Ord som berör mig; 18

solveig-3

solveig-4

Två av Solveigs tavlor får starta upp min bloggsöndag. En söndag som än så länge varit till belåtenhet. Jag fick två presenter vid frukosten (Fars dag) innan vi tog bilen till Österlen för att visa Jennifer ett snöfritt landskap med värmande sol. Om några timmar bär det iväg med flyg mot snön igen. Nästa gång vi ses ska julen plockas in. Synd att hon inte kunde komma loss lite tidigare så hon fått lyssna/se lillasyster sjunga solo och tillsammans med sin klass i en kyrka, i decembermörkret.

Dags att fixa kaffe. Nästa gång jag lägger in en uppgift har vi kommit halvvägs. Hoppas du är med då.  😉

36 thoughts on “Ord som berör mig; 18

  1. Fina tavlor med tänkvärda ord 🙂
    Ska försöka vara på alerten, men då vi väntar gäster här om en stund så är det inte säkert att jag hinner.
    Önskar dig en bra fortsättning på dagen!
    Kram

  2. Så sant så sant, verkligen ord som berör och man får sig ett betänkande . . .
    Trevlig söndag, kanske du blivit uppvaktad på fars-dag på ett eller annat vis.
    Må väl/ Eva

  3. Fin farsdag verkar du ha haft ,-)
    Kåseberga, vilket underbart namn ,-)
    Sanna fina ordspråk och mycket fina bilder som Solveig har målat ,-)
    Vi har haft väldigt fint med snön, hoppas inte den regnar bort, vintrarna nu är inte som förr då snön stannade var.
    Så välkommen tillbaka till snön Jennifer ,-)
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    • Det blev en fin söndag. Extra krydda var att hela familjen var samlad och det var fint väder på Österlen.
      Din snö verkar regna bort de närmaste dagarna. Jobbigt när det håller på fram och tillbaka. Jag är oförtjust i slask. 😦
      Det blev sent innan hon kom tillbaka till sin källarlya.
      Tack.
      Kram Bosse

  4. Dessa ordspråk säger så mycket! Fina tavlor! ”Underbart är kort” … men snart är det jul … Då får ni väl vara fulltalig familj rätt många dagar. Här har varit full rulle med två ystra tjejer som firat farfar tillsammans med pappa. Mamma fick inte följa med för hon har halsfluss och det aktar vi oss för. Mat fick dom och så bjöds vi på tårta. Ser att du haft en fin dag. Nu ska jag ta igen mig en stund och hoppas få ordning på hjärnan ifall du återkommer! 🙂

    • Det var trevliga dagar som gick alltför fort som det alltid gör när livet leker. Nästa gång blir det en längre period och J hinner även med att gratta sin mor på hennes födelsedag innan hon flyger upp igen.
      Halsfluss låter inte så trevligt. 😦
      Jag återkom men jag gissar på att du fortfarande hade gäster och svårt med lucka.

  5. Tänk att gamla talesätt gäller än, borde skaffa en anteckningsbok att skriva ner dom i. Kommer ännu ihåg hur arg jag blev när min far sa: Livet lär nog , när jag gjort något dumt men han hade så rätt. Har aldrig sagt de orden till mina barn.
    Kram

  6. Fina tavlor med budskap som talar till och med mig. Men alltför lätt att glömma…
    Jag har just nu så många trvligheter runt mig att jag inte alls hinnner med dina roliga upgifter denna månad. men så är det ibland. Barar att inse.
    Fint att ha haft Jennifer hemma tilll låns och nu tickar tiden fort till nästa besök. Kanske dock inte för en pappa….
    Kram!

  7. Kloka ord 🙂

    Är det fortfarande snöfritt i Ystad? Det verkar som vi har hoppat över våren. Det var 32 grader idag och det kommer att vara 40 grader i morgon. Jag längtar efter den svenska sommaren. Kram Anne

    • Vi verkar bo en skyddad zon. I ex. Simrishamn fanns det snö när Lizette gick i skolan i fredags. En liten bit uppåt var det rätt mycket snö såg jag på en bloggbild.

      40 låter för bra. Blåser det knappt blir det tufft. Lagom som är ett svenskt ironiskt uttryck känns hemma i en jämförelse mellan dig och mig. Du får nog flytta hem snart. Hem till Wallanderlandet. 🙂
      Kram Bosse, nyss hemkommen från en blåsig strandpromenad.

      • Jag skulle ha bett dig att skicka lite snö. Det är drygt 40 grader nu och det är varmt! Det är farligt väder som kallas för ”catastrophic fire danger”. Det blåser kraftigt och om det blir skogsbrand så är den nästan omöjligt att stoppa. Luften är extremt torr och trädgårdsväxterna ser bedrövlig ut. Tack och lov blir det lagom igen i morgon – bara 20 grader 🙂

        Kram Anne som håller på att smälta i värmen

      • När jag säger det på engelska låter det ruskigt. Hoppas ni inte har för många sådana dygn på ett år. Vilka kontraster mellan två dagar. Borde vara svårt för kroppen och knoppen att ställa om sin egen inre temperatur. Fast du/ni är såklart vana. Det finns i generna. 🙂 När det dyker upp något vitt någon dag ska jag skicka iväg det till dig. Jag skriver Svalkpost på paketet.
        Kram

  8. Trädgården och jag har återhämtat oss. Tack och lov vinden vred mot sydväst och temperaturen sjönk 10 grader inom 10 minuter. Idag var det knappt 20 grader. Det är ganska typiskt på Sydkusten och det händer inte alltför ofta att temperaturen stiger över 35 grader.

Kommentera

