Utsikt från en filt

Under sommartid går det mycket fortare att cykla än att köra bil till centrum eller stranden i vår lilla mysiga stad. Efter en härlig fläktande cykeltur hamnade vi på vår medhavda filt i Norra Promenaden.
Många gånger genom åren har vi fikat och ätit mat på restaurangen i parken. Idag var den stängd. Men det gjorde inget för vi hade redan ätit en god lunch på balkongen och hade eget fika med oss.

1

Här är baksidan till den nya utomhusscenen de har till allsången på sommaren. Gissa om det var trångt när Hasse Andersson sjöng om sina guldgröna skogar förra sommaren. 🙂

2Många hinner passera ”vår filt” under denna stund. Norra Promenaden är populär av många orsaker.

3

4

Jag hade det bra där jag låg på rygg. Solveig läste högt ett roligt parti från sin bok. Hon har en fantastisk berättarröst och jag levde mig in i handlingen.

5

För några dagar sedan läste hon om en vit man i Sydafrika som ”talade” med elefanter. Det var riktigt spännande, roligt och sorgligt när de tog hand om en nyfödd elefant som inte kunde gå. Tänk att ha en elefantunge på 120 kg inomhus. De fick åka och handla nytt porslin flera gånger. 🙂
Inte bara jag uppskattade högläsningen.

6Snart tog mamma gräsand täten mot vår filt och fick med sig sin make Edgar.

7

8

9
Jag funderade på om de skulle lägga sig på filten och lyssna. För det var väl berättelsen som de fängslades av och inte något annat oväsentligt?  😉
11
Girigt behöll vi allt för oss själva och de gav motsträvigt upp. Edgar muttrade något om småsnål. 😀
10

50 thoughts on “Utsikt från en filt

  1. Åhh, vilken mysig utflykt, och vad underbart med högläsning 😀 Jag älskade att läsa för min dotter när hon var liten, något jag fortfarande kan sakna, och längta tillbaka till 😀 Ha en fortsatt trevlig söndag!

  2. Norra Promenaden är härligt året om, varje årstid har sin tjusning. Jag promenerar där gärna året om. Idag är det lite vemodigt att passare restaurangen. Kram Åse

  3. Jag skulle gärna komma till Ystad igen. Trots att vi bor såpass nära, som i Helsingborg, har jag bara varit i Ystad en enda gång vad jag kan komma ihåg.
    Det är härligt att få höra en bok bli uppläst.

    Kram/Gilla

  4. Haha stackars Edgar. Ja, det verkar som om änder har bra syn eller möjligtvis näsa. En gång när vi hade picknick i en park. Vi satte oss på en bänk ungefär hundra meter från en liten damm. Jag såg exakt när fågeln fick syn på oss. Eller kände doften. Huvudet riste till, han tog sikte och började vagga rakt mot oss. Det tog 4-5 minuter innan han var ända framme vid vår bänk. Tror att vi var lika giriga som ni den gången :-).

    • Jag känner igen det. De har verkligen ”höksyn”. Nä jag var barn och när vi hade små barn brukade vi ha med oss gammalt bröd i en plastpåse. Nu är jag en trist egoistisk gubbe. 😀 Däremot är de fina att studera på lite längre avstånd.

  5. Trevlig utflykt och picknick tillsammans med ett objudet par som inte hade någon matkorg och filt med, men de njöt säkert av högläsningen! 🙂
    Picknickkram

  6. Vilken mysig utflykt ni hade! Om någon läser riktigt bra, då lyssnar jag gärna. Ljudböcker lockar mig inte, då läser jag hellre själv 😉

    • Det är viktigt att det är en bra röst. Annars spelar det ingen roll om boken är bra. Givetvis är det en fördel om boken är läsvärd. 🙂 Jag föredrar än så länge att läsa själv i fysiska böcker. I framtiden kanske jag tänker på ett annat sätt.

  7. Fniss, ja det var snålt. Fick de varken dela filt, lyssna på berättelsen eller dela på fikat. Möjligen kan jag tänka mig att de kunna avstå från de två första alternativen om de fått det tredje alternativet.
    Kramis

  8. Aha ni har intagit filtläge, ja, varför inte. Midsommaren har ju varit kanon… hoppas på fler sådana dagar…. Inte lätt att vara gräsand bredvid er… 🙂

  9. Här höll jag på att missa ett inlägg. Illa! Men nära skjuter ingen hare.
    Vilken trevlig utflykt och jag förstår att ni fick sällskap. Trobbe absolut att familjen and var intresserad av högläsningen i första hand.
    Hade en väninna som läste godnattsagor för sina höns varje kväll så fullt tänkbart var det att fjäderfän är litterturur intresserade. Goda tankar, förder goda tankar.
    Tack för en njutflykt i er fina stad med vackra bilder. Själv sitter jag med foten i högläge och klagar på att jag inte kan gå….Men läsa kan jag. Tror jag ska ge mig på högläsning för en ev passerande katt eller citronfjäril.
    Kram!

  10. Så härligt att cykla, vi har ju inga cyklar tyvärr, men det är underbart! ,-))
    Mysigt hade ni, men……………..fick inte gräsändarna smaka, håller nog med Edgar där ,-)))
    Ha det fortsatt jättefint KRAM Primrose ,-)
    som alltid bjuder fågelvänner ,-))

    • Egentligen borde jag varit död i en cykelolycka flera gånger om. Ändå kan jag inte låta bli att njuta av fortskaffningsmedlet. (i rätt väder).
      Jag är ju en halv smålänning och måste leva upp till ryktet. 😀
      Tack ska du ha.
      Förr älskade jag att ha med en påse med gammal bröd till fåglarna. Det var innan jag blev diabetiker och behöver varje smula inför nästa fysiska aktivitet. 🙂
      Sommarkram från Ystad

  11. Du verkar ha det lika bra som jag, i alla fall då det gäller högläsning. Mysingen gillar att läsa för mig på kvällarna och jag gillar att lyssna.
    Så mysigt med picknick ute på en filt. Fast, i en park har jag aldrig haft picknick. Fin kopp där till höger och äpplet ser aptitligt ut.
    Fina bilder du har tagit. Titta bara på änderna. Härligt.
    Kram!

    • Det är extra mysigt att lyssna om det är någon man älskar som läser högt. Vi har tur du och jag. 🙂
      Det måste du testa någon gång. Jag läste en krönika idag om ämnet. Kolumnisten i vår tidning förfasade sig för att de fina parkerna i Simrishamn var tomma på människor, men att det kryllade av personer i andra städer.
      Undra om du kommit hem från Norrland. Troligen. Hoppas allt har gått bra.
      Kram Bosse

    • Fast nu gick det bra när jag använde ett gammalt lösenord som jag hade på min gamla blogg…som inte finns mer!? Hmm… Är det det som är problemet tro? Att jag inte har WordPress.com kvar?
      Jag ville skriva att det var en trevlig utflykt ni hade och på cykel! Och jag tror nog att de små objudna gästerna var mycket intresserade av Solveigs berättelse…möjligen kexchokladen också! 🙂
      Kram, Gunilla

      • Jag trodde du hade WordPress fortfarande men en egen domän.
        Precis som du/ni varierar vi sätten som vi förflyttar oss på. Ni tar båt ibland. Då tar vi tåg. Ni cyklar betydligt längre än vad vi gör, men jag är glad bara över att kunna cykla igen. När mitt balanssinne var som sämst var det omöjligt att cykla. Gick till slut inte ens att promenera.
        Imorgon var ett av alternativen en tur till Botaniska och Lund. Men vi har valt en annan stad på grund av en intressant utställning.
        Kram Bosse
        Ps. Högläsning är mysigt. Kexchokladen lockade säkert. 🙂
        Kram Bosse

    • Kul att du uppskattade min rubrik. 🙂 Lämplig till en kommande boktitel. 🙂
      Lite halvstulen från filmen ”Ett rum med utsikt”.
      Det har mestadels varit fina dagar. Idag har jag träffat både Pettson, Findus och Camilla Thulin. Även fyllt på mitt lakritsförråd. 🙂
      Kram Bosse

Kommentera

