Ner kommer vi alltid – förr eller senare

Ibland har jag svårt för att bestämma mig. Vilket ”tilltalar” mig mest? Är det termen en utvecklad fallskärm eller ett saftigt avgångsvederlag?  😉

Jag gissar på att det är sig likt på flera platser i Sverige. När vi bodde i Laholms kommun fanns en ”Nisse” som skrämde iväg tre personer från samma post på kort tid. De ändrade titeln och bytte hatt på tjänsten för att det utåt sett inte skulle uppfattas som stötande. Under en lång tid gick en stor kaka av kommunens pengar iväg till personer som jobbade på nya poster i andra kommuner…   😦

Här i gemytliga Ystad finns det 2 500 kommunanställda. Varje månad betalar kommunen nästan 200 000 i lön till fem personer som inte längre arbetar i kommunen, läste jag i Ystads Allehanda. En turistchef vecklade ut sin fallskärm 2002. Han har rätt att ta ut runt 400 000 kronor om året från Ystads kommun fram till pensionen om sex år. Sammanlagt 8 miljoner kronor. I förra veckan slutade bygglovschefen sitt jobb efter bara sex månader. Hon får bara 16 månadslöner med sig. Stackars kvinna. Hur ska hon klara sig på 47 000 kronor i månaden till januari 2018? Sammanlagt blir det 752 000 kronor. Kommer hon att frysa och bli hungrig när hon inte har råd att fylla kylskåpet? Borde jag inte skicka henne en filt eller sätta in en ”Ingmar Bergman” till henne då och då?
Något sunt inom min själ säger att dessa slantar skulle kunna användas på många vettigare sätt för att förbättra tillvaron för de svaga, utsatta och eftersatta grupperna i vårt gemensamma samhälle. Där skulle jag kunna göra en lång seriös lista inom olika områden. Ibland skäms jag över att vara människa i den värld som jag lever i.

I evigheten är en människas liv bara som ett tomtebloss. Jag tror det kommer att skipas en rättvisa på alla fronter, runt hörnet. På jorden råder sällan rättvisa. Det händer att jag är nyfiken på vad som kommer att hända efter sista andetaget.  ❤

Fotnot:
Eventuella kommentarer besvaras av en symbol som bevis för att jag läst. Själv ska jag ägna mig åt att skriva gratisbloggtexter och som vanligt hushålla med min energi. Fallskärmar blir jag alltid extra trött av. De borde för länge sedan skrotats av alla kommuner i vårt land, i alla dess former. För det finns även många liknande hemliga ”glidflygar- avtal”.

34 thoughts on “Ner kommer vi alltid – förr eller senare

  1. Kan dessa människor verkligen somna på kvällen med rent samvete? Nu då simhallen ska bli privat så kanske man skulle vägra följa med det nya och begära en ordentlig summa så jag slipper ha två jobb. Tänk vad härligt att kunna sitta hemma och skriva och läsa bloggar och delta i Bosses roliga tävlingar och ändå ha full lön och lite mer😀
    Måndags kramen

  2. Detta som du tar upp här har retat mig länge och jag förstår inte varför det inte går att få en ändring till stånd.
    Var finns rättvisan?
    I vårt samhälle finns den inte, i alla fall inte inom politikens värld, där är det andra lagar som gäller och inom maktens boningar.
    Tänk så mycket gott det skulle kunna göras i vårt samhälle för dessa miljoner som slösas bort. För de som får dessa fallskärmar skulle säkert kunna söka och få sig ett annat jobb, vilket många gånger inte förunnas gemene man.
    Håller även med dig om att det en dag kommer det att skipas rättvisa, det behöver vi inte tvivla på. Det vi sår får vi skörda.
    Sköt om dig och vila ordentligt så gott det går.
    Kram till dig.

  3. Visst skulle pengarna kunna användas på ett mycket bättre sätt och komma fler till nytta. Tror dock att fallskärmar och generösa avgångsvederlag har minskats en del. Hoppas det i alla fall. I vår kommun är det på förslag att alla kommunalanställda ska få 5000 kr i julbonus! Inte mig empot 😉

    Kram och ha en bra dag!

  4. Jag brukar undra över dessa människor, hur de egentligen mår och om de verkligen är så stenhårda som de ger sken av i sina gärningar. Politiker skulle jag aldrig kunna bli för jag skulle nog lyssna mera på hjärtat än bestämmelser. Så det skulle inte heller bli bra. Men nu är det helt ”sjukt” i samhället och vi matas dagligen med de mest osannolika beslut, som inte går att förstå. Ofta slår man mot de svagaste … Sant det Wiolettan säger – ”Det vi sår får vi skörda”.

    Önskar dig en skön dag efter allt firande! Jag ska vila upp mig inför ett spännande besök på torsdag. Handlar om skrivande …
    Kram!

  5. Ska inte alls säga vad jag tycker om fallskärmar och bonusar i allmänhet. För det lämpar sig inte i tryck!

    Ha en fin dag och hoppas jag delar med mig av solen! 🙂

  6. Blir såå arg över detta med fantasisummor till avgående chefer och politiker! Inte nog med att det är stora summor varje månad – de får det fram till sin pension, även om den ligger många år framåt i tiden. Så otroligt orättvist! ”Vanliga” människor får i bästa fall ett års avgångsvederlag och måste sen stå till Arbetsmarknadens förfogande.
    Kram

  7. Inte alls konstigt att politikerföraktet är så utbrett. Vad jag alltid funderat över är att alla ”vanliga” människor har samma uppfattning om detta ofog, men så fort en ”vanlig” människa blir invald inom politiken så försvinner oftast allt vettigt tänkande. Är det nåt i luften på Kommunhusen eller de blir vaccinerade med nåt slags omoraliskt vaccin innan de får börja jobba? Kram

  8. Tycker det är totalt vansinnigt. Ditt exempel, Laholms kommun, det är i klartext en j-la pajaskommun! Man häpnar över kommunpolitikerna där! Den största vinsten att flytta ifrån kommunen att slippa dem!

  9. Dina ord tänder bildligt talat en upprörd eld i mig med följd att jag får behärska mig till max. Tack för att du tar upp eländet, för du har förmågan att göra det på ett bra sätt men här sitter en som riskerar få hjärtinfarkt för mindre. Lägg pengarna där pengarna behövs. Det borde väl gälla i politik precis som i hushållsekonomi. När alla, obs alla, fått mat, tak över huvudet, sjukvård, hjälpmedel med mera och jag hörde något om att flyktingar … då kan de ta sina fallskärmar. Som det är nu undrar jag om någon kan ta emot dessa pengar med rent samvete. Tydligen kan dessa arma människor det.Nä Bosse … nu får jag ta en bloggpaus. Tack för ett oerhört viktigt inlägg! Storkram Maria.

  10. Dessa så kallade fallskärmar är förfärliga. Folk kan inte vara värda så mycket pengar utan att jobba. Orättvist gentemot de, som gärna vill ha ett jobb överhuvudtaget. Men mycket vill ha mer.

    Kram/Gilla

  11. Jag hoppas också att det kommer att skipas rättvisa för alla människor och djur som går igenom ett helvete här på jorden. Ditt inlägg väcker både ilska och sorg över alla galenskaper som uppdagas i samhället. Verkar aldrig ta slut med alla vansinnigheter som drabbar oskyldiga. Mycket av den svenska välfärden har monterats ner och istället är det många som flyger högt med sina fallskärmar. Politikerföraktet breder ut sig och med all rätt och det ger missnöjespartier och främlingsfientliga luft under vingarna. Hyser ändå hopp om att empati, kärlek och medmänsklighet ska övervinna mörka makter.

    Tack Bosse för allt du gör för dina bloggvänner med roliga lekar och tänkvärda inlägg som berör. Önskar dig en fin måndag och skickar varma kramar från väst 🙂

  12. Instämmer så med och i det du skriver. Och vi är många som gör det! Man kan fråga sig vaför det ska vara så här. Likadant med riksdags regeringsmedlemmar som inte sköter sig. De får avgå och får mängder med pengar. Skulle jag i mitt lärarjobb, kommunalt, misskött mig had ejag genast åftt sluta och troligen betala tillbaka pengar.
    Mycket är ju en förhandlingsfråga och ingen politiker eller ansvarig vill ändra detta. Illa!
    Lyssnade på Edvard Persons inspelning och har denna låt med Cornelis. Så sann!
    Stor kram!

Kommentera

