Jag vill ha revansch på mig själv

DSC_39810017

Första gången som jag spontant undrade om någon ville leta efter mästaryrken på kyrkogården var det bara något som jag la in i mitt blogginlägg för skojs skull för att lätta upp allvaret en smula. Det var tidig januari och en kall vinter på många håll. Sedan blev det hastigt och lustigt fler uppgiftsmoment i min blogg om helt andra saker.

I bakfickan hade jag planerat fler inlägg i min nya kategori gravstenar. Efter ett tag när våren börjat komma till Skåne kom nästa moment när mina lekkompisar skulle försöka hitta gravstenar som berättade om människor som levt i minst hundra år. Då tog jag ingen hänsyn till att det var vargavinter fortfarande i Norrland och Finland.
Därför gräver jag på nytt i min bakficka och hoppas att snön och kylan är ersatt av trivsamt väder, när du hedrar några av de människor som gått före oss i livet.

”Så länge någon minns dig och kan läsa ditt namn, är du inte glömd.”

Dags för TJUGOANDRA UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 onsdagen den 17 augusti)
Buntmakare

Instrumentmakare

Kakelugnsmakare

Ämnet har du säkert räknat ut; makareyrken.

Regler:
Mellan denna sekund som du läser denna text och onsdagen den 17 augusti klockan 20.00 har du möjlighet att ta foto/foton på yrken som slutar på –makare och är skrivna
i sten.
OBS!!! Lånade bilder från bildarkiv, vänner och nätbilder m.m. är givetvis INTE poänggivande i mina lekuppgifter. Det är du som ”leker”, är aktiv och förhoppningsvis trivs med utomhusaktiviteten.

Antagligen kommer du inte att hitta någon bluffmakare, bråkmakare, upptågsmakare, hemlighetsmakare eller änglamakerska under din vilsamma och reflekterande promenad på kyrkogården, i augustivädret.
Kanske hittar du istället någon dockmakare, lådmakare, perukmakare, hattmakare, krukmakare, skomakare eller varför inte urmakare som min morfar var.

Du får två poäng för varje MAKARE som du hittar, men får bara poäng för de tio första. Maxpoäng blir därmed tjugo poäng.
Lycka till. 😀

Sammanfattning:
A. Lägg in foton i din blogg.
B. Lämna en kommentar till mig i detta inlägg.
C. Jag delar ut poäng och redovisar en ny tabell i nästa lekmoment.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag kommer att lägga in 30 lekuppgifter. Finaluppgiften dyker upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (Jag lottar.) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten. ❤

Lek-Tabell: (Efter 21 uppgifter)
1. Ditte Akker, 231 p. 🙂
2. Eva Rohlén, 217 p. 🙂
3. Znogge, 213 p. 🙂
4. Wiolettan, 205 p. 🙂
5. Gunilla Wahlberg, 199 p. 🙂
6. Villa Herberts, 177 p. 🙂
7. Anki, 173 p. 🙂
8. Ethel Hedström, 160 p. 🙂
9. Primrose, 151 p. 🙂
10. Comsi Comsa, 145 p.

11. Mia J, 132 p.
12. Maria Bromander, Lma, 126 p.
14. Gun Britt Söderström, 114 p.
15. Kicki Olsson, 83 p. 🙂
16. Sanna, 82 p.
17. Kersti, 77 p.
18. Gunnel Moberg, 53 p.
19. Sussie, 48 p.
20. Tant Glad, 46 p.

21. Gun Toresson, 38 p.
22. Gerd Lindblom, 37 p.
23. Anne, 28 p.
24. Ezter, 26 p.
25. Ninni, 19 p.
26. Annika Sohlin, 12 p.
27. Susan Johansson, 11 p.
28. Mickan, 10 p.
29. Susie på Stjärnarve, 9 p.
30. Minton, Katarina, 7 p.
32. Åsa H, 6 p.
33. Kerstin, 5 p.
34. Anna Andersson, Skåningen, Jennifer, Gunilla J, RosMarie, 4 p.
39. Pia Boman, 3 p.
40. Övriga 0 poäng.

Missa inte att gå in på mina lekkompisars blogginlägg:
– Det är alltid de som står för underhållningen.
https://tittelina.blogspot.se/2016/08/bosses-tavling-om-makare.html?showComment=1471412459478#c1158558609097934234
https://znogge.wordpress.com/2016/08/17/nagon-storre-framgang/#comment-199458
http://eva49.bloggo.nu/Ostra-Kyrkogarden/#comments
https://ankistankar.blogspot.se/2016/08/bara-pa-skoj.html?showComment=1471443809015#c2942932041943788628
http://kicki-olsson-58.bloggo.nu/Bosses-lekuppgift-22/#comments
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/08/17/11352936-stentufft-uppdrag/
https://villaherbert.wordpress.com/2016/08/17/lekmakaren/comment-page-1/#comment-1047
http://akker.blogg.se/2016/august/envisheten-provas.html#comment

48 thoughts on “Jag vill ha revansch på mig själv

  1. OK då blir det promenad på Västra kyrkogården (bor nära) i början av nästa vecka :-). Där har jag vandrat då och då i vår/sommar, satt mig på en parkbänk och ätit medhavd lunch. Vackra omgivningar att titta på och rofylld stämning.

  2. Dags igen. Trevligt!
    Är upptagen nu några dagar, men sedan förhoppningsvis, så får jag med mig min mysing för att fota.
    Som sagt, nu är det i alla fall ingen is och snö på gravstenarna.
    Ha det så bra det går.
    Kram!

  3. Du är bra härlig du 🙂 Nja någon kyrkogård blir det nog inte, men jag hänger gärna med i de andra tävlingarna om jag får ihop livet.
    Hoppas du har det riktigt bäst Fixar-Bosse!
    Kramen
    Pia

  4. Får det vara även på finska? Urmakare =kelloseppä, seppä = smed så det blir ju lite konstigt eller är det översättningen som gäller. Vi får se vad jag hittar och om vädret tillåter utevistelse. Regn, rusk och kyla inget hinder men om det blåser blir jag så argsint och retlig orkar inte med ljud i öronen hela tiden. Just nu har vi ingen snö som hindrar.
    Vindfyllda kramar från ett halvsoligt Grisselö.

    • Jag är dålig på finska. 🙂 Snö lär du slippa denna gången. Riktig blåst uppskattar jag heller inte. Det skulle vara de hemliga yrkesvindarna. ”Kom med hit. Här finns en Glassmakare som varit gift med en Saftmakare. Tillsammans fick de åtta barn som alla var vällingmakare”. 🙂
      Kram från Bosse

  5. God sen kväll, mycket sen. Eller kanske tidig morgon…
    Är på jobbresa till Bohuslän och har inte hunnit titta in förrän nu. Men jag sätter fart i morgon och kanske har Bohuslän några makare men annars vet jag var jag ska leta hemma i huvudstaden.
    Såg att jag låg bra till i lekomgångarna och det är roligt och det är verkligen jätteroligt att leka så jag förstås med.
    Inlägg kommer i tid.
    Kram!

    • Vilken tid. Det är då jag brukar ligga och vrida runt i nattens mörker. 🙂
      Det har de säkert. Segelmakare kanske. Du har tur som har rejäla möjligheter på hemmaplan i en storstadsmiljö. Betydligt trevligare årstid än de andra två gångerna vi haft liknande tema.
      Du får berätta vad du är dålig på så de andra har en chans att komma ikapp. 🙂
      Kram Bosse

  6. Jag är inte helt nöjd med uppgiften! Efter två kyrkogårdsbesök har jag hittat drygt trettio mästare men bara en halv makare 😉 Det gäller tydligen att bo på rätt ställe!

    Kram

    • Jag ska se om jag kan beställa lite snö och höstruskväder. 🙂 För det var väl det du saknade och menade? 😉
      Jag tror att du har en ganska stor stad i närheten med massor av möjligheter. Men det gäller att ha tid Jag valde bort momentet som jag hade vid första tillfället. Att vara först till kvarn vid varje titel. Den gången la jag även rabarber på flera yrken.
      Trött kram Y

      • Hinner jag blir det en tur till stora staden i kväll men annars får jag nöja mig med det som jag hittat här. Ganska intensivt i gruvan just nu…

        Kram och god tisdag!

  7. Hm … här är en tävling som jag faktiskt skulle kunna tänkt mig att vara med i, om jag sett den i tid … men som vanligt är jag så trög att jag inte hinner nu …
    Har ju bara till i kväll på mig och några kyrkogårdsbesök är inte inplanerade idag.
    Men jag tycker annars att det är väldigt intressant och fantasieggande att strosa runt på kyrkogårdar och läsa på gravstenar …

    Vilken ”idémakare” du är 😉

  8. Var in till znogge och läste om din tävling ( uppdrag) och här är jag nu. Men hjäääääääälp…är ju 17 augusti i dag, och jag har bara några timmar på mig isf. Vet inte om jag hinner…men jag VILL VILL VILL leka. Få se under dagen.
    KRAM PÅ DIG lekbosse

    • Vad kul att du är leksugen. Jag trodde att du var upptagen och hade börjat jobba på ditt nya jobb i måndags. Jag går på sparlåga när det gäller att delta i det sociala ett tag, tills jag är tillbaka på banan igen. 🙂 Men vissa saker måste jag sköta.
      Solkram från Ystad

  9. Nix inte en enda makare hittade gubben och jag, många andra yrken, Banskötare bla.
    Fotade Målarmästare, Hissmontör och spårtekniker så du ser att vi letat,-))
    Vet givetvis att det blir inga poäng men du ser att vi kämpat ,-))
    Ha det fint.
    KRAM Primrose ,-)

  10. Härliga dagar på kyrkogårdar trots att jag bara hittade 2 makare. Visade sig vara svårt här i Göteborg och Kungsbacka. Inte ens en segelmakare lyckades jag spana in. Men bättre lycka nästa gång och ser fram emot nya roliga utmaningar. Lycka till mina lekkamrater i jakten på makare 🙂 Ha det så gott Bosse och kramen 🙂

    http://eva49.bloggo.nu/Ostra-Kyrkogarden/

  11. Rolig utmaning men trots flera kyrkogårdsvandringar i Göteborg och Kungsbacka hittade jag inte en enda makare. Lycka till alla andra och hoppas ni lyckas bättre. Önskar lekledaren en skön dag. Västkustkramar 🙂

  12. Hejsan, hoppas allt är bra med dej, att du haft en bra sommar på alla vis. Denna uppgift var inte lätt, men någon lyckades jag hitta. Ha det bra kramar

  13. Nu ger jag upp för denna gång. Det var inte lätt, men det ska det kanske inte vara jämt heller. Jag har skrivit ett inlägg om vandringarna.
    Hoppas att du kryar på dig och får tillbaka orken snart. Att vara trött, tär.
    Kram!

    • 5 poäng fick du denna gång. Bonuspoäng till den träffande roliga bilden. 🙂

      Det skulle bli tråkigt i längden och aldrig utslagsgivande om lekuppgifterna var för enkla. Många skulle såklart deltaga. En mix är det idealiska. Samtidigt är det inte alltid lätt för mig att veta om det är lätt, medelsvårt eller hopplöst. 🙂
      Det är skrämmande att vara totalt slut stundtals.
      Kram

  14. Det verkar som om min kommentar försvann. Ville bara tala om jag ger upp vad det gäller den senaste leken. Men, lite vandringar blev det.
    Krya på dig och hoppas att du får tillbaka orken. Inte lätt att vara trött.
    Kram.

  15. Ja lätt var det inte men nån hittade jag nog. Nu finns makar-inlägget på min blogg. Nu skall jag dra vidare till nästa evenemang för idag, det är ju Nykarleby veckan och massor med program.
    Kram Lena

      • Lite översättning ackuschörska = barnmorska, sexman = ordnindsman eller tillsynsman inom kyrkan, korfmakar (gammalsvenska) = korvmakare, i finlandssvenka dialekter lämnas ofta e:et bort i slutet av ord.
        Tack för poängen, väntar ivrigt på nästa uppgift men kan nog vänta på att du återhämtat dig för du är viktigare än att vi tanter får leka.
        Återhämtningskramar i massor från Lena

  16. Klockan är slagen och jag stänger denna första ”höstuppgift”. Tack till dig som hittat och dig som försökt hitta makare. Tydligen var det svårare än jag trodde. 🙂
    Hoppas jag är lite piggare imorgon och orkar gå in på de sista som lämnat in uppgiften. Just nu lever jag på rött i tanken, för att tala bensinspråk.
    Kram Bosse

  17. jaha klockan tickade iväg och jag glömde bort att publicera mitt inlägg…..inget att göra åt….och svårt var det …hbara två….så de poängen får jag bjuda på

Kommentera

