Namn och titlar

Dags för TJUGOÅTTONDE UPPGIFTEN:
(Stängs klockan 20.00 lördagen den 1 oktober.)
Både nya och gamla lekdeltagare är hjärtligt välkomna.  😀
OBS! Hundägarna får dock inte rösta.

Tre olika delmoment:
HUNDAR-FILMER-BLOGGNAMN.

Regler:
Du får bara lämna en lösning. Inga delredovisningar. Därför måste ALLT vara med i din kommentar. (Annars kommer domaren bara att godkänna eventuella poäng i din första kommentar.)

Information:
För tredje gången återvänder jag till ämnet hundar. Första gången stoppade jag DVD-filmer med scener på filmhundar där du skulle gissa rätt filmtitel. Andra gången fick du en lista på femtio raser.

Undra hur ägarna tänkte när de valde tilltalsnamnet till sin söta valp? Var namnet självklart innan de hade träffats? Hade hushållet familjeråd? Eller blev mötet med valpen avgörande? Går det att gissa sig till namnet med hjälp av en namnlista? Är ditt svar JA kan du få ihop 30 poäng i detta delmoment.

När jag skulle döpa vår hund gick jag efter kombinationen popgruppen Texas och staten Texas som jag förknippar med bomull. Namnet tyckte jag var helcoolt och dessutom låg det rätt i munnen.

MOMENT ETT AV TRE:
Här under får du tio bilder på hundar och därefter femton hundnamn att välja på.
(Jag har försvårat med att lägga till fem extra namn.)

Para ihop bilderna med rätt namn. Ex: A=Ludde, B=Ebba osv ända till J=Bosse.
(Så snart lekuppgiften är stängd kommer jag att föra in de rätta hundnamnen istället för bokstäver.)
Stort TACK till mattar & hussar som lät mig ta kort på era fina hundar och tack för alla pratstunder.  😀
Nixon
1

Malte
2

Felix
3

Min älskade Texas
4

Siv
5
Bosse
6
Kaimòs
7
Ludde
8
Ebba
9
Yoda
10

Namnlista med femton hundnamn:
Ebba, Siv, Malte, Mello, Ajax, Felix, Texas, Bosse, Gunnar, Kaimòs, Ludde, Lucy, Yoda, Ernst och Nixon. (De gröna hittade jag på själv.)

Poäng för moment ett av tre:
Hund med rätt namn ger 3 poäng.
Finns namnet med bland de tio bilderna får du 1 poäng.
Väljer du från mina fem ”fejknamn” blir det 0 poäng.

MOMENT TVÅ AV TRE:
film-1-2
film-3
film-4
film-5
Fem filmer av mycket skiftande karaktär som vi hyrt på bibblan de sista veckorna.

Vilken film tyckte jag var klart bäst? (Du får bara chansa på en)

Den som först skriver rätt film får 5 poäng.
Den som skriver rätt titel som tvåa får 3 poäng.
Den som skriver rätt filmtitel som trea får 2 poäng.
Alla som skriver rätt namn får därefter 1 poäng.
Gissar du på en av de andra fyra filmerna får du 2 poäng om du chansar på den film som jag tyckte näst bäst om.
Gissar du på en av de övriga tre blir det 0 poäng.
”Boktjuven” var min/vår klara favorit. ”Fyra veckor i juni” höll jag som näst bäst.

MOMENT TRE AV TRE:

B O W M I U P R I M R O S E W
D Z W I H T E B S I L E H T E
A A S D O L W S K T X C O T V
L N O I Y L A K C I K A H L I
G K T T I L E X I F P L N L S
T I U E G S O T B W P D B E Z
N I Y O F G T Y T Q I Z V T L
A K G U N I L L A A B N L H D
T C N L B M Z M T I N O N U I
Z I T L C E R L H R U G Y U T
N K O D T A A T G A D E F Z G
O P U T G J N E W M J J U E U
G C I B E N N A L E V A R T D
G D K A T T U V M A R D K P X
E E T T I B G E Z Q E S S O B

GÖMDA BLOGGNAMN:
Vilket namn saknas från listan? (Vågrätt, lodrätt, framlänges, baklänges eller diagonalt.) DITTE, EVA, ZNOGGE, WIOLETTAN, GUNILLA, LENA, ANKI, ETHEL, PRIMROSE, MARIA, LISBETH, MIA, KICKI, TANTGLAD, BOSSE, ANNE, GUNNAR, GERD.

Den som först hittar det bloggnamn som SAKNAS får 5 poäng.
Den som kommer tvåa får 3 poäng.
Den som skriver rätt namn som trea får 2 poäng.
Alla som skriver rätt namn därefter får 1 poäng.
Skriver ni ett namn som FINNS får ni 0 poäng.

(Jag färglägger gömda namn när leken är stängd.)

Maxpoäng för alla tre momenten:
40 poäng.

”Tjat-Sammanfattning”:
Allt ska lämnas in samtidigt i EN kommentar. Hundnamn, DVD-film-titel och Bloggnamn i SAMMA kommentar.
1. Para ihop hundbild A-B-C-D-E-F-G-H-I-J med tio av namnen på listan.
2. Skriv en filmtitel.
3. Skriv ett bloggnamn.
Jag vill inte se några delredovisningar. Om du är snabb och har rätt på de två sista delmomenten kan det ge sköna extrapoäng.

STORT LYCKA TILL!  ❤

Fast text:
Uppgiftsjakten 2016 kan dyka upp var som helst på min blogg – i vilken kategori som helst. Det är mycket troligt att jag lägger in andra inlägg som hamnar över detta om någon/några dagar. Scrolla ner hit om så är fallet, om du ska lämna ditt bidrag.

Jag kommer att lägga in 30 lekuppgifter. Finaluppgiften dyker upp i oktober. Den bloggare som leder när jag slutar får titeln UPPGIFTSMÄSTARE 2016 och en skraplott. Någon annan av de tio högst placerade kommer också att få ett pris. (Jag lottar.) Det betyder med andra ord att den som kommer ex. tia kan bli miljonär och den som får titeln kan bli utan miljonen. Fru Fortuna sköter den biten. ❤

 Lek-Tabell: (Efter 27 uppgifter)
1. Eva Rohlén, 344 p. 🙂
2. Ditte Akker, 343 p.  🙂
3. Znogge, 341 p.  🙂
4. Wiolettan, 326 p.  🙂
5. Gunilla Wahlberg, 313 p.  🙂
6. Villa Herberts/Lena, 291 p.  🙂
7. Anki Arvidson, 284 p.  🙂
8. Primrose, 266 p.  🙂
9. Ethel Hedström, 254 p.  🙂
10. Comsi Comsa, 251 p. 🙂

11. Maria Bromander, 220 p.  🙂
12. Lma/Lisbeth, 185 p  🙂
13. Kicki Olsson, 177 p.  🙂
14. Mia J, 172 p.  🙂
15. Gun Britt Söderström, 148 p.
16. Sanna, 82 p.
17. Kersti, 77 p.
18. Gunnel Moberg, 73 p.  🙂
19. Tant Glad, 64 p. 🙂
20. Anne, 50 p. 🙂

21. Sussie, 48 p.
22. Gun Toresson, 38 p.
23. Gerd Lindblom, 37 p.
24. Susjos 20 p.
25. Ninni, 19 p.
26. Ezter 17 p.
27. Annika Sohlin, 12 p.  🙂
28. Susan Johansson, 11 p.
29. Mickan, 10 p.
30. Susie på Stjärnarve, 9 p.

31. Minton, Katarina, 7 p. 33. Åsa H, 6 p. 34. Kerstin, 5 p. 35. Anna Andersson, Skåningen, Jennifer, Gunilla J, RosMarie, 4 p. 40. Pia Boman, 3 p.
41. Övriga 0 poäng.

56 thoughts on “Namn och titlar

  1. À – Ajax
    B – Gunnar
    C – Ernst
    D – Malte
    E – Ebba
    F – Mello
    G – Lucy
    H – Kaimos
    I – Siv
    J – Yoda

    Film: Boktjuven

    Namn: Mia

    Lekkram Eva 🤗

  2. Vild gissning;
    A = Ernst
    B = Malte
    C = Ludde
    D = Texas
    E = Ebba
    F = Mello
    G = Gunnar
    H = Lucy
    I = Ajax
    J = Yoda

    Film = Sunrise

    Namn = Mia

    Lekkram 😘

  3. Hundar: A-Kaimos B Lucy, C Malte, D Ebba, E Ajax, F Nixon, G Mello, H, Ludde, I Bosse, J Felix,
    Film Sunrise
    Namn Mia

    Lekkram Ditte
    http:// akker.blogg.se

  4. Hundnamn
    A Nixon
    B Bosse
    C Texas
    D Malte
    E Ebba
    F Yoda
    G Lucy
    H Siv
    I Ernst
    J Felix

    Din favorit av filmerna Boktjuven

    Namnet som inte var med Mia

    Ha det fint KRAM Primrose

  5. Har inte en susning, men gissar vilt!
    A Ernst
    B Ludde
    C Malte
    D Bosse
    E Lucy
    F Malte
    G Texas
    H Yoda
    I Nixon
    J Ebba
    Favoritfilm – Citronlunden
    Mia finns inte med bland namnen
    Ha det gott!
    Kram

  6. Hej Bosse! Här kommer mitt svar:

    Moment 1
    A. Nixon
    B. Ludde
    C. Ajax
    D. Lucy
    E. Kaimòs
    F. Yoda
    G. Mello
    H. Ebba
    I. Malte
    J. Siv

    Moment 2
    Jag gissar på Boktjuven, eftersom jag har läst boken och tyckte att det var en av de bästa böcker jag läst. Därför tror jag att du gillade filmen.

    Moment 3
    Måste ha tagit en bra stund att förbereda det här momentet, Bosse!
    Saknas:
    Lena Anki
    Mia Kicki
    Gerd

    Kramar från Ethel

    • Jag tackar och bugar. Kram Bosse 🙂
      Det tog inte så långt tid. Jag började med att föra in alla namn utom ett. Sedan fyllde jag luckorna med bokstäver. Försökte ibland använda mig av början av namnen för att försvåra. Sedan var det dags för att testa. Problemet var att jag naturligtvis visste vad jag INTE skulle leta efter. Därefter testade jag på S som kom fram till rätt svar. Det var när jag några dagar senare skulle göra ett andra test med min färgpenna som jag såg det. Alla namn fanns med. 🙂 Av en slump hade det bildats utan jag visste om det. Då var det bara att byta ut några bokstäver. 😉
      Längst tid tog hundfotona eftersom jag ville ha variation bland raser och namn.

      Självklart var det ”Boktjuven”. En mycket bra film. Jag måste läsa boken också.
      Dina poäng blev. 3+6+1+0 = 10 poäng 🙂

  7. Hej. Skev nyss ett svar men gjorde väl nåt galet så här kommer det igen.
    A.Rexas
    B. Kaimos
    C.Felix
    D.Mello
    E.Yoda
    F.Bosse
    G.Ajax.
    H.Lucy
    I.Malte.
    J.Ebba

    Filmer är Io nom ho paura = Jag är inte rädd

    Namnet tror jag är MIa.

  8. A=Ernst
    B=Felix
    C= Malte
    D= Ebba
    E=Siv.
    F= Gunnar
    G=Ludde
    H= Texas
    I=Ebba
    J= Lucy.
    Moment 2 tror jag är ”Citronlunden”
    Moment 3 tror jag är Gerd.

    Lekkram från en TantGlad

  9. Jag kör så det ryker, blundar och håller för ögonen! 🙂

    A: Kaimos
    B: Ludde
    C. Nixon (Jag tyckte jag såg någon likhet där … 😉 )
    D: Felix
    E: Ajax
    F: Yoda
    G: Texas
    H: Malte
    I: Ernst
    J: Siv

    ”Jag är inte rädd”.

    Mia verkar vara den som ”syns” mest genom att utebli, så det är mitt svar. Men lite lurigt var det allt med Znog(g)e, eller missade jag nå´t?

    Ha en fin torsdag!
    Kram!

  10. Hundnamn:
    A= Ludde
    B= Ebba
    C= Malte
    D= Texas
    E= Felix
    F= Yoda
    G= Ernst
    H= Lucy
    I= Mello
    J= Siv

    Jag har bara hört talas om ”Boktjuven” så jag hoppas att det var filmen du tyckte om bäst.

    Det var Mia’s namn jag kunde inte hitta.

    Fick några bilder från Ystad igår – det verkar som det är fortfarande bra väder. Vänninan tyckte mycket om Ystad 🙂

    Kram Anne

    • Tack för ditt deltagande. Det är 19.5 grader just nu men blåser rejält. Därför blev det lunch inomhus. September har varit fantastisk. Stabilare och varmare än i somras. Ystad är en vacker liten stad. Men Österlen är magisk på vissa ställen och i rätt väderlek. ❤ Gotland längtar jag också redan tillbaka till. 🙂 Kram Bosse
      Poängskörden blev 3+6+1+1 = 11 poäng.

      ”Boktjuven” gillade jag skarpt. Måste låna och läsa boken också.

      • Det fanns inte tillräckligt med plagg för att visa sig utomhus igår. Den upplevde temperaturen var under noll grader nästan hela dagen. Stormen orsakade också elavbrott, så helgen blev inte så trevlig. Det var den kallaste september någonsin i den här delen av världen.

      • En mycket bra och tänkvärd film. Jag vill inte byta väder med dig.
        Jag var övertygad om att de flesta skulle spika Texas. Tidigare har jag bara haft med kort när han varit långhårig. Därför tänkte jag först välja ett foto när han var valpklippt. Det brukade ”vi” i juni. Då var det svårt att tro att det var vår hund när vi hämtade honom. Tyvärr hittade jag bara inomhusbilder när han hade den sommarfrisyren. Jag var rädd för att bli avslöjad av en inomhusbild och nio utomhusbilder.
        Nästa lekuppgift ska göras inomhus. Innanför glasrutor.
        Vi gick upp till Ale Stenar för en stund sedan. Riktigt uppfriskande promenad. Lite geggigt och stora vattenpölar på stigen stundtals. Vad gör man inte för att få njuta. Det glittrade i havet längre ut. Många hundratals får gick och betade runt oss. Inga baggar som tur var.

  11. 1) A Texas
    B Ebba
    C Ajax
    D Siv
    E Bosse
    F Felix
    G Kaimoz
    H Mello
    I Ernst
    J Lucy
    2) Fyra veckor i Juni kanske.
    3) Mia finns inte med

    Då vet du på ett ungefär vad liknande hundar heter i min omgivning. Nu ska jag läsa ditt nya inlägg. Ha det gott o kram!

    • Jag tackar så mycket för ditt deltagande. 🙂
      Som vanligt vill jag variera innehållet i mina blogginlägg. Ibland känner jag att vissa sidor får stå tillbaka. Jag har så mycket skrivet i olika dokument inom olika genrer. Allvar och humor. Var för sig. Eller i en mix. En svår fråga har hela tiden varit vad vågar jag skriva? Hur mycket ska jag bjuda på helt gratis? Ibland känner jag mig kluven och bakbunden. Tänker att det är bättre att plantera inom romanens ryggar. Kram Bosse
      Poängskörden blev 3+5+0+1 = 9 poäng.
      Kram Bosse
      Vi gillade verkligen filmen ”Boktjuven”. 🙂

Kommentera

