Den sista resan

Först lämnade vi vår äldsta dotter vid stationen med sin packning. Några timmar senare skulle hon flyga iväg mot Medelhavet.

DSC_39700139

Två timmar senare blev det ett annat avsked. Lite vemodigt lämnade vi vår Volvo helt ensam åt ett öde vi inte vet något om. Kommer den nya ägaren att vara snäll?
Okej. Sista tiden har vi mest gnällt på den ”fyrbenta” familjevännen. Innan dess hade vi många trevliga mil och bilår tillsammans. Det är de vi ska minnas. De lyckliga stunderna. Volvon har varit vår klart bästa bil genom vårt gemensamma äktenskap. Den kom in som en frisk fläkt efter ett stormigt förhållande med en röd, trött och klumpig Saab.

DSC_39720137

Det kändes som om Volvon kände på sig att den skulle puttas ut från familjen. Det började med utträde från garaget för några veckor sedan. På de sista dagarna har den fått göra några arbetsresor till soptippen med garderober i tvättstugan som vi ska byta. Det gäller att passa på medan utrymme finns. Den sista dammsugningen gjorde vi med omsorg.

DSC_39730136

Ajdå! Jag glömde plocka ur kassetten med Per Gessle och Gyllene Tider. 😦

DSC_39770133

I denna ännu namnlösa bil finns inga hål att stoppa in ”stenkakor” från förr. Tur jag fortfarande kan spela CD. Den nya tekniken får vi lära oss av våra teknikbarn. De flesta skulle fått lyster i ögonen av möjligheterna. Jag och Solveig blev mest trötta av all multimediainfo från den trevliga bilförsäljaren Rasmus Björk.

Rasmus

Vad bortkommen jag kände mig under jungfruresan hem i tät semestertrafik. Har jag verkligen haft körkort i 39 år? Kändes mer som 39 sekunder. Jag trodde nya bilar doftade godare. Som belgisk choklad. Eller tillverkar man inte choklad i Sydkorea?

Instruktionsboken är tjock som en tegelstensroman. Jag är inte helt säker på att den kommer att konkurrera ut de två romaner som vi just nu läser i. Vi får ta det pö om pö. Vi är inga bilfreaks. Bilar ska rulla och fungera. Då är plåtföremålen bra att ha. Annars är de inga investeringar på sikt. Istället sägs det att de tappar många dystra tusenlappar bara genom sträckan från bilhallen till det egna garaget. När jag tittade i backspegeln såg jag inte några sedlar fladdra iväg… Berodde säkert på att allt går med kort nuförtiden och plastleksakerna är kanske helt fladderfria.
När vi nådde hemmaplan började den blå saken att krångla. Ville absolut inte stå i garaget eller vid staketet. Den stretade emot och vägrade att uppföra sig. Precis som vi hämtat hem en baby på sjukhuset. Eller tänkte jag fel? Ska den ammas och … ?

DSC_39810129

DSC_39820128

Av en slump har vi aldrig haft samma färg två gånger. Även denna färg är ny. Inte den snyggaste om vi fått välja fritt. Men det ska jag inte tala högt om för att förstöra den nya sköra bekantskapen. Nu gäller det att vara snäll mot vår nya familjemedlem. Hur vet man om det är en han eller hon? I min värld är det i alla fall ingen höna. 😀
Vi går och klurar på vad vi ska ge den för smeknamn. Har du något bra förslag? Helst inget elakt. Det finns ingen ångervecka liksom.  😉

Närmaste tiden:
Vi ska ”åka blått” imorgon också. Pågatåg till en skånsk stad som jag alltid gillat. Jag ser fram emot att träffa en känd katt som inte gör reklam för en matkedja.
Måtte vi slippa tågförseningar och få en sittplats. Det fick vi inte när vi åkte hem från Emporia. Däremot fick jag fina kläder och härligt god kycklingfilé på vår favoritrestaurang. Efterrätten var inte sämre. 😀

”Sex mil hemifrån” lockar och pockar. Vi väntar in rätt väder och att de ska öppna för säsongen på ett ställe som vi aldrig varit på förr. Snart nollar jag mätaren och vi far iväg på sjätte resan i denna kategori som Solveig kom på förra året. Är det någon som vet var man drar försiktigt i sommarbromsen? Redan inne i andra sommarmånaden. Allt går för fort.

Jag hoppas att alla mina bloggvänner och bloggbesökare har det bra.

38 thoughts on “Den sista resan

  1. Hoppas ni kan samla lika nostalgiska minnen med lilla blå som med den vita fyrhjulingen! Färgen är väldigt vacker ändå, även om den är ”second best”.
    Slog upp att blå heter 파란 차 (palan cha) på koreanska. Kan kanske vara användbart att veta när ni börjar prata och bekanta er med varandra. 🙂

    Hittar du sommarbromsen, får du gärna berätta hur man gör. Vi befinner oss strax mitt i vår gemensamma semester, och längtar inte ett dugg till att den ska ta slut…

    • Vi har redan börjat så smått. Jag trivdes bakom ratten igår när vi körde på smala grusvägar och fick bilmöten. Lika coolt var det att parkera. Saknade axet när jag slängde mig ut på den hårt trafikerade semestervägen på Österlen. Nu är bara frågan. Var är backkameran? Sjätte växeln kommer jag att gå bet på. Fanns tydligen bara på testbilen som vi körde. Det gäller att vara glad åt det lilla. Knappen på golvet för att öppna bensinluckan hittade jag på första försöket. Provade på hemmaplan för att inte ställa till med en gratis scen på macken. 🙂
      Det gick att tanka fullt för en femhundring. Är det bra eller dåligt?
      Tack för frasen. Kan vara mycket användbart i inledningsstadiet. 🙂

      Har ni vägarna åt detta hållet kan ni väl komma in och fika. J kan ju hjälpa mig att hitta kopplingen och bromsen. 🙂

  2. Jag tycker att färgen på er nya lilla ”bubbla” är jättefin! Nu i juli är det två år sedan och jag har precis som ni skjutit upp att läsa instruktionsboken. Det är ju så himla tråkigt. Det finns så mycket jag inte utnyttjar i min bil på det sättet, t.ex kör jag med ”extra GPS” istället för att använda bilens inbyggda. Dumt…. Men som sagt…. tråkigt att läsa instruktionsböcker!

    • Vi börjar vänja oss vid färgen. Den ser lite olika ut beroende av vilket dagsljus det är.
      Det är betydligt trevligare att läsa en läsvärd roman. 🙂 Jag tänkte dock jag skulle skärpa mig denna gången och har startat upp med att läsa två kapitel och använt mig av en överstrykningspenna. Visst är det tråkigt och för mastigt. Dessutom rör det sig ibland om information som inte finns på vår modell som är en specialare inför fotbolls-EM. Bäst är det att sitta i bilen och läsa och samtidigt vara praktisk och pröva knapparna. Ändå kan jag tänka mig åtskilliga mer trevliga saker att göra på sommaren.
      Eller borde jag tänka tvärtom. Om jag inte kan somna en kväll kunde jag ta fram den tjocka tegelstenen och … )
      Hoppas du gillar filmen imorgon.

  3. Han kan väl heta Farbror Blå eller Mr Blå, för jag är ganska säker på att det är en ”han”. Färgen är fin och blått är ju Din färg!
    Jag har också ställt frågan: ”hur kan man få juli att gå riktigt sakta” men har inte fått något svar. 🙂
    Julikram

    • Tack för förslagen. 🙂 Den är liten och smidig och passar oss bra när vi oftast numera bara är två.
      Jag tycker hela livet går fortare ju äldre jag blir. Det är lite läbbigt att tänka på det. Bättre att låta bli. Idag ska vi ha en dag med hemmaprojekt.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Definitivt en han! Snygg färg tycker jag. Dagens teknik är dock för svår för mig. Regnr indikerar På AndraHållet, men det låter inte så samarbetsvilligt, så kanske inget bra namn.

    • Mysko att den ”ändrar” färg. Beror på vilket ljus det. Ibland ful, ibland skaplig och ibland ganska tuff. 🙂
      När jag satt här och skrev bloggsvar blev det automatiskt att jag skrev ”Den lille blå”. Det verkar som det godkändes av övriga familjemedlemmar. Låter rätt gulligt.
      Vi var inte så långt ifrån Kivik för några dagar sedan. I Rörum slog det om till sex mil hemifrån och vi vände lydigt ”Den lille blå”. 🙂

      • Du vet jag och mobiler. 🙂 Det händer att den följer med på utflykter. Men jag brukar inte sätta på den. Bara när jag lyssnar på musik på tågen. Då duger grejen. 🙂 Vad hade ni för nummer på platsen för husvagnen?
        Vi körde lite omvägar och var och tankade. För jag räknar annars vid något tillfälle nå Forsakar på ”Sex mil hemifrån” om jag tar den genaste vägen. De har ”rakat” vägen förbi Stora Herrestad. Nästa tripp kanske går åt ett annat håll. Vädret är instabilt och utomhusaktiviteter är beroende av åtminstone ”torka”. Fy vad kallt det var när jag klippte gräset för en stund sedan.

  5. Grattis till den nya bilen och det blir säkert lika många trevliga reseminnen som med den förra. Vill också hitta sommarbromsen för tiden rusar iväg. Det bästa man kan göra är att njuta av varje dag för vad den ger och hitta på roliga saker. Ha en fin tågresa och trevlig helg. Västkustkram🙂

  6. Hoppas att ni kommer att trivas med den där blå skönheten! Instruktionsböcker tenderar att bli tjockare och tjockare och allt svårare att bläddra sig fram till vad som gäller just ”min” bilmodell.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Tack Ingrid! Det handlar om pengar som vanligt, men jag tycker det är trist att det gått i den riktningen. Jag blir mer motiverad att lära mig om jag vet att just min bok handlar om den bil jag har hemma. Annars blir det så rörigt. Om jag läser en vanligt bok vill jag inte att det ska dyka upp sidor med en annan handling. 😉
      Tack. Det gäller att göra det bästa av varje dag. Hoppas du har varmare och stabilare sommarväder på din härliga ö.
      Kram Bosse

  7. Grattis till nyförvärvet, som jag tycker har en riktigt härlig färg – men jag älskar ju blått i alla nyanser 🙂 jag kom direkt att tänka på Blåbäret, den är ju ny menar jag. Blåklockan kanske eller varför inte blåsippan – eller ännu bättre blåelden – Gotlands vackra blomma. Bilen är blå och den går som en eldstrimma. Eller kanske inte. Svårt det där, för namnet ska kännas rätt både för ägarna och bilen 😉
    Lycka till med bilen och namngivningen!
    Kram,
    Gigi 🙂

    • Tack Gigi! 🙂 Blått är också min favoritfärg, men kanske inte just denna variant. Det häftiga dock är att den ändrar ”färg” efter vilket dagsljus det är.
      Tack för förslagen. Jag är mycket förtjust i Gotland och både blåsippor och blåeld finns bland mina favoritblommor. ”Den lille blå” började jag av en slump kalla den.
      Kram Bosse

  8. Hej på er, kul med ny bil som förhoppningsvis ska gå som en klocka. Ser smidig ut. Uppiggande färgch dekorativ mot tegelväggen. Men namn, det kan jag inte hjälpa er med. Ni är ute och åker med PAH. Kanske kalla den Papa? Det är bäst att Papa sköter sig nu och inte konstrar för då åker han in i garaget. 🚙 Tja, sämre öde kan en bil ha…
    Här ösregnar det och jag har förlorat tidsbegreppet totalt. Lörda ‘ ida’… Men i motsats till dig Bosse, så får juli gå för mig hur fort eller sakta den vill, jag bryr mig inte. Är i nuet hela tiden numera. Men apropå instruktionsboken… den kan ge glada överraskningar. Läs den lite då och då. Så att ni inte blur helt ställda när det piper. 👾 Kul att kunna använda tekniken, när den finns.
    Hoppas ni får många härliga utflyktskm-resor i nya bilen! Kram och hälsa frugan! 🐬🐬🐬

    • ”Den lille Blå” känns bra både i munnen och tanken.
      Här har det också blivit riktigt kyligt idag. Jag frös trots att sommarjackan åkt på.
      Det är bra att vara i nuet, men själv gillar jag att glida mellan nostalgi/förr/gårdagen-nuet-framtidsplaner i en behaglig mix.
      Jag har börjat färglägga i-boken men blir trött på saker som inte ingår i vår variant. Dessutom har boken konkurrens av andra böcker.
      Jag ska hälsa den nyklippta frugan.

  9. Vår bil är från 1999 och vi tänker inte på att skaffa en annan. Den står i garage när vi inte är ute och kör. Numera blir det inte många mil om året. Och bilen servas ordentligt varje år lagom till att den ska in till Bilprovningen. Den har klarat sig under alla åren utan några fel..

    Lycka till med er nya, så den kan bli gammal den med utan några besvär.

    Kram/Gilla

    • Ni verkar ha en pålitlig bil till skillnad från den vi umgåtts med alltför länge. Det går till en gräns när det inte känns roligt längre att lägga ner flera tusenlappar och ändå känna att det kommer att hända något snart igen. Det var rätt läge för att byta. Annars kör vi heller inte många mil om året. Vi lever två liv. Från april-september rullar vi runt och har det trevligt. Sedan står bilen i garaget och det blir mest nyttoresor.
      Tack ska du ha. De fem första åren känns trygga med tanke på att den är helt ny.
      Kram Bosse

  10. Lite sorgligt förstås att skiljas från er gamle trotjänare men även en Volvo har sin begränsade livslängd.
    Stort grattis till den nya familjemedlemmen och vad gäller färgen är den ju blå som i första bokstaven i ditt namn.
    Jag tror kanske den ”nya familjemedlemmen” behöver lite ensamtid mer er för att finna sig till rätta. En saga kan hjälpa till för att få den att känna sig välkommen eller en sång.
    Namnet på bilen är förstås viktigt och jag funderar vidare.
    Kram i sen fotbollskväll.

    • Jag trodde Volvon skulle hålla ut längre och inte lura oss på flera tusenlappar varje år. Samtidigt var vi nära kompisar också. 🙂
      Jag gjorde som du sa och numera glor grannarna snett på mig. 😉
      ”Den lille blå” får det bli.
      Nu är det bara tre fotbollskvällar kvar. Mina tummar ska hållas för Wales. Undra om Lena har blivit biten på allvar och retas med sin man varje dag? 😀
      Kram Bosse som fryser

  11. Det är inte färgen som räknas … har jag hört!
    Eller var det storleken???? 😉

    Nytt smakar alltid gott tycker jag, men jag förstår att det svider i hjärtat. Ibland kan jag också tänka på bilar som kommit och gått genom mitt liv. Det har ju blivit några stycken.

    När jag fortfarande bodde hemma och fick stå ut med mammas alla ”billiga” bilköp (hon hade ju inte råd med bättre) slutade det ofta med äventyr och en hysterisk mamma. Inte så roliga när man var mitt uppe i det, men det blev bra historier av dem efteråt … 😉

    Lycka till med den nya ”Lilla blå” 😀
    Stryk den ”medhuvs” så ska den nog trivas i garaget även den 😉

    Kram

    • Men vi hoppades och trodde att det skulle gå att välja från många fler färger när vi nu för en gångs skulle köpte en ny bil. 🙂
      I efterhand är det nice att tänka tillbaka på stunder och minnen från de bilar som passerat revy. Jag kan inse att det hände mycket med din mammas billiga bilar. Pinsamt när det händer något. En anekdot i framtiden.
      Tack ska du ha Lollo. Vi börjar vänja oss. Den tar knappt någon plats på hemmaplan. Funderar nästan på att ta in den på hallgolvet. Men de smutsiga ”fötterna” är till hans nackdel. 😀
      Just nu är det rörigt värre i garaget, men om några veckor hoppas jag att vi har fått kontroll på vår röra. Det är rörigt inne också. Vi slog sönder två stora garderober och körde och slängde dem. Det lät som de skulle få hem de vi köpte/beställde vilken ”sekund” som helst. Imorgon är det två veckor. Vi har väldigt trångt på golven. Dessutom har S tagit hem fem års arbetsmaterial som ska sorteras eftersom hon ska byta arbetsplats/yrke.
      Tyvärr är det alldeles för kallt att bo på balkongen eller altanen. 😉
      Kram Bosse som fryser inomhus.
      Kram

  12. Jag gillar den blåa färgen. Den syns ju på vägen! Kul att ha en bensinsnål bil. Här på uppfarten står en blå Volvo sen 2001. Tror att det kan vara dags att byta ut den men det blir en stor investering. Vi cyklar mest till vardags så det är inte så att vi måste byta.
    Hur som ….. Ha en fortsatt härlig sommar .

    annika

    • Vår vita Volvo har kostat väldigt många tusenlappar de sista åren. Vi borde ha bytt tidigare. Samtidigt gillade vi den när den var snäll. 🙂 Det är verkligen ingen investering att köpa en bil. Trist sparbössa. Bra att ni mest cyklar. Synd du inte kan simma till jobbet. Men du tycker kanske det är viktigt att ha lite distans till jobbet. Är jag ute och cyklar nu?
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

Kommentera

