En fördomskamp mellan dyr och billig

Härligt att vara med Internet igen. Hoppas det håller i sig till … till nästa inlägg också. För det handlar om antingen Ingrid Bergman eller ett annat hot. 🙂

ett

Under mina tre veckor när jag inte kunde använda min högra hand till det jag ville att den skulle sköta körde jag med min vanliga taktik. Gnäll så lite som möjligt. Försök göra sådant jag kan. Leta efter sådant som jag inte gör annars. Få tiden att gå på trivsammaste sättet.
Samvetstillägg: Vänta åtminstone att gnälla tills någon hör dig.  🙂

tva
Jag  bestämde mig för att slå hål på en fördom eller skaffa mig en till.
Den här fina ”ljuslyktan” fick vi av en kompis. Vi tyckte den var fin men för dyr att hålla i liv. För den käkande verkligen upp fyra ljus i ett nafs. En orsak var givetvis närheten till varandra. Men mest var det fördomen, att vi köpte billiga och kassa värmeljus i storpack. Samma gamla misstag gång efter gång.

Denna dimmiga morgon tog jag därför två ljus från påsen du såg högst upp med ett lovande om 100 % stearin och sex timmars brinnande.
Därefter hämtade jag två ljus från den billiga lådan. Jag minns inte vilket ställe vi köpt dem för jag förvarar dem utan påse. Därför ville jag inte ge skulden och hitta på ett namn. Du vet säkert vad jag menar. En billig påse som går att hitta lite överallt i stormarknaderna. 🙂

För att vara seriös skrev jag ner min hypotes INNAN jag tände de fyra ljusen. Du som ser på andra bilden – efter en timmes lågor, kan ana att de två innersta tillhör den lätta klubben – den billiga. Vilket är sant.

3 mål:
Kamp mellan dyr och billig.
Uppfyller den äkta 6 timmar?
Brinner ”tvillingarna” lika länge?

3 fördomar och tankar innan jag tände på:
De billiga brinner högst 2 timmar. Då är jag ändå snäll med tanke på allt ”skitsnack” vi haft om dem genom åren. Nästa gång köper vi riktigt stearin …
Vi hade använt några riktiga i påsen och var helnöjda och ansåg att de brann fler timmar än de lovade 6 timmarna.
Jag trodde att de dyra/äkta skulle ”dö” som undulaterna. Strax efter varandra. Sakna sin ljuskompis. ❤

tre
Mycket överraskad av att de två billiga längst inne fortfarande lyste trots bristen på …

fyra

Det kan inte vara sant. Var det någon som fuskade och tände två nya billiga värmeljus under tiden som jag bloggvandrade i soffan bredvid?  🙂

fem
Äntligen började det hända något. 3 timmar och 52 minuter tog det innan ett av de billiga slocknade.
sex
Den klarade sitt fyratimmarsliv men …

sju

…  slocknade efter 4 timmar och 12 minuter.
atta
Du som ser allt. Märker du någon skillnad? Givetvis måste en fyrvaktare vakta sin fyr.  🙂
Jag behövde göra annat. Därför fick de två dyra och de två döda följa med mig till badkaret. En säker plats under tiden som jag städade så gott det gick och höll koll på tiden.

4 timmar och 59 minuter lyste det om det ena av de dyra. 61 minuter mindre än vad som utlovades på förpackningen.

tio

Det sista slocknade efter 5 timmar och 22 minuter. 38 minuter från det utlovade.
Kunde orsaken vara att denna speciella plats med värmen från tre kompisar?
Jag hade fel i mina fördomar. Det kan jag leva med. För jag vet ju att jag annars är ett ljushuvud. 😀
De billiga brann mycket längre än vad jag trodde och trott genom många år. Fel, fel av mig. Men de brann inte lika vackert. Sådant är också viktigt. ❤

16 thoughts on “En fördomskamp mellan dyr och billig

  1. Haha rolig studie! En sån som Kjell skulle kunna ägna sig åt, mer än jag. Ibland kommer fördomarna på skam. Billigt är inte alltid bäst. Gammal är äldst, eller vad det heter ;-).

  2. Du är kul du! Intressanta rön förstås … Här är det förbjudet numera att ha levande ljus p.g.a. syrgasen , så jag letar bara batteriljus att förgylla tillvaron med.
    Trist att ha krångel med internet. Det är irriterande om något!

    Allt ljus på dig! Kram 🙂

  3. Där har du en poäng, eller flera, de lyser mycket vackrare, så sant så.
    Beundrar dig för ditt tålamod med att kolla detta med värmeljusen, jag skulle ha tröttnat snabbare än ett par timmar.
    Men, det var bra att få veta, vi har några som för det mesta brinner mer än 4 timmar, så långt vet jag, men om de var billiga det kommer jag inte ihåg. men skulle tro det.
    Jobbigt med strul med Internet. Hoppas att det löser sig tillfullo.
    Ha det bra.
    Kram!

    • Något måste göra de viktiga sysslorna. 🙂
      Allt kom tillbaka under tiden som jag sov middag. Trött av vaccinsprutan. Blir jag alltid ett par dagar efter sticket. Dessutom funkar inte insulinet under denna tid. Men mycket bättre än att få en hemsk influensa i vinter.
      Tack ska du ha.
      Kram Bosse

  4. Vilket tålamod du har. Köper alltid ljus i samma butik (billiga) Hur länge dom brinner har jag aldrig kollat. Kanske skall ta tiden nu när det är mörkt hela dagen.
    Kram

  5. Instämmer med Minton. Vilket tålamod du har Bosse. Då är det alltså vetenskapligt bevisat. 🙂
    Själv använder jag mest olevade ljus i mitt hus. Fin ljuslykta ni fick!

      • Nej, jag blev helrealist, när jag en gång på 70-talet somnade i soffan, med ett värmeljus tänt på bordet. Vaknade av myrornas krig på tv:n. Ok, det hände inget, men sen dess…

Kommentera

