Tilltalande omslag eller avskräckande?

001_40001

Smaken är delad, som baken.
Efter våra bibliotekarieår vet både jag och Solveig vikten av att ha ett tilltalande omslag på en bok. Rör det sig om en känd och erkänd författare spelar det inte så stor roll. Då säljs och lånas boken ut på grund av författarnamnet, som är stort och synligt på framsidan. Annars är det A och O. Detta står också i flera böcker som behandlar ämnet. Jag som med stor glädje följde ”Förverkliga din bokdröm”, av Kristina Svensson och Joanna Björkqvist nickade när jag kom till den biten i deras briljanta handbok, som vänder sig till dem som vill ge ut en bok på eget förlag. Alltför många gånger har jag lett snett åt hemska, tarvliga och totalt misslyckade omslag, där jag undrat om förlaget tänkt överhuvudtaget något alls. Sedan svängde pendeln hos de etablerade bokförlagen som gick i fronten. Men även där skakar jag ibland på huvudet. Därför sticker jag ut hakan och säger mot medvinden när jag anser att detta framgångsrecept är skitfult. Solveig håller med mig. Gör någon annan det?

dscn95460005

Österlen är magiskt vackert. ❤ Tänk vilka vyer och oförglömliga omslag som kunde suttit på dessa åtta böcker som ingår i Karin Brunks Holmqvists romansvit från Österlen. Även om man inte visste vem hon var så skulle bilderna varit lockande i vilken bokhandel eller på vilket bibliotek som helst. Istället slarvar man bort detta perfekta tillfälle att låta handlingen leva i symbios med trakten och dess härliga personporträtt, som skulle gjort Karins skrönor rättvisa. Är det verkligen bara jag och Solveig som tycker att detta är en stor tabbe av Kabusa förlag? Antagligen. Annars skulle det inte fortsatt bok efter bok.

Har det hänt att du köpt en bok enbart av en tilltalande framsida?

39 thoughts on “Tilltalande omslag eller avskräckande?

  1. Aldrig jag köper boken om jag gillar författaren eller fått en rekommendation. Tycker omslagen på Karins böcker är häftiga.
    Dimmiga kramar Ani och Minton

  2. Framsidan spelar en väldigt stor roll tycker jag och dina exempel är för mig böcker jag inte skulle ägnat så stor uppmärksamhet, om det inte vore för författaren … En ”vacker” bok känns alltid inbjudande och får gärna ligga framme så andra ser. Jag frestas av en vacker framsida men jag köper inte böcker för att de är vackra. Jag läser alltid baksidan och känner efter om den tilltalar mig. Helst ska jag falla för både fram- och baksida.

    Ha en fin onsdag och lycka till med sprutan. Jag har nu ömhet i den ”friska” axeln/armen och den eländiga värken och viss orörlighet i den onda efter mina två (klumpiga) fall.
    Kram

    • Vi har samma inställning märker jag.
      Kom nyss hem. Alltid kul att vara de två yngsta i kön. Som vanligt blir jag huvudattraktionen när knappen på min överarm syns. 🙂 Det kommer säkert att göra ont i natt. och jag kommer att känna mig sjuk och konstig lite när som helst under de två närmaste dagarna. Mysko symptom som kommer och går. Vet att det är vaccinet som far omkring i kroppen.
      Kram Bosse

  3. Jag gillar skarpa färger, men när det kommer till böcker tilltalar mig en dov färgskala mycket mer. Den får inte sticka ut så mycket att man hajar till varje gång man ska öppna boken. Kram

  4. Här har du en likasinnad. Ungefär som en del säger om mat. ”Äter med ögonen också”, alltså fint upplagt.
    Dumt nog tänkte jag inte på det då jag gjorde omslaget till min bok. Det kändes inte vikigt utan blev bara en symbolisk bild. Minnen från mitt inre. I detta fall menade jag de minnen jag hade hemifrån och bilden på framsidan var just mitt barndomshem, fast långt från andra sidan berget.
    Jag har inte läst något av Holmqvists skildringar från Österlen och framsidorna lockar mig inte speciellt.
    Kram.

  5. Om jag inte är ute efter en speciell bok utan kollar planlöst, då spelar det stor roll för att locka mig att läsa baksidan. Men att köpa en bok för omslaget enbart, har nog aldrig hänt. Omedvetet kanske, när jag någon enstaka gång köpt en inredningsbok eller annan faktabok.

    Jag håller med er om att det hade varit bättre med framsidor som anknyter till innehållet. Sen måste jag säga att framsidan på just boken Kranvridarna är väldigt iögonenfallande och det är ju en fördel.

    • Trist nog har min gamla hobby att besöka bokhandlare avtagit dramatiskt de sista åren. Jag läser på via nät, recensioner och boktidningar. Gör min egen beställningslista på bibliotekets hemsida och köper mycket få böcker. Istället gallrade vi ut flera hundra vid senaste flytten och behöver göra om det snart.

  6. Nej, det har det inte gjort. Däremot kan ett lockande omslag göra att jag blir nyfiken på en bok som jag kanske inte tittat på om omslaget vore tråkigt. Sedan ligger allt i betraktarens ögon 😉

    Ha en bra dag!

  7. Ett fint och vackert omslag drar alltid mina ögon sig till. Men sen är det ju det där med ”vad har den innanför skalet” som sen ploppar fram i huvudet. Så tilltalar baksidan också mig, så visst har det hänt att jag köpt.

    Håller med dig om Karin Brunk Holmqvists omslag. Hon kunde ju ha köpt några av dina fina bilder. Men som alltid, man ska inte döma efter utseendet. Har gillat KBH:s böcker som jag läst, fast de inte hafts så lockande omslag.

    Sa ni verkligen räliga så långt norrut? Trodde det var ett urskånskt uttryck 🙂

    Ha en bra dag i regnet!

  8. Karin Brunks Holmqvists böcker lyssnade vi mycket på när Kjell levde.Hon är en fantastisk författare.
    SV:…Jag hade bara bloggpaus medan jag låg inlagd!
    Har ringt om tid hos VC Tidigast 15 dec..Ja ja jag får tåla mig!
    Ha en bra dag!
    Kram!

  9. Karins böcker har jag läst allihop. De första var bäst. Jag väljer ibland bok efter omslag. Liksom jag kan välja vin efter etikettens utseende 😉

  10. Tycker inte om omslagen.
    Omslagen på en bok är viktigt, och visst har jag köpt en bok bara för att jag föll för omslaget ,-))
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

  11. Vad var nu frågan … jo omslaget betydelse… det vackraste omslaget (hittills) har Torgny Lindgrens bok Minnen. Karin Brunks omslag gör mig nyfiken. Inte alltid efter omslag om jag söker en speciell. Baksidan är däremot intressant 🙂 för att inte tala om fliken på omslaget som talar om vem författaren är mm. Omslaget på dina och S´s böcker är talande och tilltalande, så kan det behöva vara om jag söker på frihand 🙂
    Skickar dig en solig framsida med en svart väg och några gula, röda och blå streck i delvis skugga. På baksidan står att läsa:
    Om du söker redan kända vägar, men med många stickspår så läs denna. Vilsegångna människor i flock och två som sticker i väg. De blir borta länge, men när de återvänder till svarta vägen så är inte heller flocken den samma längre.
    Bokens titel: Tillbaka framifrån 🙂
    Inspirerad kram!
    Ps. skulle du låna den?

    • Nästa gång jag är på bibblan måste kolla in boken ”Minnen”.
      Lockande titel som studsar till och fångar läsaren direkt. 🙂 Om jag läst den titeln på en bok borde du inse att min nyfikenhet hade varit stor för att jag skulle klara av att inte läsa baksidan, insidan och bläddra lite. Sedan beror det på hur högen under sängen är. Just nu ligger jag back. November är en intensiv bloggmånad för mig sedan fyra år.
      Kram Bosse

  12. Hej Bosse, här får du något att bita i, om du orkar… för du räknar väl med svar.
    Jag vill inte skriva kort om nåt så viktigt som böcker. För du vet, de känns för mig personligen lika viktiga som syret vi behöver för att kunna andas. Om du tycker att jag tar för stor plats nu, är det bara att radera. Men du kan kanske läsa först? 🙄
    Svar på din fråga: Ett bra omslag ska ju ”sälja” boken, så det borde rimligtvis finnas ett samspel mellan innehåll och omslag. Nog för att det finns omslag eller detaljer i dem som kan störa mig personligen, men vi har ju alla våra infallsvinklar. Smaken växlar, några gillar skarpa bestämda linjer och tydliga kontraster, andra vill ha mjukare med finstämda färger, vissa gillar supermodernt med fotoomslag i plastiga färger, andra faller för målade, ”drömska” bilder som för tankarna till gångna tider. Om man inte har förhandsinformation, så hittar man väl ”sin” bok genom att först kolla in omslaget… om det attraherar är väl nästa steg att läsa på baksidan. I lyckliga fall fattar man intresse för boken.
    Själv tycker jag det är underbart om omslaget får mig att ”tända till”… så JA!… jag har köpt böcker enbart på grund av omslaget! För att jag ville ha just den bilden… det händer att jag fångas av bilder som talar till mig. Men numera med mobilen i fickan, räcker det med ett klick och så bär jag bilden med mig utan att det behöver kosta något. Tada! Det var svaret på din fråga.
    Förr (för 60 år sedan.. då jag var 15 🙃) när man lånade på bibblan, var väl många böcker biblioteksinbundna med anonyma omslag för att tåla mycket hantering… eller minns jag kanske fel? Jag får en vision av grå/rödrandiga anonyma hårdpärmar med röda ryggar i långa rader på hyllan i klassrummet i ettan, när man började sina läsäventyr med Sagabiblioteket. Åh! Omistliga stunder med en bok i knäet! Glömt var allt runt omkring en!
    Slutsatsen är ändå att innehållet är viktigare än omslaget. Jag skulle föredra en bok utan omslag, om det stör och känns helt fel. Läsupplevelsen är A och O.
    Att det inte går att leva utan böcker för mig personligen, är en annan femma. Jag tror jag skulle förtvina om jag inte fick läsa.
    Får en sådan lust nu att skriva en hyllning till BOKEN.
    Är så tacksam över att bo i ett land som gett mig möjligheten att lära mig läsa!
    Ett land där alla skulle lära sig läsa redan i mitten av 1800-talet. När att gå i skola blev obligatoriskt, både en rättighet och en skyldighet genom allmän skolplikt. Så viktigt när man tänker i det långa perspektivet. En bok är ju så mycket mer än bara en sak av papper att ta fram ur hyllan, för att känna på och bläddra i.
    Den är berättelser och idéer sedda ur ett annat perspektiv än ens eget. Tankar om allt möjligt mellan himmel och jord, bilder och beskrivningar av platser man aldrig skulle fått se annars, rapporter om forskningsresultat, berättelser av gamla människor med större erfarenhet än man själv har… det ökar självinsikten och kan hjälpa en i livet. Så värdefullt. Det har inte för inte getts ut en uppsjö av ”självhjälpsböcker”. Människan behöver något att ty sig till nu, särskilt nu när vi lever åtskilda, unga och gamla var för sig… och inte som förr på samma gård, där man tog hand om varandra. Därmed inte sagt att ”det var bättre förr”.
    Någon har skrivit om gamla seder med ålderdomliga ord och uttryck från längesen svunna tider. Sånt älskar jag att grotta ner mig i. Och så finns det nya infallsrika böcker av mänskor som vågar experimentera och inte bara tänker på profiten. Även i omslaget, det behövs folk som ”sticker ut” och vågar riskera att misslyckas. Som vill bryta nya vägar och göra på annat sätt än de vedertagna. Härligt! Vad vore livet utan sådana modiga människor?
    Och vad vore livet utan böcker?
    Eller… 🤗 detta är även riktat till dig personligen och din blogg, Bosse! Tänk om inte alla våra bibliotek med gratis utlåning fanns. Då fanns inte heller några bibliotekarier – hemska tanke! -dessa personer med ett brinnande intresse för böcker och vilja att förmedla det vidare.
    Jag vill ge en stjärna ⭐️ till dig och alla som engagerar sig, berättar om, skriver, trycker, distribuerar, lånar ut och säljer BÖCKER!

    • Jag älskar att bita tag i långa kommentarer. 😀 Men det är svårt med tid i november för att skriva låååånga svar tillbaka. Det märks att du brinner för ämnet och jag vet ju att du kan mycket av det som jag tog upp.
      Tusen tack för din text som jag nu (när jag för första gången idag kom in på internet för en halvtimme sedan) läste för andra gången som jag ofta gör med de bästa kommentarerna. De som berör mig. För jag älskar att tänka till.
      Ännu en gång tack för dina sunda tankar som jag har lätt för att relatera till.
      Tack för stjärnan. ❤

  13. Jag är långt ifrån bokläsare, men de få gånger jag köpt eller lånat böcker har jag faktiskt gått efter omslaget …. författare har jag noll koll på 😳

  14. Börjar med din fråga till oss läsare som du har på slutet. Visst!……….jag köper eller lånar en bok efter omslaget. Det är den första känslan jag går på först. Det är omslaget, och för mig är ett snyggt omslag avgörande.
    Dessa omslag du visar Bosse är ju skitfula. Hur tänkte de där?? Men personligt var det ju iallafall.
    Nåväl….smaken är som baken….man förstår sig inte på allt hihi

    Nu får du Ha en fin kväll för nu ska jag ut i halkan och gå på affären.
    Hejsvejs och ha en fin kväll.

  15. Om det är författare och/eller böcker som jag känner till eller har hört om spelar omslaget inte så stor roll. Men om inte så hänger det mycket på det när jag väljer i affären eller på Biblan. Jag väntar med spänning på när vi når nivån som skildras i Harry Potter och får rörliga animerade omslag

    • Då är det helt oväsentligt. Gör ytterst liten skillnad på inköp eller i utlånstatistiken.
      ¨
      Vilka nya härliga möjligheter som finns numera. Solveig som recenserar böcker åt BTJ får hem nya tekniker då och då. Böcker som låter, doftar och annat spännande. Då syftar jag inte på en bifogad CD-skiva. Hon skriver bara om barnböcker.
      Den kommer säkert om några år.

Kommentera

