Sex mil hemifrån; etapp åtta, del två

1

Vi fortsatte vår tur ”Sex mil hemifrån” från Fulltofta och nådde näset mellan Västra och Östra Ringsjön. Målet var att äntligen få uppleva ”Ringsjöns pärla” på nära håll. Bosjökloster gör skäl för smeknamnet. ❤

2

En av tiotusentals växter/blommor som ägarna låter oss få glädje av. Familjen Bonde driver Bosjökloster som öppnade för allmänheten 1962.

3

Ingen vet riktigt exakt när Bosjökloster grundades. Forskarna förmodar att det var på 1080-talet som Benediktinerorden började uppföra nunneklostret.

4

Här är ”portalen” till Borggården.

5

Det finns några statyer på området.

6

7

Visst är den mäktig och spännande, den tusenåriga eken? Tänk om den kunnat berätta om …

8

Denna plätt på jorden upplevde vi som en riktig oas. Slottet, kyrkan, trädgårdarna, slottsparken, utsikten m.m. Vi promenerade mycket, åt lunch, fikade, satt och njöt. Jag vågade inte testa linbanan som antagligen bara var för barn. Små barn. 😉

9

Solveig lyckades fånga sin gubbe genom lusthuset.

I Slottsparken håller mini Shetland, ponnys, alpackor och getter gräset klippt. Smart ordnat.

10

Stick och köp dig en egen glass. Eller ta på dig de blå solglasögonen. 🙂

11

Här fångade Solveig två gubbar. Vad ska hon ha alla gubbar till?

12

En bänk att samla gratis energi på.

13
Här är det vita klostret sett nerifrån sjön. (Vad svårt det var att välja bild till bloggen)

14

Det stod i en broschyr att det gick att låna en roddbåt och sticka ut på Ringsjön.

15

16

I ”Butiken i Röda huset” fanns vackra ting till hemmet och exklusivt tillverkade kläder för den köpsugne. Vi kände igen fina porslinsdekorer från tiden när vi drev Lidéns Samlingsmuseum på Bjärehalvön.

17

Det fanns många fina motiv/detaljer att plåta.

18

Synd att min favorit CajsaStina inte skulle framföra ”Visor från när och fjärran” idag. Vilken vacker plats att framföra en konsert på.

19

20

Det fanns utställningar att ta del av. En av dem var ”Glasklart” av Aino Gate, Astrid Gate & Micke Johansson.

21

En annan tidsepok tog vid, i ett annat hörn av slottet. I klostervalven satt nunnorna och åt. Hänsynsfullt gick jag tyst förbi och gav inga ljud ifrån mig när jag glömde böja på huvudet vid den låga ingången. 🙂

22

Dags att ta farväl och smälta alla behagliga intryck. Jag förstår att de anordnar bröllop, fester, middagar och konferenser på Bosjökloster. Det skulle vara spännande att åka hit under de andra tre årstiderna och jämföra. Tänk vad mycket det finns att se, bara genom att åka sex mil hemifrån. 🙂

Fast text:
Solveig kom på en idé våren 2015 som jag snabbt nappade på. Vi bestämde oss för att nollställa trippmätaren och åka iväg sex mil hemifrån och sedan vända bilen. Några önskemål har vi förberett, andra får dyka upp spontant längs med de skånska vägarna. Om du vill läsa om förra årets fem resor är det bara att gå in på kategorin ”Sex mil hemifrån”. Detta var tredje resan 2016.

 

 

 

30 thoughts on “Sex mil hemifrån; etapp åtta, del två

  1. Tack för änne en vacker och väldigt trevlig njutflykt! Så mycket vackert att se här omkring!
    Jag inser genast att även jag lätt kunnat tillbringa en dag här på Bosjökloster. Och helst i vackert väder förstås.
    Underbara bilder och härlig info som gav mig mycket.
    Jag förstår att Solveig samlar på olika saker och även har glädje av det. Och dessa ”blå gubbar” som då och då dyker upp förstår jag ligger henne extra varmt om hjärtat.
    Önskar er en fin måndag från ett soligt Stockholm.
    kram!

    • Tänk alla gånger som jag hört talas om detta kloster och aldrig varit där. Det blev en riktigt fin sexmilatur. 🙂 Vädret är viktigt. Denna gång åkte vi åt rätt håll. På hemmaplan var det betydligt kallare och sämre väder.
      Hon får allt stå ut med sin gubbe ett bra tag till. Han är seg. Dock händer det att hon hör honom gnälla över sina skavanker. 🙂
      Tack ska du ha. Vi fick en halv familjedag med våra tjejer igår. De dagarna är numera lätträknade.
      Kram Bosse

  2. Vackra bilder som vanligt. Men måste erkänna att se gubben där bakom lusthuset, var jag tvungen att förstora bilden och zooma så mycket det gick för att se 😂. De andra gubbar i glasögonen var en aning lättare 😄

    • En gång när vi varit på en Västkustresa och besökt flera gamla vänner gjorde vi ett försök på hemvägen. Vi tänkte överraska dig en kort stund med en blomma och en kram. Jag hade en lapp i fickan med adress och hur vi skulle köra. Tänk att vi körde vilse i din stora ort. Till slut fick jag ge upp eftersom vi hade en tid hemma att passa.
      Hundar och småbarn brukar trivas ihop.
      Kram Bosse

  3. Så vackert, ja tänk vad mycket fint som finns 6 mil ifrån ,-)
    Så himla bra idè av Solveige! ,-)
    Härliga bilder, mycket vackert.
    Gillade de blå glasögonen med två gubbar ,-)))
    Jag håller själv på och fotar så ,-)
    Då hade jag fel i min gissning, jag trodde ju Falsterbo, men det här smällde ju lika högt, fint väder ser ni ut att ha.
    Ha det fortsatt jättefint
    KRAM Primrose ,-)

    • Jag såg de där brillorna i muren och bad Solveig ta kort på dem. Då upptäckte hon det häftiga och bad mig stå kvar. 🙂 Det är roligt att hitta smådetaljer och leka med kameran. Du som är proffsig på det där kan säkert hitta motiv överallt.
      Undra om vi kommer till Skanör och Falsterbo denna sommar. Det brukar vara ett måste. Underbara platser båda två.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Så mycket vackert det finns att titta på vid Bosjökloster. Där kan man nog strosa ganska länge och bara njuta.
    Kram,
    Gigi 🙂

  5. Kul grej det där med 6 mil hemifrån. Tänkte på dig häromdagen när min dotter och jag åkte till Ales Stenar och jag upptäckte att det var ungefär 6 mil dit.
    Bosjökloster är vackert, dock länge sedan jag var där.

    Ha det gott!
    Kramar

    • Vilket härligt inlägg som du lagt in på bloggen. Kul att alla i familjen var med. 🙂 Det verkade spännande att åka över från ön till ön. 😉
      Jag förstår att du uppskattar ett sådant ställe som Bosjökloster.
      Kul att du tänkte på mig.
      Kram Bosse

  6. Åh, vilken trevlig tur! Hur har vi kunnat missa denna pärla? Fast jag har ett svagt minne från någon skolutflykt en gång i forntiden. Om jag nu inte minns helt fel vilket kan kan hända även en som har koll 😉

    Kram och trevlig kväll!

    Hur är det med postgången förresten 😉

    • Då på forntiden uppskattade jag inte samma saker som nu. Antagligen var det något bus eller någon söt tjej som lockade mer än blommor och kloster.
      Förr hade jag superkoll på många saker. Tyvärr börjar det bli alltför många sprickor i fasaden. Namn är en sådan sak. Tur jag skriver dagbok. 🙂
      Tack ska du ha .
      Kram Bosse
      Ps. Det var stiltje några dagar, men igår dök det upp tre kort och jag vet att fler är på väg. No. Inget än så länge från Znogge. Beror säkert på att du skickade det med flaskpost. 🙂

  7. Härlig utflykt till Bosjökloster, jag var själv där en runda i våras, och då testade jag minsann linbanan, och den höll 🙂 Provade även styltorna, och dom gamla takterna satt fortfarande i, kul. Härliga bilder ni bjuder på 🙂

    • Då fick du såklart se andra blommor. Jag gillar att åka sådan typ av linbana. När vi var där var den upptagen av turistbarn. Styltor såg jag inga. Var de så höga att du nådde toppen på den gamla eken? 🙂 Aha. Var du redan som barn en baddare på aktiviteten.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

      • Det var en del tulpaner när jag var där, dock blev det inte så många bilder tagna den här dagen. Besökte en av mina bloggvänner i Skånelandet, vi hade aldrig träffats tidigare, så det var roligt. Hon hade förberett ett par utflykter den här dagen, en av dom var just Bosjökloster och den andra var Fulltofta Naturcentrum, där fanns en trädpromenad som var väldigt fin 🙂 Dock blev det inte så mycket fotande, vi pratade mest, och jag fotar nog bäst och mest när jag är själv. Sommaren när jag var 12 år spenderade jag med ett par av mina kusiner, och då lärde jag mig gå på styltor, och jag och ena kusinen gjorde inget annat den sommaren. Vi gick ”långpromenader” med styltorna, gick till kiosken och handlande, och vi fick inte kliva av styltorna, vi var riktigt grymma på styltgång då 😀

      • Vad häftigt att vara så duktig på styltor. Den sommaren kommer du/ni aldrig att glömma. Då förstår jag att du blev sugen att se om takterna fanns kvar. Det man lär sig som barn ordentligt brukar finnas där långt inne. Sedan beror det på vad det handlar om. 🙂
        Festligt att din bloggvän valde nästan samma som vi. Jag såg på deras sida foto från trädpromenaden. S var där med lågstadiet förra månaden.
        Inte så konstigt att du inte fotade så mycket den dagen. Det får du ta igen en annan gång.

  8. Vilken mysig och härlig utflykt. Jättemysigt och intressant och tack för ditt HÄRLIGA inlägg med bilder å text.

    Ps. Nu har jag gjort min sommarläxa, så du kan kika in hos mig.

    Kramkram

  9. Hej Hej 🙂 Vet du att mjölkörten och rallarrosen även kallas för alamunken? 🙂 Det säger vi här i Jämtland. Tack för alla fina bilder du bjuder på från era utflykter. Ni ser ut att ha det mycket trevligt. Och tack för fina kommentarer på min blogg. Det uppskattas ska du veta. Kram Katarina 🙂

  10. Som vanligt en fantastisk bildvisning👍👍😀 min mans favorit också, Cajsa Stina, synd att du fick missa henne. Tack för titten hos mej och dom fina kommentarerna, kraam

  11. Vilka bra tips man får på smultronställen. Härligt inlägg med både lekfullhet, allvar och naturbilder.

    Gillar även den häftiga statyn. Cajsa-Stina Åkerström såg jag här på Vaggerydsdagen för några år sedan. Hon sjöng jättebra och hade ett fint uppträdande. Härligt att den gamla eken får stå kvar

    Ha det bra
    kram
    Malin

Kommentera

