En ko till kaffet

Fjärde nedslaget blev på en plats som vi blev begeistrade av förra året, när de öppnade för första gången.

1

Under en av våra ”Sex mil hemifrån” förra året hamnade vi på ett nyöppnat gårdsfik som vi läst om i tidningen. Det häftiga namnet var ”En ko till kaffet”. Detta härliga ställe ligger utmed väg 11, mellan Lunnarp och Smedstorp, och har öppet några intensiva veckor på sommaren.

2

Mikael Palm är en av ägarna. Precis som förra året stod han bakom disken.
Både Mikael och Anna Lindholm är konditorer i botten och satsar på ekologiskt så mycket som möjligt.

3

Anna stötte jag på när jag gick runt och plåtade. Hon var lika sprudlande glad som förra året. Otroligt att hon mindes mig. Vilken blick för spelet. 🙂
”Det är väl du som har en blogg och skriver om sex mil hemifrån?” sa hon direkt.

4

5
Frestelserna ligger där och väntar bakom disken. Det går utmärkt att välja att sitta inomhus eller någonstans utomhus. Den som vill kan till och med välja ett bord ute i hagen bland korna.

6

7

8

Denna gång var hela familjen Lidén med. Alla tre kvinnorna tyckte att det var den godaste chokladtårtan som de ätit på ett fik. Surdegsbullen var också riktigt god. Solveig drack kaffe från koppen med dekoren ”Mormors rosor”.
Jag gillar upplägget med att besökarna väljer sin egen favoritkopp. Själv vill jag gärna ha en tunn kopp istället för en tjock mugg.

9

10

11
Jag är svag för de små detaljerna som förhöjer helhetsintrycket och som jag sedan bär med mig hem. Jag tycker duon har lyckats med denna för mig viktiga uppgift. 😀
12

Inte bara ”kossor” finns i närheten. Hönor såg jag lite överallt. Kul inslag. Jag och Jennifer gick faktiskt in till ”kossorna”. Jennifer plockade lite gräs, men de fyrbenta var för blyga. Jag som hade hoppats på den där kanonbilden.

13

14 Vi återkommer gärna en tredje säsong. ❤

Betyg: 5/5.

15
I ett hörn såg jag detta projekt. Antagligen hade bloggarna tagit paus och satt sig i växthuset för en snabbfika. Jag tyckte mig skymta … 🙂
 

36 thoughts on “En ko till kaffet

  1. Tack för alla trevliga utflykter jag (vi) får hänga med på. Nu har jag läst ikapp alla dina inlägg. Det blev lite hipp som happ med ”datatid” när barn och barnbarn var på besök och efter det tycker jag att jag bara flängt runt.
    Solskenskramar från ett somrigt Grisselö.

  2. Tänk så mycket trevliga ställe det finns i ens närområde, och mycket gofika såg det ut att vara också, mums 🙂 Tror du inte bloggaren höll sig undan när hen upptäckte att du va nära att avslöja sandprojektet, hi hi 😀 Tack för ännu en trevlig utflykt! Soliga kramar från Susan!

  3. Oj vad mycket godsaker det fanns där ! Kul att hon kände till din blogg. Du anstränger ju dig ordentligt för att göra fina inlägg och då är det kul med bekräftelse

    • Det är alltid trevligt när personer vågar satsa på något nytt. Paret har säkert fullt upp med annat under resten av året.
      Jag blev riktigt paff. Antagligen är jag ökänd utan att veta om det. 🙂 Positiv bekräftelse behöver vi alla då och då. Det är i den vi orkar hämta ny energi. Bäst är det när den dyker upp oväntat. Gärna när det blåser motvind i livet.

  4. Du har verkligen förmågan att se de saker som i andras ögon skulle vara obetydliga!! Det skulle vara så kul om ni gjorde en utflykt i mina hemtrakter!
    Jag skulle älska att läsa er beskrivning av den resan!! Vad skulle ni se, som jag aldrig sett? 😀 :O

    • Du må tro att jag gärna skulle vilja återse de trakterna som jag minns med välbehag. Umeå kommer alltid att vara nummer ett för mig av städerna i Sverige och berget och sjön en bit norr ut älskade jag. Det var därför jag lät Tavelsjö få en liten plats i min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. ❤
      Det är så lätt att bli hemmablind. Jag ha lovat mig själv att det inte ska hända. Vi har bott här i fem år och fortfarande känner jag mig som en turist som njuter av smörgåsbordet. 🙂

      • Jag måste verkligen försöka få tag på din bok och läsa den! Jag brukar gilla att läsa böcker, men nu är jag inne i en period där jag inte förmår mig att läsa på papper alls?!
        Jag har två böcker som ligger och väntar på att min bokläsarlust ska komma tillbaka. 🙂

      • Bokläsandet går ofta i vågor. Dessutom finns det så mycket nu förtiden som drar. Inte minst sociala medier tar mycket av tiden för många. 🙂
        Längst upp på min blogg, under Headern (Gotlandsbilden) finns ex. recensioner & läsarkommentarer om ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. De flesta böcker har vi sålt via bloggen (Köp bok/köp böcker). Det är ex. en riktig förlustaffär att sälja till bibliotek.

        Idag har vi en underbar solig sommardag. Hoppas du har det fint där uppe också.

  5. Gaaahhhhh … du frestar både med det ena och det andra. Mest blir jag sugen att låna en bil och bara köra runt. Jag hoppas den dagen kommer snart, med vackert väder. 😊

    • Det finns så många pärlor på Österlen som bara ligger och väntar på dig S. 🙂
      Sedan ska det såklart helst vara ”rätt” väder. Denna sommar har varit lite väl mycket varierande från stund till stund. Fördelen med bil är att det går att lasta in olika sorters kläder. Känner man för att gå in på ett bröllop tar man på sig … kanske menade jag inte riktigt så. Fingrarna blir lite busiga ibland. 😉 Någon viskade om att det fina sommarvädret är på väg.

  6. Man går ju upp i vikt bara av att läsa din blogg…:-) 🙂 🙂 p.g.a all den goa fikan du visar …. Det är mysigt med gårdsfik…Men gå in till Kossorna skulle jag aldrig göra…..Jag har väldands respekt för dessa djur… 🙂 Försökte trotsa min fobi en gång ,och gav mig upp mot ett röse i ett naturreservat här hemomkring…Det skulle jag aldrig gjort …för hux flux stod det ”tusentals” kor och omringade röset …fnyste och lät allmänt tjuriga…Jag hörde nog att de sa …Här ska du inte komma och störa…Gå hem med dej !!!! Och det gjorde jag !!!!!….Men jag kan avslöja att jag lurade kossorna en annan gång …Jag smög upp tll röset,när de var i en annan del av naturreservatet…Men det vet de inte om 🙂

    • Du måste kombinera med att motionera på olika sätt mellan fiken. 🙂
      Detta var en ”mix” av kalvar och kvigor och de var mer rädda för oss. Jag trodde att Jennifer skulle kunna fresta en av dem med gräs, men tyvärr fick jag inte den bilden.
      Jag har också respekt för sådana situationer och brukar ha respekt när jag har tvingats gå igenom hagar med ex. cykeln. Det var en utländsk kvinnlig turist som blev attackerad av en ko vid Ale Stenar för något år sedan.
      Vad smart du var. Där lurade du allt dem. 😀

  7. Ännu en härlig resa som vi fått vara med på tack vare dina fina bilder och humoristiska text! Tack!
    Det finns mycket att upptäcka inom sex mil … det är helt klart! Ha en fortsatt fin sommar med många trevliga utflykter hela familjen! Kram på er alla! ❤

    • Du hade säkert trivts bra både där och stället som jag inte lagt in ännu, men som vi var på i lördags. Synd att ni inte bor lite närmare.
      Tyvärr lär det dröja innan båda tjejerna är lediga samtidigt. Tur jag och Solveig har hunnit vänja oss med tvåsamheten.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse ❤

  8. Vilket hemtrevligt café och vad fina kakor och koppar de bjuder på. Kul dessutom att bli ihågkommen. Har jag vägarna förbi stannar jag nog till och smakar den där chokladkakan som ser så delikat ut på bild.

    Önskar dig en fortsatt finfin dag!
    Kramar

    • Jag gissar på att du hade gillat stället skarpt. Kanske hade du kunna tänka dig en konstutställning med komotiv i ex. växthuset. 🙂
      Det tycker jag du ska göra. Den var magnifik. 🙂 Det vet jag för jag tog ett smakprov som det fortfarande pratas om. 😉
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  9. Ser hur bra ut som helst. Dit vill jag definitivt åka! Namnet En ko till kaffet, så bra det också. Spelade de inte Östen med Restens låt Ge mig en kaka till kaffet :-)?

  10. Vilka härliga ställen det kan finnas kring vår egen hembygd. Kul att få se några av dina och fina bilder har du tagit. Nu har jag länkat till dig och två bilder har jag tagit på sommarläxan:). Hittade inte inlägget som jag länkade till förra gången.
    Kram gun

  11. Ännu ett härligt utflyktstips … synd bara att det inte går in under sexmilsgränsen hos mig 🙂 Tror att jag också skulle gilla det här fiket.
    Ha det gott!
    Kram

  12. Mysigt. Riktigt mysigt. Att hitta sådana där små fik lite här och var det är något jag gillar. Trevligt och personligt, dessutom gott. Satt ni i kohagen? Det hade nog jag gjort. Klart hon inte hade glömt dig. Fortsätt njut av sommaren och allt gott! Kram Maria

    • När jag kom på denna nya kategori gick tankarna bland annat till detta ställe som vi besökte förra året. Nej. Vi gjorde inte det. Men ”kossorna” var blyga så de hade inte varit närgångna om vi valt ett bord i hagen.
      Har du smält intrycken från Uppsala?
      Kram Bosse

  13. Det såg verkligen härligt ut på det där fiket. Jag skulle gärna också tänka mig att åka dit. Jättefina bilder och det såg ut att vara härligt väder också.

    Kram/Gilla

    • Det var ett perfekt utflyktsväder den dagen. 🙂 Idag hade det varit för varmt att åka dit. Därför väljer vi någon annan typ av aktivitet. Samtidigt vet man aldrig. Ibland känns det som vi bor på en ö. Snabbt kan vädret ändra karaktär. Ibland på några minuter. Tack för besöket.
      Kram Bosse

  14. Vilket toppenställe. Det skall jag gå in och googla på. Även miljön ser så vacker ut och namnet på stället gillar jag. Verkligen en sprudlande, fin glad tjej.

    Förstår att ni haft det bra
    kram
    Malin

Kommentera

