Till slut kom pärlan i tomtens sommarsäck

Jag la in ett inlägg den 10 maj med titeln Sommarönskningar till tomten, i kategorin boktips. Min önskan om att träffa på fullpoängare ( 5 poäng) tog tid. Solveig hittade dock en femma ganska tidigt.
Till slut kom den. Boken som höll mig vaken på nätterna. Både när jag sträckläste och försökte sova. Låt oss aldrig glömma denna mörka verklighet i vår historia. Det är så att jag skäms över att vara människa, när jag tänker på denna ondska som fick breda ut sig och få konsekvenser för så många miljoner oskyldiga medmänniskor.

Så länge min bror andas
Det är mörkt, onödigt, rått, krigiskt, trotsigt, fattigt, spännande och mycket mer. Set Mattsson blundar inte för något och verkar vara otroligt påläst.
Den största delen av handlingen utspelar sig runt Köpenhamns ockuperade statsgränser, där motståndsrörelsen jobbar i det dolda.

Jag var mycket förtjust i Set Mattssons tre kriminalböcker/historiska böcker om Douglas Palm. I denna roman flyttas tiden lite längre bak. Intressant att Ilse Pedersen får en betydligt större roll i denna volym och att Douglas Palm får göra ett kort gästspel. Överlag är det kvinnor som spelar huvudrollerna i handlingen. Alla på sitt sätt.

Dessa fyror böcker har landat hemma hos mig. Alla finns med på min nya långa beställningslista.
Själens enkla rum

Jag har läst alla tidigare tretton böcker om Alan Banks. Robinson tog mig med storm med ”En ovanligt torr sommar”. (2001)
Sedan var jag fast, trots att alla böcker inte hållit samma höga nivå. Jag sviker inte mina kompisar. 😉

Den som finner

King kan skriva deckare också. Detta är andra boken om Bill Hodges. Uppföljaren till Mr Mercedes.

Saknar dig

Jag är inte ensam om att gilla Harlan Coben. Hans böcker har sålts i över 60 miljoner exemplar.

Marie Fredriksson

Den här boken ser jag fram emot att läsa av många privata skäl.

Läser du mycket böcker på sommaren?

30 thoughts on “Till slut kom pärlan i tomtens sommarsäck

  1. Det brukar bli mycket böcker, men just nu vet jag inte riktigt vad jag ska läsa. Gissar att det kommer att bli fler ljudböcker istället …
    Bra tips 🙂
    Kram

    • Gillar du inte blädder? 🙂 Lånetiderna här nere är förkortade på sommaren vilket gör det mer stressigt än vanligt. När jag jobbat på bibliotek i inlandet har det varit precis tvärtom. Förlängd sommarlovslån. Så är det att bo i en populär sommartrakt. 🙂
      Kram Bosse

      • Jodå, jag älskar ”blädder”, men när man inte riktigt vet vad man ska läsa och inte har det tillgängligt så är det så lätt med appen i telefonen. Det är bara att leta fram något kul att lyssna på och så kan man göra annat under tiden. Lägga patiens eller promenera t.ex. 😉
        Kramis

  2. Tack!
    Kul med boktips, tror jag beställer en bok till semestern , kommer vi iväg tar jag med den annars läser jag den hemma ,-)
    Fastnade för Harlan Coben ”Saknar Dig”
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Får du inte problem med matsmältningen? 🙂 Jag är inne i en sådan period just nu. Blir bara lite stressad av att de har förkortad lånetid på sommaren på grund av alla turister skulle jag tro. Det går heller inte att förlänga, eftersom böckerna är reserverade. Antagligen har min goda smak spridit sig. 😀

  3. Jag är periodare, men nu har jag sträckläst Ann Rosmans två senaste böcker Mercurium och Vågspel. Väntar bara på nästa, om hon inte har lagt ner författandet. Kramar

  4. Tack för boktips! Antecknade! Fastnade för ”Så länge min bror andas”, har ju många känningar som var med så detta ämne engagerar.
    Marie Fredriksson har jag läst och den tog tid. Var gripande.
    Håller nu på att läsa in en hel del faktalitteratur så tyvärr får skölitteraturen vänta lite. (Har jobbuppdrag..)
    Kram!

    • Jag tror den boken skulle passa dig. Med din kunskap skulle du se styrkorna ännu tydligare. Kanske även se någon svaghet som inte verkar trovärdig. Men Set verkar ha gjort en gedigen research. Är det något hemligt du ska göra? En specialare eller något löpande? Du har kanske fått en uppgift av Lena i Wales. 🙂
      Kram Bosse

  5. Kul som sagt med boktips! Tack!

    En ovanligt torr sommar har jag läst och precis som du tycker jag inte Robinson har kommit upp i samma nivå efter den. Stephen Kings Mr Mercedes ligger i min olästa hög av böcker jag har med mig hit till lantstället. Så jag får ta den före uppföljaren.

    För tillfället läser jag Sarah Waters Hyresgästerna. Hon är en av mina favoritförfattare. Den är på exakt 600 sidor. Rätt maffigt att sätta tänderna i. Fast den jag nyss avslutade var Ken Follets Evighetens rand och den var på dubbelt så många sidor :-).

    • Smart av dig att läsa ettan först. Den var rätt bra inom genren deckare. Tror jag gav den en fyra.
      Jag har börjat tröttna och känna mig stressad av tegelstenar. Stunderna på rygg i sängen börjar bli tuffa. På resor/utflykter vill jag heller inte packa ner dem. Inte på bekostnad av någon matbit. 🙂

  6. Tack för boktipsen, nån av dom skall jag försöka få tag i när jag returnerar högen med sagoböcker som Ebba lånade på biblioteket i Nykarleby. De två senaste veckorna har jag läst sagor i mängd och massor.
    Nu är det så tyst och tomt i huset för Lerum gänget åkte hem igår men om mindre än två månader ses vi igen.
    Sommarkramar
    Ps sandinlägget kommer snart.

    • Det skulle kunna bli en krock om du går från sagoböcker till de böckerna jag hade med. 🙂
      Jag förstår att det blir tyst. Samtidigt brukar det för mig kännas så overkligt när vi haft längre besök. Efter några dagar är det precis som de inte ägt rum. Då gissar jag på att det är du som åker till Sverige nästa gång.
      Jag ser fram emot det inlägget. 🙂
      Mittisommarenkram, 15 juli.

  7. Jag älskar böcker. Önskar jag kunde läsa lite snabbare bara så jag hann med fler. Det finns ju sååå många man vill läsa. Och du kommer med ännu mera tips 😉 Tack för det 🙂
    Ha en makalöst bra fredag.
    Kram Petra

  8. Jag läser mycket böcker på sommaren.
    jag läser mycket böcker på hösten.
    Jag läser mycket böcker på vintern.
    Jag läser mycket böcker på våren.
    jag läser mycket böcker….
    (råkar just nu ha 4 på gång samtidigt…)
    Personalen på mitt bibliotek undrade alltid när mina barn var små,hur jag hann läsa så mycket..Men vadå det finns ju kvällar och nätter…Och toabesök 😉

    • Jag tror vi delar samma intresse. 🙂
      Det gäller att utnyttja de tjugofyra timmarna på dygnet. För mig varierar det. Ibland läser jag flera under samma tidsperiod och har inga problem med att hålla isär handlingen och personerna. Vilken genre det är spelar också in.
      Personalen på ditt bibliotek borde vara tacksamma för dig som kund. Det enda ”jobbiga” med ”sådana” besökare och låntagare är om bokbeståndet eller biblioteket är begränsat av ex. anledningen liten filial, besparingskrav. Då är det inte lätt att kunna locka med nytt. 🙂
      Ljudböckerna käkar upp en stor del av kakan/pengarna. Framåt höstkanten är beloppet för inköp redan uppnått hos alltför många. 😦
      Hoppas ni har mer än en toalett. 🙂

  9. Jag har laddat med en massa böcker som jag fick köpa för en otroligt billig penning på Adlibris.
    Fyra fantastiska böcker valde jag ut och betalade bara 100 kronor för hela paketet! Det är lycka!
    Förra omgången gjorde jag likadant och än har jag inte hunnit med alla … det är så mycket som drar i mig. Men nån gång ska jag sitta i min egen vrå utan att bli störd och bara läsa. Jag tror det blir utomhus på den nya altanen! 🙂

    • Adlibris sommarreor är inte så dumma. Bra klipp du gjorde. 🙂
      Vi har inte plats för fler böcker. Istället har vi gjort oss av med flera hundra böcker sedan vi flyttade hit. Nu blir det mest reservationer på bibblan.
      Jag behöver verkligen den där egentiden då jag får sjunka in i en bokhandling och slippa tänka på alla måsten. Vilken fin altan det har blivit hos er. 🙂 Hoppas ni får många härliga stunder där.
      Sommarkram Bosse

  10. Tack för boktipsen, det är alltid roligt 🙂 Just nu läser jag Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer, och dessutom har jag beställt ett helt gäng e-böcker på Adlibris, tycker det är rätt smidigt att läsa i mobilen. Kram Susan!

    • Fast en av dem avslutade jag relativt snabbt. Var alldeles för plottrig. 😦
      Vilken låååång titel. 🙂
      Imponerad att du kan läsa en roman i en mobil. 🙂 Själv vill jag använda fingrarna och känna papperet mot dem. Jag har alltid älskat att hålla i en bra bok. Den blir som en nära vän under några dagar.
      Lördagskram Bosse

  11. Böcker kan jag inte vara utan. Nu läser jag Mons Kallentoft Eldjägarna gillar hans böcker. Har haft en period med mycket läsning eftersom vädret inte har varit bra.
    Söndagskra Anki 📖📕📓

Kommentera

