Skåningar är kreativa och flitiga

dsc_01150020

I Skåne är de supersmarta på alla sätt och vis. Ligger alltid ett steg före alla andra landskap.  🙂

dsc_01160019

Som det här med att de odlar skånska julgransträd som de sedan gör rejäla decemberpengar av. Bara på detta träd är det möjligt om några veckor att hugga av 15-20 färska barrfria granar.

20150906_1329150001

Sedan finns det de som jobbar så in i häcken mycket. Här var jag orolig ett tag och rusade fram för att vara en god medmänniska.

20150906_1328510002

Som tur var det inget allvarligt. Bara lite skit i förgasaren och några hekto skånsk humor när den är som bäst.

Ha en fin lördag. Vi syns och hörs kanske fler gånger under denna sjätte veckodag.

23 thoughts on “Skåningar är kreativa och flitiga

  1. Du är verkligen en fotograf med blick för intressanta, vackra och humoristiska saker! Jag gillade Skåne och skåningarna direkt vid mitt första besök där nere och reviderade snabbt min åsikt om att ”Skåne är platt”. Hittade ju kullar och annat här och där! Sen är det ju detta med skånskan … som på vissa orter är väldigt grötig och svår att förstå. 🙂

    Trevlig lördag! Vi har regn då och då …

    • Själv tycker jag att jag är en ganska medioker fotograf som gärna vill lära mig mer och ha fler objektiv. En del bloggare är fantastiska. Jag får kompensa med lite trams. 🙂
      Jag håller med. Mina gamla skolkunskaper stämde inte. Här finns visst dramatiska höjder. Inte lika höga som i dina gamla hemtrakter. Dialekten kan vara både ful och hopplös att förstå.
      Tack ska du ha. Just nu lyser solen på mig. Men sådant kan ändra sig fort.
      Kram Bosse

  2. Visst är vi skåningar bra på det mesta. Dialekten är lite svår för utlänningar men det är bara att lära sej.
    Solig hälsning från Minton o Anki

  3. Så klart Skåningar är bäst – Wallander är ju Skåning 😉

    Jag fortfarande har lite svårt med skånska dialekter men som Minton har sagt – det är bara att lära sig och lyssna noga.

    Kram Anne

    • Wallanders skånska är jag så van vid. Jag säger nästan aldrig ”Va?” när vi träffas på Fridolfs konditori. 🙂

      Inom det lilla landskapet skiljer det otroligt mycket på dialekterna. Precis som det var i Halland där jag är uppväxt. Några mil åt ett annat håll. En helt annan dialekt. Sådant kommer med tiden att suddas ut beroende på många yttre faktorer som blivit vardagsmat för ”Svenssons”. 🙂 På gott och ont.
      Kram Bosse

      • Det fick mig alltid att skratta att även Wallander ibland hade svårt med ”obegriplig” skånska. Hälsa honom nästa gång ni stöter ihop på Fridolfs 😉

        Jag tycker det är skönt att ni har så många dialekter. Några år sedan hittade jag Fredrik Lindströms program om svenska dialekter på Youtube. Det var otroligt intressant att höra hur olika folk låter.

Kommentera

