Populärt trångt rum

Det minsta av rummen på nedre plan i den gamla Lanthandeln som vi köpt var inte lätt att möblera. Vi satte in en stor monter längst in med temat jättestora kaffekoppar. Sedan kändes det fullt om vi tog hänsyn till en rullstolsbunden. Det var då vi kom på att vi skulle utnyttja sidoväggarna till något annat lockande, som inte tog för stor yta.

musikInför en säsong kom jag att tänka på mina gamla ”filmstjärnorbilder”. Tyvärr fick vi bara plats med fyra tavlor i rummet. Tema ett blev musik.

man

kvinnor

Tema två och tre blev manliga & kvinnliga skådisar. Gissa var kvinnorna hamnade? Det var underbart att lyssna på deras spontana repliker. ❤

sport

De sportintresserade trivdes när de återsåg gamla idoler från rinkar och fotbollsplaner och jag hjälpte dem gärna på traven med namnen, som satt kristallklart vid den tidpunkten.
Själv var jag hemligt kär i BB under några mycket unga pojkår. Jag kunde inte begripa hur hon kunde se så olika ut på bilderna. På ett påminde hon om George (Georgina) i Femböckerna.
Vem var din/dina idoler?

38 thoughts on “Populärt trångt rum

    • Hej Bosse! Förlåt, jag slant med tummen mitt i handen. Jag hörde ett pling och såg Bosse Lide’n fladdra förbi upp i den där aviseringsrutan. Jag är ju inte med i din tävling, är inte så på alerten och höll nästan på att få hjärtslag! Hoppade in å smällde dit ett ord på tre bokstäver. 🙃 Anar inte var jag fick det ifrån. Det känns kanske lite långrandigt med kyla & snö redan, jag satt nog å längtade efter att nåt skulle hända.
      Men eftersom jag nu är inne i bloggen idag, så kan jag lika gärna berätta om ”mina idoler” – vet inte om de var idoler precis, men de var spännande för en 13-14-åring. TV fanns inte under min tonårstid, jag läste Bildjournalen eller gick på bio. Du har hört det förr: Audrey Hepburn, James Dean. Och faktiskt Charlie Chaplin. Inga idrottare precis. Sen kom TV med Bröderna Cartright och Lilla huset på prärien. Jag gillade personerna i de båda familjerna… och några lite mer, men de fick ingen veta. Nu kan jag säga det: Adam och så Joe, så klart. Vem annars?! Men jag gillade alla i Lilla huset-familjen. Det var i Amerika under nybyggartiden. Nu är det snart presidentval och en h e l t annan tid. Undrar hur det ska gå. 🙄 Vi har snart svaret. 🙀
      Faktum är att jag såg om Lilka huset när den gick igen i börj. av 2000 och den räddade mig från att deppa ihop när jag var sjukskriven då. Det låter märkligt, men så var det. Filmen var bättre än verkligheten, jag lät fantasin glida iväg med mig. Film/fiktion kan fungera som egenterapi, om man har den läggningen att man gärna drömmer sig bort… då fungerar den den väl som bäst. Inte så värst bra när mycket ska bli gjort… men tack och lov för att det inte är förbjudet att ägna sig åt dagdrömmerier ibland. 🤗
      Det är länge sen som jag skrev här, så det blev lite långt. Men det gillar ju du, har du sagt. 💙 Om inte, så mutar jag dig med några av dina älsklingsdjur 🐬🐬🐬
      Du får ha det så bra nere i Ystad. Nu har ni väl snö där också.
      Här var det minus 11 ca i morse, men nu lyser solen. Tjingtjong från mig! 🙋🏼

      • Du skulle ha berättat det för dem. Skrivit brev på engelska. 🙂 Jag älskar lååånga kommentarer men hinner och kan inte skriva långa svar längre. 🙂
        Ingen snö. Men noll grader. Hoppas det inte är halt när S är på väg hem nu.

    • Där drog du iväg till fel rum. Rullstolsbundna vistas i andra rum också. Vi tog hänsyn till vanliga rullstolar i alla rum. Tyvärr inte för elrullstolar. Vi hade inga ekonomiska resurser att bygga om halva huset. Det fanns mutter för det. Vi hade ingen kommun i ryggen. De bjöd bara på otrevliga räkningar. 😦

      • Jag förstår. Jag piggnade i alla fall till idag, det var bra. Min förkylning håller på att ge sig.
        Jag förundras över din energi och målmedvetenhet. Bra att ha när fingret är stelt å strejkar. Hoppas du får hjälp så att du kan behålla ditt goda humör utan att helt förpinas. 🙄
        Vädret, usch ja. Strängt i hela landet nu. Här i Jämtland hade hemtjänsten ”glömt” att byta till vinterdäck trots alla varningar. Det har varit halt i en vecka, så det är lite märkligt. Jag har inte hemtjänst, reder mig själv.. men de som har…?
        Varma hälsningar från kallt Laxsjö. Hoppas att Solveig kom hem tryggt idag. Hälsa! 💚

      • Och du tävlade. Jipppiiii! 😀 Eller ringde du hemtjänst och bad dem hjälpa dig med svaret/gissningen? 😉
        Jag har släppt ut fingret på dagarna. Eftersom jag busade ibland och satte en penna i höger hand fick tummen och senan dit en käftsmäll av snedbelastningen. Det var svårt att skriva längre stycken på papper med vänster hand.
        Tror det gör ondast där nu. Jag skippar cortisonsprutan imorgon och tar den i december om jag inte är helt bra. Därför blir det nattskena och övningar tre gånger om dagen. När jag vaknar står fingret fult ut. Man ska inte peka finger. 🙂 Efter ett tag går det att böja skapligt men håller ex. inte tätt om glas. Jag får se upp när jag plockar från diskmaskinen. Minns hur det gick en gång. Mycket blod och glasbit i handleden när det glaset studsade upp. Då var det samma sak. Ett triggerfinger som bråkade med mig.
        Vi köpte ju ny bil i somras. Även vinterdäck. Vi borde åka och träffa dem snart. Bilen behöver vinterskor. Lär vara lång kö. Solveig har bilen varje vardag så det är svårt att fixa schemat.
        Hoppas få se dig nästa gång. Tror du kan den uppgiften.
        Kram Bosse fikasugen

  1. Idoler, ja nog hade jag några. Jag hörde till dom som gillade Elvis bättre än Tommy S, Monkees och Hepstars gick inte heller av för hackor. Beatles började jag gilla långt senare.
    Idrotts idoler var Eero Mäntyranta och en backhoppare som om jag minns rätt hette Veikko Kankkunen.
    Måndagskramar från ett kallt -10 men soligt Grisselö.

  2. Åh, de där idolbilderna kommer jag ihåg. Vette katten vart mina tog vägen? Förmodligen en kusin som roffade åt sig dem, hon hade fasiken 100-tals. 😃

  3. Känner också igen mång av bilderna. Min absoluta idol bland idrottare: Wilma Rudolph (hon sprang så himla vackert). Filmstjärnor: Tony Curtis, Pernell Roberts, Gina Lollobrigida och även jag BB. Musik: Rolling Stones, Beatles, The Mamas & The Papas. Bl.a. Så kul att ha kvar, som du. Jag har ingen alls :-(.

  4. Filmisarna ja… Kanske borde jag göra något liknande med mina eller så får de fortsätta att ligga där buntvis.

    Jag hade många idoler men de byttes ut under resans gång. Gillade många svenska artister och de återfanns aldrig på filmisarna. Minns i alla fall att många tyckte Manolito i High Chaparall var enormt snygg. Vet inte om jag riktigt tycker det samma nu 😉

    Kram och ha en bra dag!

    • Du vet. Det kan dröja innan det blir en liknande tävling igen. Bäst du gör slag i saken medans de är framme. Vi köpte tavlorna i en liten butik som heter AKEA eller något liknande. 😉
      Han hade charmen och var min favorit i serien. Jag gillade Buck också. Han var tuffare.
      Kram

  5. Otroligt så många filmstjärnor och andra filmbilder. Massor, verkligen. Eller så inte. Det kanske är bara jag som aldrig har sparat på sådana bilder.
    Men idoler, det har jag haft.
    Älskade Elvis, Harry Belafontes och Einar Ekbergs sångröster. Då jag tänker efter så var ju Gunnar Viklund också i en klass för sig.
    Sedan var Marllyn Monroe någon som jag gillade. Vet inte om det berodde på att det var några killar som tyckte att jag påminde om henne. Varför? Jadu, det kan man ju fråga sig nu, så här många år efteråt och inte få några svar.
    Ha det bra och kram till dig.

  6. Toa kom i huvudet på mig , fast jag hoppas inte det ,-)
    Ja många idoler hade man ju, filmstjärnan var det helt klart Michel Landon ,-)
    Hepstars, Svenne var ju en favorit,-)
    Lollipops de danska killarna.
    Moonkeys
    Tages
    Beatles
    Rolling stones
    Manolito
    Många fler, kommer säkert på någon som jag älskade efter jag skickat iväg den här kommentaren.
    Sen var det ju just ”låten” som jag föll för många gånger också,
    Elvis såklart…………….
    listan skulle bli lång ,-)))
    Hur var det texten till en låt var……………….flickehjärtan kan klappa för en och för två ,-)))
    eller nåt sånt.
    Här snöar det……………….
    Jo jag har skrivit om din bok i mitt senaste blogginlägg om du vågar läsa ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Det där var en egen koppling som inte hade med sanningen att göra. 🙂 På WC hade vi andra saker som jag ska berätta om någon annan gång. 🙂 Detta hade varit ett slags torkrum för handdukar efter besök i bastun och duschen. Helt nyinstallerat som jag skruvade bort för hand. Bastun använde vi som lagringsrum. Ingen av oss är förtjust i att basta. Den verkade också varit helt ny.
      Vilken härlig lista. 😀
      Jag var på din blogg i förmiddags. Sedan blev det ljust i mitt författarsinne. Kul att jag kunde fånga dig. ❤
      Tusen tack.
      Kram Bosse

  7. Manliga idoler var ju Rock Hudson, Mike Landon och Cliff Richard. Kvinnliga Audrey Hepburn, Doris Day och BB för hennes kläder minns jag. Jag var käringen mot strömmen och valde Tommy Steele före Elvis .. fast jag ändrade mig med åren. Det var tider det! Hade massor av filmisar som man motvilligt bytte. I alla flyttar så ”försvann” allt … Hej från snöiga Småland!

  8. Oj så många filmisar! Många idoler har jag haft genom åren … Tommy Steele först och så ändrade jag mig till Elvis. Dessutom gillade jag Louis Armstrong och Glenn Miller – antagligen påverkad av min far, men jag gillar dem fortfarande! 🙂
    Audrey Hepburn tyckte jag var väldigt snygg och Roy Rogers med sin häst Trigger gillade jag mycket 🙂 Johnny Weissmüller som Tarzan – ingen annan är Tarzan för mig ännu idag!
    Beatles, Rolling Stones, Animals, Monkeys … och många, många fler var idoler, som Creedence Clearwter Revivel, Manfred Mann … och Walker Brothers! Skulle kunna fortsätta med många, många fler, men stannar här för att inte tråka ut någon 🙂
    Härliga minnen från ungdomens glada dagar!
    Ha det gott!
    Kram

  9. Kul att du har kvar dina filmisar. När jag var barn long time ago var Tony Curtis högst värderad tillsammans med Gina Lollobridga. Sen kom Elvis och vände upp och ner på allting

  10. Mina filmstjärnor försvann i en oorganiserad flytt. Tänk va kul det var att titta på B.B o C.C Liza Taylor, Sophia Loren mm mm o ja minns att B.B. såg väldigt olika ut…va härligt att ha dom uppsatta på väggar..

    Kram

  11. Snyggast var i alla fall Fabian, Cliff Richard, Michael Landon Permell Roberts, tyckte jag. Dean Martin var inte bara snygg, han var ju rolig också. 🙂 Piloten kan man väl se och lyssna till hur många gånger som helst och ändå skratta hjärtligt. Elvis ”upptäckte” jag nog inte förrän slutet av 70-talet. Man fick många Cliff och Fabian bilder för att byta bort honom. Men visst är Elvis kungen över allt annat!

    Bland kvinnorna är det väl mest BB man kommer ihåg pga. klädmodet. Också Doris Day förstås

  12. Bland de kvinnliga filmisarna var det Sopia Loren och Liz Taylor som jag verkligen gillade och senare Brigitte Bardot och bland de manliga var det nog mer varierat men James Dean var en favorit, liksom Tony Curtis och Humphery Bogardt.
    Bland musikstjärnorna fanns det fler; Elvis. Harry Bellafonte, Hep Stars som då hade med Benny Andersson, fransmannen Gilbert Becaud. Edit Piaff, Roy Orbinsson, och senare förstås Beatles och Rolling Stones….
    Listan kan bli lång.
    Kul att du bevarat så mycket och en god idé att utnyttja väggarna.
    Kram!

Kommentera

