Den gillade jag skarpt

alderdom 

Väldigt få människor vill bli gamla och hamna på ”hemmet”. Vi väljer heller inte våra sjukdomar och tillkortakommanden. Ändå tror jag det finns personer som har varit gnällspikar långt tidigare. Även mobbing kan flytta med in på ”hemmet” om det finns en svag ledning. Den här boken lämnade mig aldrig oberörd. När jag startade hade jag ingen aning om var ribban låg och om det skulle vara en alltför skruvad humor eller en våg av elände under ett helt år.

Precis som i verkliga livet är dagboken fylld av personliga ord och meningar. Det finns inslag av inhemska nyheter i Nederländerna där jag stundtals kan tappa läsintresset. Men under varje dagboksanteckning, finns det även med någon episod som tilltalar mig. Ex. en tråd som följs upp från en annan dag.

Vem som döljer sig bakom pseudonymen Hendrik Groen är en än så länge väl bevarad hemlighet. Vad glatt överraskad jag skulle bli om det visade sig vara en kvinna. 🙂 Tror jag inte. Boken kommer att bli film. Hade jag varit den hemliga författaren skulle jag sett till att hålla ett vakande öga över filmteamet. Lätt hänt att det blir buskis och förstört. För boken är en pärla och berör mig på många sätt. Det finns många klacksparkar mot saker som jag själv stör mig på. Samtidigt får jag skratta. Nickar instämmande. Kärlek och vänskap blir man aldrig för gammal för. Om jag skulle hamna på ett äldreboende och fortfarande vara klar i skallen skulle jag säkert hitta på bus, bilda slutna föreningar typ GMID. Kan du gissa vad det står för? Gammal-men-inte-död.

Den hemliga klubben med sex medlemmar i starten har åtta punkter i stadgan.
1. Föreningens målsättning är att förgylla ålderns höst med hjälp av utflykter.
3. Deltagarna får inte gnälla.
Det var härligt att läsa om äventyren som de turades om att planera.

Onsdagen den 3 juli
I morse var jag på sjukhusbesök. Svårt. Man måste ju ändå utstråla något slags optimism och det är inte det lättaste när man ser lika dystert på situationen som jag.
Jag skulle bli en väldigt dålig sjukhusclown.
Som tröst till mig själv kan jag säga att jag, jämfört med en annan besökare, var husets egen lilla solstråle. Två sängar bort var en kvinna på besök hos sin nyopererade man. Under trettio minuter pratade hon uteslutande om sig själv och då framför allt om sina egna sjukdomar. Nu gjorde jag något som jag aldrig hade vågat förr. Jag frågade: ”Är det inte bättre att ni byter plats?”
Det piggade upp Evert, men kvinnan tittade bara misstänksamt och oförstående på oss. ”Min vän menar att din inåtväxande tånagel egentligen är mycket värre än din mans hjärtoperation och att det alltså vore bättre om du lade dig i hans säng”, sa Evert med orörlig min.
”Lägg er inte i andras angelägenheter.”

Mina sista ord: Låna hem boken.

Betyg: 5/5

44 thoughts on “Den gillade jag skarpt

  1. Jag är övertygad om att du alltid skulle hitta på något bus på hemmet oavsett tillstånd/mående. 😄
    Läser dina sista rader och skrattade så jag höll på att ramla ur soffan. 😂
    Boken verkar intressant, gillar dagböcker (andras 😊)

    Kram på dig ❤

    • Högsta betyg från mig. 🙂 Mina bloggläsare tror kanske att jag gillar allt. 🙂 Så är inte fallet. En ny bok får högst femtio sidors chans. Har den inte fångat mig slår jag ihop den. Men jag har inte betalt för att skriva någon negativ recension. 🙂
      I andra fall har jag berättat i förväg, att jag ska betygsätta böcker som jag beställt, som jag gjorde i somras. Då smyger jag inte med sanningen. 🙂

    • Den romanen har många vinklingar. Ibland skrattade jag. Ibland tänkte jag på mina egna erfarenheter och då blev jag på gränsen till mörkrädd. Det verkar som ”klimatet” på dessa boende, är ungefär detsamma i Nederländerna som hos oss i Sverige. Jag och den hemliga författaren har väldigt lika åsikter om mycket. Även samma humor. Det gäller att demonstrera på hemliga sätt. För de kan snabbt bli offentliga när en roman får luft under vingarna. Snart även en film.
      Kramis

  2. Den ska jag fråga efter när jag är färdig med Kvicksand. Jag har jobbat sammanlagt ca. 25 år med åldringsvård och är nu själv åldring, så jag vet att ålderdomen inte är någon fröjd.
    (Biblioteket är en farlig plats, jag fick ryggskott av två timmars letande efter böcker häromdagen, men jag anmäler mig till GMID-klubben! 😉 )
    Höstkram

  3. Tack för boktipset! Den boken ska jag kika efter. Allt är bara bra här nere hos oss. Blogguppehållet har övergått i bloggtorka, men vi kommer igen så småningom. Har precis läst ut din bok ‘Mina fotsteg i ditt hjärta’. En fin läsupplevelse! Mycket humor i berättelsen, men också mycket allvar. Härligt att åka tillbaka till 70-talet igen. Man känner igen sig. En bok jag gärna rekommenderar till andra.
    Trevlig helg!

    • Boktipset har både charm och allvar. Hoppas bloggtorkan får nytt syre framåt den mörka höstkanten. Du brukar visa upp många fina foton och du verkar bo i en vacker trakt. I somras tänkte jag ”låna” ett av dina tips från stället du ”alltid” bor på när du är på min svenska favoritö Gotland. Tyvärr var där fullbelagt. Juli och början av augusti är populär.
      Vad glad jag blir av dina rosord. 😀 Tack så mycket.
      Undra om ni har samma sommartemperatur som vi haft ett bra tag i denna månad som kallas för höstmånad.
      Svettiga kramar från Ystad

    • Den boken var helt i min smak. Det var den sista som jag läste också. Kul när ”femmorna” kommer efter varandra. 😀 För det är ju så att jag mellan dem läser och påbörjar på böcker som inte fångar mig. Har jag inte lagt in dem på bild innan och berättat att jag ska sätta betyg, behöver jag inte vara taskig i onödan. Smaken är personlig. Nu läser jag Kristina Appelqvists senaste. ”Smultron, bröllop och döden. Charmen med dem är att jag känner till miljön. Men jag tycker betydligt mer om den första serien, som hon skrev och gav ut på ett annat förlag och saknar personkemin mellan de två huvudpersonerna i dem.
      Kram.
      Ps. Jag vet inte var du tagit vägen i min teburk. Det står Znogge på två vikta lappar. Men det var länge sedan som jag vek upp en lapp med det namnet. Igår vek jag upp 40 lappar och du var inte med där heller. 😦 Du lär inte vinna en lott i den leken/tävlingen.

  4. Den blir jag nog tvungen låna hem för du gör mig verkligen nyfiken. Situationen du citerar är så vanlig bland anhöriga men inte minst bland personal. Jag tycker det är tragiskt och har länge tyckt att i vårdutbildningar på vilken nivå det vara må borde eleverna tänka igenom detta allvarliga ämne. Arbetar man för att själv få bekräftelse eller … kanske man borde ta itu med sitt eget liv lite till innan man fortsätter. Usch, nu låter jag hård. Får jag vara med i din klubb på hemmet ändå. Kanske vi kan fixa en och annan tävling också? Ta väl hand om dig!

  5. Tack för tipset Bosse. Jag har just läst klart Dålig karma av David Safier – riktigt knäpp, rolig och klart läsvärd 🙂
    Kram,
    Gigi

  6. Låter som en bok jag skulle gilla. Jag är övertygad om att du hade livat upp tillvaron om du bott på ett äldreboende. Det behövs säkerligen lite humor och bus för att inte vardagen ska bli så långtråkig. Kram

    • Jag tror du kommer att gilla den. Tack ska du ha. 🙂 Om inte annat kunde jag göra som mannen i boken. Skriva en dagbok om livet där. När min hemliga bok kommer ut på marknaden får jag flytta till ett annat boende. 😉 Har du något rum jag kan hyra? 🙂
      Kram Bosse

  7. Ha ha ha skrattade åt dagboksinlägget.
    Tack för boktips ,-)
    Verkar vara en bok jag skulle tycka mycket om att läsa, är nu hemma efter en kul helg bla..
    Kastade mig ju in i tävlingen med en gång så jag skulle hinna måla alla 9 bilder innan vi skulle iväg,( det var för ovanlighetens skull 2 olika ställen vi skulle på ,-) ) så jag hann inte riktigt läsa hela ditt inlägg missade sista raden, att du inte mådde bra, jag hoppas nu att det vänt och att du mår bra igen!
    Ha det bra KRAM Primrose ,-)

    • Det blev många skratt för mig under läsandet. Även många andra tankar. En del riktigt djupa.

      Kul helg lätt uppiggande. 🙂 Undra var ni var. Vi hade det förlorade fåret hemma och njöt också.

      Jag visste att det skulle passa dig utmärkt och att du skulle leverera något häftigt som vi alla skulle kunna njuta av. :D. Själva uppgiften var ju snäll och alla som hade lust kunde skrapa ihop full poäng. Kul att variera svårighetsgraden.

      Krafterna tröt helt av att inte kunna sova under en längre tid. Eftersom jag aldrig kan bli fulladdad längre, blir det plötsligt ett liv farligt nära den röda gränsen. Sedan är kroppen som ett korthus. Försämras fysiken och orken att röra sig blir blodsockret skyhögt och den onda spiralen drar med sig många trista biverkningar. Fortfarande har jag inte tagit tillbaka bilratten. Jag försöker minska ner på sittandet framför skärmar som gav mig många yrselanfall under några veckor. Istället njuter jag av det fina vädret och låter bara livet vara. Är glad för småsaker och förvånad av att jag kunnat läsa böcker under denna period.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  8. Tack för boktipset! Verkar vara en bok helt i min smak. Få se om den finns på vårt bibliotek.
    Dagboksinlägget är både komiskt och tragiskt på sitt sätt. Visst kan man tycka att kvinnan är självupptagen…men egentligen handlar det förmodligen om att bli sedd och bekräftad…det finns förstås bättre tillfällen.
    Härliga Bosse som för det mesta har glimten i ögat! 🙂
    Kram, Gunilla

    • Hoppas den finns där. 🙂 Klart läsvärd roman om något viktigt.
      Det är härligt att få ta del av mannens tankar och iakttagelser. Från början sådant som han aldrig vågade ”vädra” offentligt. Då log han bara och höll tyst om sina åsikter. I takt med dagboksskrivandet växte han antagligen själv som människa på olika områden. Vi får som läsare fler och fler detaljer från hans tidigare liv.
      Kram Bosse

Kommentera

