Ekologiskt sedan 1996

Andra nedslaget i denna nya kategori, Österlens bästa fik.

1

Här sitter ena halvan av Mandelmanns och tar emot oss besökare. Marie och hennes man Gustav har precis öppnat trädgårdarna och fiket för säsongen 2016.

2

I år är det tjugo år sedan de startade upp ett jord – och skogsbruk på Österlen där allt är ekologiskt sedan 1996. Jag läste i Österlen-Magasinet att TV4 håller på att spela in en ny serie om familjen Mandelmann som ska visas våren 2017. ”Vi bygger och svetsar, odlar och lagar mat, gnabbas och vänslas, ja allt mellan himmel och ekologisk jord. Vi är ena stunden på en mjölkpall för att i nästa ta plats vid ett dukat festbord” säger Gustav och Marie i tidningen. ”Vallhunden Saffran, nyblivna mjölkkon Snöflinga och Bruna hönan är givetvis med i scenerna”.

3

Det är naturligtvis självhushåll som gäller. Det går att köpa en bok om detta. ”Självhushåll på Djupadal”. I gårdsbutiken kan man köpa lite av varje. Vi var ju där första dagen och då hade det antagligen inte kommit igång helt och hållet och därför var det lite tomt på hyllorna.

4

5

5b

En stund senare ser vi Marie i trädgården. Van att byta syssla när tids ges.

6

Det är en härlig kontrast från den hårt trafikerade asfaltsvägen som vi precis lämnat för att krångla oss in på en slingrande grusväg med ont om plats för möten.

7

8

Solveig tog täten in i äventyret.

9

10

Undra vem som bor i detta huset?

11

12

Den här lampan blev vi förtjusta i.

13

Dörren in till FÖRR och NU.

14

15

Den långa kön till beställningen försvann under vår promenad i omgivningen. Det inhandlade smakade magiskt gott ❤
Det fanns väldigt många olika ställen att slå sig ner i trädgården. Det gällde bara att balansera kaffet i kopparna innan man bestämde sig för var det var bäst att sitta. Sedan kunde man njuta av både det ätbara och allt sevärt runt omkring.

16

Undra var Marie var nu? Körde traktor, spelade in en scen till TV4 eller satt gömd någonstans och skrev på bok nummer två. 🙂 Jag tror att hon satt och njöt på en hemlig plats, efter att ha lagt in nytt snus. 🙂
17
Den lilla Blå var smidig att ha på den smala grusvägen när vi gav oss vidare mot nya äventyr…

Betyg: 4/5

50 thoughts on “Ekologiskt sedan 1996

  1. Jag gillar Madelmanns det är på något vis en blandning av då och nu. Kram Åse
    PS hoppas du fått sova i natt trots Tors framfart

  2. Vilket härligt ställe.Lampan tyckte jag också om. Det där med ullen var ett bra tips.
    SV:..Alla småbarn är söta
    Joo jag hade ett rejäl åska i natt så att rutorna skallrade.
    Glad att jag inte har löständer 🙂
    Ha en bra måndag! 🙂
    Kram!

  3. Där skulle jag trivas…kanske inte på utedasset förstås. Jo.. förresten det var fint det med. Beundrar människor som gör verklighet av sina drömmar.
    En liten fundering…visst hade du en liten tävling i sommar där vi skulle ta lite olika bilder bl.a. Men jag hittar ingenting om den nu? Är jag blind eller kanske lite trög så här i sommarvärmen. Ha nu en bra vecka med många nya äventyr.
    En solig kram från mig.

  4. Tack,för din kommentar.Jag tyckte att utedasset var häftigt,rent o snyggt,roligt att de har sparat
    Förr o Nu.”Jag sitter gärna där i mina egna tankar,tills en annan på dörren bankar”
    Vi hade nämnligen utedass i sommarstugan Beddingestrand i min barndoms somrar.
    Önskar dig en fortsatt fin sommar.
    Mvh:Ingrid

  5. Tänk att man kan vara så ”annorlunda”! Alla jag känner ”bara älskar Mandelmanns” och jag gillar det inte alls. Varken TV-programmen därifrån eller gården. Vet inte varför, men jag tror att man har för många minnen av sånt här gammalt när man fått några år på nacken. I och för sig har jag inget mot ekologisk odling m.m. men det behöver inte se så skräpigt ut…..
    KRAM
    Susie

    • Det är alltid intressant med olika åsikter. När jag skrev ny serie syftade jag på premiärsäsongen som kommer våren 2017. 🙂 Vem vet. Den kommer kanske att konkurrera ut Ullared. 🙂 Jag tycker TV4 ska göra en liknande serie hemma hos dig. Susies Trädgård.
      Kram Bosse

  6. Så mysigt och vackert! Tack för vackra bilder och en fin beskrivning. Tror absolut att jag skulle trivas här.
    Stor kram!
    Har nu vidgat vyerna norrut över helgen.

    • En stor kontrast mot den täta sommartrafiken en bit bort. Vi kommer att ”jaga” vidare mot andra ställen som platsar i kategorin. Minst en fyra i betyg. 🙂 Minst tre ställen tror jag kommer att ta en plats. Sedan ser jag fram emot överraskningar.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  7. Vilket härligt ställe, och intressant att dom la ull i trädgården, något som jag aldrig hört talas om. Fina bilder! Ni verkar trivas med den nya bilen 🙂

    • Då står det 1-1. Så du är glad att ni valde Kapellet och inte gifte er här? 🙂
      Om jag bara skulle betygsätta kakbiten jag åt skulle jag gett en femma. 🙂
      Jag tror jag vet var jag kommer att dela ut nästa femma, högsta betyg. Men det beror på många faktorer.

    • På sommaren poppar det upp många ställen som tävlar om besökare. Detta kommer säkert att få ett ännu större uppsving nästa sommar när serien har sänts i TV4 på våren. Jag uppskattar att transportsträckorna på Österlen är precis lagom långa.

  8. Nämen vilket underbart TantGlad-ställe. Älskar ju blommor.
    Hmm…….undra vad som hände damen på stolen? …..hoppas inget trädgårdstroll tagit henne. Du..Bosse…..skynda dig och sätt dig där. Du kan ju leka Ferdinand en stund. Fanns det nån ek i närheten?…
    Nu vet jag….hon som satt på stolen står gömd i nåt hörn och räknar till 100….hon vill leka kurragömma med dig. Hon har ju massor av träd å buskar att gömma sig bakom, och du gillar ju lekar Bosse-bus.

    Nu ska jag gömma mig för gubben min. Det regnar ute, och jag ser genom fönstret att han vill ha hjälp med nåt…….i det här vädret?? Regnet står som spön i backen.

    Jag måst skynda mig nu.
    Hejhej å kramkram

    • Vilken bra idé du kom. Vi borde ha en bloggträff där vi lekte kurragömma. Alla som blir tagna bjuds på fika i trädgården. Den som åkte först blir inlåst på toan .. .när nu ska jag vara snäll.

      Hoppas du lyckades gömma dig på ett bra ställe, eller väntade tills det slutade regna och plötsligt dök upp och undrade vad han ville. Tänk om det var något roligt han ville ha hjälp med. Blåsa upp ballonger, blåsa såpbubblor, bygga sandslott. 🙂
      Kram Bosse Bus

  9. Wow … vilket fantastiskt ställe! Fina bilder och lockande text – du borde få rabatt vid nästa besök! Fantastiska människor som driver detta!
    Har läst om Mandelmanns tidigare och tänkt att dit skulle jag gärna åka, men så har det fallit i glömska. Nästa gång vi åker söderut så ska jag absolut försöka komma ihåg det! Får väl knyta en tråd runt fingret eller hur det nu var man skulle göra … eller helt enkelt skriva in det på ”att göra – listan” 🙂
    Kram

    • Jag tror du hade trivts bra där. Gärna rabatt. Bara de inte tycker jag ska rensa rabatterna. 🙂 Jag ser fram emot att se serien till våren. Enligt hemsidan gör de mycket för barn som kommer på besök.
      Det finns några pärlor till som jag tycker ni ska besöka nästa gång husbilen rattas till Österlen/Skåne.
      Kram Bosse

  10. Så härligt ställe du hittat. Måste komma ihåg att titta på TV 4 till våren. Älskar program om hur man kan göra med odlinga o annat.
    Kramar

Kommentera

