En charmig vårtbitare

djurbok

Solveig recenserar barnböcker åt BTJ sedan drygt tjugo år tillbaka i tiden. En stor fördel med det är att jag får ta del av vad som ges ut på marknaden inom den genren.
Jag har alltid varit svag för konceptet att skaffa sig kunskaper med glädje. Allt blir roligare och intressantare och jag är övertygad om att läsaren lär sig mer för framtiden.

Därför gillade jag vad som stod på baksidan. ”Den här boken kommer att få dig att skratta högt samtidigt som du lär dig en massa spännande saker om djurs beteenden.”

djurbok-tva

Boken är fylld av härliga bilder som roar mig och gör mig nyfiken på varför djur gör så. Detta smittas säkerligen till vetgiriga och mindre vetgiriga barn/elever.

Bilden nedanför är en av mina favoriter från denna ”braiga” bok som är skriven av Derek Harvey och översatt av Sara Jonasson. Utgiven av förlaget Tukan förlag i Göteborg. 144 sidor. Ett tydligt register på slutet. Utmärkt bok att sätta i händerna på både barn och barnsliga vuxna.

djur-bok-1

Visst är ”sidfotavtrycket” gulligt?  🙂

 

39 thoughts on “En charmig vårtbitare

    • Hon halkade in på det relativt snabbt. Inte så konstigt eftersom hon jobbade som barnbibliotekarie. 🙂 På senare år har hon skrivit läromedel åt Gleerups förlag.
      Det låter som en mysig och viktig syssla. Denna bok hade de säkert gillat. Du också. 🙂

  1. Vilket härligt jobb S har! Det är så viktigt att barn läser och det finns verkligen många bra böcker i dag! Men även flera klassiker står sig i längden 😀

    Kram och god tisdag!

  2. Nu gav du mig ett gott skratt. Tack för det! Inte det sämsta så här ”en vanlig sketen tisdag”. Förstås vill jag själv gärna ha boken, men jag vet också redan en som ska få den i julklapp. Så tack igen, julklappstips är heta i dessa dagar.
    ”Kunskaper med glädje”, var det! 🙂
    Kram!

  3. Spännande bok och spännande ha en fru som recenserar barnböcker. Förstår att du tar dig en titt i dom. Hon får ju dela med sig lite av nöjet för ett nöje måste det vara. Åtminstone för det mesta. Vårtbitaren var gullig och tassavtrycket … Nu får jag lust skriva barnböcker på allvar. Kram Maria

  4. Tack för det boktipset!

    Kanske har jag ordnat en ny tävlande till dig idag. Återstår att se. Hon blev i alla fall nyfiken, när jag berättade om din novembertävling. 🙂

    • Varsågod.
      Kul att hon blev nyfiken. 🙂 Men igår var det bara Gun som var ny och hon är en av mina drygt 150 bloggare som jag har bland mina favoriter och det var nog inte hon du menade. Gun bor på ostkusten men slog aldrig till med Trosa.

      Endast sex stycken uppgifter kvar och det lutar mer och mer åt att segraren i år är en av kvinnorna bland de tre översta i tabellen. Spännande. 😀 Som alltid hoppas jag som fixare att spänningen finns kvar ända in i sista uppgiften och att det teoretiskt finns chans för tvåan/trean att nå ifatt.

      • Hon hann kanske inte hitta dig och din blogg i går, för hon jobbade till ganska sent. Kanske hon dyker upp i kväll, vi får väl se…

        Jag tror jag kommer att halka ner rejält innan det är slut och en av frågorna kommer jag att missa helt, eftersom jag inte hinner hem till 18:00. Men det är smällar man får ta. 🙂

        Ha en bra dag!

      • Hoppas hon dyker upp nästa gång. 🙂 Alla är välkomna. När som helst.

        Så ska du inte tänka och halka ner rejält borde vara omöjligt. 🙂
        Däremot vill jag INTE veta vilken dag som du inte kan klockan sex på kvällen. Sådan text brukar mina ögon dansa förbi. Istället får du hoppas på turen eftersom jag har två egna tider kvar. Dessutom är det åtta dagar kvar på November. Vilket betyder att två dagar är tävlingsfria. 🙂 Med andra ord är det 50 % chans att det inte dyker upp någon fråga den dagen du inte kan. Eller så får du göra ett toalettbesök mellan 18-18.20. 🙂 För det är faktiskt så att jag har tjugo minuter på mig. Hade jag haft datorn på det vanliga stället skulle det blivit stora problem med tiden. Nu har jag istället tagit över vardagsrummet och den stora TV:n denna månaden. Här fungerar fibrerna bättre. Men inte alltid. ibland har jag varit ur några minuter innan tävlingsdags. Förra året använde jag alltid S dator i köket, när jag startade upp en fast/lovad tid. Sedan gick jag iväg till min egen. Tyvärr var det hennes arbetsdator. Nu har hon ny arbetsplats och ny arbetsdator. En Mac.
        Jag uppskattar mycket att se min text och bilderna på 50 tummaren. På min datorskärm är bildfärgen mer dov och trist. Flera gånger har jag slängt foton som jag inte gillat. Synd. För nu har jag lagt märke till att de kan vara riktigt snygga i TV:n. Andra tittar i sina ”små” telefoner. Jag går åt andra hållet. Större och större. 😀

      • Hon hade varit på skjutning i går fick jag meddelande om. Men hon skulle titta in, så fort hon hann, sa hon.

        Skrev helt medveten inte om vilken dag jag kommer att missa. Så uppstår inga missförstånd. 🙂

        Och nu ska jag berätta en hemlis för dig. Lova att inte säga det för någon. Jag är så himla ”mossig”, så jag kopplar aldrig upp mig med telefonen. Inte för att jag är så lyxig som dig, så jag har 50 tummare här till datorn, men skärmen är betydligt större än på telefonen. Så den lyxen unnar jag mig – helt internetfritt för min del. när jag är ute på vift och sen landar jag här i stolen, när jag kommer in. 🙂

      • Hon har väl inte skjutjärnen med sig till bloggen? 😀
        Hemlisar så här. Den här sidan är ganska offentlig. 🙂 De som kommenterar på min blogg är inte 1 % av antalet som läser under dygnet. Jag försöker tänka bort den biten. Men ibland känns det lite läbbigt. Därför kan jag verka svävande i svarskommentarerna och gör ibland korrigeringar av olika slag i bloggtexten för att skydda olika ”ting”. (Går numera med automatik) För en neutral bloggläsares skull spelar det ingen roll vad personerna heter. Om inte geografin stämmer osv.. Men det retar och kittlar säkert hos de som verkligen vill veta ALLT och som känner igen vissa saker. 🙂
        Världen är otroligt liten. Jag kan häpnas när jag skriver om något och okända personer hör av sig. Sedan är det viktigt att se i vilken kategori som jag lagt in inlägget i. Är det LITE GALET så … 😉

        Mobiltelefonen har jag fortsatt vara ”försiktig” med. Bra att ha med om något händer. Värdelös för att läsa & skriva en längre text. Jag får ingen behaglig ”hemkänsla” för varken ögon eller fingrar. 😦
        Din taktik låter som min. 🙂
        Det är mörkt här som på natten. Jag tror jag sover en stund till när här blivit tyst om en stund. God natt.

    • Tipspromenad på skyltsöndag låter som två trevliga sysslor som gifts ihop. 🙂
      Nättroll. Det är bara nya personer, de som inte skrivit en kommentar på ett bra tag och de som skriver från nya ”adresser”, kanske från en padda eller liknande som fastnar i granskningsläge eller till och med i papperskorgen. När det gäller granskningsläge lyser en röd lampa och jag märker det direkt. Papperskorgen är inte så intressant för mig. Därför är jag inte där så ofta. Borde tänka på det ibland. Det gäller att trycka rätt. Inte råka låta markören gå över fel kommando. Då kan det vara kört. Jag var livrädd när jag jobbade med vänster hand i tre veckor under hösten. Minsta lilla tryck på fel ställe skulle förstöra hela bloggen för all framtid med tanke på vem som försökte jobba sig in hos mig. 😦

      Om det står Åsa med svart text gissar jag på att det är du. Om namnet Åsa är blått är det en bloggkollega. Men du ska veta att det troligen är mycket ovanligt att du får ett svar hos en bloggare om du skriver en gång till på en gammal kommentar. Jag är en nyfiken person och gör återresor. Annars är november extrem för mig. De övriga månaderna lägger jag inte in speciellt många inlägg. Då är det lättare att handskas med ”materialet” och upptäcka kommentarer efter några dagar. Nu råkade jag gå in på bloggen och såg ditt namn. Om jag väntat tills jag lagt in ett nytt inlägg står inte ditt namn kvar längre på ”direktlistan” och det krävs att bloggaren är intresserad av att läsa i ”gammalt”. Givetvis missar jag kommentarer då och då från personer som läser något äldre inlägg och skriver några rader. Vissa saker kan jag av en slump stöta på några år efteråt. Jag passerade 1100 inlägg förra veckan. 60 % av gratisutrymmet.
      Nu ringer min timer. Lunch. Sedan ut i solskenet.

      • Har sagt det förr och säger det igen – jag skulle aldrig klarar av att sköta en blogg, så det blir ordning och reda. Överlåter med varm hand till er som kan. 🙂

        Jaha, var det till dig solen försvann. Vassego! 😉 Då ställer jag mig vid strykbrädan istället. Lättare när det är mulet ute.

  5. Inte tror jag hon kommer in och skjuter dig Bosse. 😉 Tror hon har fullt upp med jobb, barn och inte minst förberedelser inför en tipspromenad på skyltsöndagen.

    Riktiga hemlisar skriver man väl inte på bloggar eller FB. Men man kan ju försöka få det låta som det. 🙂 Själv har jag lite roligt åt alla nyfikna som är överallt och vill ha full koll på alla, som tror att det inte märks. 🙂

    Sen har jag funderat mycket på, hur jag ska göra här hos dig be om ”Meddela min om vidare kommentarer via e-post” eller låta bli. Jag har valt det senare och trycker hellre upp ditt första meddelande, för att se kommentarerna eller om jag tycker jag ska svara dig igen (som nu här i denna tråden). Men det blir kanske missvisande i din statistik. Men du ser väl på något vis att det är jag, så du vet att det inte är något nättroll.

    Ha en bra dag i det fulla solskenet!

Kommentera

