Bo på Botaniska

Vad jag hade längtat efter att komma tillbaka till min svenska favoritö. En ö som jag gärna skulle vilja bo på under en längre tid. ❤

Vi väljer numera alltid flyg före färja. Ett mycket smidigare sätt. Som den dinosaurie jag kan vara flög vi givetvis från Sturups flygplats och inget annat nytt namn. 🙂 Precis som förra gången fixade de att förkorta flygtiden till under en timme.

Fördelen med en liten flygplats är att allt är avklarat mycket snabbt. Väskorna rullar på bandet inom tio minuter. En nästan ny hyrbil stod och väntade på oss. Redan efter hundra meter hade jag taskigt glömt bort ”Den lilla blå” som stod kvar på flygplatsen i Skåne, 40 minuter från vår bostad.
Golfen var härlig att köra, trots att jag fick tänka om när det gällde backen. Visst var det nervöst när vi skulle köra av färjan på Fårö och jag för andra gången fick i backen mot alla odds och egentligen skulle ha i ettan och köra iland. 🙂 Då var antagligen föraren i bilen bakom mest nervös.

Första stopp blev Krusmyntagården där vi intog lunch. Nytt sedan förra gången vi var där var restaurangen som jag hittat på nätet. Efter utomhusätandet klev vi in i butiken där lite av varje hägrade.

Toalettpoesi

Vill du veta om jag skrev något? Då får du åka dit och kika. 😉

Det vi saknade var det underbara vallmofältet utanför parkeringen, där jag har en suverän bild på Jennifer och Lizette från en tidigare resa.

Bot 1

Botaniska trädgården i Visby är en oas. I år såg vi direkt att den rekordlåga grundvattennivån på Gotland syntes. På vårt lägenhetshotell bad de om att gästerna skulle spara vatten.
Jag som brukar tycka att Ystad/Österlen och Visby har många likheter och skönheter när det gäller blommor och växter insåg snabbt att vi denna sommar har det mycket finare på den fronten på hemmaplan, tack vare att det regnat hos oss med jämna mellanrum.

Bot 2

Bot 3

Bot 4

Bot 5

Efter den mysiga promenaden i trädgården, som funnits sedan kring 1930, var det skönt att slå sig ner för en eftermiddagsfika.

Bot 6

Bredablicks trädgårdscafé ligger perfekt i anslutning till DBW:s Botaniska Trädgård. Egentligen var det här vi skulle bott, men det var fullbelagt. Gotlands ca 57 000 invånare är ju ”några” fler vid den här tiden på året. 🙂

Bot 7

Här satt vi ett bra tag och vilade benen innan vi fortsatte i backarna upp till övre ringmuren där Golfen väntade på oss.

32 thoughts on “Bo på Botaniska

1. Men Bosse! Figurerar du runt här på ön!
    Det kunde varit lite mysigare väder men för att uppleva och se, duger det med regnfritt va? På Breda jobbar min sextonåriga agilitytjej. Hon kämpar sig igenom de sista dagarna och jag kan lova att hon är trött på alla ”extra invånare”. Själv besöker jag sällan Visby under de intensivaste veckorna och medeltidens vecka bojkottar hag helt, som du vet.
    /P

• Jäpp. Jag smög runt lite överallt men såg aldrig dig. Men din sextonåring träffade jag kanske på. Om hon jobbar i ”fiket” var det kanske hon som var där. Ibland blir det för mycket av det goda. En del turister ställer också orimliga krav.
      Jag gör likadant här. Försöker hålla mig undan centrum under dagarna.

2. Ja, Gotland måste jag besöka! Vi pratar om det varje år, men det är ju rätt lång resa från Umeå, så än har det inte blivit av. Får se vad vi hittar på nästa vecka då vi ska iväg på liten semestertripp?

3. Roligt att se dina fina bilder ifrån Gotland. Vackra blommor har du också fotat.
    Jag har aldrig varit till Gotland men skulle gärna åka dit. Flyg låter som ett bra alternativ. Jag behöver bara andas till mysingen ”jag vill åka till Gotland”, så tror jag att han sätter igång och planerar. Det är en av hans favoritsysselsättningar, att ordna till mysiga resor.
    Trevlig helg.
    Kram!

4. Kanske har jag varit 5-6 ggr på ön. Alla utom en av de gångerna med hund. Och det är krångligt att vara på Gotland med hund. Precis som på Västkusten är folk med hund inte välkomna någonstans. Badstränderna kan man glömma. Hittar man någon enskild liten vik så kryllar det av äckliga spindlar. Fårö gillar jag. Visby är fantastiskt. Men vet inte riktigt om jag är så impad av resten av ön? Sen är det också psykologiskt. Som ungdom bröt mig syster nacken på en badplats. Livshotande. Sedan var nästa undran hur allvarligt invalidiserad hon skulle bli. Hon överlevde. Inga skador förutom att vänsterarmen alltid är avdomnad. Det pirrar i den hela tiden som det gör när en kroppsdel ”somnat”. Hon har fått öva den armen för att veta hur hårt hon ska hålla i något utan att tappa, samt hålla i en pappersmugg utan att trycka sönder den. Hon var den första människan som överlevt med i stort sett utan invaliditet, efter att ha brutit nacken. Hur som, både hon och jag har haft lite svårt för visa ställen på Gotland sedan dess. Jag ryser och fryser inombords av att vara i närheten av stranden där det hände. Syrran får panik av att komma i närheten av både den badplatsen och i närheten av sjukhuset. Oj, det här blev en lång kommentar!

• Med de starka mörka minnena förstår jag att du har kluvna känslor till den ön. Tur i oturen kan man verkligen skriva och tänka när det gäller din syster. Jag hade nog aldrig återvänt dit. Andra tänker tvärtom och anser att det är det bästa sättet att nå en ”försoning” med traumat. För det kunde ju hänt var som helst i världen.
      Kram Bosse
      Ps. Hotelltipset fick jag från en bloggvän som varit där flera gånger med sina hundar. Även på det lägenhetshotell som vi valde såg jag flera hundar.

5. Härligt att det blev Gotland för er också i sommar. 🙂 Det är något visst med ön. Har man en gång förlorat sitt hjärta där så tycks man återvända. Om och om igen. Det går inte att låta bli. Jag hoppas att ni fick njuta av fantastiskt fina dagar på ön och fick fylla kropp och själ med all den energi och kärlek som är Gotland.♥

Kram Lotta

6. Gotland är något alldeles speciellt med! Vi har varit där två gånger, men det är mycket längesedan. Minns rosorna, ringmuren, Fårö…vill allt åka tillbaka när jag ser dina foton! Visste inte att där fanns en Botanisk trädgård – gillas!
    Må gott!
    Gunilla

7. Så härligt med en semesterresa till Gotland – denna fantastiska ö som jag bara besökt en enda gång, men som lockar till fler besök 🙂 Fina bilder på både blommor och miljöer – förstår att ni trivs där!
    Ha det nu fortsatt gott!
    Kram

8. Så vakkert det er på Gotland! Trist med denne tørken som har rammet Sverige flere steder i sommer. Regn er ingen selvfølge lenger ser det ut som.

Ha en fin søndag!

Klem fra Marit

9. Tack för härliga bilder och text! Gotland tycker jag om, väldigt mycket.
    Förr, jag är ju en äldre ”dam”, dock inte så ”damig” var jag ofta på Gotland och under några år var jag varje år i slutet av augusti eller i början av juni på lägerskola och vi bodde då på Fårö.
    Sudersand eller ett annat varndrarhem var vår bas och vi cyklade mycket längs norsta Auren bl.a.
    Nu känns det, efter att ha läst ditt inlägg, som om det snart vore dags för ett besök.
    Är nu i Bohuslän, på jobbresa och njuter av detta vackra landskap och senare i sugusti blir det Skåne.
    Smart av er att flyga och hyra bil.
    Stor kram och jag hoppas på mer från Gotland.