Skånes äldsta kaffestuga

Femte nedslaget gjorde vi på stället som tre år i rad kommit med på White Guides urval av Sveriges bästa caféer.

1

Vi tog väg 19 mot Kristianstad och svängde av mot Eljaröd. Sedan parkerade vi bilen i naturreservatet och lämnade kvar alla måsten där. Det var som att förflyttas hundra år tillbaka i tiden. Otroligt rofyllt. <3. Jag har tänkt flera gånger på denna oas, som vi besökte på vår första etapp av ”Sex mil hemifrån” 2015, och längtat efter att återvända till. Denna gång tog vi med oss våra döttrar.

2

Efter att ha tagit bron över Verkaån vek vi in mot Kaffestugan Alunbruket.

3

Denna korsvirkeslänga byggdes 1705 som arbetarbostad till Alunbruket, som var i drift mellan 1637-1912.

4

”De röda backarna” blev efter nedläggningen ett populärt utflyktsmål för många.

5

Hilda Nilsson som varit en uppskattad kalaskokerska i bygden började 1930 servera kaffe med hembakat i sitt föräldrahem. Tydligen gick det rätt skapligt för Hilda. 🙂
2016 drivs kaffestugan fortfarande av samma familj, nu i tredje och fjärde generation.

5b

Det är bordsservering som gäller. Vi fick denna trevliga tjej.

6

Givetvis kände vi igen denna kaffekoppsdekor som stod i ”Blå rummet” i Lidéns Samlingsmuseum. Gustavsbergs ”Blå blom” uppskattades av många besökare.

7
Jennifer valde chokladtårta med Äppelmust.

8

Den vackra sommarnaturen kan bjuda på spännande presenter. 🙂

9

Jag passade givetvis på att gå runt i omgivningen och ta kort på detaljer och insamla  trevliga intryck.

10

Det finns gott om platser att välja på. De flesta väljer framsidan. Annars går det förträffligt att sitta vid något av borden på baksidan.

11

För den som vill förlänga vistelsen och kanske ägna tid åt att vandra på lederna går det utmärkt att övernatta i Alunbrukets B & B. Googla på det, du som är nyfiken.

12
Efter det att vi njutit färdigt av stillheten, suset från träden, fågelsången och familjesamtalen tog vi med oss våra töser till samma ställe som vi besökte förra året. Skånes största vattenfall, Hallamölla. Mycket sevärt. Jag höll tummarna för att slippa möte även denna gång på den smala gropiga grusvägen mot parkeringen.
Chansen är mycket stor att vi återvänder till Kaffestugan Alunbruket även 2017. Då tar vi kanske med oss några nya vänner som aldrig varit där tidigare.
Betyg: 5/5.

 

 

34 thoughts on “Skånes äldsta kaffestuga

  1. Helt underbart! Och jag kan inte neka, en av mina högsta drömmar är att få bo i ett sånt hus eller timmerhus i Norge! Kan inte tänka mig nåt mer romantiskt! Och vackert!
    Hej i den goa värmen

  2. Så vackert och rofyllt! Jag förstår att ni alla hade en härlig dag.
    Här hade jag verkligen trivts, både på caféet och i omgivningarna.
    Jag är så glad för alla turer ni tar mig med på och inser att den tid jag tänkt mig i Skåne i augusti kommer att bli knapp.
    Men det går ju att komma tillbaka.
    Underbara bilder som lockar!
    kram!

    • Det var en fin stund förra lördagen. Det var det på hemmaplan för en stund sedan också denna lördagsmorgon. Vindstilla. Redan varmt. Både sol och måne synlig. Fågelkvitter. En stillsam frukost och en bra start på denna lördag.
      Det är ett relativt litet landskap men fullt av möjligheter. Skåne ligger förhoppningsvis kvar även nästa sommar. 🙂 Som alltid när man trivs ”springer” tiden iväg fort. Varför går den så mycket långsammare dystra, dimmiga, blåsiga, regniga höstdagar?
      Tack ska du ha Ditte. 🙂
      Kram Bosse

    • Det gäller att ha flax. Det är inga små gropar i vägen och en bit mellan mötesplatserna. 😦 Har du varit Hallamölla? På hemvägen var det tänkt att stanna till vid chokladfabriken i Skåne-Tranås. Jag hade inte kollat öppningstiderna. Enligt bilklockan rullade vi in på parkeringen 14.59. Då stod två och ändrade skylten vid vägen. Stängningsdags 15.00. Jag såg att det var folk kvar i en kö inne i butiken, men hade ingen lust att charma personalen. 🙂 Helst vill man fundera lite över vad man vill ha. Inte stressa. Den är ju inte precis gratis så man kan ta lite av allt. 🙂 Vilket kalasväder det är, även idag. Vi var vid stranden igår kväll. Ljuvligt. <3. Jag vill aldrig ha någon ny höst. Bara fortsätta så här. Balkongfrukostar som en skön start på dagen.

  3. Ännu en fantastisk plats för en fikastund! Du hade rätt i ditt antagande att jag skulle gilla detta, för det gör jag verkligen 🙂
    Ha det gott!
    Kram

  4. Där har jag varit men det var länge sedan! Minns att det var väldigt fint och en underbar miljö. Tänk så mycket det finns i vår närhet!

    Kram

  5. Ännu ett mysigt ställe. Funderar på en tur till Skåne i augusti/september. Har blivit så nyfiken på alla din mysiga fik och butiker.
    Varm kram

    • En del av dem är tyvärr inte öppna i september. Bäst du kollar noga om du väljer den månaden. Annars är september en härlig månad att vistas ex. på Österlen.
      Bra att jag lyckats göra dig nyfiken. 🙂
      Tack ska du ha. Vilken värmebölja vi hamnat i. Jag var tvungen att gå ut på altanen i natt och njuta medan sovrummet vädrades igen.
      Kram Bosse

  6. Dom håller på att göra Berggrenska gården till en sån pärla!Museet inne är färdigt och ute håller de på att göra örtgård .Besök det gärna .På torsdag kommer Ann-Louise Hansson dit och sjunger KL:19.00
    SV:..Han var inte farlig ,men stark .Om jag hade gått ut med honom så hade han asat mej efter sig!
    Kram!

    • En vacker dag blir det norr ut igen. Men nu laddar vi batterierna för en annan typ av utflykt. 🙂 Tack för tipset. 🙂
      Jag tycker han ser både stark och farlig ut. Tur du inte gick på promenad med honom. Ni hade kanske hamnat i Ystad på tolv minuter. Okej du hade hamnat där på tolv minuter och ett sträckt hundkoppel efter. 🙂
      Kram Bosse

  7. Vilken pärla du tog med oss till den här gången – men det känns som att du och Solveig känner till många små pärlor i Skåneland. Österlen är ju bara så vacket och de här byggnaderna med trädgård en ren fröjd för ögat.
    Ser fram mot nästa utflykt!
    Varm kram!
    Gigi 🙂

  8. Ännu en fantastisk plats. Nästa gång, någon gång ska det bli, jag kommer till Ystadregionerna hoppar jag den sedvanliga turistinformationen och går till din blogg istället. Bra idé, eller hur. TAck för ännu ett fantastiskt utflyktsmål med fina miljöer.

    • Tack ska du ha Maria. 🙂 En jättebra idé. 😀
      Det finns mycket fint i dina trakter också. Jag minns hur vi åkte runt och njöt under de åren som vi bodde i Hjo och den trakten är jag ändå van vid sedan barnsben med tanke på släkt runt Vättern.
      Kram Bosse

  9. Himmel så vackert , så fina bilder. Det gäller att hitta ställen där man kan fota lite. Har själv varit ute på en utflykt o ska ut på en till idag så jag hoppas kunna ta lite fler kort.
    Hoppas att du har en fin sommar. Vi har äntligen haft två dagar med mycket sol, men idag är det molnigt igen. Jaja, det är bara att gilla läget.
    Ha en fin kväll, kramar ♥

    http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se/

    • Tack Anneli. 🙂 Vi lever i utflykternas tid och den senaste tiden tycks den svenska sommaren visat sig från sin varmaste sida. 🙂 Hoppas du får trevligt på din utflykt idag.
      Det sämsta är att dygnen går så snabbt. Egentligen ett positivt tecken. 🙂 Ibland är det skönt när moln kommer på besök. Regna ska det däremot göra stillsamt på nätterna. Större krav har jag inte. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  10. Det finns många mysiga ställen att fika på. Egentligen skulle man promenerat mellan dem, så man med gott samvete kunnat proppa i sig av godsakerna. Kram

  11. Men så trevligt! Jag känner igen mig för den kaffestugan har jag besökt för många år sedan. Vi hamnade där av en slump och vi var så glada den gången för slumpen. Tack för ett trevligt återseende!

    Kram Anita

  12. Kaffestugan Alunbruket, jag tror aldrig att jag varit där. Kanske för väldigt länge sedan i så fall när min äldsta dotter var bebis. Jag vet i alla fall att vi besökte vattenfallet då. Har kort på det.

    Oj, ja, vilka överraskningar naturen kan bjuda på! Jag minns en gång när jag satt på en uteservering i Göteborg och fick stora frukter från trädet ovanför både i huvudet och i drickan som jag hade i glaset.

    Fina bilder!

    Önskar dig en fortsatt skön sommar och nu får jag lust att åka till Skåne igen!

    Kram

    • Det ligger inte speciellt långt ifrån Tomelilla. Var det inte där din bror bor?

      Det kan inte varit trevligt när det hände dig. Nu i efterhand är det mer komiskt.

      Tack. 🙂

      Tack snälla du. Det är en härlig tid just nu men lite väl trångt på gatorna i vår lilla stad. Snart ska vi se hur det är på ett annat ställe. Jag är rädd för att där rör sig minst lika mycket turister. 🙂
      Kram Bosse

  13. Härliga smultronställen du bjuder på och så vackra bilder. Hade gärna tagit paus i kaffestugan. Mums! Ha en fortsatt skön sommar till dig och familjen. Västkustkramar 😘

Kommentera

