Rofylld promenad som väcker tankar

arbetare

finare

Vem av dem hade flest äkta och nära vänner? Vilka var de tio vanligaste samtalsämnena i hemmet? Vem levde det ”rikaste” livet?
Kuriosa: Jag noterade just nu att jag blev tonåring när en av dem dog.

fiskare

gamla-ett

gamla-fyra

fyrvaktare

Det märks att vi bor i en kuststad nära vatten. Jag hade passat som fyrvaktare när jag var ung. Dessutom har jag alltid varit fascinerad av fyrar och livet omkring dem.

alskad-eller-hatad

Säkert efterlängtad av framför allt män som aldrig fick sin törst släckt. Också säkert hatad av kämpande kvinnor i hemmet, som försökte få slantarna att räcka till mat och kläder till de ”sju” barnen.

aboen

vad-ett

vad-tva

Några av de yrken som jag blev extra nyfiken på och därför googlade. Syftade inte på rektor.

 

28 thoughts on “Rofylld promenad som väcker tankar

  1. Detta påminner mig om då vi gick härliga, rofyllda promenader på den ena kyrkogården efter den andra i jakt på mästare och makar. Det var tider det.
    Nu har vi inatt fått flera centimeter med snö så det skulle vara svårare att vandra och fota. Du verkar nästan ha sommar i Ystad, nja, lite höst är det allt.
    Trevlig dag önskar jag dig. Här blir det ingen Gustav Adolfsbakelse.
    Kram!

  2. Här satt jag vid datorn när ditt inlägg kom in, nu efter frukost kommenterar jag, men du skulle ha hört mitt jubel, JAAAAA trodde det var en uppgift och att jag för första gången såg den först ,-)))
    Så många intressanta yrken, det måste vara intressant att gå där och läsa på gravarna, här är det mest mästare och tyvärr inte så vanligt att det står yrken, många äldre gravar är borta.
    Ha en härlig Söndag.
    KRAM Primrose ,-)

  3. Oj, tror aldrig jag sett att man skriver så på gravstenarna. Kanske att jag sett någon men inte så.
    Spännande.
    Ha en skön söndag, Bosse.
    Kram Petra

  4. Ja, försöksledare undrar man ju vad det var. Vilken typ av försök? Och Åboen? En som kom från Åbo?

    Fascinerande att gå omkring och läsa på gravar. Har dock noterat att det är väldigt få som under de senaste 25 åren har med sin titel (det är ju en sak som kvinnor hela tiden haft erfarenhet av förstås :-)).

    Önskar dig en fin söndag. Ska snart ut på en löparrunda. Blir nog relativt kort idag, i snålblåsten och det snöblandade regnet. Brr.

  5. Spännande med dessa yrken – och väldigt kul att vandra runt på kyrkogårdar – och visst blir man nyfiken många gånger 🙂
    Gillar Åsas svar – för så är det!
    Ha en trevlig söndag!
    Kram

  6. Det här trycker jag är intressant ..att läsa vad som står på gravstenarna därför det sätter igång tänket i hjärnan å man kan ju inte låta bli att fundera över alla dessa människor som levt för längesedan hur dom var , levde och hur deras arbeten var.

    Tyckte om ”åsa’s ” kommentar för jag instämmer i det.
    Är man själv äkta så får man nog äkta ärliga vänner och det är nog den som har flest vänner tror jag.Äkta vänner alltso.

    Nä nu ska jag ut i det vackra vädret. Vi har snö och en stor glad sol som värmer idag. Äre inte härligt. Man blir så glad .

    Ha en härlig fin söndag nu
    Söndagskram.

  7. Med åbo menades helt enkelt en person som brukade annans jord med en ärftlig besittningsrätt .
    Ser det ofta när jag släktforskar. Har mina rötter i Skåne.
    snöig kram från Småland

  8. Visst är det spännande med alla dessa yrken! Tänker också att i detta finns en yrkesstolthet och ett stort kunnande bakom. Idag vill nog inte alla ha sitt yrke omnämnt på sin gravsten om det inte är vd eller så…
    Kram Rosmarie

  9. Jag måste ta mig till Klinte kyrkogård och se om jag hittar ”Brödpackmästaren”. Mannen, som på 60-talet jobbade på ett bageri, hade i alla fall den titeln i telefonkatalogen.
    Trevlig söndag!
    Kram, Ingrid

  10. Det finns onekligen många intressanta yrken att fundera över. På jakten efter rätt stenar har jag insett att många nya tillkommit. Speglar helt enkelt samhället och tidens gång… Vänskapen tror och hoppas jag ligger i personligheten och inte i professionen 😉

    Kram

  11. Bakom varje gravsten finns ett öde … en livsberättelse. Alla dessa yrkestitlar som jag inte känner till. Spännande vandring i vördnad inför de som ”gått före” .

  12. Så många intressanta yrken från då, när yrket var så viktigt för självkänslan. Kanske det är så fortfarande. Själv skarttade jag faktiskt gott åt din kommentar om försöksledaren – rektor? 😉
    Kram,
    Gigi

    • Dina kommentarer hamnar i min papperskorg av någon konstig anledning. Tur jag kan plocka upp dem i efterhand. Viktigt att jag kan om det skulle hända när du tävlar. Som tur är kommer inläggen på rätt plats i efterhand. Så fort jag plockat upp dem och godkänt dem.

  13. Jag har lagt märke till att det ibland finns dessa uppgifter med på gravstenarna i svenska kyrkogårdar. Har aldrig sett det i Australien. Vet inte vad “Åboen” betyder. Någon som bor i Åbo är väl en Åbobo?

    Kram Anne

Kommentera

