul bricka. Den gillade jag.

    Har Solveig sitt sista sommarlov? Det har jag med. Så nu…..den här sommaren så ska det toknjutas. Oj vilken härlig sommar det ska bli.

    Söndagskram.

    • Vad bra att du är snäll mot Vallmoblommorna och inte busar runt med dem. 🙂

      Du får åka dit och köpa brickan. 🙂

      Där har ni en sak gemensam. Undra om ni kommer att sakna sommarlovet och de andra loven nästa år. Det finns för och nackdelar med att byta system.
      Måndagskram Bosse

  5. Vilken härlig bild och så fina bilder! Kåseberga ser ut att vara ett mysigt ställe. Lupiner gillar jag och det ser man inte så ofta på Gotland, vi har vår blåeld i stället och så vallmo förstås. Vallmo i alla olika varianter.
    Ha en fin vecka!
    Kram, Ingrid

    • Jag tror det är en plats som du skulle uppskatta. Inte helt olikt Gotlands natur.
      Blåeld gillar jag. Tog faktiskt kort på det också igår. Kanske tur jag inte lägger in alla bilder jag tar. Igår blev det ett hundratal. 🙂
      Tack ska du ha. Den har börjat riktigt kyligt.
      Kram Bosse

  6. Tack för promenaden och vilka fina vyer du bjuder på. Pion är min älsklingsblomma men tyvärr trivs den inte här hos mig, har försökt flera gånger.
    Önskar er ett trevligt ”sista” sommarlov nästa sommar blir det väl bara vanlig semester. 🙂

    • Vi har en Pionbuske med röda blommor som håller på att slå ut. Pion är mycket fin blomma i olika färger. Jag längtar tills vi åker ner till klosterträdgården och tittar på deras pioner i olika färger.
      Är du inte snäll emot den? Du måste fjäska runt lite. 🙂
      Jag tror att det kan bli bra ändå. Nu finns det möjlighet att göra spännande saker på vardagar i september. ”Skolan” har ändå ätit upp flera veckor av sommarlovet som lärarna kunde ha förr.

  7. Vilken fin utflykt och kan tänka mig att det var en lite annan upplevelse när inte sulky och dotter är med på samma sätt längre. Jag kan sakna småbarnsåren ibland men samtidigt njuter jag av att barnen är vuxna och man får rå sig själv lite mer. Tycker allt du ska se dig om efter en bättre skrivarkoja 🙂 men vacker är den på sitt sätt. Väldigt många fina bilder du bjöd på idag. Så tack för att jag fick följa med på ett hörn. Söndagskramen från Maria

    • Var sak har sin tid. Det viktigaste är att de mår bra och vetskapen att de fått en stabil grund att stå på. Sedan går det inte att göra allt bra. 🙂 Många saker går inte att styra. Ska heller inte styras. 🙂
      Den är vacker med alla sina skavanker. Kunde passa mig. När det gäller en av de två sakerna. 🙂
      Tack för att du kom på besök.
      Kram Bosse

  8. Härlig tur ni gjort och vackra bilder. Servetten är en av mina favoriter som jag använt när jag gjort decoupage. Blått är en fin färg .
    En trevlig vecka önskar Anki o Minton.

  9. Många härliga bilder, jag gillar den scoterliknande farkosten med både släp och sidovagn 🙂 Vallmo är vackert och blått är en fin färg. Önskar dig en trevlig vecka, kram Susan!

  10. Vilka vackra bilder du visar och fin text till! Jag har varit i Kåseberga så jag kände igen mig där kring hamnen. Mycket fint! Valde att stanna där då de andra gick uppåt mot Ale stenar.

    Hoppas ni får många fina utflykter! Jag saknar detta oerhört men livet gör tvärnit ibland och då får man finna sig i det med. Kram på er!

    • Tack ska du ha. 🙂 Det är en rätt tuff bit upp till ”stenarna”. Om man orkar och kroppen är välvillig, är det verkligen värt mödan. Jag blir alltid ödmjuk när jag står där uppe.
      Tack igen. Vi behöver en ny bil för att kunna känna full trygghet. Jag förstår och känner sympati för dig. ❤ Det gäller att försöka acceptera läget och göra bästa möjliga av de "spelregler" som gäller. Jag har fått försaka många saker genom åren. Det skulle vara lätt att vara bitter, men än så länge har jag kunnat hitta nya dörrar och lugnare möjligheter. Stödet från de närmaste är det viktigaste att ha i ryggen för att prata lite i sporttermer. Sedan finns det skillnad på skälen. Allvarliga sjukdomar är inte trevliga att umgås med. Jag önskar alla medmänniskor att få vara friska. Många andra saker går utmärkt att leva utan.
      Kram Bosse

  11. vilka underbara bilder du bjuder på från er utflykt..det verkar som att ni haft en underbar dag…jag längtar tillbaka till Skåne när jag ser dina bilder…
    kram Åsa

  12. Vilken härlig dag ni ser ut att haft där vid Kåseberga! Underbara bilder – jag älskar också vallmoblommor och har samma favoritfärg som du! Servetterna är helt i min smak – så vackra!
    Ha det got!
    Kram

  13. Fina bilder. Jag gillade den sista allra bäst. Där skulle jag också kunna tänka mig att sitta och skriva. I alla fall på sommaren :-). Charmigt med det lilla sneda huset med vallmoblommor. Håller med om att vallmoblommor är fantastiska.

    Önskar dig en fin vecka! Kram från Ethel

    • Tack! Den sista bilden är läcker. Det vindpinade huset i kontrast till naturens tand.
      När man kommer med bilen längs kustvägen ser man i backen i en grupp av hus som ligger i en sänka. Det tog flera år innan jag gjorde slag i min tanke. Först i höstas blev det att vi promenerade genom det området. Annars blir det lätt en tur till hamnen och ett motionspass till de berömda stenarna.
      Tack ska du ha Ethel.
      Kram Bosse

  14. Vilka underbara bilder. Man blir alldeles glad och förväntansfull på nåt sätt.
    Och boken har kommit fram. Ser fram emot läsningen 🙂
    Ha en toppenstart på veckan, Bosse.
    Kram Petra

    • Tack Petra! Skönt att leveransen gick bra. 🙂 Hoppas du gillar att umgås med Sebastian Rosander, Lena Sanders och de andra fiktiva personerna. Du får gärna tycka lite mindre om någon annan. 🙂
      Tack ska du ha.
      Fotbollskram från Bosse

  15. Backaregården (för visst var det väl så det hette? Jag har antecknat det någonstans) och alla andra fina foton du bjuder på får mig verkligen att längta efter en sommartur till Österlen. Vi åkte västerut genom Skåne i fredags, för att fira syskonbarnets student, och passerade stora fält med röd vallmo – alldeles bedårande.
    Det blir en hel del fotboll i stundande tider. Det är inte främst jag som är den bollintresserade, jag sitter mest med en stund för det är mysigt när familjen är samlad. Kanske skulle vi anamma er metod och öka på spänningen med att tippa matcher. Men får jag välja blir det nog ändå hellre en stund mitt i underbar blå lavendelblom.
    Sommarkram från Mia

    • Du kan alltid titta på mina två kategorier Skåne, Ystad och Österlen och min nya Österlens bästa fik. Där kommer jag att fylla på. Kul att du uppskattar mina inlägg om Österlen. Vi såg också några underbara vallmofält igår.
      Jag har också fått sällskap små korta stunder. Man behöver inte vara intresserad för att tippa EM-tipset. I vår tidning fanns det en tjusig tabell över hur 100 % var fördelade på varje match enligt experterna. Där tittade alla innan vi skrev ner våra egna tecken. Roligt sätt att göra något tillsammans. Lapparna finns på frysen. Det tar sex dagar innan alla tretton matcherna är slutspelade. Därför lever tävlingen länge. Än så länge är sju matcher spelade. Vi har flera rader med sex rätt och fem rätt.
      Jag gillar kombinationen. Först ser jag Sverige vinna om några timmar. Sedan går jag ut och njuter av både segern och stoppar näsan i våra lavendelbuskar. Tyvärr har dunderförskylningen trollat bort mitt doftsinne. 😦 Det vill jag ha tillbaka NUUUU! 🙂
      Fotbollsochlavendelkram från Bosse

  16. Tack för vackra bilder och för att jag fick följa med på ett återbesök i mysiga vackra Kåseberga. Sluttningen från hamnen och upp mot Alestenar var röd av vallmo, när vi var där för ett par år sedan. Strålandes sol, blått hav, gröna ängar och så dessa eldröda vallmo. Jag var helt betagen av skönheten!
    Ha det gott!
    Kram,
    Gigi 🙂

  17. Vackra bilder och en text som går hand i hand med dem. Tusen tack!
    En härlig tur och jag tittar, njuter och är glad att få en försmak av dessa vackra trakter. Jag har ju tänkt mig hit senare i sommar.
    Det lilla turkosa fordonet skulle jag gärna provat…Men det så upptaget ut.
    Vallmon är så vacker och de andra blommorna också och visst är färgerna rött , vitt och blått även gångbara i Skåne.
    Hoppas och önskar att ni kan göra många fina utflykter i sommar och jag är tacksam över att få ta del av dem.
    Stor kram!
    Just nu fotboll Sverige -Irland. Såg innan Spanien -Tjeckien. (Här är +36 så att sitta inne med ac på är behagligt.)

    • Har ni mycket tid till ert förfogande kanske Kåseberga och Ale Stenar får en del av kakan. Fortfarande finns det flera ställen som vi inte hunnit besöka. Några ska vi beta av i sommar. Samtidigt vill jag varje säsong tillbaka till favoritställena. Stenshuvud är en riktig pärla. Runt Kivik har vi en vit fläck som vi ska färglägga. I Haväng skulle jag vilja tillbringa en sommarnatt (Hittade ett intressant ställe på nätet). Kunde bli en kontrast till en Weekend i Köpenhamn i en helt annan puls. 🙂
      Snart är det sommarlov i familjen. Det ser jag mycket fram emot. Samtidigt gäller det som alltid att hitta en bra balans mellan aktiviteterna. Annars strejkar min kropp.
      Om jag ska vara neutral har jag än så länge i EM sett många länder och matcher med mycket högre fotbollsunderhållning. Sverige ska vara glada för den poängen. Spelar inte elvan bättre de andra två matcherna blir det tufft att gå vidare från gruppen. Tur bollen är rund och det alltid är nya förutsättningar inför varje drabbning. 🙂
      Spanien fick tydligen sitt mål till slut. Flera matcher har avgjorts i slutfasen.
      Kram Bosse

  18. Jag har ett par perenner av Jättevallmo på vår tomt. De är sååå stora och röda och lyser verkligen upp. Tyvärr så växer in Vallmo vilt hos oss, möjligen att de sprider sig i rabatterna. Men däremot så sprider sig de vackra Lupinerna sig som ogräs numera. Gillar verkligen er utflykt och riktigt känner doften av sommar. Ales stenar har jag varit en gång då vi åkte runt med tält i bagaget och två livliga ungar i baksätet. Jag gillar oxå det där fordonet som ni tyvärr inte fick plats på.
    Nu fortsätter jag nedräkningen till min semester, för nåt sommarlov har jag ju inte.
    Kramelikram

    • Vi hade några jättefina stora vallmo som tydligen tvärdog i helgen. Eller har du varit och knuffat ner dem? 🙂 Det är vackert när man kör bil och ser lupiner i olika färger längs med dikena. Vackert ogräs. 🙂
      Så ni hoppade Ale Stenar förra sommaren. Det hade antagligen varit betydligt lugnare i baksätet om ni åkt iväg nu. För det finns väl inga levande spökande tält? 😉
      Lycka till med raketnedräknandet. Sedan gäller det att hålla i dagarna.
      Kram Bosse

  19. Lite ovanliga servetter är något som jag alltid letar upp när jag kommer till en ny plats. Gärna med något motiv som när jag sen dukar med de här servetterna får mig att minnas allt trevligt jag varit med om. Kram

  20. Vilken härlig tur och fina bilder. Nu går du väl för nedräkning och din kära har snart sommarlov…
    Hoppas du får en fortsatt trevlig vecka trotts att det enligt tv ska vankas åska.
    Kram gun

  21. Åh, härliga Kåseberga! Där har jag varit flera gånger. Vilka vackra bilder du bjuder på … och blommor också, helt i min smak 🙂 Jag minns ett besök för många år sedan. Vi köpte ett par jättefina stolar snidade i trä och målade i vackert mönster vid ett hus vi passerade. Det var en man som sålde dom och som också tillverkade dom. Vi hade problem att kånka med oss dom men det var det värt för vi tycker väldigt mycket om dom.

    Ha en bra dag!
    Kram Anita

  22. Mitt hjärta finns ju uppe i norr, men det finns otroligt vackra ställen nere i Skåne att upptäcka. Så tacksamt tar man emot bilder som bjuds på underbara vyer,
    Kram och ha en fortsatt fin sommar♥

  23. Vad härligt det är med utflykter! Även om man redan har besökt platsen, så är det roligt att komma tillbaka till platser som man gillar! Det finns oftast något nytt att upptäcka. Vallmo…vilt och vackert och pionerna…ja, det är blommornas drottning!
    Ja, du Bosse…en skrivarlya vid havet är nog många av oss som drömmer om det! Och jag glömmer att köpa lott och någon rik faster i Amerika har jag inte heller…så lya här hemma får duga. Och det gör sannerligen dina alster också! 🙂
    Fina bilder. (Har bytt e-post. Få se om det fungerar nu då!?)
    Kram, Gunilla

    • Det är nyttigt att ha kvar sina drömmar. Om alla drömmar uppfylldes tror jag att människan lätt blir mätt och trött. 🙂
      En okänd rik faster i Amerika på sisådär 104 år utan andra släktingar skulle sitta fint. 🙂
      Tack ska du ha.
      Wordpress kände inte igen dig så jag fick godkänna dig först.
      Kram Bosse

      • När jag känner igen namnen känns det tryggt att godkänna ”nya”. Gör jag inte det hoppas jag att de har egna bloggar så jag först kan ”forska” lite. Det är trist att det finns så mycket ”ondska” överallt. På Facebook får jag nästan varje vecka någon ny jättesnygg okänd tjej som vill bli min vän. Sättet har verkligen utvecklats på de sista månaderna. Bättre svenska. Gemensamma intressen som jag har. Vi har bott på samma platser osv. Jag har även fått förfrågningar från personer som redan är mina vänner. Antagligen kapade konton.
        Regnkramar från söder

  24. Aha … här var det vyer jag kände igen, från sommaren 2014 när vi bilade ner till dina trakter 🙂
    Vyn med grusvägen ner mot hamnen i Kåseberga kände igen, och de höga slänterna ner mot vattnet. Där bildades uppvindar för alla som seglade ”på” vindarna istället för ”med” vindarna 😀
    Glömmer aldrig den häftiga utsikten över alla färgglada fallskärmar som gled kors och tvärs i luftrummet där 😀
    Ale stenar var vi vid 2 gånger under vår vistelse i dina hemtrakter. Ena dagen gjorde vi ett dagsbesök i gassande sol, och andra dagen ett sent avslutande besök i solnedgången, direkt efter att vi kom tillbaka från Bornholm. Det var precis innan vi gav oss av på den långa vägen hem … upp genom landet och natten … 😀

    Kramis

    • Vilken underbar bild. <3. Jag gissar på att andra besöket dröjde sig kvar längst för er. Ibland kan det bli för mycket lämmeltåg på dagarna.
      Jag minns er resa. Vad tiden går fort. Redan två år sedan.
      Jag har ju haft med Kåseberga några gånger och ville förnya mig. När vi satt och väntade på maten såg jag vid två tillfällen glidflygare precis utanför fönstret. Eftersom jag rusat ut och tog kort på två andra saker. (gubben som körde motorcykeln kom med i mitt inlägg) kunde jag inte med att en tredje gång rusa igenom lokalerna. Jag hoppades att jag skulle få nya chanser när vi ätit klart och kommit ut. Där fick jag tji. 😦 Det blev ingen tuff bild på en "glidare". Kanske har jag tur när vi gör cykelturen mellan Nybrostrand och stället i Hammar där de startar/landar. Bara de inte gör det i vår fika. 🙂 Det hände en episod förra året som det stod om i tidningen.
      Tack för den fina bilden och de snälla orden i det "gamla" inlägget.
      Kram Bosse

Kommentera

