Ett superenkelt val

Jag har alltid gillat att studera kartor. Nu när äldsta dottern rört sig norr ut är det naturligt för mig att bekanta mig med hennes nya studieort på papper.
Egentligen hade vi tänkt att åka upp till henne denna veckan, men hennes nya tighta schema har sin lucka lite längre fram. Då flyger hon hem till oss istället och stannar i fem dagar. Ser vi fram emot. ❤

solskensgatan

Bruno Liljefors är en världskändis. Mina bruna ögon sökte sig till sju granngator och min fantasi gick från konst, natur, möbler, inredning till huspriser. Vad tror du? Vilken av de sju hade du valt? Jag hade mycket hellre köpt ett hus på Solskensgatan än på de andra sex gatorna. Vem vill leva ständigt i dimma, töväder, storm, blixtväder, moln och regnväder? Antagligen skiljer det rejält på prisbilden.  🙂
Dessutom nära till en stor park. Påverkar givetvis förhållanden och alla kontakter negativt. Stormiga relationer. Tövädersäktenskap. Blixtförälskad är både bra och dåligt. Gå in i dimman och gå vilse på sin egen gata kan inte vara en höjdare. Sedan behöva fråga om hjälp av någon med ett brett solsken i hela ansiktet … efter att ha blivit genomblöt och drabbats av akut blixtfeber under letandet och tappat husnyckeln i en gallerbrunn.

Här i Ystad har vi just nu riktigt fint solskensväder. Det var minus två grader under min morgonpromenad. De som ser mig tror säkert att jag amputerat högerarmen. Helst när reflexbandet smiter åt. Men den bara högerhanden trivs i värmen. Efter tre veckor har jag både tröttnat och blivit van vid alla långsamma procedurer. Längtar till morgonens date.

dsc_40570002

Härligt när gatunamnet stämmer och lever upp till sitt namn.  😉

54 thoughts on “Ett superenkelt val

  1. Solskensgatan hade det fått bli för min del! Vilka märkliga gatunamn det ändå finns. Gott att återse dottern för visst saknar man dem!

    Kram från den hemkomna 😉

    • Också mitt andrahandsval. 🙂
      Jag är en viking. 🙂 Efterlängtat väder. Vi bytte till vintertid i helgen och fick tillbaks timmen. Den röda himlen och de tuffa molnen runt gamla vattentornet. Samtidigt ser jag havet. Eftersom vi bor högt behöver jag inte gå långt för den vyn. När alla löven ramlat ner ser jag havet om jag går iväg femtio meter.
      Kram Bosse

      • När går solen ner i Ystad på den här årstiden? Här försvinner den runt kl. 7 i början av Novembermånaden. Långa ljusa sommarkvällar har vi tyvärr inte i Västra Australien.

        Det är fint att ha havsutsikt. Viken skymtas mellan träden men det är lite längre till havet där vi bor. 🙂

      • 16.20. Men för oss försvinner den bakom hustak tidigare. Jag kan verkligen sakna de där stunderna när jag satt på vår inglasade terrass mellan två våningar och njöt av solnedgångarna. Eller av de höga vågorna och de guppande båtarna. Var sak har sin tid. ❤
        Sju låter bättre än hos mig.

  2. Nog är det en snedgränd allt 😄
    Jag älskar läsa kartor … kan sitta och studera stadskartor i timmar innan jag reser iväg någonstans … hur lätt som helst att finna runt i den nya staden då 😂😂😂

    • Jag har också alltid varit sådan. Allra bäst innan besök i storstäder. Det är en häftig känsla att hitta rätt sedan. 🙂 Spännande att planera och studera. Sedan älskar jag att improvisera också. Allt ska vara möjligt. Små och stora äventyr kan vänta runt hörnet. 🙂

  3. Så glad du måste vara över att dottern kommer hem kanske kan det lindra lite av ditt fingerproblem? Men bara lite gissar jag… Vet hur det var när jag bröt armen för två år sedan, överarmen på flera ställen…. Kram på dig ♥

  4. Solskensgatan låter trevligt och så ligger den ju nära parken och det är ju en klar fördel 🙂
    Förstår att längtan efter Jennifer är stor … och det är så det ska vara – man längtar efter sina vuxna barn och det tar lite tid att inse att de är utflugna. Snart kommer hon hem och det är något att se fram emot!
    Kram

  5. Härligt inlägg dina härliga tankebanor gillar jag ,-)
    Snedgatan var ju namnet jag föll för ,-))) Charmigt!
    De andra nja jag gillar inget av dom , måste jag välja får det bli Stormgatan ,-)))
    När det stormar längtar jag ut på prommisar ,-))))
    En bit bort ligger Hjalmar Brantingsgatan det låter bra hade två kusiner som bodde på den gatan ,-)
    Visst är det kul att veta hur det är och ser ut där ens barn har flyttat ,-)
    Härligt att få hem henne ett tag ,-)
    Hoppas det går jättebra för Jennifer och att hon stortrivs!
    Nu ser du att ni i Skåne har så mycket härligare namn på gator ,-)
    Besvärligt att du inte kan skriva som förr tre veckor är lång tid, hoppas det ger med sig snabbt nu!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  6. Uppsala är en väldigt trevlig stad och här hade jag helt klart valt Solskensgatan. Det är ju vad vi kallar vår spanska sommarstugegata. Kanske inte så spännande namn. I Uppsala är ju Dag Hammarskjölds väg mer intressant kanske…
    Hoppas du vid något annat tillfälle kan besöka Uppsala igen för det är verkligen en stad som är fin på många sätt och en riktig studentstad, landets äldsta.
    (Jag är ju ofta i Uppsala när jag är hemma eftersom ena dottern och barnbarnen bor där.)
    Kram och trevlig onsdag.

    • Då blir vi grannar. 🙂
      DH väg finns även nära min bostad i Ystad. Även ”hans” park.
      Följer man D-vägen i U söder ut snuddar man nästan vid J källarlya. Hon bor nära SLU.
      Jag gillar centrum i Uppsala. Länge sedan jag var där sist.
      Torsdagskram . 😉

      • Låter finare att säga högt. 🙂 Skulle säkert ta ett par generationer att vänja sig vid. För mig är Slottsbron en hårt trafikerad bro i Halmstad där jag kunde ha dött, när en cancersjuk bilkörande kvinna hade missat att det blinkandet trafikljuset gått över till fast sken och lyste rött när jag gick över vid grön gubbe. Bilen i andra filen stod stilla när jag gick ut i gatan. 😦 Har skrivit ett kåseri om den händelsen. Så snabbt har jag antagligen aldrig sprungit som när jag jagade efter den ”flyende” bilen. Fulltankad av ren adrenalin. 🙂

  7. Tror jag gärna skulle bo på Tövädersgatan mitt i smällkalla vintern! ”Idel solsken skapar öken” har jag hört. 🙂
    Så trevligt att få hem dottern. Sköt om dig och fingret speciellt.
    Kram

  8. Härliga namn på gatorna i Uppsala. Fint att göra sig lite bekant med dom, före en resa. Nu kommer ju dottern hem, men det kan ju behövas dessa kunskaper om gatorna vid ett annat tillfälle.
    Lurgatan är ju lurig, den skulle jag kolla närmare på.
    Kram!

  9. Jag gillar kartor från landsbygden med alla konstiga namn. Hoppas det går bra med högra när den släpps fri. Vi har haft sol och vindstilla idag så det blev en skogspromenad och Minton blev lycklig.

  10. Jag gillar verkligen kartor. Trots att vi har GPS i bilen vill jag ha en ”riktig” karta i knät, när vi lämnar stadsgränsen för att veta var vi är. På våra bussresor har jag också alltid med mig en karta för att kunna orientera mig. Mår gott av att läsa alla ortsnamn och följa rutten.
    Varm kram,
    Gigi 🙂

  11. jag tycker att blixtgatan låter spännande. jag gillar också kartor väldigt mycket. Föredrar en riktig framför digitala varianter. Det är en speciell känsla att veckla ut en karta., att tillsammans leta sig fram i de ännu okända landskapet. Att det sedan är mycket svårare att vika ihop den är en annan historia.
    Kram

    • Då har vi det gemensamt 🙂 Har vi tur finns det någon hjälpsam som kan hjälpa till med det tekniska. Annars är det ett utmärkt tillfälle att lära känna en främling. 🙂
      ”Ursäkta mig! Kan du vara snäll och hjälpa mig att vika? Så bjuder jag på fika.” 🙂
      Kram Bosse

Kommentera

