En djungel av olika märken – bloggtävling

DSC_40510008

Vad lätt det skulle vara för mig att hitta denna bilen utanför IKEA. Samtidigt skulle jag känna mig skyldig till olika sorts brott. Tur det går att försköna med ett W.  🙂

DSC_40530006

Jag har hela tiden gillat vår skylt. Solveig X Bosse. Hon är min fru nummer 206. Eller var det flickvän nummer 206? 😀
Snart ska vi skiljas från vår snabba vän. Jag kommer att sakna den starka motorn vid omkörningar. (2.0 motor). Den biten har alltid känts trygg.
Igår slog vi till efter allt letande i bilhallar och på andra ställen. Vi var tre med körkort som satte oss i ”provbilen”. Jag föreslog att Jennifers skulle börja köra. Hon var ju den enda som kört en bil med 6 stycken växlar (trafikskolans bil). Dessutom kändes det ovant för mig när jag fick reda på att vi inte skulle använda nyckeln, utan trycka på en knapp för att starta motorn.
En sak som är häftig är att vi aldrig haft samma färg på våra gemensamma bilar. Den trenden fortsatte vi med även denna gång. 🙂

DSC_41990001

Det blev inte denna tuffa sommarbil med ratten på rätta sidan. Som det var förr när jag lärde mig cykla.

Nu till bloggtävlingen. Här har du trettio förslag. Ett av dem är sant. Vilken bil köpte vi? Du får bara gissa på en bil och bara en gång. När jag har tid svarar jag fel eller rätt i en kommentar. Därefter färglägger jag ditt svar. Alla bilnamn som är röda till färgen är felsvar. Dumt av dig att välja ett rött namn. 🙂
Det rätta svaret kommer att bli blått. Den som först lämnar rätt svar vinner en lott som vanligt. Tävlingen är öppen tills jag lägger in nästa blogginlägg. LYCKA TILL!!!

1. Alfa Romeo
2. Audi
3. BMW
4. Citroen
5. Daihatsu
6. Fiat
7. Honda
8. Hyundai, Vi valde färgen Morning Glory. Stort GRATTIS till Regnbågen. ❤
9. Jaguar
10. Lada
11. Lexus
12. Lotus
13. Mazda
14. Mercedes
15. Mitsubishi
16. Nissan
17. Opel
18. Peugeot
19. Porsche
20. Renault
21. Rover
22. Saab
23. Seat
24. Skoda
25. Suzuki
26. Toyota
27. Volvo
28. Ford Ka
29. Ford Fiesta
30. Ford Mondeo

 

74 thoughts on “En djungel av olika märken – bloggtävling

    • Äntligen kom första förslaget. 🙂 Det var FEL Petra.
      Tack ska du ha. Det ösregnar utomhus och är mörkt här inne. Men jag har bestämt mig för att släppa in sol inne hos mig och göra något trevligt. 😀
      Hoppas du har en bra dag.
      Bossekram

  1. Jag gissar på att ni fortsatte på den inslagna vägen och köpte en Volvo!!!!

    Önskar dig en fin dag! Blir kanske en tur i nya Volvon ;-)? Kram från Ethel

    • Den tanken fanns med i bilden. Vi hade sett ut en lämplig blå Volvo V40 med bara en ägare och relativt få rullade mil. Det blev ingen Volvo denna gången.

      Tack ska du ha. Det tycks bli en riktigt regnig torsdag. Perfekt för att kombinera städning och roliga aktiviteter. Anslagstavlan har fyllts på. 🙂
      Kram Bosse

  2. Tänkte också Volvo, men ser att Ethel redan gissat… så jag tror på Skoda – för en sån har vi och det är den bästa bil vi någonsin haft!
    Ha en fin dag!
    Kram
    PS
    Vår husbil har också bokstäverna SXB i reg. numret 🙂

      • Vi har skött vår bil och haft den på service varje år, men det har blivit dyra besök hos bildoktorn då och då. Kamremmen måste ju bytas efter vissa mil. Många andra saker har en viss ”levnadslängd”. Sedan är det som du säger. Vissa bilmärken har sämre rykte. Andra motsatsen – gott rykte. För mig ska bara bilen fungera och rulla som den ska. Ett bra hjälpmedel som är svår att klara sig utan när de stora affärerna hamnar längre och längre från centrum. Dessutom är det trevligt att hälsa på vänner. Göra utflykter. Annars är det väldigt skönt att ta tåget där det passar. Ingen av oss är intresserade av bilar. Det är jag inte av att torka golv heller. Men vissa saker måste man göra ändå. 🙂 Nu har jag bara övervåningen kvar. När jag är klar är jag nöjd och belåten. Synd att det inte håller sig rent länge.
        Städkram Bosse

  3. Hallå Bosse!
    Jag gissar på Audi! … å´ blundar och håller tummarna.
    I dag tror jag minsann att det är lite bokläsarväder. Jag har minsann en bok som jag gläder mig till att ta tag i, som i fint skick kom med posten för ett tag sedan. 🙂
    Kram!

    • Hej Mia!
      Sorry som Frans sjunger. Tack för chansningen. 🙂
      Om du har samma sommarväder som jag har slipper du vattna idag och kan istället hitta en mysig vrå och ägna dig åt andra aktiviteter.
      Bra att veta att boken kommit fram. Hoppas du uppskattar den och inte somnar efter några sidor.
      Kram Bosse

  4. Hej Bosse, regnar det hos er? Här skiner solen och sommaren öser på med goda örtdofter. Den spanska körveln har exploderat som vanligt. Och raberplantan. Det är bra det.
    Jag skulle ha köpt en Hyundai, om jag var i bilköpstankar. Så det gissar jag på.
    Ha de bra nere i Ystad och hälsa till Solveig!

    • Här är jättefint väder. Solen väntade tills jag dammat, dammsugit och torkat golven. Sedan har jag unnat mig att fika och se matchen England-Wales. I fotbolls-EM har de gjort mycket reklam för ett bilmärke. Detta bilmärke såg jag på Sveriges landslagsbuss. Lite svåruttalat. Både på halländska, skånska, svenska och svengelska. Någon berättade för oss hur de sa i Sydkorea. 🙂
      Du lämnade bidrag som nummer åtta och valde alternativ nummer åtta. Det gjorde du helt rätt i. Bra gissning. Stort GRATTIS! Det kommer en lott till dig i början av nästa vecka. Lycka till med skrapandet. Vi valde färgen Morning Blue. Första gången som vi äger en blå bil. Vi har alltid haft olika färger på våra gemensamma bilar.
      Jag hoppas Solveig är med tåget eller bussen hem. Hon skulle sluta 18.00. Imorgon klockan 12.00 stämplar hon in för sista gången, denna tuffa vårtermin. Imorgon är det exakt fem år sedan vi flyttade hit på riktigt.
      Hälsa till Bosse
      Ps. I broschyrerna står det allt Morning Glory. Killen skrev antagligen fel i kontraktet.

      • Aha, då blev det 88, var inte det ett turnummer tidigare så är det det nu. Morning Blue låter jättefint! Tack Bosse! 🤗 Och just idag när jag kände mig lite ledsen var det roligt att gissa rätt. Audin var för dyr att reparera, det kom en kille hit och köpte den. Bilar är vad de är. Bra när de fungerar och mindre bra när de går sönder. Men jag är glad för att den kommer till någon som gör den körduglig igen. Återanvändning är bättre än slit och släng.
        Hoppas ni får många härliga mil i den blå bilen 🚙 som man bara ska trycka på en knapp i för att få den att stegra sig… Coolt!
        Solveig har varit duktig, du borde köpa en lott till henne också, tycker jag. I morgon, när ni ska fira 5 år i Ystad! 🎂☕️Hälsa och ha de’!

      • Då kom din seger rätt dag. 🙂 Namnet på färgen låter vackert men tyvärr stämmer inte färgen på broschyren med verkligheten. Därför visade han på en leksaksbil i plast. Broschyrfärgen är läcker. Eftersom vi precis haft en vit bil är det roligt att fortsätta med vår trend. Än så länge har vi alltid haft olika färger på våra gemensamma bilar. Det är en slump. Detta var första gången som vi valt en färg.
        Du och jag har samma inställning till bilar.
        Vi har lekt strutsar i några månader och inte haft tid/ork och även velat lite fram och tillbaka hur vi ska göra. Nu hoppas jag vi kan köra omkring och slippa lyssna på skumma ljud och kunna låsa bilen på vanligt sätt. Det sistnämnda var länge sedan vi gjorde. 😉
        Det där med knappen var bara på provbilen vi lånade igår. När vår bil kommer blir det nyckel.
        Solveig har varit fantastisk som fått ihop detta tuffa livspussel under tre år. Givetvis har jag uppvaktat och stöttat henne så gott jag kan. ❤
        Fem år går fort. Det skulle vara kul att göra något imorgon. Fast jag vill se fotboll klockan 15. Då spelar Sverige mot Italien. 😉
        Tack ska du ha.
        Hoppas du vinner på lotten.

  5. Jag gissar på en Ford, men vilken modell? En Mondeo kanske! Ford har en stor fördel framför andra bilmärken. Sonen säger att en fordägare alltid kommer till himlen. De har haft sitt helvete på jorden, så det kanske inte är så bra ändå. Jag ändrar mig och tror att en kvalificerad gissning är Opel. Jo, en Opel tror jag att ni bestämt er för.
    Kram, Ingrid

  6. En spanjor skulle välja Seat. Så min gissning får bli det. Själv åkte jag runt i en Seat Ibitza i början av 90-talet men nu finns det ett bilmärke som det skall mycket till innan jag överger och det är Toyota, har just nu min tredje på rad. Har hittills i mitt liv varit ägare/delägare i 18 bilar.
    Regnkramar

    • När blev jag en äkta spanjor? 🙂 Arton bilar. Där slår du mig på bilfingrarna. 🙂
      Här slutade det regna för ett tag sedan. Det är härligt i luften och fåglarna kvittrar. Nu har jag bara torka golven kvar när det gäller städningen. Tror jag ska unna mig att fika framför den tidiga fotbollsmatchen mellan Wales och England.
      Städkramar

  7. Tror ni gjorde ett bra val – har hört från säker källa att Hyundai är verkligt bra och driftsäkra bilar … så Grattis till en bra bil … och Grattis till Regnbågen som gissade rätt!
    Kram

  8. Grattis till den nya bilen! Jag var alltför sen här. Men en ny bil har du och det blir säkert toppen!
    Kram!
    Kanske ska den ha ett namn också….Våra bilar har alltid haft namn och minsenaste en golt fick heta Allan efter min pappa. Så kanske heter er något också…
    Kram!

    • Tack! Vi hoppas få den inom två veckor. Det var en speciell kampanj i samband med EM-fotbollen.
      Vi brukar också ha namn på olika saker på hemmaplan. Våra bilar har konstigt nog aldrig fått några namn. Bara tillfälliga när vi inte är vänner som typ. Bilskrället. 🙂 Tack för förslaget.
      Kram Bosse

    • Du får en ny chans i nästa vecka när jag lägger in mitt blogginlägg nummer 1000. 🙂
      Tack ska du ha. Vi ser fram emot att få bilen. Gärna i denna månad. Förhoppningsvis kommer vi att åka till dina hemtrakter under sommaren.
      Kram Bosse

  9. En Saab, ville rösta på Renault, har det själv och är supernöjd. Ha det bra. Ska försöka kolla den andra tävlingen du har i gång. Kraam

    • En Saab hade varit lättare att uttala. 🙂 Bra att du är nöjd med din bil. 😀
      Menar du sandbyggandet, selfie och vykortsskickandet? Den leken håller på länge. Nästa tävling dyker upp om några dagar. Anledningen är att jag ska fira tusen blogginlägg. 😀
      Kram Bosse

      • Oj, då ska jag kolla nästkommande. Skönt att jag har lite tid på mej med den andra. Lycka till med bilen, kraam

      • Jag skulle vilja ha bilen NUUUU! Är rädd för den gamla ska bli stående någonstans. 🙂
        Det är för och nackdelar med lekar som har god tid. Lätt hänt att glömma bort det.
        Tack ska du ha.
        Kram Bosse

  10. Gissade miss… ähm .. missade gissningen..! Men det gör inget, skulle ändå gissat fel! Grattis till nya bilen och den som gissade rätt! 🙂
    Kram och väntar på tusende inlägget!

  11. Hm…….gissar på Skoda?

    Jag har en knapp man startar bilen med. En startknapp.

    Men du…..den röda sista bilen där var urläcker . Vilken pudding haha.

    Ha det gott nu.

    Lördagskram.

    • Tänk om jag köpt en Boda-bil av glas. Inte bra. Det kan bli glasflisor i munnen om man slår i någon plåtbil. Vet du om Ahlgrens bilar har krockkuddar? 🙂
      Det vill jag också ha. Jag gillade det skarpt när jag väl provat. Tyvärr var det bara så i provbilen.
      Den hade passat dig.
      Lördagskram tillbaka.

Kommentera

