Bland kaniner och raukar

1

En tidig morgon gled vi iväg i hyrbilen längs med biltomma vägar. Vi vek av från 149:an och drog oss mot kusten.

2

Härligt att inte möta några bilar på den smala slingriga uppförsbacken. Däremot sprang det leksugna kaniner fram och tillbaka för att reta oss. Inte det minsta rädda om livhanken.
Från det trettio meter höga Hamnberget såg vi ut mot Östersjön. Nedanför oss ligger Halls halvt insomnade fiskeläge.

3
Hallshuks fyr ligger läbbigt nära klippkanten. Jag lät snällt Solveig få bästa utsikten mot havet när vi gick hand i hand. På tillbakavägen bytte vi hand och jag höll mig återigen närmast land. Jag tycker om utsikter men lider av en släng av svindel.

4

”Nu åker vi ner och väcker dem i tältet och stör friden för dem med husbilen. 🙂

5

Kul att byta vy och se strandklinten från andra hållet. Nerifrån och upp.

6

Vilket är godast? Jag gillar lax mest. Här har vi förflyttat oss längre söderut till en av våra andra favoritplatser på Gotland, Lickershamn.

7

Spännande att gå på stenarna mot den 6-7 meter höga Jungfrun som det finns en gammal sorglig sägen om. En ung söt kvinna störtade från rauken med sin älskade på tusentalet. Hennes pappa var rik, mäktig och elak. Fadern hade lovat den unge mannen att han skulle få gifta sig med dottern – om han lyckades hämta ner henne från raukens topp, där fadern låtit sina män placera henne.
En dramatisering av sägnen, Jungfruspelet, ges som utomhusteater varje sommar vid stranden i Lickershamn.

8

Mysiga fiskebodar som jag är svag för.

9

Det är svårt att förstå att hela Gotland var under vatten för tio tusen år sedan.
Visste du att raukar består av hård, olagrad kalksten? Det finns raukar på ett 25-tal platser på Gotland. De flesta ligger på norra sidan (inklusive Fårö).

10Vilken söt Raukfröken jag hittade på morgonkvisten. ”Vill du fika med mig?”

11

Undra om jag vågar klättra upp en bit? Det ser ut som en gubbe.

12

Inte dumt att ha en hel parkering för sig själv. ”Den lilla grå” väntade snällt på oss.

13

Jag vet sedan länge att Anders Knutas har sin sommarstuga i dessa trakter. Typiskt att jag fick reda på att Knutas åkt till fastlandet för att träffa Kurt Wallander. 😉

 

 

s

44 thoughts on “Bland kaniner och raukar

  1. Den gröna killen med röd keps och flagga med uppmaningen SLOW skulle finnas överallt i vårt avlånga land ,-) Söt var han oxå.
    Gotland är vackert, vi har varit där en gång, men nu blir man sugen på att besöka ön igen, ser fantastiskt härligt ut ,-)
    Ja, höjder är väl inte min starka sida heller, gubben gillar det inte ,-))))
    Fiskebodar gillar jag ,-)))
    Min farmors svåger hade en fiskebod ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Tuff grabb. Otroligt pratsugen. Dialekten var skön. Jag blev grön av avund. 😉
      Fantastiskt fin ö på många sätt. Men om du väljer en dimmig och regnig period blir det ett helt annat intryck. Så var det första gången som jag var där. Då var jag inte alls impad. Tur jag gav Gotland fler chanser. 🙂
      Då hade ni fått lotta vem som skulle gå nära kanten utan staket. 🙂
      Kram Bosse

  2. Tack för att du delar fina foton och berättelser med oss. Jag tycker som du, man ska akta sig för höga höjder. Lax eller röding? Äter inte någon av dessa. För mig måste det vara vit fisk. Älskar både piggvar och hälleflundra men dom ska man ju inte äta av tyvärr. Så jag håller mig till torskryggfilé, rödspätta och gös. Rökt fisk…..ja då ska det vara sik eller möjligen makrill.
    Kramis

    • Jag gillar de flesta fiskarna. Eller. Inte ”fula fiskar” och de som är fyllda med små ben. Jag var kräsen och ”hatade” ofta skolmaten. Strömming hade vi alltför ofta. 😦 Det var hårda vakter på den tiden som höll utsikt och stod parkerade strategiskt. Då fick jag nytta av min förmåga att hitta på bra sätt att smuggla/trolla.
      Kram

  3. Så fint på Gotland, många, många år sedan jag var där … så tack för att du visar och återupplivar gamla minnen. 🙂

  4. Åh, fler bilder och berättelser ifrån vackra Gotland! Ja, vilket mäktigt landskap med alla raukar och mytomspunna berättelser.
    Höjder…vackert och läskigt!
    Tycker ju om all sorts fisk…när den är benfri!
    Må så gott!
    Kram, Gunilla

  5. Det är mycket, tydligen, som jag inte vet om Gotland. Det finns en hel del att se och uppleva där, det ska bli roligt att se det på plats också. Mysingen har haft så mycket att göra nu så planeringen för den resan har inte börjat riktigt ännu. Han får läsa och lära här hos dig, det blir bra.
    Härliga bilder som du visar. Sjöbodar, hav och natur. Kan det bli så mycket bättre? Och, vilken utsikt. Varför har jag trott att Gotland är platt? Eller i alla fall inte så höga berg.
    Hoppas verkligen att den söta ”Raukfröken” ville fika med dig. Det tror jag att hon ville, hon ser så snäll och fin ut, din pusselbit.
    Kram och tack för ännu ett intressant inlägg om Gotland.

    • Han har gott om tid för den trevliga sysslan. Vi var lite sena när det gällde logi. Sedan beror det på när på året ni ska åka. Väljer ni tid utanför högsäsongen finns det fler möjligheter på den fronten. 🙂
      Hon var snäll och ställde upp när jag bad snällt. 🙂
      Tack för kommentaren och besöket.
      Kram Bosse

  6. Det här var en vacker plats, helt i min smak! Men om jag skulle få välja mellan lax och röding, då blir det naturligtvis röding! 😀

  7. Så mysigt ni har det. Härligt på Gotland. Minns när barnen var små och vi var där bland alla raukarna, och världens åskväder bröt loss, då var jag liten ojojoj så rädd. Ha en bra dag kram

  8. Självklart vill söta Raukfröken fika med dig Bosse! Tack för din reseberättelse med fina bilder och trevlig text. Jag känner som du inför höga höjder och gillar inte heller att flyga. Där lurar jag mig själv genom att det finns ett rejält golv under fötterna i planet och jag inte ser rakt ner…
    Ha det gott!
    Kram,
    Gigi 🙂

  9. Men Bosse…..har du varit på Gotland utan att komma förbi!? Var det i år, eller har jag missat när det var? I vilket fall som helst så är det ett MÅSTE nästa gång att komma för Stjärnarve och hälsa på. OK, vi dricker inte kaffe – men saft/vatten/läsk/lättöl och en macka kan man ju alltid skramla ihop så det ska väl inte stoppa er!!
    STOR KRAM
    Susie

  10. Hej Bosse
    Vad roligt att du lade upp flera Gotlandsbilder. Jag undrar om “raukar” är ett gotländskt ord? Jag tror faktiskt att kommissarie Knutas var i möte med Maria Wern och Fredrik Broman 😉

    Kram Anne

  11. Jag hade tagit rödingen!
    Fikade ni ihop??
    SV…Tyvärr så är vi människor inte bra på att ta vara på denna guldgruva.
    Vi håller på att förstöra vår natur!
    Ha en bra vecka!
    Kram!

  12. Biltomma vägar kan vara vilsamt. Kanske ligger de så öde att kaninerna inte lärt sig uppfatta faran i detta möte.
    Jag hade gärna valt både lax och röding och definitivt hållit mig på samma sida som du under promenaden längs med havet.
    Å´ lycklig den som finner sitt hjärtas fikasällskap så där helt oförhappandes. 🙂
    Små guldställen du bjuder på.
    Önskar dig en fin vecka Bosse!
    Kram Mia

  13. Och visst ville ju rauksmycket fika med dig. Självklart!
    Gotland är så fint men det är bara så alltför länge sedan jag var där. Har varit på ön många gåner och under en period rete jag med mina 12 års elever till Fårö på lögerskolor och då ingick ju även en stor del av Gotland också med raukar, Bisby, fiskelägen och annat. Men hemvisten hade vi i Sudersand.
    Det är både givande och roligt att följa dig i dina fotspår och med vackra bilder blir Gotlandslängtan än större.
    Önskar sig en fin sensommarvecka.
    Kram!

    • Många av de eleverna minns säkert fagra minnen från den tiden. Synd att jag inte kom iväg på sådana spännande resor i den åldern. Den åldern är härlig.
      Tack ska du ha. Det är njutbart att fortfarande sitta på balkongen och altanen och mysa.
      Kram Bosse

  14. Underbara Gotland och dina vackra foton får mig att längta dit igen … Älskar rökt fisk av alla de slag, när vi var där köpte vi rökta flundror som var så gott. Den gröna gubben känner jag igen, han finns här lite varstans. Verkligt söt raukfröken som säkert ville fika med dig. Önskar dig en skön vecka med sol och god sömn. Sensommarkramar 😘

    • Jag har sett den gröna gubben på Österlen också. Gissar på att det är en stor syskonskara trevliga gröna mindre män som blivit vuxna och flyttat ifrån Grönland och numera vaktar barn överallt. 😉
      Hon sa att det var det bästa erbjudandet hon fått under morgonen. 🙂
      Tack ska du ha. Den där sömnen kommer och går och tycks leva sitt eget liv.
      Kram tillbaka.

  15. Raukar på 25 platser? Som Gotlänning kännande det realistiskt. Rauk-fält, möjligen men raukar finns överallt, lite här och där. Hm, lägger det därhän, eller vad det heter?
    /P

Kommentera

