Dunkers kulturhus; del tre

1
Vi klev upp en våning i den ”medeltida borg” som Kim Utzon skapat. Det innersta ”Smyckeskrinet”, utställningarna, skyddas av en ringmur av kontors – och undervisningsrum. Så smart tänkt av den danske arkitekten. 🙂

2

Vilken imponerande meritlista Camilla Thulin har. Modeskapare av rang, författare och programledare. Undra hur många kändisar som burit hennes skapelser?
Camilla är född 1961 i Nysund. Hon arbetar som kostymör för bland annat Göteborgsoperan och Stockholms stadsteater och har skapat kläder åt många shower genom åren. Camilla är sambo med skådespelaren Johan Rabaeus, som vi såg i Let´s dance nu i våras.

3

Solveig undrade hur det skulle kännas att bära en klänning av Camilla Thulin vid något festligt tillfälle, den här till exempel.

4

5

Själv blev jag impad av Solveigs spontana utrop långt innan hon kunnat läsa på informationslapparna.

6

7

”Titta där är klänningen som Lisa Nilsson hade på konserten kvällen innan bröllopet!”
Vilket bröllop? Vårt? hann jag tänka innan polletten ramlade ner.

8
Vad tycker du? Fint va?

9

10

Vad fort tiden går. Redan elva år sedan.

11

12

13

”Mitt liv har faktiskt alltid bestått av begagnade ting, från bostad, möbler, husgeråd, kläder och hundar till karlar. Själv är jag numera också en bättre begagnad dam i sina bästa år. Så för mig är begagnat en livsstil.”
Camilla Thulin

14

15

Trots att jag själv inte är något modelejon var det en stor upplevelse att se alla de fina kostymerna. Mina bilder är givetvis bara ett axplock av allt som visades upp. Tyvärr fick jag inte använda blixt därför blev flera bilder av dålig kvalitet. Det är bäst du åker dit och tittar själv. 🙂
Dunkers kulturhus ligger väldigt bra till. Nära tågstationen, vattnet och centrum. Missa inte detta nästa gång som du åker till Helsingborg – Öresunds pärla.

52 thoughts on “Dunkers kulturhus; del tre

  1. Vilka fina kläder! De skulle säkert fungera nu också men tyvärr ingick en stenhård korsett för dåtidens kvinnor.
    Vi har besökt Dunkers kulturhus en gång bara.

  2. Vilka fantastiska inlägg om min arbetsplats! Jag blev bara så lycklig när jag läste dem. Och så roligt att ni tyckte om att vara här! Själv känner jag mig oerhört priviligierad att varje dag få vistas i denna inspirerande och lärorika miljö 🙂

  3. Hej 🙂 Tack för att du delar med dig av en massa intressant läsning och fina bilder. Så otroligt fina skapelser. Tänk vilken tid hon har lagt ner på dessa kläder. Helt fantastiskt. Ha en fortsatt fin sommar. Kram Katarina 🙂

  4. Vilka underbara klänningar!!! Den utställningen skulle passa mej, bara lite för långt bort, tyvärr.
    Du får gå in på SVT Play och se och lyssna på mej.
    Heja Wales ikväll!

    • Kan du inte fixa någon ”bussresagrupp” dit? Både du och Camilla verkar vara idésprutor. 🙂
      SVT Play är bra på många sätt och vis. 🙂
      Jag hejade och hejade. Jag gillar inte reglerna med att bli avstängd för gamla synder. 😦 Jag kände att möjligheterna sjönk drastiskt när jag fick reda på att de skulle sakna två tongivande spelare av detta skäl. Men sammanlagt. Vilket gäng. De ska vara riktigt stolta över denna bedrift och jag hoppas de fixar VM-kvalet.

  5. Ja, det skulle jag tycka vara trevligt. Kanske kan det bli en sådan tur någon gång, vem vet.
    Jag är mycket intresserad av vackra fina kläder. Tittar för det mesta på Nobelfesten och Kungliga tilldragelser som visas på TV, nästan bara för att få lite stillnad på mitt lystmäte för vackra ting. Tyvärr har jag inte själv kunnat ha, eller haft möjlighet att få ta på mig en dylik vacker skapelse.
    Dina bilder är visst fina. Vackert alltihop.
    Tack och kram till dig.

  6. Så flotte klær! De passer nok best på kjendiser og lignende tror jeg, og prislappen på de er nok temmelig dyre 😉
    Uansett var det fint å se de!

    Klem fra Marit

  7. Jag nästan skäms, för vi har inte varit och sett den tjusiga utställningen. Vi bor ju i Helsingborg, men det har ju berott på hälsobesvär den senaste tiden. Du har verkligen fångat hennes vackra kläder. Camilla är makalös, när det gäller design.
    Som en liten grej bara. Jag har en väninna, som har haft en butik i Helsingborg. Hon stängde den för snart ett år sen. Hon hade Camillas design i butiken bland annat. Jag brukade fota kläder där och visade fotona på hennes hemsida, som jag skötte. Nu är den ju nerlagd precis som butiken. Hon var ändå 81 år, när hon stängde.

    Sv: Så roligt att mitt bildspel passade in, just när ni var i Helsingborg. För det andra har vi faktiskt varit ute på Råå idag. Kommer rapport.
    Barn kan vara helt förtjusande, när de uppträder. Det har gått några få år sen jag tog filmen.

    Kram/Gilla

    • Du har mycket goda skäl till att denna sommaren inte blivit som vanligt.
      Tack ska du ha. Eftersom jag inte fick ta med blixt blev tyvärr väldigt många av korten som vi tog dåliga. Med dagens moderna kameror gör det inget om man tar några hundra foton. Snabbt slänger man de sämsta.
      Strongt att driva en butik i en stor stad som 81-åring. Hoppas hon har hälsan och kan njuta av andra saker numera.
      Jag minns de fina korten som du tagit från Råå tidigare och vilken fin trädgård dina bekanta har. Vad kul för dig att komma dit. 🙂
      Kram Bosse

  8. Festligt värre, ingen klädsel som passar ”grundlurade gubbtanter”! 🙂 Trevliga att se på men tur att man inte behöver ha dem på sig, prova kunde man ju… 😉
    Kram

  9. Oj vilket härligt inlägg och så vackra kläder. Vilket fantastiskt ställe. Hade gärna besökt denna utställning. Tack för att du visar detta👍🙂 Ha en fin torsdag och solvarma kramar från västkusten 😘

  10. Vackert och vilket arbete som ligger bakom dessa skapelser. Själv har jag njutit spa på väldigt närma håll. Riktigt trevligt Kram Åse

  11. Wow, vilken underbar utställning, och vilka fantastiska kreationer, så vackert. Fina bilder! Får nog skriva upp Dunkers kulturhus på min ToDo-lista 😀

  12. Tack Bosse för att du visar dessa fantastiska kläder. Gillar att vackra kläder vårdas och återanvänds. Ofta bra kvalité som håller länge. Hade gärna velat se denna utställning på plats men tack vare dig fick jag ju vara med. Ha en skön torsdag och solvarma kramar 🙂

  13. Åh, detta är helt i min smak. Camilla Thulin tycker jag är häftig. Hon har skapat så mycket vackert! Och jag tycker hennes tankar om kvinnnor, åldrande och annat är sunt. Jag ser både henne och Johan Rabeus då och då här på Söder, de bor i närheten och hon är alltid elegant.
    Hoppas utställningen är kvar i sommar så att jag hinner med den.
    Tycker att dina bilder blev bra utan blixt, kanske fick de nu en mer naturtrogen färg.
    Tack för titten!
    Kram från ett sommarvackert Stockholm och fotboll. Hejar på Wales!

    • Det verkar vara en mycket klok kvinna. 🙂
      Det kan jag tänka mig. Undra hur många kändisar du ser på en vecka när du är på hemmaplan ett. 🙂
      Tyvärr fick jag slänga väldigt många foton. Men detta är bara ett smakprov. Bäst är det alltid på plats. 😀
      Synd att fotbollssagan Wales tog slut. Tänk om Wales och Island hade mötts i en final. Det hade varit något att smälta för de stora länderna. 🙂
      Kram Bosse

  14. Tack för tipset! Dunkers har många fina och intressanta utställningar och denna vill jag se. Tidigare arbetade yngsta fröken på turistbyrån där men nu väntar nya utmaningar.

    Kram

    • Då kan du inte slå två flugor i en smäll längre. Jag tänkte på dig och henne när vi gick in i Turistbyrån som ligger perfekt i lokalerna. Så borde fler Turistbyråer ligga. På något liknande sätt.
      Livet består av många utmaningar och val.
      Lördagskram
      Ps. Vi startade i morse i solsken. När vi nådde Höllviken vräkte det ner. I rondellen vid väg 100 var det en rejäl bilkö på grund av hästarna. Då vände vi skutan. 😦 Ändå blev det trevligt och bra. Ibland får man tänka om. Välja en annan stig. Eller väg. 😉

  15. Wow, vilka skapelse!
    Jag är inte så mycket för Vintage men tror mest det handlar om att jag inte kan. Men å andra sidan så bor jag i huset vi själva byggde, nytt, mina hundar är ”nya”, köper helst nya möbler så jag vet vart de varit innan och så kan jag fortsätta. Har dock inte råd med nya bilar då där kör vi med second hand, haha.
    /P

    • Den utställningen tog mig med charm. Mycket intressant att läsa om hennes skapelser och annan bakgrund. Annars var det Sven Nordqvist som drog dit mig i första hand.
      Vi har alltid bara köpt second hand bilar förr. ”Den lilla blå” var vår första nya bil. 🙂

  16. Verkligen häftigt. Tror inte att jag skulle känna mig särskilt bekväm i dem om jag fick chansen…möjligen om jag fick stå på en scen och spela teater för att kunna leva mig in i en roll. Kan tänka mig att det var kul att få se denna utställning. Nu har jag äntligen semester och ska ge mig tid att läsa bloggar som det har blivit så dåligt med sista tiden. Dessutom har jag ju Bosses roliga sommartävling som jag inte vill missa. Visst har jag hela Juli på mig? Vi har en stor sol som värmer oss trots att det är lite väl blåsigt. Ha det gott och njut av sommaren och alla små äventyr.
    Kramelikram från badtanten Norr om Dalälven

    • Du hade säkert passat bra i en fin klänning/kostym på scen i en fars eller komedi. 🙂
      Hoppas du får en härlig semester.
      10 augusti är sista dagen. Jag ska försöka komma ihåg att lägga in länken då och då så ni slipper leta bakåt för lååååångt. 🙂
      Kram Bosse

  17. Hejsan, vilka fina utställningar, museum du varit på. Så kul att åka runt ich kika på sådant, förra året besökte vi en gammal lantaffär på Öland. Fick smaka ostar, vilka ostar. Ha det fortsatt vara, kram

  18. Å du……vilket ögongodis, och dessa klänningar ÄR ju klänningar jag bär till vardags. Nä skämtåsido men……..nog skulle jag allt vilja bära nån av de alla skönheter du visar upp. Vet du…..när jag var liten ville jag bli drottning, och det var bara för att drottningar fick bära så många vackra klänningar…och klänningar har jag alltid gillat.

    HÄÄÄÄRLIGT och intressant inlägg för en som är klänningsgalen…..JO…du läste rätt. Jag är inte bara bilgalen…blomgalen…..spexgalen….jag är klänningsgalen åxo haha.

    Näpp…ska sluta tramsa nu innan nån polis kanske tar mig i örat. Undra föresten om det finns ”Bloggpoliser”. Har funderat lite på det…..hmm….

    BUSKRAM från TantGlad spexare som alldrig kom in på teatern fast hon ville

    • Jag förstår att du inte höjer något ögonbryn för dessa vardagstrasor med tanke på vilka blåsor du har till vardags. 😀
      Jag vet att hela du är GALEN och jag har en stark känsla av att vi är lite släkt med varandra du och jag. Mitt förra jag var kanske för mycket crazy.
      Synd du att du varken blev drottning eller kom in på teatern. Eller är du säker på att det är försent? Jag tycker inte du ska ge upp de drömmarna. Vissa saker får man vänta på lite extra länge innan de slår in.
      Skräm mig inte med bloggpoliser. Hoppas att man får ett gult kort först innan det röda och hoppas det inte finns något mörkt bloggfängelse med celler utan humor men tätt med bloggråttor.
      Buskram från Bosse

  19. Den utställningen vill jag verkligen se! Vet dock inte om jag hinner få in det i almanackan så jag tackar för att jag fick följa med här på din resa.
    Det är något visst med klänningar och vackra kläder överhuvudtaget!

    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kramar från Christina

  20. Oj, så mycket vackra, stilfulla och välarbetade kläder – men det är ju Camilla Thulins varumärke känns det som. Hon är suverän, tycker jag och har så kloka åsikter.
    Kram!
    Gigi 🙂

Kommentera

