En kulturell resa till kusten

1

Vad passande det var att vi fick åka med Pågatåget ”Nils Poppe” till Helsingborg.

2

Lite försenade kom vi fram till stamfiket Fahlmans på gågatan. Där intog jag min obligatoriska Kaffe Latte och en Sarah Bernhard. Den goda chokladkakan åt jag på det kända konditoriet redan på åttiotalet. Kanske inte just den kakan, men en förfader.

Koffeinpigga fortsatte vi mot huvudskälet till denna tvåtimmarresa. Mer om det i kommande blogginlägg.

3

Jag gillade alla sex skyltarna som vi snabbt passerade förbi. Dessa tre på ena sidan gatan, som jag hann fotografera innan filmrullen hastigt och olustigt tog slut. 🙂
LenHud, Staken & Veken och Tvål. Vilka tuffa, träffande namn. Samtidigt undrade jag hur konkurrentbutikerna på andra sidan tänkte när de valde sina. Skaffaaknepåfemminuter, (skylten var så lång att den täckte Systembolagets halva butiksfasad) Smärtsamma Nästatueringar och Rostigt & Söndrigt.  😉

5

Efter två trevliga timmar kom vi ut i friska luften och lät doften leda oss rätt.

6

Tänk att äta hemma på bortaplan och slippa laga maten. Vem var min namne tro?

7

Vad tror du låg i påsen på bordet?

8
Sallad fick vi hämta själva. Det var en ganska liten portion (lagom för oss), men mycket gott. Till Bo kommer vi att återvända fler gånger.  😀

9

Ordet NJUTA i bakgrunden stämde bra in på atmosfären. God mat, trevligt sällskap och skönt att sitta ner en stund efter allt promenerande och alla intryck som samlats in på vår kulturella stund. Vi hade mycket intressant att diskutera.

10

Kan du gissa vad som syftas med meningen?

11

Här är svaret. En rymlig och trevlig toalett. ”Hos Bo” fick ännu fler pluspoäng.

12

Medan Solveig gick på klädessafari letade jag upp en ny kompis. Han den orandiga med de snälla ögonen.

13

Tillsammans gick jag och Bloggo iväg till en av mina favoritaffärer i Helsingborg.

14

15

Här gick hela min ”veckopäng”.  Det var inte lätt att välja. Vissa saker var givna. En plåtburk CHOK, Hallonvrål, Kryptoniter och vilken tur att de hade Lakkris Djöflar hemma. Jag ska ta en bit när jag hejar på Island mot Frankrike ikväll. Kommer deras fotbollsresa att ta slut nu? Eller får jag uppleva Vulkanen ännu en gång? De kör säkert den ändå. Inget verkar vara omöjligt för detta gäng kämpar, ledda av en svensk förbundskapten som många snackat ”skit” om genom åren. (inte jag)

16

Tyvärr var inte dessa till salu. Jag minns när jag var ”liten” och bet av ett lager i taget. Det brukade gå sådär.  🙂

4

Egentligen borde jag köpt en väska för allt svart guld som jag precis inköpt. Men jag var rädd för att väskan var 88 år gammal och doftade ofräscht från butiksinvigningen. Eller de har kanske gjort nya sedan dess?  😉
Jag är mycket förtjust i butiker som överlever och överlever och har en lång story bakom sig. Helst om de gått i arv genom generationerna och anekdoterna frodats.

17
Vad gulligt. Medan vi varit borta från ”Den lille blå” hade han fått en kompis. Jag hade önskat att vi fick en reg.skylt med ett ord som går att läsa. I det här fallet måste det vara extra tryggt att veta att ”Den lille bruna” har bra gener. På tal om BRA. Det hade också varit ett perfekt ord. För vem vill ha en bil som det står FEL på?
En sak som retade oss var att vi fick betala 80 kr för att parkera, (två påsar lakrits). Annars kostar det 40 kr att ställa bilen vid stationen. På sommaren ”smyghöjs” parkeringsavgiften. I normala fall parkerar vi fem minuter ifrån stationen – helt gratis. Varför vi inte hann det denna gång är privat. 😉

Imorgon blir det stenkul. På tisdag ska jag berätta om när jag och min skolfrökenfru blev tillrättavisade. På onsdag ska jag visa kända kläder. På torsdag blir det antagligen ”Sex mil hemifrån” eller ”Favoritfik på Österlen”. Eller är någon hellre intresserad av häckklippning, montering av två garderober, Vulkanen (Islands fotbollskillars hyllning till sina fans på läktarna), fjorton nya bokbeställningar, höga och låga blodsockervärden? 🙂

Vi hoppas få till några gemensamma dagar med våra döttrar i juli där vi kan åka iväg på något kul. Just nu finns det bara tre möjliga dagar kvar i denna månad. Antagligen kommer det att regna hagel och småspik de dygnen. Eller så kommer MacDonalds att be på bara knän att de måste rädda deras ”butik” och ställa upp och jobba även dessa tre dagar.

 

39 thoughts on “En kulturell resa till kusten

  1. Å vad jag gillar dina sommarbloggar, underhållande med vackra, häftiga bilder. Tack!

    Jag har varit på skrivarkurs på Katrineberg, folkhögskolan i Vessigebro, kanske du känner till. I alla fall en kurs som kan rekommenderas. Oj vad jag fick igång skrivandet…

    • Tack ska du ha. 🙂

      Det låter väldigt stimulerande. Visst känner jag till stället. Jag har bott där vid några tillfällen när jag gått på andra sorters kurser. Skrivarkurs låter mycket mer spännande för mig. Kul att du fick igång inspirationen. Säkert lärde du dig mycket, skapade givande kontakter och förde djupa samtal. Då är du med andra ord fylld av uppslag.

  2. Vilken rolig och trevlig utflykt! Blir lite full i skratt åt våra likheter…som det där med att fotografera skyltar till exempel! Ja, mysigt och roligt ska de va på utflykter! 🙂
    Kram, Gunilla

    • Det brukar alltid vara trevligt att besöka Helsingborg med alla sina kontraster. Skyltar är roliga att fotografera/läsa och dra egna slutsatser om. Ibland är det helt självklart. Andra gånger måste jag tjuvkika i skyltfönstret för att förstå vad det rör sig om.
      Den här gången var det mest en kulturell utflykt som vi garnerade med annat som kom med i detta inlägget. Resten kommer den närmaste dagarna. 🙂
      Hoppas du får en fin söndag. Här är soligt och klart. Vi tänkte cykla ut efter lunchen. Sedan blir det Österlen ikväll med bilen.
      Kram Bosse

  3. Så trevligt! Gillar Helsingborg. Betr. registreringsskylten; Pah är väl ett vanligt utrop i serietidningar? T.ex: ”Pah!” utbrast han när han kände knuffen i ryggen. Eller :-)?

    • Jag har hittat på mycket kul och bus i staden genom åren. En av mina favoritstäder i Sverige. Jag har inte sovit i en buske (som i boken jag läser) men näst intill. 😉
      Tror du har rätt. Hoppas bara inte någon bil eller förare får lust att knuffa till ”Den lille blå” i ryggen. 🙂

  4. För att fatta mig kort tar jag tag i den första spontana reaktionen för att ge respons på detta inlägg – ett inlägg som egentligen har så mycket mer att reflektera på. Jag väljer det som för stunden fastnade mest; ”lakrits är jättegott” …
    Ha en bra vecka 😀
    Kramis

  5. Härlig utflykt ni har gjort. Restaurangen ser super mysig ut och maten såg god ut
    men det där med lakrits hoppar jag över….
    Är inte glad i det.
    Kram gun

  6. Låter som en sådan där riktigt trevlig sommar utflykt. Inte illa hitta en alldeles egen restaurang så där utan vidare. Maten ser god ut och själv har jag inget emot lite mindre portioner. Tyvärr brukar inte priset göra detsamma men men … drabbar ju ingen fattig. 🙂 Men nu är det dags att heja på Island. Kramar från mig i tv-soffan. Maria

  7. Tack för rundturen i min hemstad! Staken och Veken, dem har vi levererat till vid tillfälle, om jag inte är helt ute och reser.
    Nu hejar vi på Island!

    • Jag gillar din gamla hemstad. 🙂
      Det är tur att jag gillar Frankrike också. Luften gick ur dem efter 0-2. Hoppas de får ett mål i andra halvlek och inte fransmännen leker för mycket med dem.
      Jag håller på Wales på den andra sidan spelträdet. Hoppas du går till final.

  8. Åhh, vilken härlig tur, och det verkar vara väldigt trevligt att äta ”Hos Bo” 🙂 Väldigt fina bilder du bjuder på! Jag gillar det där med regskyltar, jag har upptäckt en GPS-bil vid grannhuset, det tyckte jag va lite festligt 🙂 Lakrits är gott, och skyltar är roliga 🙂

    • Jag gillade boken om Holland du fixat ihop, 😀
      Det är kul att läsa skyltar både på bilar och på stan.
      GPS var häftigt. 🙂
      Jag köpte stark isländsk lakrits. De äter man bara en åt gången av. Men fotbollen går sämre för vulkanlandet. Nu dags för andra halvlek.

      • Tack igen Bosse 🙂
        Oj, då måste det vara en stark lakrits, som ett vulkanutbrott kanske, hi hi 🙂 Tråkigt att Island åkte ut i fotbollen, ha en underbar dag!
        Kram Susan!

      • Det är du så väl värd. 🙂 Du verkar bra på mycket.
        Ett par bitar rör verkligen om i grytan. 😀 Antingen är man för eller emot.
        Visst hängde de lite med huvuden, men de var härliga som ändå kämpade och fick ihop två mål. Island och Wales har varit två färgklickar bland alla de STORA. Jag saknar dock Holland/Nederländerna som oväntat missade kvalet.
        Kram Bosse

  9. Exakt. Den där engelska konfekten måste man ju äta bara ett lager i taget. Även som vuxen. Godast i den påsen är ju de där lakritsgodisarna med blå eller rosa sockerklor på! Kramis

    • Helsingborg är en trevlig stad. Förr var det obligatoriskt att ta en tur över till Helsingör.
      Island och Wales har varit två trevliga färgklickar i EM. Nu är det bara tre matcher kvar. Tur jag har EM i friidrott och OS i Brasilien att se fram emot. 🙂

  10. Vilken härlig dag! God mat och fika.
    Lakritsboken….det är ju så himla gott med sötlakrits.

    Låter som dina kommande inlägg är välplanerade. Jag ser fram emot att läsa om vulkanen. Synd att Island inte gick vidare igår, då hade vi fått se den fler gånger. Väldigt stämningsfyllt.

    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    • Vem vet. Det finns kanske ett mysigt matställe som heter ”Hos Christina”. 🙂
      Den butiken får alltid ett besök av mig när jag anländer till staden.

      Huvudskälet denna gången var att vi ville gå på några utställningar. Du hade säkert trivts där. Det blev så många foton att jag bestämde mig för att fördela det på fyra blogginlägg. 😀

      Islands inställning gillar jag. Nu tog sagan slut för denna gång. Kanske kan lilla Wales föra den vidare. De smås kamp mot jättarna. David mot Goliat. 🙂
      Kram Bosse

  11. Underbara bilder och härligt inlägg.
    Du bor i en fin stad. Det var första gången i hela mitt liv som jag hade nöjet av att besöka Ystad, nu i maj. En liten småputtrig stad med mycket intressant att titta på. Vi låg över två nätter där så vi hann inte se allt, men något i alla fall.
    Lakrits, en smak som jag älskar, men tyvärr inte borde äta och gör det inte heller. Hjärtat gillar inte det, eller flimret.,
    Njutbart tempel, vilket bra namn på en toalett.
    Sköt om dig.
    Kram!

    • Tack!
      Det var nog smart av dig att komma hit i maj. Nu är här betydligt mer trafik, människor och rörelse och stundtals mycket svårt att ta sig fram. Vem vet. Du kanske kommer hit fler gånger. Kul att du/ni valde samma hotell som vi bodde på när vi åkte hit för att titta på visningar.
      Lakrits är starka ”saker”. Jag frossar naturligtvis inte. Det blir bara en bit när jag ska göra något fysiskt eller om jag har lågt blodsocker. Sedan är jag givmild och låter familjemedlemmar handla gratis i ”Bosses kiosk” som vi kallar den. Bra för ditt hjärta att du avstår. ❤
      En stor fin, renlig toalett i min smak.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  12. En riktig ”njutflykt” med tillhörande härliga och lockande bilder. Helsingborg har jag bara passerat och tar in allt som du skriver. Finns med på listan över en resa söderut i sommar eller fram på sensommaren.
    Fastnade för allt, precis allt, men extra för lakritsen, godiset och restaurangen ”Hos Bo”.
    Finns en familjemedlem här som genast skulle se skylten.
    Tack för en trevlig promenad! Och jag ser förstås fram emot kommande inlägg.
    Kram!

  13. Vilka härliga bilder och vilka fina Stockholmsutflykter ni gör, ser så mysigt ut. Jag reser i bilderna med er livsnjutare. Kramar från Liv

Kommentera

