Det fanns en tid …

dsc_01080026

… då jag tyckte denna duon var det tuffaste som fanns. Därför satt idolerna på min pojkrumsvägg och spred glädje.
Egentligen hade jag inte åldern inne för att se spaghetti-western-filmerna på bio, med de italienska skådisarna. Men jag hade hemliga kontakter att ta till.  😉

Blonda Terence Hill var min personliga favorit. Jag läste att han egentligen heter Mario Girotti och är född i Venedig. Idag är han 77 år och bor i USA.

Mörkhåriga Bud Spencer föddes i Neapel med namnet Carlo Pedersoli. Han skulle kunna sätta många spännande titlar på sitt visitkort.
Som 21-åring 1950 var han den förste italienaren att simma 100 m frisim under en minut. Han deltog i två OS under femtiotalet och tog sig till semifinal vid båda tillfällena.
1 meter och 92 cm långe Bud var även italiensk doktor i juridik, musiker, affärsman och politiker.

Dessa två parhästar nådde otroliga framgångar med receptet spagettiwesterns på 1960- och 70-talet. Tre av de kändaste filmerna som nådde kultstatus var ”Udda eller jämnt”, ”Supersnutarna” och ”Nu ger vi järnet”. Själv minns jag ”Trinity – Djävulens högra hand” och ”Trinity klipper till igen” från 1972. Det var stort att som trettonåring sitta på den stängda läktaren på en biograf. När alla de som betalt biljett och hade åldern inne satt nedanför mig och två polare.

Terence och Bud var också nära vänner i privatlivet.

”Tack” ska vara det sista ordet Bud yttrade i livet enligt hans familj när han somnade in i somras i sitt hem. Nästan 88 år gammal.  ❤

Jag har aldrig vågat se om dessa kultfilmer. Alltför rädd att de inte skulle hålla måttet. Vissa minnen vill jag vara extra rädd om.

20 thoughts on “Det fanns en tid …

  1. Oj, vilken nostalgitripp. Jag och pappa satt bänkade framför deras filmer. Så imponerad jag var när han svingade sig upp på hästen på sitt eget speciella sätt, Terence Hill. Och dom där blå ögonen..mm. Tack för den tillbakablicken.
    Ha en bra tisdag.
    Kram Petra

  2. De där herrarna känner jag inte alls igen och filmerna är totalt okända för mig, men jag förstår att det är en riktigt nostalgiitripp för dig att tänka tillbaka på dem. Det kanske är klokt att avstå från att se filmerna igen. 😉
    Kram, Ingrid

  3. Så klokt! Att inte riskera att låta den där underbara känslan som speciella minnen kan ge, gå om intet i ivern, över den många gångar felaktiga tron, att det kan upplevas lika stort igen. Men visst kan man frestas … Just dessa filmer har jag inte med mig, men igenkänningen är stor.
    Kram!

  4. Har inte sett filmerna och kan tyvärr inte heller minnas filmerna…
    Illa! För jag bruka minnas.
    Men som du säger så är det nog klokt att inte se om dem utan att låta minnena bestå.
    Kram!

Kommentera

