Trodde jag aldrig

bli-avundsjuka

Tänk att grönsaker är precis som vi människor. Jag lovar. Det handlade bara om två, högst tre människofraser som jag sa med ljus och glad höströst. Typ.
”Vad härligt att du har blivit så stor och röd. I mitten av oktober. Vill du följa med in en stund?”

Egentligen var det en lurig, falsk och lömsk fråga. Den gick ju från friheten i höstvindarna till … det finns kanske barn som läser min blogg.
Tre röda sekunder. Högst tre sekunder tog det för den lilla röda tomaten bakom den stora att byta skal till grönt. Grönt för avundsjuka när den är som ”bistrast”.

dsc_00020081

Dessa två blev bästa vänner på bladet och delade på fukten. Då är det fint med grönt.

dsc_00230025

Det öppnades ett nytt fik på gågatan i Ystad för några veckor sedan. Där har vi givetvis varit några gånger. Undra varför jag snöat in på gröna saker denna söndag? Snö är ju inte ens grönt. Jo. Möjligtvis skånsk snö. Förklaringen dyker säkert upp när man/kvinna minst anar det. Bara den inte gör det i natt. Då vill jag sova och drömma om lärkor på våren. Snödroppar och krokus som välkomnar mig i trädgården.

14 thoughts on “Trodde jag aldrig

  1. Grönt är skönt och minner oss redan nu om den vår som komma ska.
    Att avudsjuka är grönt Bosse, är bara ett talesätt. Jag tror även den kan vara svart eller brun eller ha vilken färg som helst.
    Kanske mycket beroende på hur man ser den.
    Visst är vi människor också som gränsaker; vi kan t. ex. vara gröna, beska, bittra, helt ljuvliga, färska, fräscha, gamla, skrynkliga, närodlade, komma långväga ifrån men vi är nog goda innerst inne.
    Blå och solig kram från mig.

  2. Oj, hamnade visst mitt i en grön tävling när jag nu äntligen tittar in till dig igen. Här är det yrväder och jag har varit lite soffsittare idag. Ser fram emot lite mer vår och en gul, varm sol som lockar fram det gröna vackra men till dess blir det att njuta av brasa, ljus, bra böcker och mycket annat. Fast köra bil är inget vidare i snödrivor och is. Gillar de visdomsord du bjuder på så får jag fylla på i min visdomsbok. HA det nu så gott! Kram Maria

  3. Tycker om att se dina bilder och läsa dina ord, som du behandlar på ett skickligt sätt! Grönt är inte min favoritfärg men den vinner mer och mer mark inom mig. Nu ska jag sova! Sparar på dina visdomsord eftersom just dessa små korta rader ofta säger så mycket! God natt! 🙂

  4. Grönt med vitt på idag, ser ut som en isbana och hörde hur Maken spettade på bilrutan. Snart är det min tur. Med sommardäck ska jag köra till jobbet, ja, korkat kanske, men vill heller inte ha vinterdäck hur länge som helst.

    • Chansen till snö är betydligt större hos dig. Tråkig och osäker tid på vägarna väntar. 😦 Vi har också tänkt så. Kanske dumt. Vi har nämligen redan betalt nya däck i samband med att vi köpte bil i somras. Dags att ringa och beställa tid för skifte. Nu är det säkert svårare att få tid. Om man har dubbar slits de snabbt om de rullar på asfalt. Otroligt. Jag minns inte vad vi beställde/betalade. Vad det dubbar eller inte? 🙂 Snacka om att vara insnöad. 😀

  5. Grönt eller rött för den delen, är inte mina favoritfärger. Ska vi prata det, så vet du vilken färg som gäller. 🙂

    Jag tror jag gör som Signhild, spara dina ord och citat. Jag säger det inte varje dag, men du vet att jag gillar dem och alltid läser dem, när jag väl svarat på din fråga, Bosse.

    • Blått hoppas jag. 🙂 Jag älskade den biten av förberedelserna. Till slut fick jag ner det till ungefär femtio som jag ville ha med. Sedan lät jag S välja ut trettio i reklampauserna i ”Bonde söker fru”. Samma sak med temat blommor. Först tänkte jag ta Gotland. Jag har så svårt att välja när jag fått ihop de som platsar. Hon fick även där välja ut trettio foton. Allt blir så mycket snyggare på vår nya TV jämfört med datorn. På datorskärmen får jag inte samma färg. Jag har slängt åtskilliga foton av den anledningen (dumt nog). Sedan kom jag på att jag skulle koppla ihop med TV:n. Då blev det helt annan kvalitet. 🙂

  6. Jisses Bosse vad det rasslar hos dig! Jag hinner inte med. 🙂 Men jag kikar lite bakåt och fortsätter framåt – trevliga inlägg, kluriga frågor och kloka citat. Så jag håller allt lite koll. 🙂
    Visst är det fint med det gröna och underbart att drömma om våren, men det är också lite härligt att känna hur det spritter till en aning när man som vi vaknade till en vit måndagsmorgon.
    Hoppas du får en fin vecka!
    Kram Mia

    • November har varit en intensiv månad för mig de senaste åren sedan jag började med korsordstävling. Först på Facebook i två år och nu på bloggen för andra gången. Hoppas jag får se ditt namn någon gång bland mina trettio uppgifter. 🙂
      Bara inte bilen måste ut på vägarna är det mysigt.
      Kram och tack
      Bosse

Kommentera

