Blomsterfägring i Klosterträdgårdarna

Blogginlägg 998
Vi leker gärna turister på hemmaplan i Ystad. Idag blev det en tur till Klosterträdgårdarna. Vi startade i den gemytliga Pionträdgården.
DSC_39870025
Härligt att njuta av alla dofterna.
 ❤

DSC_39920024

Givetvis följde vi informationen på skylten.  🙂

DSC_39840026

Vi fortsatte mot den blå avdelningen.

DSC_39940023

DSC_39980022

DSC_40040020

DSC_40050019

Sedan vidare runt fågeldammen, förbi det gamla klostret och runt till andra sidan där Rosenträdgården visade upp sin prakt.
DSC_40160018

DSC_40180017

DSC_40260016

DSC_40300015

DSC_40310014

Efter en lång promenad längs gathusen med sina vackra rosor framför fasaderna och en Kaffe Latte på kafé Diana åkte vi hem till vår egen täppa och njöt vidare av våra egna pioner.
Vår egen pion

Jag önskar dig en trevlig sommarvecka. Njut och var rädd om dig. ❤

 

 

56 thoughts on “Blomsterfägring i Klosterträdgårdarna

  1. Fina bilder på fina blommor. Jag ser att sommaren har kommit lite längre nere hos er. lavendeln har inte börjat blomma här ännu. Däremot blommar alla shersminer för fullt och sprider ljuvlig väldoft över Enskede. Idag har solen tittat fram efter mer än ett dygns envist regnande. Men det var välbehövliga droppar och jag fick mycket gjort inomhus.
    Kram

    • Tack Kersti! 🙂 Då har du något att se fram emot. Bara att dofta på lavendel är en energikick.
      Det är många som längtat efter regn. jag läste just nu om torkan på Gotland. De har också fått vått.
      Vad bra det är när man kan välja aktivitet efter väderlek. Det gjorde vi idag. Istället för att åka iväg på lång utflykt fick vi mycket gjort inomhus.
      Kram Bosse

  2. Vilka underbara bilder! Allt med blått i är liksom lite extra… Pionen är en av mina favoritblommor och i mitt föräldrahem blommade de praktfullt men hos oss är det klent med den varan tyvärr. Trivs väl inte i sanden…

    Ha en härlig vecka du med!

    • Tack. Förstår att pionen har en kär plats i ditt minne. ❤ Det gick trögt för vår pion också de första fem säsongerna. Det är först i år som det blev riktigt fina blommor.
      Det gäller att njuta. Våra stora vallmo har gett sig och den vita syrenen är brunt ful. Bättre att vända blick och näsa mot lavendelbuskarna.
      Tack ska du ha. Idag har det blivit en riktig fixa saker inomhus dag. Men regnet upphörde och vi kunde pausa med balkonghäng.

  3. Fantastiskt fina bilder du bjuder på. Ofta finns det vackra i vår närhet som du visar här. Ha en fin sommarvecka och kram 😘

  4. Kära nån så många fantastiska och ljuvliga blomsterbilder + den där med hunden 😉 Som jag har njutit! Tack Bosse och ha en fin kväll med de dina.
    Kram!
    Gigi

  5. Åhh, så många vackra blommor, vad glad man blir 🙂 All respekt till er för att ni följde informationen på skylten, hi hi 😀 En skön vecka önskar jag dig också, kram Susan!

  6. Så vakre blomster du har fotografert, Bosse! Peoner dufter herlig, ja. Det er så mye fint som blomstrer akkurat nå. Ha en fin ny uke!

    Klem fra Marit

  7. Underbara bilder från denna vackra plats! jag känner igen mig när du beskriver hur ni gick … runt fågeldammen och så till Rosenträdgården. Tittar på alla vackra blommor, drar in doften och njuter.
    Tack för promenaden Bosse!
    Ha det gott!
    Kram

  8. Vilket ögongodis du bjussar på Bosse. Helt fantastiska bilder. Så vackert

    Dessutom är det smart att turista där man bor.
    Upplevelser behöver inte kosta en massa.

    Tack , och ha en fin ny vecka du med.

    Måndagskram.

    • Många av de bästa sakerna som finns i naturen är gratis. Tänk på att du är försiktig när du hoppar små grodorna så du inte skadar de ännu mindre grodorna och de ömtåliga blommorna som inte kan försvara sig mot dina hoppiga fötter. 🙂
      Kram Bosse

  9. Vackert Bosse, det är fint där runt klostret. Där promenerar jag gärna, helst tidig morgon då jag får vara ensam, njuta av dofterna, färgerna och stillheten. En lisa för både kropp och själ. Kram Åse

  10. Tiden nu med alla blommor är fantastisk! Nästa för fina foton ;-).

    Vi har doftpioner på landet och de doftar så ljuvligt så känslan blir nästan för mycket. Om du förstår.

    Önskar dig en fin sommarvecka! Midsommar på fredag! Förstår inte… redan? Kram från Ethel

    • Ändå är alltid verkligheten bäst. 🙂 Fast jag önskade att jag hade ett objektiv som kunde spegla den lite bättre och mer närgående.
      Jag förstår vad du menar. Vår pionbuske har haft sin bästa sommar. Men den ”rasen” är helt doftfri.
      Tack ska du ha. Undra om du ska vara kvar i storstaden eller åka inåt en bit till lantstället. Som vanligt skenar tiden iväg snabbare när det är trivsamt och ljust. Upplevs så är den rätta benämningen. 🙂
      Idag ska vi vädra Jojo sommarkort. Men det blir utan kamera. Målet är alltför välbekant.
      Tror du att kvällen är Zlatans avsked till blågult? Risken finns. Men allt är möjligt så länge domaren inte blåst av matchen. Som jag njöt av lilla Wales sista gruppmatch mot Ryssland. Betydligt större underhållning än att se på ex. Sverige två sömnmatcher. Det ska bli roligare att se cupmatcherna. Äntligen kan det inte sluta med oavgjort.

      • Jo vi åker till lantstället imorgon. Blir en lugn midsommar.

        Jag är nästan 100 på att det blir Zlatans sista match i landslaget. I annat fall måste det till ett mirakel. Vet inte ens om jag vill se matchen. Jo, det kommer jag att göra :-). Jag såg inte Wales mot Ryssland. Men jag tyckte det var bara skönt att Ryssland åkte ur turnén. Jag såg däremot Spanien mot Kroatien igår. Spanien var helt klart en aning slöa, lite för säkra. Men när de drog iväg mot Kroatiens mål, vilken fart och vilken bollskicklighet och passar perfekt till varandra. Gillar att kolla Spanien. Håller med dig. Bra att oavgjort inte går längre.

      • Det är många år sedan jag som uppskattade vilda midsommar. Allt har sin tid. 🙂

        Jag har tagit paus vissa kvällar. Men sist var det roligt när jag upptäckte att jag kunde byta kanal och se Wales istället för England som bara fick 0-0.
        Undra vad det blir för TV-tider för sådant som jag uppskattar mest i OS.
        Nu ska jag fortsätta med att montera ner en stor garderob så vi får in den i vår gamla bil imorgon.
        Kram

  11. Vilka fantastiska bilder du tagit. Tänk att ha det så vackert i sin egen stad men Ystad är ju ett underbart ställe med många sevärdheter. Nu fick ögat sitt och jag njuter

    Ha en härlig dag och vecka
    kram från
    Malin

  12. Helt underarta bilder! Jag tittar och njuter av allt vackert. Pionerna är verkligen fina och de blå blommorna är något alldeles extra.
    Tack för besöket här och dessa trädgårdar finns också nu på min sommarlista i Sverige så jag hoppas på ett besök här.
    Stor kram och njut av sommaren!

    • Tack Ditte! 🙂 Den rätta tidpunkten för att njuta fullt ut, är när det inte dräller omkring en busslast turister. 😀
      Idag är det premiär för mig att använda Jojo sommarkort. Ikväll ska jag hålla tummarna för att Sverige går vidare från gruppen.
      Kram Bosse

    • Blommor av olika slag är vackert. En balsam för själen. Även att vistas i en historisk miljö som det är runt det gamla klostret i vår hemstad.
      Tack ska du ha. Min kommer att gå i fotbollens tecken. innan dess ska vi på utflykt med tåg. Hoppas du har det bra.
      Kram Bosse

  13. Åh, nu får du mig till att längta till Ystad igen! 🙂 Klosterträdgården är ljuvlig, besöker den alltid då vi är i din stad! Tänk vad många fina bilder jag får se hos mina vänner där ute i rymden! Alltid kul att få följa med dig på era utflykter!
    Kram, Gunilla

    • Du fick mig att längta tillbaka till Lund. Då är det inte mer än rätt att jag ska fresta dig med Ystad. 🙂 Vi kommer säkerligen att ta en tur med Jojo sommarkort till botaniska i Lund. Blogglandia är härligt på det sättet. Jag njöt för en stund sedan av Ankis fina bilder från Söderköping. 🙂 En stad som jag ännu inte besökt.
      Idag blir det en tågresa utan kamera. Vi cyklar ner till stationen och målet har vi varit på flera gånger tidigare. Tomelilla.
      Kram Bosse

      • Både Söderköping och Trosa finns med på min önskelista. Vi får se vad vi gör när den nya bilen kommer. Men sommarlovet har krympt nu när Solveig går över till ny tjänst och alla lov försvinner. Det finns andra fördelar med det också. Nu kan hon ta ledigt när hon vill under året.
        Hoppas du har samma fina väder som vi har. Vi inledde med en balkongfrukost. Vindstilla och redan varmt.
        Kram Bosse

  14. Härligt! ,-)))
    Visst är det mysigt att se sig om hemmavid ,-)
    I Skåne är det inga problem heller där är det ju vackert överallt.
    Visst finns det mycket fint här oxå ,-))
    Pioner är vackra fast ser dom inte så ofta.
    Hade ju tänkt göra något med sand i Skåne i sommar, får se hur det blir med det, men får nog låna barnbarnens dom yngsta sandlåda om jag ska hinna med din tävling ,-)))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  15. Underbara foton! Det är väldigt trevligt att vara turist och semestra i sin egen stad. Man ser den med andra ögon och tar vara på möjligheter som annars lätt faller mellan stolarna. Sådan semester vill jag gärna ha mycket av.
    Fortsatt sköna sommardagar!
    Kram

    • Ystad var en härlig stad som vi semestrat i förr. Därför har den inte tappat sitt sting trots att vi är inne på sjätte sommaren som boende här på heltid. Närheten till Österlen älskar jag. Samtidigt vill jag ibland bryta av och se helt andra saker. Får vi bara vara friska ska vi göra en trevlig mix av möjligheterna.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

Kommentera

