Namnen var bekanta

dsc_29350005

I år är det hundra år sedan Charlotte Berlin dog. Det firas lite extra i vår stad. Denna slipade affärskvinna och aktieinvesterare har jag skrivit om tidigare i samband med att vi besökte hennes hem/museum.

dsc_25160036

dsc_25380057

dsc_29590064
De är lätträknade. Kvinnorna som tog plats och som fick med ett yrke/titel på gravstenen. På den fronten har det blivit mer rättvist. Både på stenar och i telefonkatalogen, som blivit tunnare och mindre för varje årgång.

dsc_29660071

På tal om kvinnor och andra skygga affärer. Undra hur många sanningar som han tog med sig graven? Mina tankar går till alla löpsedlar om Geijeraffären, Spionaffären på Sahlgrenska och Bordellhärvan som fick nytt syre för mig när jag läste den intressanta självbiografin ”Hinsehäxan”, av kvinnan som suttit längst på Hinseberg, Lillemor Östlin.

ernst-jaregard

Varje gång som vi gått förbi denna gravsten på väg mot centrum av vår vackra stad försökte jag komma ihåg att googla namnet när jag kommer hem. Det måste vara hans pappa.  Det dröjde länge innan jag kom ihåg sysslan.

Visst var det Ernst-Hugos pappa som varit både Bankdirektör i Ystad och amatörskådis på fritiden.

dsc_00410042

Denna tavla fanns att beskåda/till försäljning på Mariacaféet vid Mariakyrkan för ett tag sedan.

 

16 thoughts on “Namnen var bekanta

  1. Jag noterade precis samma sak i min jakt. Männen mindes med yrkestitel medan kvinnorna fick nöja sig med ”hustrun” eller ”makan”. Samtidigt så är det också en bild av hur samhället såg ut förr. Männen arbetade och många kvinnor var hemma med barnen. Fast samtidigt så stämmer det inte för i fattiga hem arbetade båda.

    Här i småhålorna har många kvinnor titlar men då handlar det om adelstitlar vilka är vanligt förekommande här…

    Ernst-Hugo i all ära men jag tror inte att jag hade velat att han skulle blick på mig hela tiden 😉

    Trevlig söndag och kram!

    • Det är hemskt, dystert och orättvist när jag fördjupar mig i ämnet på olika plan. Samtidigt är jag less på kvinnor som ska ta revansch under dygnets alla tjugofyra timmar.

      Vilken osis för dig. För det var ett av de moment som jag fick stryka. Det är därför jag i efterhand lägger in fler inlägg i denna kategori. Jag hade tänkt ha med kvinnotitlar på gravstenar. Då kunde du legat bra till. Kändisar var ett annat.

      Inte jag heller. Han hade mycket speciella, sorgsna ögon. Tavlan är mycket porträttlik.
      Tack.
      Novemberkram Bosse
      Ps. Otroligt att det är första advent nästa söndag.

      • Det hade varit en perfekt tävling för mig! Här har många kvinnor titlar på gravstenarna så där hade jag nog kunnat bidra med några. Även gott om artister och konstnärer finns det här.

        Tavlan är verkligen extremt porträttlik och visst var hans ögon speciella.

        Helt otroligt men så är det. Åter till fönsterputsningen 😀

        Kram

      • Vad intressant att läsa. Där lärde jag mig något nytt. Undra om det finns fler kyrkogårdar i Sverige där kvinnorna fått mer plats.
        Intresset för detta ämne var svagast av mina ”lekmoment”. Samtidigt var det ju det som var det enda skälet att det blev något över huvud taget. Jag förstod kylan och snön. Men det blev inte mycket bättre i fint senhöstväder. 🙂
        Här i Ystad är det en naturlig plats för oss att gå. Närheten till det vackra i parken och vi går dessutom den vägen ofta när vi satt bilen vid ett bra ställe och ska in till centrum.
        Lycka till med putsningen. Jag borde göra en insats innan ”det vackra” ska upp nästa helg. Det är mysigt med stjärnor och stakar i fönstret. Vi ska åka och köpa växten julstjärnor om en stund. Istället för att tjafsa om vilken färg köper vi både vita och röda. 🙂 Jag gillar mest röda. Men vi har flera fönster. 😀

  2. Jag vet inte vad det är för ”fel” på mig, för jag har aldrig imponerats av några mäns titlar eller pengar. Eller kvinnors heller för den delen. Titelsjukan har väl alltid funnits och finns än idag, om än kanske inte lika öppet. Här är det mer själva personligheten som går/gått hem, oavsett kön.

    Ernst-Hugo hade jag nog någons slags ”hatkärlek” till. Eller var det till hans roller kanske? 🙂 I vilket fall som helst upplevde jag honom som mycket speciell.

    • Tror inte det är något fel på dig. Som vuxen tänker jag likadant. Det är andra saker som jag värdesätter. På just ”stenar” och i telefonkatalogen som jag nämnde har de nästan helt försvunnit av förståeliga platsskäl. Annars är det säkert fortfarande superviktigt för många att ha en fin titel. Jag mäter inte med det måttbandet. Har aldrig velat bli bedömd efter titeln. Men jag har alltid varit impad av personer med fina titlar och jobb som är ”vanliga” privat. På LSM mötte jag många supertrevliga män som var härliga att samtala med.

      Delar din uppfattning av EH. Han var en mycket duktig skådespelare. Min bedömning utgår enbart från rollprestationer. Privatlivet vet jag inget om. Jag tror också att han var mycket speciell.

  3. Titelsjuka finns tyvärr fortfarande och det är värre bland kvinnor som fått ”finare tjänster”. Ernst Hugo tyckte jag om som skådespelare men vill inte ha honom på väggen.

  4. Så här ser det även ut på flera gravstenar på kyrkogårdarna i Stockholm. Jag läser ofta på dem och idag är ju inte titlar särskilt viktiga. Passerade idag bl.a. Anna Linds grav på Katarina kyrkogård och hon har inte sin titel utrikesminister skriven där. Inte står det heller titlar på Cornelis, Tomas Tranströmer, Putte Wickman eller Kim Andersons gravar. Men de gravstenar som är äldre har oftast titlar om de är av s.k. ”högre rang”. Präster är vanliga i sammanhanget….
    Kram!

    • Jag ville gärna visa upp fotona som blivit kvar sedan poängjakten. Det finns mycket att fundera på när det gäller ”sakernas natur”. Cornelis trodde jag ville ha något speciellt på sin gravsten. Anna Lind borde fått ännu finare titlar om inte ondskan slog till.
      Kram Bosse
      Ps. Har inte du också samlat på dig massor av bilder från kyrkogårdar i år?

Kommentera

