En lycklig sannsaga

11

Uppgift elva av trettio: En sagolik svansbärare
Svar: 7 bokstäver
Facit: LEGOLAS
Vinnare: Ingen Vinnare  😦

Tävlingstid: 19.30-20.30

Dagens ord/citat:
”Om du vill att andra ska bli lyckliga – visa medkänsla. Om du själv vill bli lycklig – visa medkänsla.
Dalai Lama

 

Om du funderar på regler, poäng, tider, priser m.m. Tryck på denna länk: https://bosseliden.wordpress.com/2016/10/22/jag-har-redan-kopt-tio-skrapkryss/

TABELL:
Priskategori ett:
1. Åsa Bäcklund, 43 p.
2. Ingen Vinnare, 40 p. (Kan inte vinna lott)
3. Anki Arvidson, 37 p.
4. Wiolettan, 28 p. (Två titlar)

Priskategori tre:
5. Znogge, 28 p.
6. Lena/Villa Herberts, 24 p.
7. Inger Börmark, 23 p.
8. Comsi Comsa, 22 p.
9. Signhild Hortberg, Primrose, 21 p.

Priskategori fyra:
11. Gunnel Moberg, Ethel Hedström, Åse Holmander-Mehlin, 16 p.
14. Maj Johansson, 15 p.
15. Ditte Akker, Pelle Börmark, 14 p.
17. Lisbeth/Lma, 11 p.
18. Cecilia Ottosson, 9 p.
19. Minton, 7 p.
20. Pia Boman, 6 p.

Priskategori fem:
21. Eva Johansson, Ezter, 4 p.
23. Helena, Maria Bromander, Susan Johansson, 3 p.
26. GunBritt Söderström, Annika Sohlin, 2 p.
28. Eva Rohlén, Skåningen, Regnbågen, Greger Byskata, Gilla, Tant Glad, Ing-Britt Jönsson, 1 p.

Jagande:
35. Alla andra, 0 p.  🙂

Priskategori två:
Wiolettan, 2
Lena/Villa Herberts, 1
Åsa Bäcklund, 2
Ingen Vinnare, 4
Ethel Hedström, 1
Znogge, 1

Kandidater för priskategori sex:
Ingen än så länge.

76 tankar på “En lycklig sannsaga

      • Känns lite skönt att de andra inte heller kom på svaret, så jag inte behöver känna mig dum. Jag kom inte ens på det med ledtrådarna. Men nu vet jag 🙂

      • Tack, det var snällt sagt Bosse. Nu har de andra lärt sig att de inte ska rätta sig efter mig. 🙂

        Nej, nu får vi alla här ta nya tag, så ingen vinnare trillar neråt på listan. 🙂

      • Jag får parkera Ingen Vinnare i stallet snart. Eller sist i tabellen med extra orden. Utom tävlan. Hon gör snart dålig reklam för mig om hon kör vidare i denna galopperande stil. 🙂 Men å andra sidan är jag ”allergisk” mot när det kommer rätt svar inom en minut och resten skriver samma svar. Då tröttnar många i bakre ledet. Nu har alla haft chansen de sista gångerna men inte tagit den. Jag saknar fortfarande en del gamla tävlande som tänkte utanför ”boxen”. Men vill man ha tio poäng hinns det inte alltid med att tänka om svaret måste vara snabbt. Det är de som inte lämnat något svar och inte behöver känna sig stressade … som borde norpat Ingen Vinnare på dessa fyra segrar. Själv hade jag säkert haft en poäng varje gång. 😀 Nu läggdags.

      • Attans, du har kommit på min taktik redan efter två försök.
        Legolas hade jag aldrig kommit på-jag fick googla när du hade skrivit att det var svaret-den sagovärlden är helt obekant för mig.
        Synd att jag inte lyckades, när det i kväll var en tid som passar den här pendlaren bättre. 🙂

      • Den hästen kallades för sagohästen i media under flera glansår.
        Trist för dig att 18-18.20 inte var en lämplig tid. 😦 Helst med tanke på att tjugo av de trettio uppgifterna startar under den tiden. Jag ville göra det lättare detta året. Mest för deltagarna. Valet av just denna tid var att jag hoppades att det skulle passa de flesta. Själv såg jag möjligheten att vara klar med tabellfixande och annat till 20.00.
        Jag trodde inte du var pendlare utan jobbade på hemmaplan i Peking och var hemma i lyan tidigare.
        Nu ska jag se Svenska fall för FBI. Bra program, men jag blir arg för ex. de två fall de tagit upp de senaste veckorna borde varit solklara och fällande. 😦
        Det första gjorde mig frustrerad. Fallet var solklart. Säcken skulle bara knytas ihop. Grrrr. Det svenska lagsystemet behöver verkligen dammas av och göras om rejält.

      • Det finns ju ingen tid som passar precis alla. Det får man ta och det är ju bara en lek…även om jag har vinnarskalle. Jag är så glad att du fortsätter att lägga ner all den tid som du gör på det här, Bosse. Det piggar upp.
        Nu väntar jag med spänning på att få veta om jag borde ha fortsatt med min taktik i dag. 🙂
        Ha en fin fredagskväll!

  1. Vad överraskad jag blev. Övertygad om att jag snabbt skulle få rätt svar och att andra efteråt skulle följa detta. Det är visserligen fem minuter kvar när jag skriver och Anki och Signhild är ex. kvar. För att inte tala om alla andra som läser men som inte ”vågar” chansa.
    Född och död i Slättåkra. Nästan mina hemtrakter. Dåliga tänder var orsaken till avlivningen. 19 raka segrar. Namnet efter Tolkiens … Gratis mat av ATG i hela sin livslängd.
    Kommer det något mer pling och en blå skylt? Två minuter kvar. En minut kvar. Ingen Vinnare sitter … nu kom ett pling. Jag ska först skicka detta och sedan läsa. Hoppas det var någon som var taktisk och ville ha tio poäng. 🙂 Slå om då. Klocka hör du mig? Jag är nyfiken. :D. Det är fritt fram nu efter stängning att gissa. Det tar en stund innan jag kommer till inlägg av tabell.

  2. Jaha … då missade jag tiden fast jag var här och kollade före 19.30 och efter 20.30. Livet är stenkul … när man kopplar av efter barnbarnsbesök och middag till hungriga barn … Legolas är bekant men det hade jag nog inte kommit på. God kväll! 🙂

  3. Ett svar som aldrig föll mig in att ens fundera över. En häst, tävlingshäst, där var jag alldeles ute och cyklade. Hade inte en tanke åt det hållet. Men så är det.

    • Liknande tankar här Wiolettan! Sagolik fick mig direkt att tänka på skogsrå/skogsfrun som är sagolikt vacker men har svans. Hästvärlden var inte aktuell. Men när jag läste Bosses ledtrådar visste jag direkt att det var Legolas! Bara att ta nya tag 😉

      • Det är det som är kul. Jag planerar men kan ändå inte veta hur det ska bli. När det gällde denna uppgift såg jag den som superlätt och funderade aldrig därför på vilka alternativ som skulle dyka upp. När jag menar superlätt syftar jag på att någon sportintresserad direkt tänker på djur och alla gamla rubriker om Sagohästen som fortfarande är nummer ett i Sverige i travhistorien. Sedan brukar automatiskt andra följer efter John. 🙂
        Istället dök det snabbt upp en ekorre och andra började tänka ”samma” eller i de tankebanorna. Inte konstigt alls. Men jag trodde att någon satt och höll på det till slutet för att få tio poäng och nio poäng mer än alla andra. 🙂
        Jag gissade på att smaragdgrön skulle få flest röster men att avokadogrön skulle skugga strax efter när det gällde antalet röster. Frågan är om jag kommer att ha fel där jag verkligen trott att Ingen Vinnare skulle ha en stor chans. Jag hoppas verkligen att jag har fel.
        Sår var jag övertygad om skulle komma från någon roman, poesi eller musikälskare som tänkte i de banorna. För trots att det var bara tre bokstäver fanns det många alternativ. Om vi leker lite. Om jag haft en regel att ingen fick skriva samma svar som någon gjort tidigare hade bergis någon av de sista skrivit sår. Hm. Den regeln kunde jag inte haft de snabba minuterna i början. Men. Nu kom jag på något smart. Eller inte.. 🙂 Jag kunde infört regeln 2017, att den sista kvarten får ingen skriva samma ord som står bland kommentarerna.

    • Synd du inte var ute och red istället. 🙂 Jag trodde det var en alldeles för lätt uppgift och räknade med ett snabbt rättpling och en lång ”hästsvans” av andra deltagare som skrev Legolas även om de inte visste vad/vem det var. 🙂
      När det stod ekorre tror jag att många fastnade på ”fel” tankespår. Ingen Vinnare skördar stora framgångar på fel ställen. Hur ska det gå när jag verkligen har henne som segrare? Hoppas jag får fel åt andra hållet då. 😀

Lämna en kommentar