Stamkund i White Guide

Sjätte nedslaget i årets nya kategori, Österlens bästa fik.

1
Nu ska jag se om de har någon Kurt Wallander bok. 🙂 Känner någon bloggläsare igen biblioteket? Här har vi varit flera gånger sedan vi flyttade till dessa sydliga trakter och jag har skrivit på bloggen förr om …

2
Olov Viktors är ett prisbelönat ställe som inte behöver någon närmare presentation. I år har de enligt White Guide fått utmärkelsen, att ha ”Årets Godaste Chokladboll” i sortimentet.
Jan Hedh har sagt någon gång att en del av deras framgångssaga bottnar i att de endast har stängt fem dagar om året.

3
Vad bra att jag har något att skylla på. Solveig fick ställa sig sist i den långa slingrande kön medan jag lekte bloggfotograf.

4

5
Jag började inomhus. Det vackra vädret hade fått de flesta gästerna att välja utomhusplatser. På verandan har vi aldrig suttit. Här brukar det ofta vara upptaget. Jag har aldrig sett Jill där. 🙂

6
Däremot denna gubbe. Är det sådant som kallas för blogglinslus?
7

Här finns många rum att fika i på sommaren. Både större och mindre.
8

Jag passade på att paxa ett litet bord i skuggan. Det är intressant att studera människor och lyssna på samtal. Många idéer dyker upp både till kåserier och längre texter. Tur att jag är totalt okänd i dessa trakter.

9
Här är den mysiga gården mellan de två husen.

10
Denna dörr leder till själva affären. Det är även där man köper fikat under lågsäsongen och …

11

… det är där jag trivs allra bäst och har nostalgiska minnen från när vi satt på vintern och tvättade texten till min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Jag minns med glädje den lycka som jag kände då när vi fick till ett textavsnitt. Den känslan vill jag gärna återkomma till inom en snar framtid.

12

Varje gång som vi kommer hit finns det alltid en ny lockande utställning i den gamla stallbyggnaden. Sådant förhöjer helhetskänslan vid fikastunderna.

13

För den sugne finns det många saker att köpa med sig hem. Både ätbart, drickbart och läsbart.
14

Jag har alltid varit svag för gamla hus historia och ägnar gärna stunder åt att försöka tänka mig tillbaka i tiden. Innan 1860 tillhörde ägorna Tosterups gods. Sedan under hundra år, fram till 1960-talet, var det ett Tegelbruk. Den siste tegelmästaren var en man vid namnet John Glemming. John kunde aldrig ana vad som skulle hända i dessa lokaler många år senare. Han hade säkert ingen White Guide mellan tegelstenarna.

Betyg: 5/5  😀

52 thoughts on “Stamkund i White Guide

    • Nej. Det blev morotskakan denna gång. 🙂
      Vem vet. 🙂 Jag är en skrivande person och får ofta nya idéer. Dessutom har jag fem manus som ”bara” behöver ”tvättas”.
      Det kommer att märkas direkt på bloggen och Facebook när/om jag byter inriktning. 😉 Vissa saker går tyvärr inte att kombinera. 😦

  1. Den omtalade chokladbollen tilltalar mig inte så mycket men atmosfären i detta fik vill jag gärna känna. Finns dina böcker där? På sådana här platser kan jag sitta och trivas nästan hur länge som helst ibland. Gott för både ande, kropp och själ på något sätt. Tack för ännu ett utflyktstips. Kramen!

  2. Så mysigt ställe. Ett ställe man får försöka komma ihåg (eller gå tillbaka i din blogg och hitta) om man kommer nedåt på semester nångång.
    Ha en fin dag, Bosse
    Kram Petra

  3. Hej och tack för hälsningen om en bra september hos mig. Jag önskar dig och din fina familj detsamma och jag ser ju att ni gör utflykter och har det bra. Vilket ställe det här var då…….!!! Det börjar bli som så att man får nog ta och planera in en liten Skåneresa. Om inte min Omgivning vill följa med, han säger att han gjort Skåne efter att ha gått på Alnarp en massa år, men det var ju en eon sedan, så jag tycker inte att det räknas, så får jag väl åka själv!
    Hoppas din dotter hittade någonstans att bo i Uppsala!
    Ha det gott, stor kram
    Agneta

    • Hej Aggie! Kul att höra av dig igen. 🙂 Jag hoppas din fina blogg börjar blomma igen så småningom. 🙂
      Sicken en. Han får en inte döma ut av den orsaken. Mycket händer på en eon. 🙂
      Hon satte in en annons även på Blocket och fick då väldigt många erbjudanden. Till slut blev det i en källare ganska nära ”hennes” universitet. Där bor hon med två andra studerande kvinnor. Förra helgen var hon hemma hos sin gamla familj. Det var trevligt. :D. Nu dröjer det tills vi ses igen. 😦
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Åh så mysigt, ni hittar fina platser ,-)
    Chokladbollen blir jag nyfiken på ,-))
    Eftersom jag älskar choklad.
    Vilken linslus, i klass med mig ,-))) som tar selfies i fönster o speglar lite här och där ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  5. Det var ett härligt inlägg, som gjorde att intresset ökade för Olof Viktors ställe. Men du var väl lite feg, som inte vågade skriva negerboll om chokladbollarna. Jag vet att det lär vara förbjudet. Men jag fick tag på en gammal bakbok från ICA-förlaget häromdan. Där fanns det recept på negerbollar.

    Annars måste jag berömma dig som fotograf. Det var mycket fint du visade.

    Kram/Gilla

    • Tack! Det är ett trevligt ställe på Österlen. Men det finns många andra också. Detta var sjätte nedslaget. Nästa år blir det kanske fler. 🙂
      Jag var inte lite feg. Jag skrev bara ner ordagrant den senaste prisutmärkelsen. 🙂
      Själv kommer jag att säga negerboll resten av mitt liv. Det står det i min receptbok också. Jag har inga planer på att elda upp boken. Chokladboll låter mer negativt för mig. Chokladboll var varianten i kiosken som inte hade cocos. Sedan började de sälja mums-mums i förpackningar om tre stycken. De tyckte jag var för små. Helst köpte jag cocosboll. Min första vuxna deckare som jag läst och aldrig kommer att glömma heter fortfarande ”Tio små negerpojkar” och inget annat. Otroligt löjligt att byta ut en av världen kändaste boktitlar i en ny upplaga. 😦 Inga ord är trevliga med svordomar och elaka ögon och sinnen. Ska vi byta ut ord när mobbarna står där och säger jä … hallänning? Jag har några urklipp från mammor som lovhyllar deras adopterade … asch. Detta är ingen politisk blogg. 🙂
      Man ska vara snäll mot alla sina medmänniskor och börja med att hålla reda på sig själv. Hade alla gjort det hade vi haft en bättre värld. ❤
      Kul att du gillar mina foton.
      Kram Bosse

    • Jag har antecknat det inför kommande ”Sex mil hemifrån” resor. Men det blir troligen inte förrän nästa säsong. Jag har blivit av med titeln försteförare efter en lång trötthetsperiod. Snart ska jag ta tillbaka ratten igen. 🙂
      Kram Bosse
      Ps. Om det passar tidsmässigt ska vi meddela dig. 🙂

  6. Tack för detta besök! Så lockande bilder och fin text. Förstår att du återvänder hit.
    Jag var faktiskt på väg både till Ystad och Österlen i slutet av augusti, men tyvärr var de flesta hotellrum bokade och de som fanns tillgängliga var jättedyra. Så är det att vara ute i sista stund. Dessutom var inte väderprognosen nådig denna helg och det vädret var riktigt i ”busstil” . Men det kommer en vår och en ny sommar. Ibland blir det inte som en tänkt.
    Och jag kan meddela att det inte är enkelt att leta eller hitta bra skyltar i Spanien. Men jag jobbar på….Tur att jag hann med några hemma samma kväll du kom med det nya uppdraget.
    Och envis är jag och roligt har jag.
    Kram!

    • Givetvis ville jag ha detta ställe med i min kategori. ”Österlens bästa fik”. Nästa inlägg där lär inte ske förrän 2017. 🙂
      Det har varit ett otroligt stort tryck på logimarknaden denna säsong, beroende på de asylboenden som fick förlängt under sommaren. Många hotell har haft fullt i flera veckor och fått hänvisa till ställen flera mil från Ystad. Ystad lär stå kvar även i framtiden. Vi har också fått skjuta på en del utflyktsplaner för att mina krafter tog slut.
      Jag har noterat att det inte var lätt för dig. 🙂 Domaren har lite söndagsarbete ikväll. Själv ska jag göra mig redo för Österlen. Den goa värmen som september skämt bort mig/oss med har tagit lov. Inget annat var att vänta.
      Envis och roligt är en kombination som jag själv använder mig av ofta i vardagen.
      Det är nästan som en ”överlevnadsgrej” under vardagen.
      Kram Bosse

  7. Jag kan inte säga att det är ofta som vi går på kafé. Tycker oftast att det är för dyrt och väljer hellre att äta lunch ute för samma penning! Men ibland händer det och vi har några ”arbetarkaféer” i Gbg som vi gillar att gå på.
    Där ni har varit verkar jättemysigt…tycker om när man kan sitta både inne och ute och att det är många rum.
    Kom på att Alingsås är ju en riktig ”kaféstad” och där har vi både lunchat och fikat! 🙂
    Må så gott!
    Kram, Gunilla

    • Vi resonerar också så ibland. Det går också att göra som vi gjorde i fredags. Jag hade med mig kaffetermos när S hämtade mig efter jobbet. På vägen körde vi inom ett konditori och köpte tilltugg. Sedan satt vi på en bänk med havsutsikt och njöt och mumsade. Mitt kaffe är faktiskt ofta godare än köpekaffe. Det är bara Kaffe Latte som slår mitt på fingrarna. Efter stunden var vi redo för en långpromenad enligt ett träningsprogram, där vi är inne på tredje veckan. Nytta & Nöje.
      Jag uppskattar samma sak som du. Inne och ute när det passar. Gärna flera smårum. Jag har dessutom mer och mer ont av sorl i stora lokaler med mycket folk. Det gör ont i öronen och är inte trivsamt.
      Kram Bosse

  8. Jättemysigt ställe , och tänk så mysigt det är med gamla hus. Lite trist att dom inte pratar bara. Har försökt att prata med dörrar, väggar, fönster å allt möjligt , men får inge svar. Dom är knäpptysta.

    Blogglinslusar finns det nog lite här och där. Här har du en TantGlad som fastnar på varenda bild snart. Överallt dyker na upp. Linslus som hon är.

    Det ser fint och mysigt ut i Österlen. Fina bilder . Fin reklam gör du åxo. Det tackar jag för. Tackar å bockar för ALL trevlig läsning åxo.

    Ha en fin lördag. Kram från TantRazziaSkyltGlad

    • Vad tror du att det beror på? Jag stod och pratade på olika språk och fick inget snällt svar. Bara en dum kommentar, att jag skulle vara tyst och inte prata högt för mig själv. 🙂 Kan det vara så enkelt att de är gamla och trötta? Inte vana att prata. Om vi klappar snällt så … 🙂

      Det är mycket trevligare att titta på TantGlad än den där fula gubben som skrämdes i spegeln. 🙂
      Österlen är en pärla. Inte speciellt stort. Men ändå fullt av små mysiga ställen.
      Tack ska du ha.
      Söndagskram Bosse

  9. Vad roligt att deras chokladbollar fått utmärkelse i White guide! Vi har faktiskt varit där på vår bussresa till och på Österlen för några år sedan. Vi valde deras goda glass medan de andra fikade. Glasskön var dessutom kortare…
    Kram,
    Gigi 🙂

    • De har fått många fina pris genom åren. Köer är jobbiga tycker jag. Men redan nu tror jag att den avtagit och snart är det bara uppe på den andra sidan. Den som jag gillar bäst.
      Kram Bosse
      Ps. Jag blev sugen på att åka till det där hotellet som ni bodde på med havsutsikt.

      • Hotel Griffen i Rönne rekommenderar jag varmt. Vi var i alla fall helnöjda med både hotellet och läget.
        Kram,
        Gigi

      • Jag skrev direkt upp namnet efter att ha sett och läst på din blogg om er Bornholmresa. 🙂 Sedan gick jag in på hotellets sida. Någon gång kunde vi ta färjan dit, utan att ta med vår bil och istället stanna bara i Rönne ex en helg.
        Tack för tipset.
        Kram Bosse

  10. Vilket fräscht och fint bibliotek! Caféet ser trivsamt ut och ballerinamålningen är ju alldeles underbar – åh vad jag gärna hellre skulle bege mig dit och ta en fika idag – än att ta tag i allt som står på dagens agenda. Men nu när du bjuder på bilder och text så underlättas min dagdröm något. Tack för dagdrömmen! En helt vanlig fika utan tid att passa kan vara alldeles underbart.

    Ha det gott!
    Kram Christina

    • När det blåser motvind mot dig idag tänker du mentalt på detta bibliotek. Helst hoppas jag din dag blir smidigare än vad du ”oroat” dig för innan.
      Bra taktik. Då blir det inga dystra överraskningar när du ställer dig på vågen. 🙂 Jag borde kanske anamma det. 🙂
      Ha en bra måndag.
      Kram Bosse

  11. Jag känner dessvärre inte igen biblioteket, men som ofta har du tagit mig till en plats som lockar till ett besök. Vad är väl som en mysig fikastund …
    Fina, ”gamla” minnen, den där sköna känslan av nostalgi – det här verkar vara rätt plats att lyfta fram den på. Hoppas det snart leder till mer skaparlycka!
    Detta med gamla hus … å´ gamla träd … tänk om de kunde tala …
    Önskar dig en bra start på veckan!
    Kram

    • OV är ett trevligt ställe att besöka. Därför fick de en femma i betyg. Jag har ju lagt in några andra suveräna ställen på Österlen i denna nya kategori säsongen 2016. 🙂
      Skaparlycka är ett både ett fint namn och skönt läge att befinna sig i. 😀
      Tack ska du ha. Jag önskar dig detsamma.
      Kram Bosse

  12. Vi är lika i det sista du skriver. Jag älskar historiens vingslag …
    Jag skulle gärna vilja resa i tiden bakåt, om det gick att göra det säkert, som en osynlig åskådare svävande över tillvaron med mina nyfikna ögon. Tänk att på riktigt få se hur det egentligen var en gång i tiden … Gamla byggnader andas av energier som inte finns i ett nytt hus 🙂

    Kramis

Kommentera

