Dunkers kulturhus, del ett

1

Det var hit vi styrde våra steg efter fikat på Fahlmans konditori i Helsingborg.
Dunkers kulturhus invigdes 2002. Fem år efter det att en arkitekttävling hade utlysts. Vann gjorde dansken Kim Utzon med temat ”Staden vid havet”. Kims pappa Jörn är ännu mer känd. Det var han som ritade operahuset i Sydney, Australien.
Är det någon som minns tennisbollar och gummistövlar från Tretorn? Jag minns det mycket väl från min uppväxt. Gummifabriken var Helsingborgs största arbetsplats och drevs av Henry Dunker. Han och hans fru Gerd fick inga barn. Gerda var genuint intresserad av kultur. Henry valde att donera hela sin förmögenhet till Helsingborg stad. Tack vare dessa pengar kunde Dunkers kulturhus byggas. 🙂

2

Det finns saker att titta på utanför också.

3

Dessa visade jag förra året. Då trodde vi att något nattsuddargäng hade vält kaninen.

4

Efter att ha betalt entré och hängt av oss var det dags för att besöka första utställningen.
Av Dunkers 16 000 kvadratmeter utgörs över 3 000 kvadratmeter av utställningsyta.

5

Det är fri entré till konstnären Karin Wibergs ”Moment – Ögonblick”. Hennes skulpturer är byster av lera som föreställer människor och djur.

6

Det var mäktigt och effektfullt i visningsrummet och sinnena fick stimulans. Läckert med kombinationen med bildspelet på väggen.

7

”Jag har alltid haft en fascination för urskogen, dess mystik, det genuina ursprunget, det farliga, okända, det vackra och ljuva. Vem möter man djupt där inne i den mörkaste skogen, när man känner att man inte är på sin vanliga trygga mark utan kliver vidare in i en ny och annan värld?”
Karin Wiberg

8

Vad händer utanför? Känner jag mig inte trygg här inne? Behöver jag fly? 🙂

9

Smart sätt att nå upp. Det skulle vi behövt i vår härliga lägenhet i Gamla Stan i Falkenberg.

10

Egentligen gick vi inte ut här utan fortsatte till nästa visning och till nästa visning. De kommer imorgon och på onsdag. 🙂
Först hade vi tänkt äta lunch på Dunkers men vi var inte så hungriga just då. Annars kunde vi suttit vid ett fönsterbord en våning upp och tittat ut mot Helsingör. Istället hamnade vi ju på restaurangen ”Hos Bo” som var riktigt bra.

DSC_40900050

 

38 thoughts on “Dunkers kulturhus, del ett

  1. Spesiell utstilling må jeg si! Likte veldig godt kaninene fra i fjor 😉
    Utzon er veldig kjent ja. Tretorn gummistøvler har jeg fortsatt, og det er jo ikke noe galt med de 😉

    Klem fra Marit

  2. Vilken upplevelse! Och vilken historia!
    Nu vet jag också mer om dessa gummistövlar än bara märket Tre torn, för dessa hade jag på den tiden gummistövlar användes.(Nu klarar de krossade tårna högljutt vid blotta anblicken av gummistövlar.)
    Rejäla var stövlarna dessutom och outslitliga!
    Här på Dunkers kulturhus hade jag kunnnat gå länge.
    Skulpturena av Karin Wiberg tilltalar mig verkligen, kan förstå att ni stannade länge vid dessa.

    Och Bosse! Det hjälpte inte att vi höll tummarna för Island. Frankrike fick till fler mål. Men vilken otrolig insats Islands spelare och Mr Lagerbäck gjort! Imponerande.
    Spännand enu att se hur det går för Wales.
    Jag är lite inne på tanken att ge extra poäng för små länder som besegera större….
    Kram!

    • Jag hade också de där stövlarna i lite olika storlekar. 🙂 Smart att dig att skona dina stackars tår.
      Det gjordes många bra saker ”förr” där ”målet” var att produkten skulle vara bättre än andras och hålla längre. Den tiden tycker jag är över sedan länge. 😦
      Dunkers kommer vi att besöka fler gånger när de andra intressanta utställningar. Då äter vi kanske lunch där också. 🙂

      Det gjorde inte det och det gick snabbt utför. Men de lyckades göra två mål på Frankrike och vann andra halvlek. Det gör inte alla länder. Ikväll håller vi tummarna för Wales. Lena borde ha blivit fotbollsbiten vid det här laget. 🙂

      De kunde få ta till en straff när de ville i matchen. Förutsättningarna är aldrig rättvisa. Jag är glad att Sanna Kallur klarade kvalet och inte ramlade som den andra svenskan.
      Kram Bosse

  3. Vad spännande och intressant! Jag kände inte alls till Dunkers kulturhus, däremot Utzon och han Operahus i Sidney, som han ju aldrig fick se fullbordat.
    De två kaninerna utanför entrén föll jag för direkt – precis som den ena redan har gjort för sin partner 😉
    Varm kram,
    Gigi 🙂

  4. Vilket givande besök. Jag blev sugen på en visit. Vi får se hur det blir när vi kommer till era trakter. Tillsvidare latar jag mig på torpet. Det är inte helt fel det heller.
    Sommarkram

  5. De är så ”feel goodaktiga” dina sommarkåserier. Jag är med på utställningar, känner smaken på kakan, doften i den gamla butiken. Strövar runt med er i parker o beundrar alla vackra blommor. MUMS 😊

    • Tack ska du ha för de snälla sommarorden. 😀 Nu är här äntligen sol efter att ha regnat riktigt rejält i sedan igår kväll. Lill-Babs ska hålla i allsången om en liten stund. Hoppas solen stannar kvar för hennes och publikens skull.

  6. Hej Bo! Vi gillar ditt ”resereportage” från Dunkers. Det syns verkligen att du tycker om vårt hus, utställningarna och Helsingborg. Vi ser fram emot ditt nästa inlägg! Vad döljer sid där tro? 🙂
    /Max – webbredaktör

    • Tack Max! Dunkers ska jag lovhylla i framtiden och givetvis komma tillbaka till när nya spännande utställningar finns att beskåda. En fantastisk plats med stora möjligheter. Staden Helsingborg ligger på min personliga Top-fem-lista i Sverige. 😀

  7. Gummistövlarna minns jag, men inte tennisbollarna.
    Roliga kaniner. Jag skulle också ha trott att några sabotörer hade varit framme och vält den ena.
    Vilken utställning, förstår att ni kunde vandra omkring där och insupa allt och förundras.
    Skulpturer kan tydligen se ut hur som helst. För är det inte en sotarborste, eller viska, som syns där utanför fönstret, på torget?
    Härliga och talande bilder. Fint att få gå med er på vandringen.
    Kram!

    • Du lirade kanske inte tennis. Jag minns bollarna som bra. Stövlarna hade jag i olika storlekar under min uppväxt.
      Just variationen tilltalade mig. Personligen var jag mest intresserad av Sven Nordqvist innan resan dit.
      Jo. De höll på att tvätta fönsterna och vi undrade först vad det var för något som dök upp i blickfånget.
      Kram Bosse

  8. Det här låter som ett spännande ställe jag gärna skulle vilja besöka. Du berättar ju så intressant om det.

    Kaninen som ligger på sniskan Äre synd om tycker jag. Tänk att få se världen upp-och-ner…..man är i det blå hela hela tiden liksom…..Ojoj.

    MåndagsKRAM

  9. Det var trevligt att följe med på era upplevelser på Dunkers Kulturhus. Som varande helsingborgare, så brukar vi köpa varsitt Kulturkort. Det gäller både på Dunkers, Fredriksdal och Sofiero,. Då får man gratis inträde där. Men i år har det inte blivit av på grund av att jag har varit liggande på lasarettet i omgångar under både hösten och vintern.
    Vi får väl se om det blir nåt nytt kort nu. För vi brukar se på utställningarna på de olika ställena.

    Kram/Gilla

    • Vilket bra kort din kommun har. 🙂 Hoppas du orkar med att göra besök på de tre berömda ställen även denna säsong och att ni köper var sitt Kulturkort.
      Jag såg ett blogginlägg igår från Gunnel som varit i Fredriksdal.
      Kram Bosse

  10. Dunkers är väldans trevligt och kaninerna är så söta, har förstått att de har blivit ”klätterställningar” för barn. Borde besöka utställningshallarna lite oftare bara, inte bara sitta och pimpla vin på uteserveringen i vackert väder 😂😂😂. Men försvarar mig med att förr, för många år sedan var jag en flitig besökare där, var alltid på vernissager osv. 😄

    • Vilket fint kort på dig. 🙂
      Eller springa på flotta bröllop i mäktiga domkyrkor. 🙂
      Du kan väl inte pimpla vin utomhus i ösregnet. 🙂 Eller har du sluppit ovädret som kom sent igår kväll hos oss och höll på väldigt länge. Snacka om att himlen öppnade sig. Jag hoppade upp från sängen och körde och hämtade en dotter som precis slutat sitt jobb. Det gick knappt att få bort vattnet från vindrutan trots att jag hade det på högsta hastigheten.
      Det är lätt hänt att bli mer bekväm ju äldre man blir. Samtidigt händer det att jag blir trött på mig för själv för detta.

      • Det blev en hel del ut och in med vinglas, dynor, kuddar under kvällen … vädret ville inte bestämma sig. Antingen ösregn i tio minuter eller solsken i 15 minuter, så höll det på hela kvällen … helt konstigt. 😲

  11. Där finns väldigt mycket intressanta saker. Tack för att du berättar om och fotar sånt jag aldrig annars får se .. Bor alldeles för långt borta.
    Kram från ett regnigt Finland

    • Pettsonböckerna tycker jag är fantastiskt fina. Jag kan sitta och studera en sida länge och hela tiden upptäcka nya saker. Vilken duktig illustratör och författare.
      Vi fick ett våldsamt regn sent igår kväll. Sedan har det regnat i många timmar. För några timmar senare klarnade det upp, men jag blev blöt när jag plockade smultron, hallon och vinbär till morgondagens frukost. Mums!
      Kram Bosse

  12. Spännande utställning och fina ord av Karin Wiberg. Gillar kaninerna och konsten utanför hallen också. Sånt här ger goa upplevelser och det mår åtminstone jag bra av. Tänk vad mycke det finns att upptäcka. Ha det så gott!

  13. Intressant med kaninerna, samma par (med den omkullvälta) finns även i Kungsan i Stockholm.. nu blir jag ju lite nyfiken på historien bakom det och om det finns fler kaniner runt om i Sverige. Härligt att läsa hos dig och resa genom dina ögon. Ha en riktigt fin juli fina du.
    Kramar från Liv

  14. Nu måste jag helt enkelt ta mig tid! Började läsa om klänningarna två inlägg upp och sen om Pettsson och nu den här fina utställningen. Jag vill ha längre semester!

    Kram och tack för fin resumé!
    Christina

Kommentera

