Tusen blogginlägg av olika dignitet – Bloggtävling

DSCN6039

Detta är blogginlägg nummer tusen. Det är också, idag torsdag, fyra år sedan bloggen föddes. Den regniga dagen, dagen efter att vi kommit hem från Gotland. Jag har i nuläget använt 49 % av utrymmet hos WordPress gratisvariant. Vem vet … ?

Jag firar på mitt sätt med en bloggtävling.

Ett

Över 8000 namnförslag kom in via Skånes båda P4-stationer och en särskild jury valde ut 49 namn till de nya Pågatågen som togs i drift 2010. (Äntligen fick kvinnor vara med i sammanhanget.)

Två

En del skånska namn var givetvis givna, medan andra var överraskningar. En del är fiktiva personer. Det är en härlig blandning av dödsryttare, spöken, snapphane, kvinnlig flygpionjär, skådespelare, sångerskor, barnmorska, författare, cyklist, industrimän och mycket annat. Ändå ser jag direkt kända skånska namn som saknas. Zlatan, Henke Larsson, Bosse Larsson, Eva Rydberg, Bombi Bitt, Mikael Wiehe, Björn Afzelius, Siw Malmqvist, Nisse Hellberg, Charlotte Berlin för att nämna några i förbifarten.

Tre

Min enkla fråga är denna. Vilka är mina FEM favoritnamn bland de utvalda? 

Regler:
Endast en chans var.
(Dina fem första alternativ tävlar om du skulle råka få med fler namn.)

Jag berättar hur många rätt du har. Inte vilka alternativ som är rätt. Den som har flest rätt först vinner en skraplott. Det ska bli spännande att se vilken taktik som ni väljer. Kommer vinnaren att få fem rätt? Tävlingen stängs klockan 20.00, 26 juni. (Söndag) Vinnarens namn kommer att stå längst ner på detta inlägg senare på söndagskvällen.

Här är de 49 alternativ som du får välja på. Blåa namn innebär att de fått röster.
Tiffany Persson – Figur i HippHipp
Hanna från Arlöv
Omsjungen av Nationalteatern
Uarda
Spexig Prinsessa
S:ta Thora –
Lokalt Helgon från Torekov
Flickan från Backafall
Efter Ellen Persson, känd som flickan från Backafall.
Elsa Andersson
Kvinnlig flygpionjär 1897-1922
Sally Bauer –
Simmerska 1910-2001
Christina Piper –
Drev Alunbruket 1673-1752
Posta-Nilla
Postbud på Hovdala 1819-1916
Signe Jansson
Barnmorska i Ystad 1937-1993
Victoria Benedictsson
Författare 1850-1888
Märta Måås-Fjetterström –
Väverska 1873-1941
Torun Bülow-Hübe
Formgivare 1927-2004
Alice Lyttkens –
Författare 1897-1991
Git Gay –
Skådespelare 1921-2007
Sonja Stjernquist
Sångerska 1931-2002
Anna Q Nilsson –
Filmstjärna 1888-1974
Birgit Nilsson
Operasångerska 1918-2005
Vita Karin
Spöke på Snogeholm
Lille Mads – Snapphane
Kurt Wallander
Polis i Henning Mankells böcker
Rio-Kalle
Kalle Svensson. Målvakt i Helsingborg 1925-2000
Johan Jacob Döbelius –
Ramlösa Brunn 1674-1743
Fader Gunnar –
Gunnar Rosendal, teologie doktor 1897-1988
Rutger Macklean
Svaneholms Slott 1742-1816
August Palm –
Politiker 1849-1922
Spuling –
Folke Spuling Lindh, Lundaprofil 1921-1988
Carlos Zóega –
Kaffehandlare i Helsingborg
Carl Adolph Agardh – Teolog, naturvetare 1785-1859
David H Ingvar –
Läkare 1924-2000
Bo Widerberg
Regissör 1930-1996
Lasse Holmqvist
Tv-personlighet 1930-1996
Stellan Sundahl
Komiker 1946-1999
Max Lundgren
Författare 1937-2005
GAN –
Gösta Adrian Nilsson. Konstnär, författare 1884-1965
Frans G Bengtsson –
Författare 1894-1954
Östen Warnerbring
Sångare 1934-2006
Nils Poppe
Skådespelare 1908-2000
Ernst-Hugo Järegård
Skådespelare 1928-1998
Tollarparn –
Jan Tollarparn Eriksson. Pianist 1939-2009
Lars-Erik Larsson –
Tonsättare 1908-1986
NP Möller
Nisse Ahlroths Tv-figur 1972
Stålfarfar
Gustav Håkansson. Cyklist. Mångsysslare 1885-1987
Ålakungen –
Titel buren av många skåningar
Bäckahästen
Bäckens ande, skånsk folktro
Frans Henrik Kockum – Industriman 1802-1875
William Arne –
Dödsryttare 1914-2006
Holger Crafoord –
Industriman 1908-1982
Georg Oddner –
Fotograf 1923-2007

Stort LYCKA TILL och Glad Midsommar!

DSC_40310014

Grattis till vinnaren Lisbeth i Finland. ❤

Enligt önskan från Lisbeth skrapade jag och Solveig lotten igår och redovisar här under hur det gick.
Lisbeths lott
Sorry! Det började bra med att både A och E skrapades tidigt. 🙂
Regnbågen vann heller inte på sin lott som hon fick när hon vann Biltävlingen i förra veckan. Båda lotterna köpte vi på samma ställe och på samma gång. 😦
Nitlott

Ps. Du kan följa mina svar på kommentarerna och därmed se hur många rätt dina konkurrenter fick. (Ibland dröjer det av naturliga skäl innan jag skriver/svarar)

73 thoughts on “Tusen blogginlägg av olika dignitet – Bloggtävling

  1. Vita Karin, Flickan från Backafall, Posta-Nilla,Stellan Sundahl,NP Möller! ……Trevlig Midsommar till Bosse med familj önskar Susan med Familj!

  2. Då gissar jag … Kurt Wallander, Rio-Kalle, Max Lundgren, Stålfarfar och Signe Jansson (för att väga upp litet och för att hon hjälpt många till världen). Glad Midsommar till hela familjen! Kram

  3. Stort gratits Bosse till dina 1000 inlägg! Tack för en blogg som ständigt ger mig stor glädje på många olika sätt-
    Här kommer mina förslag;
    Hanna från Arlöw
    Kurt Wallander
    Rio-Kalle
    Nils Poppe
    Birgit Nilsson

    Trevlig midsommar önskar jag dig och de dina.
    Kram!

  4. Jag gissar på Birgit Nilsson, Kurt Wallander, Posta- Nilla, Ernst Hugo Järegård och Rio Kalle. Hoppas du och din familj får en mysig Midsommarhelg. Kram

  5. Tusende inlägget, wow! Det är beundransvärt Bosse! 🌹 Grattis!
    Inte säker ALLS på vilka dina favoriter är, förutom den där Wall….., men då gör jag en dumgrej och väljer ut mina egna favoriter. Vilket förstås inte var meningen med tävlingen – skulle inte själv valt W…
    Men nu kööör vi:
    Kurt Wallander, Rio-Kalle, (måste vara dina favvisar)
    och mina:
    Torun Bülow-Hübe, Bo Widerberg, Nils Poppe
    PS. Det var ingen vinst på skrapet, nästan en bedrift att inte få tre ord med så många bokstäver att leka med. USEL betydde dito. Så, ja du får nog skicka en ny 😁 DS. Och tack för brevet, det behöver du inte skicka om igen, jag läser det en gång till. ✉️📩📨💌 Va, vem skrev detta? Inte jag ❌ my fingers!
    Det var roligt att få brev, skicka flera!! Helst med sånna där kuliga skraplotter i. Många! För det är fort skrapat. Och så lätt så! 🤗
    Ha en härlig midsommar, hela familjen! 🎄 (finns tyvärr inga midsommarstänger i mina emojis)
    Varma hälsningar från Jämtland till lilla Ystad!

    • Tack Regnbågen. Förlåt för att jag skickade nitlotten till dig och behöll den andra som kommer att föra oss över hela världen. 😀 Jag gillar att skrapa ord för de varar längre än vanliga Trisslotter. Att suga på karamellen är min stil. Sakta och säkert. Jag tror du blir utan lott i denna tävling och det beror inte på att du inte skickade en midsommarstång till mig. Jag önskar er en fin midsommar däruppe.
      Kram Bosse
      Deltagare nummer nio fick 2 poäng. 🙂

      • Haha Bosse, jag hade inte räknat med det heller. 2 är en vacker siffra med ödmjukt böjd hals, tack för den! 1 hade gått lika bra, 🦄 vacker som enhörningen, gillar den också… som alla sagoväsen. Ångrar mig inte, men kunde ha tagit Bäckahästen, även om jag inte tror att det är din favorit heller. Midsommarstången får ni behålla, jag kan skicka fler om du vill…
        Här har vi redan börjat fira på tu man hand. Ha det göttigt!
        Det ska ta mej katten 🙀 bli intressant att se vilka du håller på 😏🤓
        Kram tebaks! 🤓 Och hälsa Solveig!

  6. Så roligt men samtidigt svårt 🤔 Jag gissar på;
    Flickan från Backafall
    Nils Poppe
    Kurt Wallander
    Bäckahästen
    Sonja Stjärnqvist
    Grattis till 1000 inlägg och ha en underbar midsommar med familjen. Sommarkram 🌺🌸🌻😘

  7. De fem är kanske Kurt Wallander, Nils Poppe, NP Möller, Flickan frånBackafall, och Hanna från Arlöw.
    Grattis till 1000, fin Midsommarhelg och varma kramar! ❤

  8. 🌹🌻🌼 grattis till dina tusen 🌹🌻🌼

    Kurt Wallander
    Nils Poppe
    MP Möller
    Flickan från Backafall
    Sonja Stjärnqvist

    🌼🌻🌹 glad midsommar 🌼🌻🌹

    Kram ❤

    • Birgit Nilssons hem låg inte många kilometer från vårt hus på Bjärehalvön. Undra om hon besökte vårt museum. Ibland dök det upp kändisar som jag inte kunde placera på studs. Det var svårt att låta bli att tjuvkika i smyg.

      Deltagare nummer fjorton fick 4 poäng. 🙂

  9. Vilda gissningar kommer här.
    Kurt Wallander.
    Flickan från Backafall.
    Östen warnebing.
    NP Möller.
    Bo wideberg.

    ?????…*LER*

    GLAD SOMMAR till dig!
    Gladtantkram.

  10. Grattis till 1000 inlägg, ser fram emot fler härliga inlägg.
    favoriterna
    Kurt wallander
    Nils Poppe
    Ernst-Hugo Järegård
    Rutger Macklean
    Hanna från Arlöv
    Önskar dig och de dina en härlig midsommar
    Kram Åse

    • Tack Åse. Vi får se vad det blir med den saken. 😉 Gårdagen var trevlig. Undra om det kommer att bli någon åska och ösregn. Jag skippade att fixa frukost utomhus i morse. Det såg otäckt lurigt ut på himlen. Men tydligen blåste det bort till någon annan.

      Deltager nummer sexton fick 3 rätt. 🙂

      • Vi höll på att få fira midsommar i Hyllie (Emporia). 😦 Något slags signalfel i Hässleholm ställde till det så alla tåg blev försenade eller inställda. När vi äntligen kom med ett tåg var det så fullt att ingen sittplats fanns ledig.
        Minton verkar vara en förståndig individ. 🙂
        Här åskar det på avstånd. Hoppas Tor är försiktig med hammaren i natt. Jag vill sova. 🙂

  11. Prövar med Kurt Wallander, Hanna från Arlöw, Nils Poppe, NP Möller och Flickan från Backafell. Samtidigt vill jag önska en fin midsommar.

    • Vad duktiga ni är i Finland. Först tog Lena ledningen. Sedan kom Lma och tog över med att spika alla fem favoriterna. Eftersom hon var först vann hon såklart.

      Firar ni midsommar i Finland? Troligtvis inte. De firar något annat i Danmark, märkte vi när vi var på semester på Bornholm den helgen.

      Deltagare nummer sjutton fick 5 poäng. 🙂

      • Samma här. Därför har jag under många år varit politiskt aktiv. Har Nationalteaterns alla LP:n. Inte sp praktiskt nu. Men har också lagt in många av dem i min spoify, så vi kan rocka loss (med garanterat hög volym) och sjunga med. Kramis

      • Jag har heller ingen fungerande skivspelare längre. Jag har klippt ut ett urklipp om att köpa en retrospelare i nyskick. Synd att inte kunna välja något från den dammiga samlingen.
        ”Barn av vår tid” kunde jag sjunga högt med öppet fönster så hela kvarteret kunde lyssna. Jag får göra som du och plocka det från Spotten. Jag har varit på ett par ”konserter” med kultgruppen i Göteborg och senare med Ulf Dageby solo.

  12. Så roligt med lite gissningslekar så här i midsommartid. Grattis till 1000 inlägg. Bra jobbat. Jag gör en vild gissning;
    Hanna från Arlöv
    Flicka från Backafall
    Nils Poppe
    Kurt Wallander
    NP Möller
    Ha en skön midsommarhelg med de dina. Sommarhälsningar 🌺🌸🌻

    • Hoppas ni hade en spännande stund när ni skrapade min vinstlott trots att ni bara fick ihop två ord i stället för minst fem. 😉 Nu vet jag hur en skraplott ser ut, har aldrig köpt någon.
      Fin fortsättning på helgen!
      Kram från Lisbeth/lma7 i Finland

      • Det var en ny känsla att skrapa någon annans lott. 🙂 Men kanske är portot till Finland dyrare än själva lotten. 🙂
        Tänk med pengar du tjänat som aldrig köpt någon. Eller är det tvärtom? Vissa saker vill man inte ha svaret på. 🙂
        Tack ska du ha. Undra om du har fint främmande över hela helgen.
        Nu hoppas jag att Tor inte leker med sin hammare i natt för jag vill sova gott. Tyvärr är det bastukänsla snabbt i sovrummet trots att vi vädrar ordentligt först. Igår var det sex månader till julafton. 🙂 Jag längtar inte dit så det är bäst att inte gnälla.
        Godnattkram

    • Nu är det dessutom avgjort. 🙂
      Tack ska du ha. Jag kommer att hålla alla tummar jag har att Wales spöar Nordirland i åttondelsfinalen. Ska bli spännande att följa och du … jag kommer varken att sticka eller virka under tiden. 🙂 Undra om Island rår på England. Vad tror din ”gubbe”? 🙂

      Deltagare nummer nitton fick 4 rätt. 🙂
      Ps. Jippppi! Det blir minst kvartsfinal. Fast den här gången var de inte så bra. Lagen tog ut varandra.

  13. Önskar dig en fortsatt fin midsommarhelg!
    När det gäller gissa favoriter så gissar jag att dina favoriter är följande:
    Kurt Wallander
    Rio-Kalle
    Nils Poppe
    Victoria Benedictsson
    och Uarda (inte för att jag hört dig skriva om henne utan därför att det låter kul med en spexig prinsessa)

    Ha det bäst! Kramar

    • Min grundtanke var att ni som följt mig ett bra tag skulle ha en fördel och inse att Kurt Wallander och Nils Poppe antagligen ingick i kvintetten. Därför var det häftigt när en tidig ”lämnare” spikade två av mina mer okända favoriter.
      Kram Bosse

  14. Två bloggtävlingar som jag har missat, vad jag kan se. Men, jag får skylla mig själv som tar bloggsemester, samtidigt som kroppsemester. Eller skylla och skylla. Vi har inga bärbara datorer så därför får datorerna vara hemma.
    Vilken häftig lott, den har jag aldrig sett, skrapkryss. Kanske bara finns i Ystad? Skojar bara.
    Kram!

    • Kroppsemester tycker jag låter som ett fint och behövligt ord. 🙂
      Självklart finns den lotten bara i Ystad. 🙂 Synd bara att vi inte vinner oftare på den. Vi har kul när vi turas om att skrapa fram var sin bokstav. Kanske köper vi en imorgon när vi tar tåget mot spännande mål.
      Kram Bosse

Kommentera

