En ny spännande fas i livet

Ett

Sjutton grader var det i luften när jag klev ut i den mörka ”sennatten” igår. Härligt skönt! Nyss fick jag sätta fast henne i barnstolen bak och fram bredvid mig. Då skrek hon när jag stannade för rött ljus eller inte hade musik på. Nu satt jag istället i baksätet och höll mig tyst och snäll.

Två

Hon ser lite nyvaken ut.
I måndags gjordes samma resa mellan Ystad och Uppsala. Då med mellanlandning på Östermalm hos en nära vän i storstaden Stockholm. Därefter var Jennifer på tre rumsvisningar i Uppsala. I tisdags bestämde hon sig för ett av dem.

TreDet är lite rörelse runt stationen även vid denna tid på dygnet. Nyfiket undrar jag som alltid vart alla resenärer ska. Hoppas de ska göra något roligt.
Fyra

Ett stort steg i livet. Första egna lyan i en främmande stad. Navelsträngen till mamma klipps av för andra gången. Det gör nog mest ont i mamma. Precis som livet ska vara.

Fem

Nya spännande dörrar ska öppnas i livet. Allt är möjligt. Redan på söndag träffas de nya kurskamraterna. På måndag drar äventyret igång. Själv minns jag med stor glädje mina studieår på universitet och högskolor.

Sex
Än kan hon inte koppla av helt. Pappa ”papparazzi” finns där i mörkret. Jennifer har snabbt noterat att jag bytt perrong.

SjuHalv fem vilken fredagsmorgon som helst. Hoppas lokföraren håller sig på spåret och att Jennifer har krokodiltårar på kinderna när hon tänker på sin pappa. 🙂

Åtta

Inte ens Fridolfs är heltänt.
Solveig är ovanligt tyst och verkar tagen av stundens allvar. Mina fåtal hjärnceller behöver ha sammanträde först innan de tagit till sig sanningen. Min dagsambo under sista året kommer inte att finnas där till hands på samma sätt som tidigare.
Det är en kanontjej så allt kommer säkert att gå bra. ❤
Tur att vi har lillasyster kvar ett tag till. Fast redan nästa höst kan det vara dags igen…

NioBäst att sova en stund så att jag ser ut som en fräsch och trevlig hyresvärd klockan halv nio. Nu vet jag ju vilka priser det handlar om. Jag tror jag lägger på ett par tusen till. Vad är lilla Uppsala mot Ystad. De har ju inte ens svansar på katterna. 😉

42 thoughts on “En ny spännande fas i livet

  1. Visst innebär det en ny fas i livet när barnen beger sig hemifrån! Först känns det väldigt konstigt och tomt men sedan anpassar man sig till en annan lunk och vänjer sig vid den. Men det är som det ska vara att barnen ska finna sin egen väg här i livet. Eftersom vi har så tätt mellan barnen flyttade de med väldigt kort mellanrum. Helt plötsligt pluggade sonen i Nottingham och yngsta dottern började arbeta i Egypten. Tack och lov för en dotter i Malmö då! Hoppas att det ska gå riktigt bra för Jennifer och att hon ska trivas fint. Hem hittar de alltid 😉

    Kram

    • Det måste ha varit skönt med en dotter på ”hemmaplan” i det läget. Vi är bra på att vänja oss vid nya förhållande och platser. Men det kommer att finnas en saknad.( Annat vore konstigt.) Vetskapen om att allt är bra kommer att hålla den känslan i schack. Jag ser med spänning fram emot att få rapporter om allt som händer. Skönt att veta att de hittar hem. 🙂

      Nu är J på ”Kickoff ” på skolan (söndag) och sedan i en grupp hos en ”fadder”. (De har mycket häftigare namn som jag glömt) Bra att knyta kontakter redan innan skolstarten imorgon. En kurskamrat ska bo i samma ”bostad” och dela kök. Nu återstår bara att fylla ett rum till. Hoppas det blir tjejen från Åland som varit på visning där.
      Kram Bosse

  2. Liten tjej blir stor, och nu så har hon skaffat lya. Förstår det känns lite i mammahjärtat å pappahjärtat. Fin tjej.

    En riktigt snygg blå bil ser jag åxo. Har du några blåljus till den.?? Hihi.

    Hos mig i Västernorrland blåser det som själva 17 idag. Man får hålla i hatten.

    Lördagskram till dig.

    • Hoppas hon inte går vilse i sina tolv kvadratmeter. 🙂 Självklart sätter jag på blåljuset på taket så vi kommer fram lite fortare. 😀
      Jag såg hur din snygga hatt flög förbi mitt fönster. Tyvärr kunde jag inte fånga den. Hade du smörjt in den med något halt? Ål-såpa? 🙂
      Söndagskram Bosse

  3. Visst är det en ny fas i livet när barnen flyttar hemifrån. Vi hade turen att ha en sladdis (nio år efter de andra två), så vi blev inte helt övergivna på en gång i alla fall. Krister fick vi behålla några år till då de andra två flyttad till eget boende..
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    • Det viktigaste är att de har det bra.

      Vilket sammanträffande. Jag är själv en sladdis som ligger nio år efter. Ibland önskade jag att jag hade en lillasyster som var ett par år yngre än mig.
      Förstår att det blev smidigare för dig och Åke. Du verkar i alla fall ha fått behålla dina barn på ön.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Fina bilder, ett STORT LYCKA TILL Jennifer ,-)
    Visst känns det, när flytten ligger en bra bit bort, sorgligt blir det ju, det går inte att komma ifrån, vet ju hur kul du haft med Jennifer som du bloggat om under dagtid.
    Och för mamma och syster, sen är det ju med glädje man ser sina barn flytta och få ett eget liv ,-) Det är ju spännande.
    Lycka Till allihop nu önskar jag ,-)
    KRAM Primrose ,-)

  5. Åh, så bra! Allt har ordnat sig för Jennifer och en ny fas i livet börjar för er allesammans i familjen! Ja, det känns konstigt i början och många känslor och tankar far runt i huvudet. Det är precis som det ska vara och allt kommer att bli jättebra!
    Må så gott!
    Kram, Gunilla

  6. Det gör ont i mej! Jag är ju också mamma med navelsträngar som är sega och hårda.
    Hon är säkert fylld av spänning och lycka och tycker att livet leker. Självklart ska livet leka med spänning och lycka vid sin sida. Hoppas Ni också får dela det med henne men på lite avstånd. Tänk så mycket enklare livet är idag än för för oss, när vi var långt från våra Päron. Tänker på hur lätt det är med kontakten och att följa varje steg. Förr fick man boka telefontid i korridoren.
    /P

    • Det är bäst när man får dela mot och medgångar med de man älskar. Just nu är det inledningsvis en mycket intensiv startvecka. 🙂 Mycket har blivit bättre. Samtidigt lite farligare tycker jag. Jösses med enkronor jag fick ha med mig till t-kiosken i kalla Umeå. Den käkade upp dem.

  7. Det känns alltid lite konstigt när barnen lämnar hemmet. Med tiden så
    vänjer man sig klart, men hur många år det än går så efter varje besök känns det ändå lite tomt i hjärtat när de åkt hem till sitt eget hem. Kram

    • Det är ett bra bevis, att man står varandra nära och älskar varandra. Jag hoppas att vi om några år inte har lika långt till våra barn geografiskt som du har till två av dina. Men det viktigaste är att barn och barnbarn har det bra i livet.
      Kram Bosse

  8. Usch ja…alla dessa avsked! Men någon sa till mig när första sonen lämnade boet: vad är alternativet? Mm…en god tanke, man vill inte ha en 35-åring vid frukostbordet som undrar om det inte finns någon mjölk. Men man är så lyckligt när de kommer hem och hälsar på. Allt har sin tid liksom, något man måste finna sig i och hitta vila i. Vår yngste kom på retur så nu har vi lite lånad tid med honom igen.
    Ha det fint!
    Kram / Rosmarie

    • Nej. Det skulle inte kännas helt bra. 😉
      Var sak har sin tid. Har man byggt upp ett förtroende tror jag att det blir en trygghet som består hela livet. Sedan spelar studier, jobb och partner stor roll när det gäller boplatser. Du får njuta av din yngsta.
      Kram Bosse

  9. Jag önskar dottern lycka till!
    Det känns när ungarna börjar flyga ut ur boet!
    En ny tid kommer för dej och din fru!
    SVAR:….Man ska ha minst 20 kramar varje dag!
    Kram!

    • Tack ska du ha. 🙂
      Konstigt vore annars. Sedan kommer och går tankarna. Mest tid för att tänka är i mörkret vid läggdags.
      Jag försöker hinna med några fler. Det känns gott i hela kroppen och kan bota många åkommor. Husdjur är bra alternativ tycker jag. Vår hund slickade jämnt på mig.
      Kram Bosse

    • Det gick mycket snabbt. En trio tjejer bor i var sitt rum och delar kök, i en villas källare, ganska nära universitetet. Vilken dålig meningsbyggnad. 🙂
      Det hade varit coolt. Tyvärr var det ett annat namn på lokdelen. Jag tog ett kort men la aldrig in det här.

      För bara några veckor sedan lutade det mer åt Australien eller Nya Zeeland för henne. 🙂 Så Uppsala känns mycket nära för oss. 🙂

  10. Vi har ju bara våra barn till låns…
    Men det är ett underbart lån och man önskar dte ska vara för evigt. Men livet har sin gång.
    Jag har tvillingdöttrar, så det blev tomt, men båda stannade i Stockholm med pluggandet, dock inte i hemmets vrå.
    Föstår verkligen saknaden, men visst blir det bar med en tur till Uppsala då och då. Du vet Sveriges äldsta universitetsstad och även om inte alla katter har svans så är Uppsala toppen.
    (Har ju barnbarnen med föräldrar där.)
    Kram med känsla och medkänsla.

    • Så sant, så sant. Jag är bra på att ställa om till olika livsstilar. Ändå kan det komma korta stunder då jag kan minnas, mest med glädje och lite vemod saker som jag upplevt, människor som stått mig nära osv som jag kan sakna.
      Jag tror det mest kommer att samlas tankar vid läggdags, nu i början. Så länge jag inte hör talas om problem behöver jag inte skapa dem. 🙂 Ondskan som finns ute i vårt samhälle skrämmer mig mest. Sena kvällar, ensam i mörkret. Egentligen är det underbart att få uppleva att barn utvecklas. Du ligger ett steg före med härliga barnbarn.
      Tack för omtanken.
      Kram Bosse

  11. Visst känns det när barnen flyttar hemifrån! Men vi har dem bara till låns.
    Men jag förstår känslan och tomheten som blir till en början innan man vänjer sig.
    Nästa gång är det ni som sitter på tåget för att besöka er söta dotter i Uppsala.
    Trotts allt är det inte så långt till Uppsala det kunde ha varit Australien istället…
    Kramar gun

  12. Torka tårarna, allt blir bra. 🤗
    Men visst är det svårt när de ”små” lämnar boet.
    Kanske kan du trösta dig med den skyhöga hyra du kommer att kunna ta ut. 😉

    Kram på dig ❤

    • Bra tröst. Men vilka krav de ställer. Ingen av de sju i familjen verkar ha läst ordentligt mina halländska ord på kontraktet. Det står INGET om någon toalett eller dusch. Jag skrev en lapp på engelska och hänvisade sådana struntsaker till grannarna. 😉
      Kram Bosse

  13. Efter jag tog realen 1945, började jag på Handelsgymnasiet i Norrköping.
    Skolan hade en lista på rum, som man kunde hyra. Lägenhet var det aldrig tal om.
    Första året hyrde jag rum hos en änka med en tonårig son. Dom bodde vi
    vardagsrummet; ,mitt rum hade nog varit sovrum tidigare. Det var svårt för
    änkor på den tiden; inte mycken socialhjälp. Betr. bad – Tur nog hade jag en faster
    i stan, dit jag kunde gå och bada och tvätta håret varje vecka.

    Mina barn är födda i Palo Alto, Calif. Flickorna gick på U. of Calif. i Santa Barbara,
    inte precis nästgårds. När den yngre började, flyttade vi till Alaska – ännu mera inte
    nästgårds. 5 år yngre sonen började college i New York State samma år som maken
    fick förflyttning till Indonesien. Snacka om att inte vara nästgårds!

    Klart man saknar ungarna, men om man har tur, har man ju annat på gång, som man
    kan ägna mer tid åt, när dom inte bor hemma. Plötsligt är man två igen!
    Det betyder inte att man bryr sej mindre om dom. Det är ju bara som det SKA vara.

    Vilka fina foton du tog av tåget! Älskar blått – blå bil / blått tåg. Och dotter är jättesöt.
    Good luck!

    • Det har sina fördelar att ha kontakter lite här och där. När jag bodde hos en gammal fin dam brukade jag duscha i samband med olika idrottsaktiviteter. I duschen hon hänvisade mig till fanns massor äckliga hundhår och annat skräp. 😦
      Det var inte precis nästgårds för dig.
      Det finns för och nackdelar med det mesta. Det gäller alltid att leta efter det förstnämnda först. 🙂
      Blått är också min favoritfärg.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  14. Det är jobbigt när barnen flyttar hemifrån! (Tycker jag som mamma i alla fall) Jag är mitt inne i det, flickorna har flyttat och jag har inte alls vant mig eller kommit in i någon ny lunk. Lagar på tok för mycket mat, saknar att säga god natt och känner mig ynkligt ensam…..
    Men det går väl över, folk säger att det gör det. 😉

    • Det är mycket som blir nytt, eller som det var förr. Du får säga god natt via sociala medier. (som aldrig kan ersätta fullt ut en fysisk kram)
      Det går säkert över både för dig och mig. Sedan tror jag det glider mellan att man inte tänker på dem och stunder när det känns ensamt och tomt. Det viktigaste är att de har det bra i livet. På kvällen känns det konstigast tycker jag. Det fattas ett ”får” i familjen.

  15. Svårt att hinna med i alla turer med barn och barnbarn. Tiden går så snabbt och plötsligt har de flyttat och det känns så tomt. Men med tiden faller alla pusselbitar på plats och man finner andra vägar att gå vidare. Och så är det så mysigt när man träffas igen. Önskar dig en fin måndag. Tröstekramar från väst 😘

    • Livet går i cirklar och är fantastisk när man fantiserar omkring olika om. Tänk om jag inte gjort det? Träffat henne? Valt den andra vägen? Skippat den saken? jobbat istället för pluggat? Flyttat utomlands? Då hade jag inte haft en dotter att sakna nu. 🙂 Inte just hon. Den glada sångfågeln. Tänk om jag istället hade haft ett helt fotbollslag. Du milde tid. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  16. Jag tror minsann vi sitter i samma båt. Massor av ”kommer-du-ihåg?” poppar upp och ett litet sorgearbete har tagit vid, även om det förstås till största del är fantastiskt roligt. Härligt att det löst sig med boende. Heltokigt, verkligen, att det för så många blir en avgörande fråga i studievalet. Så är det ju det där med mamma och ”navelsträngen”. Kanske kan vi ta varandra i hand, Solveig och jag.
    Kram till er hela familjen!
    Mia

    • Vi kunde ta en tur till Gotland med båten. 🙂 Jag tror du och Solveig kan ta varandra i hand. Jag känner igen det där med ”kommer-du-ihåg att?” från förra veckan. Nu är det så mycket med en hel veckas insparkning så tillfällena till att höras av är få. Undra hur lång din navelsträng blivit. Om det är jobb eller utbildning.
      Kram Bosse

Kommentera

