Älskade bibliotek

Skara bibliotek

Intresset för bibliotekens möjligheter kom inte till mig via min familj. Istället var det skolbiblioteket som sådde fröet. Ett välsorterat bibliotek som också var en kommunal biblioteksfilial några dagar i veckan. När jag tyckte att jag gått igenom beståndet tog jag cykeln till stadsbiblioteket på lördagsförmiddagar. Ofta hade jag rejäla bokhöger på mitt skrivbord genom uppväxten. Denna stillasittande aktivitet blev ett bra komplement till mitt annars fysiska schema med bus och sport.

DSCN1283

Med två utbildade bibliotekarieföräldrar var det inte konstigt att våra döttrar fick intresse för läsandet. Framför allt hölls det koll på när bokbussen kom till vår gata.

Bild fjorton

Som med allt annat går det i vågor. Men helt har aldrig mitt bokläsande legat nere några längre tider. Nu på hösten kommer det istället att öka i takt med att mörkret tar över. Om jag får vara med och bestämma …

Dags för TJUGOFJÄRDE UPPGIFTEN i min lilla lek:
(Stängs klockan 20.00 lördagen den 3 september)

Din uppgift:
Du besöker ETT bibliotek. Letar upp de uppgifter som går att hitta från min lista. Tar foton. Kanske lånar du hem några böcker inför septemberkvällarnas mörker. Du lägger in bilder på din blogg och skriver i en kommentar i detta inlägg att du är klar. Passa på att i kommentaren gissa på extrafrågorna som det står om längre ner. Jag tror inte att det är speciellt många som kommer att hitta ”min” bok på ditt valda bibliotek. Därför högre poäng. 🙂

Uppgiftslistan till dig:
A: Bild på biblioteket. 5 p. (skriv namnet också)
B: Bild på en Kurt Wallanderroman. 2 p.
C: Bild på en bok som handlar om diabetes. 2 p.
D: Bild på en bok som handlar om Gotland. 2 p.
E: Bilduppslag på en delfin. 2 p.
F: Bild på en Astrid Lindgren bok. 2 p.
G: Bild på en ABC-bok. 2 p.
H: Bild på en bok som handlar om ämnet film. 2 p.
I: Bild på en poesi/diktbok av en kvinnlig poet. 2 p.
J: Bild på en memoarbok som handlar om en manlig person. 2 p.
K: Bild på en DVD. 2 p.
L: Bild på en bok som du kan rekommendera till oss andra. 2 p.

M: Bonusuppgift: Har du dubbeltur är ”Mina fotsteg i ditt hjärta” inköpt och finns ”hemma” (ej utlånad) 5 p.
* Läs mina regler först noggrant om denna spännande uppgift.

N: Bonuspoäng om du kan gissa de tre biblioteken som är på mina inledningsbilder. (Det är våra kära döttrar som är med på fotona). Här får du landskapshjälp.
Bild ett = Västergötland.
Bild två= Halland.
Bild tre = Skåne. 2+1+2 poäng = 5 p.

Skriv så här i din kommentar I SAMBAND med att du lämnar in din uppgift, efter att du lagt in ett blogginlägg.
Ex. Uppdraget utfört. Välkommen till min blogg. Jag chansar på följande:
Bild ett = Alingsås bibliotek
Bild två = Kungsbacka bibliotek
Bild tre = Lunds bibliotek.
OBS: Givetvis får du lämna samma svar som någon annan gjort innan dig.

Här kommer mitt bidrag i bilder från A till K + min boks framsida som inte räcker för dig enligt poängreglerna.  😉
Biblioteket på fotot ligger i Ystad.
Tre

Fyra

Fem

Sex

Sju

Åtta

Nio

Tio

Elva

Tolv

Tretton

Fjorton
OBS reglerna nedan för just denna bonusuppgift! Min bild är hämtad från Tomelilla Bibliotek och skulle inte gett några poäng.  🙂

Regler:
Du bestämmer dig för att fysiskt besöka ett bibliotek i din närhet under de dagar som lekuppgiften är öppen. Kan du inte av någon anledning finns det inga andra poänggivande genvägar. Däremot är du välkommen tillbaka till någon av de sex lekuppgifter som återstår. 🙂
(Tips. Kolla öppettider på nätet.)
Läs mitt schema och följ mina anvisningar.
Alla bilder tas av dig på just det bibliotek som du valt. Böckerna ska givetvis tillhöra biblioteket.
När det gäller bonusuppgift M kan poängen bara inbringas om det dessutom finns en bild på ryggen där det står Hc som betyder Svensk Skönlitteratur. Dessutom vill jag ha en bild på en stämpel som bekräftar att just den boken kommer från just det bibliotekets bokbestånd. Brukar stämplas på insidan.

Maxpoäng = 37 poäng.

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag kommer att lägga in 30 lekuppgifter. Finaluppgiften dyker upp i slutet av oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (Jag lottar.) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten. ❤

Lek-Tabell: (Efter 23 uppgifter)
1. Ditte Akker, 246 p. 😀
2. Znogge, 234 p. 😀
3. Eva Rohlén, 233 p. 😀
4. Wiolettan, 222 p. 😀
5. Gunilla Wahlberg, 211 p. 😀
6. Villa Herberts, 192 p. 😀
7. Anki, 187 p. 😀
8. Ethel Hedström, 176 p. 😀
9. Primrose, 160 p. 😀
10. Comsi Comsa, 158 p. 😀

11. Maria Bromander, 138 p. 😀
12. Mia J, 132 p.
13. Lma, 131 p. 😀
14. Gun Britt Söderström, 114 p. 😀
15. Kicki Olsson, 96 p. 😀
16. Sanna, 82 p.
17. Kersti, 77 p.
18. Tant Glad, 54 p.
19. Gunnel Moberg, 53 p.
20. Sussie, 48 p.

21. Gun Toresson, 38 p.
22. Gerd Lindblom, 37 p.
23. Anne, 28 p. 😀
24. Ninni, 19 p.
25. Ezter 17 p.
26. Annika Sohlin, 12 p.
27. Susan Johansson, 11 p.
28. Mickan, 10 p.
29. Susie på Stjärnarve, 9 p.
30. Minton, Katarina, 7 p.

32. Åsa H, 6 p.
33. Kerstin, 5 p.
34. Anna Andersson, Skåningen, Jennifer, Gunilla J, RosMarie, 4 p.
39. Pia Boman, 3 p.
40. Övriga 0 poäng.  😀

Missa inte att gå in på mina lekkompisars blogginlägg:
– Det är alltid de som står för underhållningen.
https://egopyret.blogspot.se/2016/08/bosses-lek-24.html?showComment=1472579686219#c5880548142820741194
https://lillafridhem.blogspot.se/2016/08/bosses-biblioteksuppgift.html?showComment=1472635179228#c1191618879056429984
http://enrosafluga.blogspot.se/2016/08/uppgift-24-i-bosses-tavling.html
https://znogge.wordpress.com/2016/09/01/dags-for/#respond
http://kicki-olsson-58.bloggo.nu/Bosses-lekuppgift-nr24/
https://tittelina.blogspot.se/2016/09/bosses-bloggtavling-om-bibliotek.html?showComment=1472750047342#c4095824764530023590
https://ankistankar.blogspot.se/2016/09/snabba-ryck-hos-bosse.html?showComment=1472751751868#c6651425138250021911
https://lma7.wordpress.com/2016/09/01/bosses-biblioteks-uppgift/comment-page-1/#comment-13207
http://eva49.bloggo.nu/Biblioteket-i-mitt-hjarta-1/#comments
http://gunwah.bloggo.nu/Pa-biblioteket/#comments
https://ystadtillabisko.wordpress.com/2016/09/02/bosses-tavling-biblioteket/comment-page-1/#comment-22
http://wiolettan.bloggplatsen.se/2016/09/02/11359136-en-mangsidig-tavling/
http://dammsamlare.blogg.se/2016/september/biblioteksmys-lek-med-kamera.html
http://akker.blogg.se/2016/september/att-leta-och-finna.html#comment
https://villaherbert.wordpress.com/2016/09/03/bosselek-24/comment-page-1/#comment-1070

 

 

71 thoughts on “Älskade bibliotek

    • För dem som gillar att låna böcker på bibblan är det både lätt och lite julafton över denna lekuppgift. Min önskan är såklart att locka dit ”de andra”, som återupplever eller upptäcker möjligheterna som oftast är nästan helt gratis på våra bibliotek i landet.
      Kram Bosse

      • Bibliotek finns i Växjö och det är lite långt att köra. Loppis och pocket på nätet. Just nu läser jag Svenska Gummistövlar av Mankell. Den är väldigt bra.

  1. Jag älskar bibliotek och brukar försöka sådana när vi besöker en ort. Både i Sverige och när vi är utomlands. Dom behöver inte vara stora utan små lokala är också fina. Som exvis biblioteket i Trelleborg som vi besökt några gånger. Sen är det förstås häftigt med Malmös magnifika ET av Sveriges bästa säkert

    • Där är vi lika. Jag gör också alltid likadant. Det är spännande och intressant. Storleken spelar ingen roll. Det kan verkligen skifta. Både läget på orten och hur de valt att skylta med sitt bestånd. Ibland kliar det i fingrarna på mig när ser ”fel” saker. Dåligt gallrat var vanligt förr. Första intrycket har stor betydelse. Mun till mun orden om svagheter och styrkor. Solveig är suverän på att inreda och skylta på bibliotek. 🙂
      Jag måste erkänna att vi har inte varit inne i Trelleborgs bibliotek någon gång. Nästa gång som vi besöker den gamla gummistaden får det bli ändring på det.

  2. Vad trevligt! Ser fram emot detta uppdrag/denna lek. Och ett bibliotek var det elänge sedan jag fysiskt besökte så det ska bli jätteroligt. Återstår nu att välja ett…
    Kram!

    • Jag trodde du var en person som gjorde regelbundna besök på bibblan. Undra hur många bibliotek som jag plåtat och besökt genom åren. Ett tag var det nästan en ”sjuklig” ovana när vi besökte nya platser. Det var härligt att få idéer till vårt eget bibliotek. Eller notera att det skulle kunna bli mycket finare och populärare om de … 🙂 Min vilda gissning är att du väljer samma som Comsi Comsa gjorde. Där går det säkert att välja bland mina uppgifter. Fast det verkade som de inte hade köpt in min bok. I efterhand är jag glad att inte fler gjort det. Orättvisa avtal. Svårt att få in de få slantarna. Just nu är jag extra sur. 😦 för att de inte betalt sin senaste skuld till mig. Vanliga människor får påminnelse och betala extrautgifter som straff. Monopol gillar jag bara i samband med leksakspengar och färgade gubbar. Helst vill jag ha den blå pjäsen. 😀
      Kram Bosse

  3. Biblioteket var den enda platsen vi tonåringar kunde träffas efter
    skolan i vintertid; varmt och skönt. Så mycket läsning blev det kanske inte,
    men jag har har alltid läst. Läste mycket poesi i ungdomen, Hade flera
    vackra böcker med mej hit, men har gett alla utom Pär Lagerkvist och
    Dan Andersson till SVEA föreningen vid Ambassaden. Dan Andersson talar
    till mej, för han skrev om Dalarnas Finnmark, där min mor var född och där
    jag tillbringade många somrar. Lagerkvists ”Det kom ett brev …” blev extra
    känslorik för mej, som lämnade mor, när jag reste hit och blev kvar.

    • Förr var det noga med att det skulle vara tyst och lugnt på bibblan. Det hände att jag gick dit för att hoppas stöta på någon söt tjej. 🙂
      Jag har också haft en längre intensiv poesitid. Då skrev jag själv också.
      Dan Andersson, Nils Ferlin och Pär Lagerkvist är några av mina främsta poetfavoriter.
      Förstår att den dikten väckte starka känslor för dig.

  4. Hej Bosse, ja vad vore livet utan böcker och ‘våra’ bibliotek.
    Tack och lov att de finns och att människor fortsätter att skriva.
    Sen finns det människor som gillar att leka, det gör för visso jag också, men inte de lekarna du fixar Bosse. Tyvärr har jag inte tålamod och tid till det, ännu.
    Men jag gillar dig ändå, hi hi . . . .
    Ha de så bra, kram/ Eva

    • Aha! Är det den Eva som hittat tillbaka till Blogglandia. Jag trodde du emigrerat till ett av ö-länderna. 🙂
      Jag gillar både att läsa, skriva och leka. Snart tror jag det är dags för det i mittennämnda. 😉
      Vad snällt att du gillar mig ändå. 🙂 Ibland skriver jag om allvarliga saker. Jag har samlat på mig en del vald och icke vald erfarenhet genom alla dessa år som jag vandrat på Tellus. 🙂
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  5. Gillar bibliotek. Brukar gå dit under vinterhalvåret. Dricka kaffe och läsa tiskrifter. Ibland får någon bok följa med hem, eller film.
    Framför allt går jag dit för miljön. det är något speciellt med bibliotek. Det finns ett bibliotek i närheten. Vid kaffehörnan finns ett stort runt bord, där jag brukar sällskapa med olika personligheter, och diskutera olika ämnen. går oftast dit för den sakens skull.

    Angående tävling. Den där som man hade hela sommaren på sig missade jag pga sjukdom, och för att jag alltid är i sista stund. Jag var rätt dålig. Jag som hade gjort sandslott, och halvt skämt ut mig, määäääää.
    Men jag kan ju visa sandslottet vid tillfälle och länka till dig, utan att delta i tävlingen..
    kramisen

    • En del bibliotek har just den miljön som du beskriver. Just så vill jag ha det hos ”alla” om det var möjligt. En mötesplats av olika orsaker. 🙂

      Sextiosex dagar lät som en ocean av dagar. Plötsligt hade de runnit iväg som text i strandkanten. ❤
      Det kan du göra. 🙂
      Kram Bosse

  6. Bokintresset hos mig kom nog med skolstarten och möjligheten att låna böcker där. Längre fram i tiden låg det lilla samhällets bibliotek i kyrkan mitt emot föräldrahemmet. Tror nog jag läste de flesta böcker som fanns där. Min mor var inte alltid glad över detta intresse…”det går ju inte att prata med dig när du har den där framför näsan jämt”. Den där irritationen känner nog Friherren lite då o då…
    Ha det gott!
    Kram / RosMarie

    • Vad bra du hade det, när det låg så nära. Mitt framför näsan. Kunde du inte låta läsintresset smitta över till din mor. 🙂 Mammor på den tiden hade så mycket att göra hemma. Min mamma hade heller inte tid med böcker under min uppväxt. Det tog hon igen med råge när hon blev äldre. Hon läste många tjocka böcker med stort intresse. Hoppas Friherren står ut med din vana/ovana. Om han överraskar dig med en god fika kan han säkert få sig en pratstund på köpet. 🙂
      Kram Bosse

  7. Tänkte ibland i min ungdom att jag skulle bli bibliotekarie, men så blev det inte. Däremot har jag en dotter som är det och biblioteket är mitt andra hem.
    Läser i perioder, oftast väldigt mycket, och har alltid minst en bok på gång. Just nu Ebbas bok av Maria Gustavsdotter.
    Vad vore livet utan böcker?

    • Vi kunde blivit klasskamrater. 🙂 Vad trevligt att din dotter blev det.
      Nu till hösten kommer säkert mina lässtunder att bli ännu fler. Så brukar det bli när lusten att vara utomhus minskar.
      Svaret på din fråga: För mig skulle det kännas fattigt och tomt på något vis. Stunden med en bra bok slår det mesta.

    • På tal om smak. Jag hoppas att jag kan ”locka” dit de som inte varit på ett bibliotek på många år och få dem att bli nyfikna och sugna på att gå dit fler gånger. 🙂 Sedan beror det på hur det närmast/valda biblioteket ser ut. Alla ser inte lockande ut. Tyvärr. 😦 En del är dåliga på att gallra, skylta och tänka till. Kanske för snålt om utrymme, pengar osv. Motsatsen är guld värt. Jag tycker det är allra bäst när det finns mysiga läshörnor och ett gemytligt fik i anslutning till lokalerna.

  8. Oj det blev svettigt, men gjort mitt bästa. Tyvärr så är en del av uppgiften i en kommentar, det blev lite fel. Men nu finns den i min blogg, ha det bra, måste bara duga att du är en duktig berättare. Kraam

  9. Uppdraget är utfört! Välkommen att kika in på min blogg 🙂
    Jag gissar så här på interiörbilderna:
    Bild ett – Ängelholm
    Bild två – Varberg
    Bild tre – Trelleborg
    Kram

  10. Uppdraget utfört ! Välkommen till min blogg!
    Gissar på biblioteken:
    1. Skara
    2. Halmstad
    3. Trelleborg
    Tack för en trevlig uppgift! 🙂 Kram

  11. Jag älskar också vår bibliotek. Livet utan biblioteket vore ju urtråkigt! Böcker om Kurt Wallander finns även på biblioteket i den här avlägsna delen av världen. Däremot har författaren Bosse Lidéns böcker inte än fått plats i bibliotekets bokhyllan 🙂

    Jag hade ont om tid så det var bara två uppgifter som blev gjort: https://ystadtillabisko.wordpress.com/

    Kram Anne

  12. Så där, då var jag klar med detta uppdrag. Klarade inte det tillfullo, men så kan det gå.
    Bilder finns inlagda på min blogg och på de tre biblioteken gissar jag följande:

    Bild ett: Skara bibliotek.
    Bild två: Halmstads gamla stadsbibliotek.
    Bild tre: Bara bibliotek Svedala.

    Tack för denna gång och ha det så trevligt i helgen som det bara går.
    Kram!

  13. Nu har det gått undan med en väldig fart här. Små barn tycker nämligen inte om när en mormor sätter sig vid en dator. Fördelen är att lilla charmtrollet vänt upp och ner på kontoret så en städning nu är av nöden tvungen. 🙂 Tänk så fint det ska bli med tvättade fönster och allt. Nu är det sovdags och jag önskar dig en go och fin helg. Kramen.

    http://dammsamlare.blogg.se/?tmp=423149

    bild ett: Skara
    bild två: Båstad
    bild tre: Simrishamn

  14. Då var det dags att avsluta denna bildande lekuppgift. Jag tycker att ni gjorde detta riktigt bra. Tack för era bidrag. 🙂 För mig var det redan i våras självklart att ett av poängmomenten skulle innefatta ett besök på bibblan. Än återstår det många poäng att kämpa om.
    Jag önskar alla läsare en trevlig helg.
    Kram Bosse Trötter

    • Tack för en mycket trevlig deltävling! Att besöka ett bibliotek är alltid en lisa för själen och så berikande! Däremot så borde jag nog strategiskt väntat med att svara för att inte locka andra till ett visst bibliotek. Är man tävlingsmänniska så är man 😉 Om jag nu inte har fel men det tror jag inte…

      Kram

      • Varsågod. 🙂 Som vanligt är Bosse Lidén efter med tekniken innan start. Jag tyckte det var gulligt att ha med de tre ”barnbilderna”. Just nu tycker jag inte det efter ett besked på eftermiddagen när vi kom hem. En annan dotterbild har blivit ”lånad” till något snuskigt. 😦 Tror faktiskt att de tagit den från en FB-bild på S konto.

        När jag tryckte på de tre bilderna och fick dem större såg jag affischen/papperet där det stod Varberg. Därför tog jag ner bonuspoängen till 1 poäng på den bilden och lät den vara kvar som en bjudvara.
        En sak begriper jag inte. När jag på Google skriver Skara Bibliotek och går på bilder dyker min bild upp väldigt högt upp, som om jag bjuder på godis. Jag har ju inte skrivit Skara bland mina ”taggord”. Mysko. (Eller har jag någon gång lagt in detta foto tro?) När jag provade med Simrishamns bibliotek och bilder hittade jag ”bara” en bild på lillasyster i ett annat sammanhang. Det är från bloggen och då skrev jag säkert SB på taggorden.
        Som jag sagt tidigare. Min korsordstävling i november har sina fördelar med rätt eller fel ord, allt enligt MITT facit. :D. Men jag längtar inte så hemskt mycket efter november. 🙂 Vi gick en lång runda i eftermiddags i Kåseberga och njöt av blommor och gott om plats. Även på restaurangen. Så fort det blir september dör Österlen ut på besökare känns det som. Vi mötte inte många bilar på kustvägen. Vi såg betydligt fler får/lamm än tvåbenta varelser. 🙂
        Kram Bosse

Kommentera

